onsdag 4 mars 2015

Svart stockros - frösådd

Brukar inte så blomfrön, det blir oftast tomat och gurka, 
chili och paprika som jag kan flytta ut till växthuset.
I år har jag satt lite blomsterfrön också.
Har läst på, hur man lyckas bäst, och är hittills nöjd med resultatet.
 
Svart stockros, sådde jag den 24.2 i en vindruvsask.
Hade blötlagt fröna i 2 dygn innan de fick komma ner i jorden.
Efter bara två dagar fanns det gröna små skott.
Efter en vecka, ser det ut såhär, så nu är det dags att plantera om dem i 
egna krukor, och hoppas att de trivs tills det är dags att komma ut.
Trodde inte de skulle gro så snabbt.
Det kommer att dröja ett tag innan de får komma ut, 
hur klarar jag dem bäst inne? Tacksam för tips. 
Förhoppningsvis ser det ut såhär i sommar.
Skall bli spännande att se.(bilderna på stockrosorna är lånade)
Ha det gott!

9 kommentarer:

  1. Hei! Jeg skal bestille frø Stokkroser er så flotte. Pleier du å legge mange forskjellige frø i vann før du sår dem? Jeg gjør det med erter, bønner og blomkarse.
    Problemet med frøplanter er de strekker seg pga av varme. Sett dem kjølig og lyst. Noe som kan være lurt, er å plassere et hvitt ark bak plantene (inn mot rommet). Da vil dagslyset bli reflektert mot plantene. Gjorde det en gang med frøplanter av tagetes som jeg fikk i januar. De ble frodige og tette.
    Lykke til! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sår inte så mycket, men läste någonstans att man skall blötlägga större frön, och det fungerade bra med dessa. Skall följa ditt råd och hoppas att det fungerar. Stort Tack!

      Radera
  2. Vad snabbt de kom upp! Hoppas de blir lika fina som på bilderna! Kram Jonbel

    SvaraRadera
  3. Har precis sått luktärtor som jag först la i blöt, sen dessutom öppnade upp med hjälp av en pytteliten sekatör (=nagelsax). ska bli kul att se om dom tar sig. Kommer sen ha problemet med att hitta en tillräckligt sval och ljus plats för dom, har ju inget växthus. Just nu står dom i fönstret på det icke uppvärmda gästrummet, så jag hoppas dom klarar sig ett tag - om dom gror överhuvudtaget! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort likadant, ställt dem så svalt som möjligt, får verkligen hoppas att det blir något. Kram/Marika

      Radera
  4. Så spennende med dine svarte stokkroser! Som Anne sier så er det temperaturen som er viktig sammen med lyset. Ikke så enkelt å få gitt de riktig lys inne nå. Lykke til!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit, jag skall försöka rå om dem. Ha det gott!

      Radera
  5. Ser att du fått bra svar på hur du ska lyckas. Har sått svarta ett par gånger och de blir jättefina.
    Lycka till
    Anette

    SvaraRadera