söndag 24 mars 2024

Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar 2024

 I år blev det inte som det brukar. Vi har besökt mässan tillsammans med dottern sedan 2012, med några års uppehåll under pandemin då mässan ställdes in.  I år blev det förhinder den dagen vi skulle åka, så jag åkte en annan dag med trädgårdsföreningen. Det gick det med men saknade mitt sällskap. 

Planerade färdigt vilka föredrag jag skulle lyssna på, och var jag skulle hitta de olika scenerna.Det första jag snubblade på var balkongutställningarna, så dem behövde jag inte leta efter.

Som alltid finns det de som faller en i smaken och andra som faller andra i smaken. En balkong skall vara något skönt där man kan vila sig från allt för mycket saker och intryck. En av dem jag tyckte om.


En lugn fin miljö, gillar växterna och inredningen. 
Här kan man också trivas bland blommor och krukor.   Förstår att man vill plocka med så mycket som möjligt då man får inreda en utställningsbalkong.
Ser skönt ut men mossa är nog inte så praktiskt.  En naturkänsla. Fotade inga beskrivningar denna gång, men då brukar det framgå hur man tänkt. 

Riktigt lekfullt med äpplen som dekoration. 

En grön oas , där jag gärna skulle sitta ner en stund. 

Mustiga färger som skiljer sig från de andra. 

Och så måste jag få med en bild från miniatyr trädgårdarna. Har bara tagit med några få, av de finaste. 

Besöket blev lyckat och jag återkommer med ett inlägg om vad jag gjorde och fick uppleva.
Nästa gång hoppas jag att vi kan åka tillsammans igen. Här på en bild för 10 år sedan.


Ha det bra !

Marika

35 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Jag känner igen motiven på dina bilder. Jag var på mässan på torsdagen och det är lite som att möta våren. Lite trångt dock om jag jämför med förra året. Men balkongerna sprang man på direkt så dom gick inte att missa. Åt lunch med trädgårdsvänner gjorde jag också vilket var trevligt.
    Ser fram mot ditt kommande inlägg!

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Vi skulle ha varit där på torsdag men annat kom emellan och sedan hade inte dottern ledigt från jobbet. Men det gick bra att vara själv också, Lyssnade på många föredrag och shoppade lite grann.
      Tack detsamma, ha en fin söndag /Marika

      Radera
  2. Hej Marika !
    Så kul att se eftersom jag var tvungen att avboka resan när kroppen inte orkade. Hoppas du hade en rolig och inspirerande dag på mässan!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Tack! det var trevligt, men saknade dottern. Lyssnade på flera intressanta föreläsningar, och hittade också lite nytt till trädgården.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Säkert en upplevelse att besöka där. Niin hienoja parvekesisustuksia. Olisinpa ollut minäkin tuolla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Kristiina!
      Oli oikein kivat messut, taas. Kun ollaan niin monta kertaa käyty niin aika samanlaista vuosi vuoden jälkeen, mutta viihdymme hyvin.
      Terveisin Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Det er flotte bilder du har tatt fra hagemessen. Jeg liker så godt miniatyrhagene, for de er så fine. De kan jo folk etterligne i hagen eller på en balkong.
    Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! Det är samma program med balkonger och miniatyrträdgårdar, men jag tycker det är trevligt. I år blev det många föreläsningar som jag lyssnade på.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Kivan näköistä siellä on ollut! Miniatyyripuutarhatkin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Anna!
      Kyllä on paljon katseltevaa, ja nyt olen vain laittanut parvekkeet ja miniatyyrit.
      Lisää tulee.
      Terveisin Marika

      Radera
  6. Kivipellon Saila24 mars 2024 kl. 19:02

    Hei Marika!
    Oli taas niin mukavaa käydä messuilla ja aika meni todella nopeasti. Jotenkin minusta tuntui, että nuo parvekkeet toistivat itseään - en tiedä, mutta paljon kauniita yksityiskohtia oli, toki sammalta en ehkä parvekkeelle ottaisi, mutta nämähän ovat sisustuksellisia. Minipuutarhat olivat myös ihania!

    Paljon mielenkiintoista näin, paljon oli mukavia kohtaamisia ja puhuin ruotsiakin aika paljon, vaikka kankeaa se oli. Hiukan kuuntelin myös luentoja, mutta koska aika oli rajallinen ja paljon oli katseltavaakin niin käytin suurimman osan ajasta näyttelyalueeseen tutustumiseen. Tein erittäin hyviä hankintoja! Suomen messuilla on paljon opittavaa noista messuista!!

    Mukavaa Pääsiäisen aikaa Sinulle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Saila!
      Olet kyllä ihan oikeassa, minulle kävi sama ajatus, nämä olen nähnyt aikaisemmin. Kuitenkin sain mukaan pieniä yksityiskohtia ja ideoita, enkä jättäisi näkemättä. Minä kuuntelin monet luennot ja oli oikein kiinnostavia. Se joka jää mieleen on Abdullahs Tomatodling, häneltä sain monta hyvää neuvoa. Hänestä on tullut Facebookissa oikein idooli. Jos et ole tuttu niin katso hänen FB sivua. Taidan olla kuvassa mukana. Kiinnostus oli suuri.
      Minä ostin pioninjuuria, niiltä hollantilaisilta jota monet karttaa, mutta pionit jonka olen aikaisemmin ostanu kasvaa ja voi hyvin. En ole koskaan käynyt messuilla Suomessa, taisi olla samaan aikaan. On muuten mieli käydä.
      Kiitos samoin sinulle /Marika

      Radera
  7. Hej Marika,

    Vad kul att se lite bilder från mässan även om jag själv inte tog tillfället att åka dit. Vilken tur att du inte behövde åka själv även om jag förstår att det inte var riktigt samma sak som det brukar. Förhoppningsvis får ni en ny chans nästa år.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Jag tyckte det var trevligt, koncentrerade mig mest på föreläsningar.
      Abdullah med Abdullahs Tomatodling var nog bäst. Ja det blir fler tillfällen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Kiitos kuvista . Joissakin esittely parvekkeissa oli paljon tavaraa että viihtyisin tai liian paljon eri värejä . Mutta kuten sanoit on erilaisia makuja asioitten suhteen .Minä en mennyt puutarha messuille ollenkaan. Hyvää pääsiäisen aikaa .😀 .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Hyvä että meillä on eri maku, eihän sitä tarvitse pitää kaikesta. Minulle luennot antoi eniten ideoita tällä kertaa.
      Kiitos samoin/ Terveisin Marika

      Radera
  9. När jag bodde i Örby, Stockholm så var det på Råbyvägen mitt emot mässan så där var man ofta. Både på hundutställningar och trägårdsmässan - samt allt som hade med inredning att göra. Tog ju bara 8 minuter att gå dit...
    Det är nog bland dom enda saker jag saknar från den tiden. Annars hann både jag och min gubbe som infödda Stockholmare tröttna på stan.
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Det var helt perfekt att bo så nära. Vi har lite längre tid att ta oss dit. Det var trevligt och åker nog gärna igen, trots att det är ganska lika år efter år. Ser det som en start på våren, med alla fina blommor.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Det må være meget inspirerende med sådan en messe netop nu inden det går løs i haven. Her er der stadig næsten ingen planter i planteskolerne, fordi det har været så koldt, så man savner at se den fine frodighed, som en messe kan levere - indendørs.
    Dejligt med alt det vi kan se frem til!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det är riktigt trevligt, trots att det är ganska lika från år till år. I år koncentrerade jag mig på föreläsningar, som t,ex Claus Dalby.
      Vi har också kallt fortfarande så jag har inte börjat tänka på att plantera något i krukorna. Hoppas att Påsken kommer med varmare väder och lite sol.
      Hälsningar Marika

      Radera
  11. Mye spennende inspirasjon på bildene dine fra messen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Ja det var mycket fint att se och uppleva, Lyssnade på många föreläsningar.
      Hälsningar Marika

      Radera
  12. Så vacker... den här trädgårdsutställningen är fantastisk. Jag kan väl tänka mig att man ser fram emot det varje år.
    Den säger direkt till mig att gå till vår närliggande plantskola... och njuta av färgprakten i växthusen.
    En kram till dig Maribel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Ja visst var det fint, och vi gillar verkligen att få uppleva den. Det känns som att stiga in i våren, med alla vackra blommor. Den riktiga våren får vi vänta på ett tag till. Igår snöade det men idag var det värme i luften.
      Ha en Glad Påsk!
      Kram Marika

      Radera
  13. Hej Marika,
    Wat een prachtige groene balkons. Het is veel inspiratie voor een kleine ruimte.
    Het miniatuurtafereeltje is geweldig.
    Lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Willy!
      Thank you! I like to look at the balkonies , there is a lot of ideas I can use in my garden. The miniature gardens are so nice. I had a lovely day at the garden fair.
      Gelukkig Pasen!
      Marika

      Radera
  14. Så gøy å gå på hageutstilling med all den inspirasjonen du får der. Ha en fin påske, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack! det var riktigt trevligt, mycket vackert att titta på och många föredrag att lyssna på.
      Glad Påsk!
      Marika

      Radera
  15. Det er spændende og inspirerende billeder fra havemessen. Man kan se, der er lagt et stort stykke arbejde i at lave udstillingen.
    Jeg glæder mig til at se dit næste indlæg.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack! Det var riktigt trevligt, det skiljer sig inte så mycket år från år men det är ändå trevligt att uppleva. I år koncentrerade jag mig mycket på föreläsningar.
      Ha en riktigt God Påsk!
      Hälsningar Marika

      Radera
  16. Hej Marika.Vad härligt att vara på en trädgårdsmässa ,du har bilder på många riktigt fina förslag på balkonger de har verkligen lagt ner mycket energi på sina förslag.Jag kan förstå att du saknade ditt vanliga resesällskap men tur att din förening skulle i väg också.Nu har du säkert fått en hel del vårkänslor och rikligt med inspiration .Ha det så bra och Glad Påsk önskar jag dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det var riktigt trevligt trots att jag saknade min vapendragare. Allt är mycket skojigare med henne. Det fungerade att åka själv också. Balkongutställningarna är alltid skoj att titta på. Jag satt ute i växthuset idag och sådde, och så gick jag en runda. Hittade snödroppar som slagit ut och blåsippor. Så nu är våren på väg.
      Önskar dig en riktigt Glad Påsk!
      Ha det gott /Marika

      Radera
  17. Mielenkiintoisen oloiset messut. Paljon kaikkea kivaa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei!
      Nämä messut on tosi kivat, sieltä löytyy kaikenlaista. Kasveja, luentoja monta eri puutarhayhdistystä jotka osaavat omista kasveistaan paljon. Sekä kaikki näyttelypuutarhat.
      Terveisin Marika

      Radera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera