torsdag 16 juli 2015

Klematis och Liljor

Förra året planterade jag några nya Klematis i min blomlåda.
Tanken var att de skulle klättra fint i min nya Pergola.
Den första har slagit ut i blom, den klättrar inte så mycket än.

 Det har däremot Clematis Walenburg gjort
Ingen hejd på hur mycket den vuxit, måste vara ca 3 meter.
Pergolan är inte klar, så den får klättra längs trådar än så länge
Full av knoppar är den också.
Fulla av knoppar är också mina fina "Chelsea"  liljor, hittade en liljebagge
igår och har hittat en förut, men de ser fräscha och fina ut.

Det gör däremot inte dessa två, som jag köpte i Amsterdam i våras.
Vad kan ha hänt, verkar nästan som de ruttnat längst ner på stjälken.
Kan jag rädda dem? Ser inte alls kul ut.
Men det gör dessa fröställningar på Vårärten.
Den är riktigt vacker.
Schersminbusken kämpar under de stora träden.
Blommar och doftar underbart.
Den behöver stöd av eken för att orka hålla upp sina
 några få rangliga grenar.
Petunian som jag köpte som små rotklumpar, har tagit sig fint.
Har upptäckt att de frodas, om de får vara i halvskugga, 
blir inte lika klibbig heller, eller så inbillar jag mig.

Vädret idag halvmulet, solen tittar fram.
Igår en riktig hagelskur och åskan mullrade, fint på förmiddagen.
Hoppas ni får en fin dag!



16 kommentarer:

  1. Vilken växtkraft och även där växtkraften kommit av sig. Roligt med små minnen från resor.Det är något som gläder mig extra mycket. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är speciellt med lite reseminnen.

      Radera
  2. Liljelökarna ser nog ut att vara bortom all räddning. Värre är om de bär på någon smitta som kan drabba andra lökar i trädgården, vet inte hur noga lökarna är granskade när man köper direkt.

    Jag skulle nog gräva upp och kolla om där finns larver eller annat som förorsakar att liljorna dör. Kasta inte i komposten utan bränn upp eller sätt i plastpåse för brännbart avfall.

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla, de såg helt ok ut när jag köpte dem, men skall gräva upp och se om det hänt något!

      Radera
  3. Så flotte clematis og liljer du har! 3 meter er mye for en clematis å vokse, så den må være et flott syn hos deg.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har vuxit enormt, vi har precis fixat mer på Pergolan, skall fortsätta i morgon, så den får mera stöd, nu hänger den i luften.
      Ha det gott Marit!

      Radera
  4. Väldigt mycket fint som du visar och växtkraften är det inget fel på för vissa fast liljorna ser lite ledsna ut. Ta upp löken och kolla hur den ser ut. Är den ok kan du väl plantera den igen. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  5. ´Hej
    Fin Klematis og petunia. Liljerne skal nok komme igang. Her er det også lidt senere end andre somre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne, ja den som vuxit så mycket har massor av knoppar, så den kommer att bli riktigt fin.

      Radera
  6. Hej Marika

    RHS kommer med dessa anvisningar:
    As soon as bulbs showing symptoms of Fusarium oxysporum f. sp. lilii and Rhizoctonia solani infection are noted, affected bulbs should be removed and destroyed. Susceptible plants should be grown elsewhere in the garden for at least 5 years.
    Om löken ser ok ut skulle jag nog själv prova ock se til nästa år.

    Lycka till ock ha en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack för det, skall gräva upp dem i morgon och se hur de ser ut.
      Ha det fint.

      Radera
  7. Hei Marika! Det er så morsomt å la seg overraske over hvor mye en plante kan vokse på kort tid. Det er til å bli himla glad av.
    Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja speciellt då jag inte brukar lyckas med mina klematis. Nu har den fått ordentligt stöd så jag hoppas den fortsätter trivas.
      Ha det fint Anne!

      Radera
  8. Härligt att se att så mycket tar sig fint trots det trista vädret. Intressant att Petuniorna verkar bli finare i halvskugga. Har inte haft några på många år nu, men igår köpte jag några plantor, ska testa dem i halvskuggan. Ha det fint/ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är min erfarenhet, de trivs inte i full sol, blommar kortare tid, och blir fula och rangliga. Lycka till med dina.
      Ha det fint!

      Radera