fredag 3 mars 2017

Blommig Fredag - Vårtecken.

Veckans tema i Blommig Fredag är - Vårtecken.
Vädret ute är grått och blött, våren känns avlägsen.
På kalendern finns en bild på Vårstjärna eller Morgonstjärna.
Det är det närmaste Våren jag kommer. Den 26.3 står sommartid börjar.
På min runda i trädgården, lyckades jag se små början, till något.
Kanske tulpan eller narciss.
I växthuset har tulpanlökarna vuxit en liten bit till.
Vallmon tittar fram, den med fel färg, som är skrikigt orange.
Skulle varit vit. Men just nu gör det inget. Allt grönt är välkommet.
Blåbärsriset som jag hann plocka innan förra snöstormen, är grönt och fint.
Klockrankan som jag sådde, för sent, trodde jag.
Ingen fara den kom upp ganska omgående, och nu får jag försöka
hålla den vid liv tills det är dags att flytta ut.
Tulpanerna börjar se lite vissna ut, men de får stå kvar en stund.

Vill du se fler vårtecken?


Ha en skön helg!





40 kommentarer:

  1. Hej Marika

    Flott tolkning! Ja, nå er alt som er grønt vekomment :)

    Sommertid liker jeg veldig godt!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Snön är borta, men blir inte förvånad om det blir lite till.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Det finns hopp om vår, hos är allt vitt igen, suck. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carita!
      Vi har bara lite snöfläckar kvar, hoppas det inte kommer mera nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Små, små knoppar av grönt som dyker upp. Det är lika stor glädje att se det varje år. ♥
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu längtar jag till de första vårblommorna.
      Hoppas det blir snart.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Ja foråret er på vej også hos dig. Flot blåbærgren.
    God weekend

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blåbärsriset har stått här inne i någon vecka nu.
      Härligt med lite grönt inomhus.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Det spelar ingen roll alls vad som kommer upp bara att det kommer är ett lysande vårtecken.Här har vi fått rejält med snö så utanför fönstret så har våren här blivit till vinter igen men så kan det vara den här tiden det är bara att bida tiden an.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir inte förvånad om vi får mera snö, men hoppas att det är över nu, så det kan börja spira lite grönt i rabatterna.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Letar man så finner man! Att de inte står som spön i backen, vårväxterna alltså, är ju inte så himla konstigt om man har tjäle i marken.
    Roligt att din klockranka har kommit upp så fort. Det känns väl som ett riktigt vårtecken?!

    Ha en fin vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den grodde väldigt snabbt, hoppas att jag får den att blomma också.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  7. Lækre, blanke blade på din klokkeranke - et fint forårstegn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de blev fina, måste plantera om dem, trodde inte de skulle komma upp så fort.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Når vårtegnene ute lar vente på seg, er det deilig med tulipaner og grønne kvister innendørs! Ha en fin helg! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se helt annorlunda ut mot din trädgård och allt fint som blommar redan.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Hi Marika, seeing these early signs of spring in your garden must be very touching and give you a wonderful feeling.
    I am surprised to see the blueberry branches leaving out. I assume you forced them indoors? It must be so nice to have something green inside from the garden.
    I hope that your garden is waking up now fast and that winter is retreating for good soon.
    Warm regards,
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Christina!
      Yes, I picked the blueberry branches a couple of weeks ago. I hope spring will show up in the garden soon, I´m a bit tired of the grey and wet weather.
      Best regards /Marika

      Radera
  10. Här har det varit regn och rusk idag och våren känns rätt avlägsen.
    Men det behöver ju komma lite, ja rätt mycket faktiskt, nederbörd annars är grundvattnet snart helt Slut.
    Men de vårtecken som ändå finns ger ju hopp :)

    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Vi har haft riktigt gråväder idag också, men det blir väl sol snart, hoppas jag.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  11. Skrattar gott och igenkännande åt vallmon som har fel färg. Hoppas att mina småplantor visar rätt kulör när de så småningom blommar.
    Klockrankan har jag precis sått, var jag sent ute nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Den blev lite av en besvikelse, väntade länge på en vit vacker Vallmo, och var så glad när den fick många knoppar. Men orange var inte riktigt det jag hade köpt. Men de var också fina. Nej , du är inte sen med klockrankan, den tog kortare tid på sig, än jag hade trott.
      Skall så en ny omgång lite längre fram.
      Trevlig helg /marika

      Radera
  12. Headern ger massor av vårkänsla även om du saknar vårtecknen därute... Men knopparna är ändå löftesrika.

    HA det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Headern är full av vårlängtan, och de syns inte ännu, men så småningom, hoppas jag.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  13. Jag har också den skrikorange vallmon:) Hu:) Våren är på gång, den kommer sakta men säkert.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria!
      Jag skall flytta den till en annan plats, där den passar bättre. Köpte den som vit. Lite smått börjar titta fram i rabatterna, så det är på gång.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  14. Har Vallmon börjat visa sig? Jag måste gå ut och ta ett span under bladen :)
    Tänk att lite grönt kan få våra hjärtan att ta ett litet extra glädje skutt.
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både vallmo och primula ser gröna och fina ut.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Varje år tror jag att jag lyckats få bort vallmon i orange, få se hur det blir i år med de...
    Blåbärsriset som aldrig slog ut har jag passerat till komposthögen. Gör nog ett försök till. Blir lockad av din bild.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Det skulle vara Royal Wedding, vit med svart mitt, men det blev inte så. Riset blev riktigt fint, och trevligt med lite skirt grönt inomhus.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  16. I går eftermiddag var jag ute och räfsade lite i en rabatt och det kändes verkligen som om våren var på gång på riktigt. I morse vaknade jag till en vit värld och det ser ut att bli så hela helgen.
    Men snart kommer den på riktigt.

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Ja, våren kommer, nu har jag sett de första snödropparna, inte hos mig, men hos dottern.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  17. Visst är det underbart nu när vi har allt vackert framför oss!? Även den orange vallmon kommer säkert att pryda sin plats.....
    KRAM och trevlig helg
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Vallmon köpte jag som Royal Wedding, vit med svart mitt, den orangea är fin, men något av en besvikelse, då det inte var den jag köpte.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  18. Green is the best color to see when spring is near!

    SvaraRadera
    Svar
    1. We have got some more snow, so we have to wate for a while. But I´m happy for any spring sines.
      Have a lovely day /Marika

      Radera
  19. Låter härligt med ett växthus att kunna driva upp lökar i. Snart får du börja så mått där med lite odlingar:)
    Jag drömmer vidare om mitt.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Satte lite lökar i krukor, då jag köpte så många, så jag inte visste var jag skulle klämma ner dem. Hoppas på en fin blomning i vår.
      Ha en fin vecka /Marika

      Radera
  20. Du verkar har lika knapert med vårtecken som jag i trädgården. Och igår var det så isande kall vind att jag knappt ville gå ut. Men snart ska du se att solen börjar värma så mycket att du kan sitta och mysa i växthuset. Klockrankan kommer nog att bli jättefin. Jag odlade klockranka under flera år och dom blommade sent men när dom väl satte igång ... ja då var dom helt fantastiska.

    Önskar dig en fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det är inte mycket som blommar hos mig, men jag får ha lite tålamod, så kommer de. Klockrankorna är så fina, så jag hoppas verkligen att de vill blomma i år.
      Ha en fin vecka /Marika

      Radera