fredag 2 oktober 2015

Blommig Fredag - Trädgården just nu.

Blommig Fredag - premiär. Veckans tema, trädgården just nu.
Soligt och fint väder, den senaste tiden. 
Alldeles underbart väder, idag.
Fortfarande en hel del som blommar.
Penséerna från mars, blommar ännu, jordgubbsplantorna, har kart.
Kaprifolen ser frisk och fräsch ut, medan annat börjar vissna ner.
Floxen och solhattarna.
Dahliorna har jag väntat länge på, många har inte blommat alls.
Men jag njuter av dessa som blommar nu.
Flädern har vackra bärklasar.
Sådde vallmo väldigt sent, och nu har de börjat blomma.
Höstsilveraxet, är helt underbar, och insekterna gillar den också.
I år grävde jag upp mina tulpan och narciss lökar, då speciellt tulpanerna
inte varit särskilt villiga att komma upp året efter.
De ser fräscha och fina ut, och blev nergrävda i jorden.
Nu hoppas jag på att de kommer upp i vår.
Till sist en bild på min alldeles otroliga Dahlia Color Spectacle.
Den står i kruka, kanske därför den klarat sig bättre än
de andra som står i rabatten. Inga uppätna blad.
Blommorna är ca 20-25 cm i diameter.

Vill du se hur andra har det i sina trädgårdar.

Ha en skön helg!
 

32 kommentarer:

  1. Wow Marika,
    Vilken fantastisk Dahlia du har i krukan!

    Mina silverax har inte börjat blomma ännu men jag längtar så efter att känna doften!

    Ha en fin helg i det fina vädret.

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Fine dahlia, mine har sneglene taget :)
    Fin weekend

    SvaraRadera
  3. Din Dahlia är så fin.Säkert därför du fått ha den ha den ifred.Sätter sådana som jag är rädd om själv i kruka och då brukar sniglarna hålla sig borta.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  4. Verkligen fina collage från din trädgård. Gillas.

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du har! Jag har fått hjälp att såga ner min fläder (hälften tidigare och resterande i år). Den var alldeles för stor, så den får börja om från början. Några klasar med bär finns det.

    Roligt att du tagit över färgtemat! Jag ska leta efter limefärgat och länkar så snart jag hinner.

    SvaraRadera
  6. Så mange flotte blomster som stadig blomstrer hos deg, Marika! Det er så herlig med sen blomstring :)

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Fine collager :)
    Ha en flott helg!

    SvaraRadera
  8. Vilket fint höstsilverax du har, mitt vill aldrig blomma det...
    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Så vackert det blommar hos dig och du gör så fina collage borde lära mig det.
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  10. Jeg tror jeg må skaffe meg hvit georgine:)

    SvaraRadera
  11. Många fina bilder och mycket som blommar fortfarande! Mitt silverax drabbas ofta av en torrperiod som gör att blomningen uteblir. Får kanske bli kruka framöver så även jag får känna doften!

    SvaraRadera
  12. Vilken jättedahlia, har aldrig sett något liknande. Kul!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken jättedahlia, har aldrig sett något liknande. Kul!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hej Marika

    Fine dahlier - här tar sniglarna alt - vi får se på dina i stället:)

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      De har inte sett så fina ut hos mig heller, sent blommar de, och ser lite friskare ut nu, men det är lite väl sent. Några är riktigt illa tilltufsade och blommar inte. Men bättre lycka nästa år.
      Ha det fint!

      Radera
  15. Hej Marika!
    Härliga blommor du visar upp!
    Trevlig helg på dig!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  16. Vilka vackra collage! Härligt att det finns så mycket som blommar i oktober. Har inte hunnit plocka fram några limefärgade godingar ännu pga mycket jobb denna vecka. Hoppas jag hinner i tid. Kul att du tar över.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  17. Marika, your flowers are stunning! Love your dahlia mosaics.

    SvaraRadera
  18. Men jisses, så mycket fina blommor du fortfarande har kvar! När jag kikar runt i alla höstfina trädgårdar inser jag att jag behöver satsa på höstblommande växter!
    Jag har också grävt ner alla gamla tulpanlökar, de var så fräscha och fina. Kan bara hålla tummarna för att det blir någon blomma nästa vår.

    SvaraRadera
  19. Så mycket som blommar hos dig nu, härligt! Vackra collage...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  20. Kul med blommig fredag igen:) Så mycket fint hos dig än! Dahliorna hos mig är som hos dig. Sena och vissa som inte blommat alls.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  21. Jag har nu tittat igenom dina fina collage och till sist kom jag till den helt fantastiskt underbara dahlian du har i kruka. Verkligen jättesnygg!. Dina tulpanlökar ser så fina ut så jag kan inte tänka annat än att dom kommer att glädja dig i vår.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  22. Underbara dahlior. Jag har gett upp med dem. Sista lökarna blev nergrävda idag.
    /Anette

    SvaraRadera
  23. Så många fina dahlior du har. Tänkte klippa av mina få jag har till en bukett idag men jag var för snål.
    Härligt med nya lökar.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  24. Flott å se så mange fine blomster fremdeles i hagen din, håper du får en lang og god høst før vinteren starter. Du spurte etter hva den blå blomstrede busken var på min siste post, det er Ceanothus, eller Californian Liliacs som de også kalles. Ikke særlig vinter hardige så du får gjøre et forsøk kanskje opp en sydvendt vegg, de blir ganske store, mer som trær enn busker, men det tar noen år, det finnes også noen mindre varianter som egner seg for container. Her hos oss har vi ceanothus i nesten hver hage, veldig vanlig. Ha en god søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helene, då skall jag spana efter den, men får nog sikta in mig på den mindre. Ha det fint!

      Radera
  25. Det ser väldigt fint ut med många blommor och soliga bilder! Har samma problem med tulpanerna men orkar inte gräva upp. Hoppas dina blommar om till våren. Lökarna ser då väldigt fina ut.
    Skön söndag på dig!

    SvaraRadera
  26. Det er dejligt at der stadig er så mange blomster i haven. Jeg mister også mængder af tulipaner....også selvom jeg graver dem op....så derfor har jeg næsten ikke købt nogle tulipaner i år. Jeg elsker ellers tulipaner, men gider ikke bruge så mange penge på dem, hvis jeg kun har dem i 1 sæson. Så, jeg har besluttet at jeg kun må købe tulipanløg når de kommer på tilbud her inden længe.
    I stedet har jeg brugt penge på ret mange narcisser...de kommer noget mere trofast, synes jeg. Hav en god søndag.

    SvaraRadera
  27. Hei Marika!
    Det er helt utrolig at bildene er fra din oktoberhage. Vakkert. Løklegging har vi ikke begynt på.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  28. Så mange snygga blommor. En fantastisk valmo.

    SvaraRadera