måndag 8 maj 2017

Blått blir grått.

I ett tidigare inslag skrev jag om mina blåa vattentunnor, och undrade hur man kunde
få dem mindre framträdande. Hade planer på att måla dem, och fick många tips. Här.
 Tack för alla tips, om det inte fungerar med målarfärgen så har jag andra alternativ.
Tunnorna tvättades med Yes.
Målarfärg införskaffades, detta är färgen man rekommenderade.
Den har en stark lukt, så det är bra att vara utomhus.
Målade botten och kanter med en liten pensel.
Färgen var lätt att stryka på, och täckte bra.
På sidorna använde jag en liten roller, och efter en målning 
ser tunnorna ut såhär. Ytan blev jämn och fin.
Hade mycket färg kvar, så då bestämde jag mig för att måla en gång till.
På insidan har jag målat ca 15cm ner från kanten.
Nu smälter de in i omgivningen, och man ser dem knappt.
Burken innehöll 0,75liter och jag har färg kvar.
Dottern tyckte det blev så bra så hennes tunna har hamnat här.
Antar att den också vill ha en makeover.
Men det får vänta tills det har slutat snöa och blåsa.

Ha det fint !






30 kommentarer:

  1. Hvilken forvandling - fra skrigende til diskret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, blev riktigt nöjd med resultatet.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hei. Alt hos meg var blått før. Nå er det grått. Er kjempefornøyd med den fargen. Uffa meg. Det blåser mye her, men heldigvis ikke snø. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Det är soligt och fint men blåser väldigt. Hade inte förväntat mig snö, men det upphörde ganska snabbt.
      Ha en fin dag /Marika

      Radera
  3. Vilken skillnad, nu slipper du reta dig på tunnorna. Vaknade också till snö men nu är den borta.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Det var isande kallt ute, och det har kommit några flingor flera gånger under dagen. Inget som stannar kvar, som tur är. Tunnorna blev bättre med ny färg.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  4. Tack för jättebra tips. Kan vara svårt att få det praktiska att smälta in annars.
    Ha det gott!
    Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Luna!
      Jag är nöjd, de framträder inte lika mycket som med den blåa färgen.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  5. Hej Marika

    Ja, de ble jo veldig fine med ny farge! Grått er nok mer anonymt enn de blå, ja.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit!
      De syns inte lika bra nu i alla fall.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  6. Hej Marika

    Det ser helt ok ut nu!
    Snygga blir de nog aldrig. men funktionella och diskreta!

    Bra jobbet!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja de är bättre än förut.
      Ha en fin vecka du med /Marika

      Radera
  7. Det ble riktig fint. Så glatt og fint malt. De blå var jo også fine men ser at de går bedre inn i omgivelsene når de ble grå. Håper på finevær no. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Liv!
      Det blåa lyste så skarpt på alla bilder från trädgården, så det blev bättre med en annan färg. Det har varit riktigt kallt.
      Vi får hoppas att värmen återvänder.
      Ha det bra (Marika

      Radera
  8. Hej Marika
    Ja det pyntede da gevaldigt :)
    Ha det fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Tack, de blev bättre än de var.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Så lurt det var å male vann dunkene. De ble veldig fine og passet veldig godt inn der de står.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, ja det blev bra, den nya färgen passar in bättre.
      Ha en fin dag /Marika

      Radera
  10. Det där blev ju jättebra resultat och tack för tipset om färg.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Skulle gärna ha trätunnor, men det här blev bra i väntan på dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Snyggt! Har funderat på samma sak för de satans blå tunnorna syns av någon anledning på varenda bild man tar.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Jag har samma erfarenhet, överallt på alla bilder
      lyser det blått, men nu är det slut på det. Jag är faktiskt nöjd, det blev bättre än jag hade vågat hoppas på.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Hei Marika!
    Morsomt med vellykket resultat. Det er enkelte ting som det passer å kamuflere. Hos oss har det vært -2 grader i natt.
    Nå må varmen komme snart. Har så lyst til å bare ut planter fra drivhuset.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det är överfullt här inne, så jag längtar efter värmen. Törs inte ta ut något ännu, har ingen värme i växthuset.Dotterns värmeaggregat hade slagits ut, och nästan alla hennes chili och tomater, frös. Så jag väntar.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Det ble veldig fint:)
    Det er godt en kan male og fikse når fargene ikke passer inn:)
    Ha en fin kveld:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Lite målarfärg gör underverk.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Jättesnygga blev de, och så diskreta! Har också en blå tunna,
    den har jag klätt in med gamla pinnar. Att måla verkar dock
    enklare. Här har det snöat lite idag också, men som tur inget som lämnat kvar på marken. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Tänkte att jag målar först, och om det inte fungerar kan jag klä in dem i något. Nu får vi hoppas att det vänder och blir varmare igen.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Tack för tipset - har gruvat mig för att släppa in BLÅ tunnor i trädgården!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Inte är de snygga men så praktiskt att ha vattentunnor nära växthuset.
      Ha det bra /Marika

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...