söndag 28 juni 2026

Pionfrossa!

 Nu har jag fått njuta av pionerna en längre tid. Först ut var Buckeye Belle, och efter den kom Shirley Tempel, som är en ljuvlig rosa, vit fluffig sak. Den börjar som rosa och blir alldeles vit innan den vissnar. 

 

Den blommar innan de andra börjat slå ut sina knoppar. I år hade den riktigt många blommor.  Här tillsammans med akleja ja vitt och blått. 

Bara några meter bort står min ena Sarah Bernhardt som brukar ha en massa knoppar, de var färre i år och en till Sarah står ett stycke ifrån, den hade bara en blomma.  Har varit min favorit men Shirley är en stark konkurrent till första platsen. 

Gillar den här vyn på rabatterna med alla pioner. Något att tänka tillbaka på i vinter. 

 

Årets stjärna som blommar så otroligt fint, Har köpt en hel del rötter av pioner de senaste åren på mässan, så jag har inte alltid ett namn på dem, Dethär har jag googlat fram ett namn, tror att det är Raspberry Sundae. En helt fantastiskt vacker blomma med både vitt, rosa och en aning gult i blommorna. 

                                                              Några rosa färgade snyggingar. 
 

Några vita skönheter. 

De röda tror jag är Karl Rosenfield, bägge är gåvor. Den ena har jag fått av min Farmor, tyvärr har den inga blommor i år. Den som blommar fick jag gräva upp hos min arbetskamrat i hennes trädgård. Här tillsammans med Stjärnflocka och Digitalis. 

 

Och Bowl of Beauty som är vackra på sitt sätt, men jag föredrar de med fluffiga blommor. 
                                                                          Visst är den också fin. 

Det är en ljuvlig tid då pionerna blommar, men det är snart över för denna gång. Igår hade vi 29 grader varmt på kvällen. Idag håller sig temperaturen runt 24 grader. Det är mulet, men det känns som om det skall bli regn och det är väldigt varmt. 

Ha en fin kväll!

Marika

 



 

tisdag 23 juni 2026

Vykort från London del 3.

 Borough Market !

 Den 31.5  Mors dag, började med att vi deltog i ett viralt lopp för Alzheimerfonden. Vi steg upp tidigt, gick ut i Hyde Park, dottern sprang, jag gick. Efter det gick vi tillbaka till hotellet för dusch och ombyte, och sedan började resten av dagen. Det blev tunnelbanan till Borough Market.

Trots att jag varit i London många gånger har jag inte varit här förr. Det var mycket folk, massor av fina stånd med grönsaker och frukter till salu. Våra inköp blev, kryddor och frön och så smakade vi givetvis på olika maträtter. 
 
Paellan var god, det blev också senare en sandwich med Pork och sallad, från Black Pork, i värmen var det gott med en kall öl. 

                                                      Här kan man köpa det mesta i matväg. 

Medan vi satt och åt, ringde det i Kyrkklockorna, det höll på länge. Då vi frågade några försäljare om de hade fastnat. skrattade de och sa, nej såhär låter det varje söndag. Det kan hålla på i timmar.

Vi fortsatte vår vandring, det fortsatte att ringa i öronen trots att vi inte kunde höra kyrk- klockorna mer. 
 

Vi kom till några mysiga kvarter med caféer och restauranger, och konstgallerier. En del av London som vi inte  besökt tidigare. 

Så småningom kom vi till en gata med många mikrobryggerier. Det var bara några som var öppna, men vi fick sitta ner en stund och vila fötterna.  På vägen till hotellet stannade vi och köpte frukostmat och så tog vi tunnelbanan hem.

Det blev  17-tusen steg och jag var ganska trött i fötterna då vi kom till hotellet. 

 Ha det gott !

Marika 

fredag 19 juni 2026

Trädgården i juni.

 Under min Londonresa fick maken ta hand om trädgård och växthus, och det skötte han alldeles utmärkt. Det regnade en del här hemma och det var bra, hade inte varit lika lätt om det hade varit en värmebölja som vi hade i London. Blev förvånad över allt som blommade. 

Pionen Shirley Temple är alltid först ut, så också i år. Hon börjar som rosa färgad och bleknar till nästan vit. 

 
Aklejorna, White Barlow, Red Barlow och Nora Barlow är favoriter.
Men också andra sorter, tyvärr blir de ofta mörkt lila eller blå. 
 

En alldeles underbar pion som hittills varje år bara producerar en blomma. Buckeye Belle.

En överraskning i år, min snöbollsbuske som stått i skuggan av eken och lönnarna, har börjat trivas riktigt bra, då den fått mera ljus. I år har den flera blommor än den haft på alla tidigare år tillsammans. 

Skönt att inte alla pioner har blommat över, det finns en hel del knoppar på flera. Denhär fick jag gräva upp hos en arbetskamrat, vet inte namnet.

 

Rosen "Rhapsody in Blue " ser riktigt frisk och fräsch ut. Bredvid den står Blue for You och Skega rosen, alla i samma färgskala, men dem får jag vänta på ett tag till. 

 

Mina favoriter Fingerborgsblomman har som tur är valt att blomma fint och ståtligt, medan en har fått en avart.  Lite speciellt, har haft det flera gånger.  Mutationen heter Peloria. 

Efter London resan var jag hemma ca en vecka, och åkte sedan till fjällen till dotterns fjällstuga. Där har vi fixat i trädgården och växthuset, men vi hann också se oss omkring. Första bilden är från Hoverberget där det finns en toppstuga som serverar fika och lättare maträtter. Utsikten är otrolig, Det var en gråmulen dag så bilden blev inte så fin. Den enda renen jag fick med på bild var när vi åkte hem, ser ut som en ganska ung ren. Bilden från sjön är vid stugan, otroligt fint. 

Önskar er alla en riktigt Trevlig Midsommar!

Marika
 

 

måndag 8 juni 2026

Vykort från London del 2.

 Chiswick den 27.5.

Vi tog tunnelbanan till Chiswick, vi skulle byta vid Kensington High Street men steg av för tidigt vid Kensington South, nåja det var den enda gången det blev fel, men det gjorde inget, vi fick vänta till nästa tunnelbanetåg. Vi skulle promenera längs med Themsen hade vi tänkt. 

Vi sökte oss mot vattnet, det var ett fint område med vackra hus som gav en småstads känsla, vackra trädgårdar med en hel del rosor som blommade för fullt.  

Det var riktigt varmt och vi gick och längtade efter en sval bris från vattnet, istället kom vi till det här mysiga lilla matstället, som jag sett bilder av.  Det var för tidigt att äta så vi gick förbi. 

Nej, det gick inte att komma fram till vattnet, det var inhägnade privata trädgårdar med grindar som var låsta med hänglås. Husen på ena sidan gatan ägde strandremsan på andra sidan. Uppskattar den nordiska allemansrätten.  Vackra rosor överallt. 

När vi äntligen kom till stranden, kunde man inte gå ner på den, då hade vi sjunkit ner i dyn. Men vi kunde gå längs med en pir. 

Vi blev törstiga så det passade bra att vi gick förbi ett litet bryggeri som man kunde få en liten öl som svalkade i värmen. Vi hade givetvis vattenflaskor med oss också. 

Vi fortsatte att gå längs med Themsen och kom till ett skuggigt område som var riktigt skönt, en skogsdunge med stora gamla träd. Och vi gick och vi gick. och så småningom kom vi fram till detta. 

 Chiswick House and Garden.  Ett stort område med en vacker park, stora träd, stora gamla växthus som tyvärr inte var öppna, de höll på att renoveras. 

Det fanns också en köksträdgård som vi gärna ville se. Vi hittade en grind som var öppen och gick in, det såg tomt ut på besökare, det var bara några som jobbade där. Ursäkta hur kom ni in frågade en flicka, vi kom in genom grinden. Det visade sig att de bara hade öppet några dagar i veckan, och just denhär dagen var det stängt. Men då jag talade om att vi kom från Sverige så fick vi gå runt och kika. 

Det var riktigt stort och fint ordnat med allt, gillar att man har blommor mellan odlingarna så blir det några färgklickar emellan. Vi stannade inte så länge, men tillräckligt för att se allt. 

Så tog vi oss mot centrum och gick in i några affärer, lite torghandel på gatan med blommor och grönsaker. 

Vi gick in på Marks & Spencer och det är så kul att gå in i en affär med ordning och reda på hyllorna, ingen etikett på flaskor och burkar var felvända. Det var svalt och skönt.

Mitt i centrum i parken fanns det en blomsteräng för alla insekter.  Nu var det dags att ta tunnelbanan hemåt igen, men vi hade inte ätit, så det blev ett stopp vid Brew Dog i Paddington.

Deras goda hamburgare och öl, smakade riktigt gott. Jag hade gått över 17-tusen steg och det var ganska skönt att komma hem till hotellet efter en lång dag.

Ha det gott !

Marika