onsdag 3 augusti 2016

Första dagarna i Augusti.

Augusti har fortsatt med sol och värme, några korta regnskurar.
Det är torrt  i rabatterna, och allting ser lite törstigt ut.
Solhattarna fortsätter att skina, och lockar till sig humlor.
Det är humlor överallt.
Den vita bolltisteln har slagit ut, men är inte lika ståtlig som förra året.
Kanske brist på vatten.
Kaprifolen har slagit ut och sprider sin härliga doft.
En till Lilja håller på att slå ut.
Min favorit Roselily Annika har stora knoppar, den låter vänta på sig.
Klematisen Walenburg har klättrat över hela pergolataket.
Ingen av de nya som jag planterade förra hösten blommar, 
men kanske nästa år.
Luktärterna har äntligen börjat blomma, de klättrar i ett egengjort torn.
Skaffade många nya Dahlior i år, men än så länge är det bara någon enstaka blomma.
Får hoppas att det blir den blomsterprakt som jag såg fram emot.

Ha det fint!






34 kommentarer:

  1. Ja, nu behöver våra skyddslingar lite hjälp från ovan, här är det knastertorrt trots vattning och vattning och vattning..löfte om regn i natt, hoppas det är sant.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vi får hoppas på regn både hos dig och mig. Det skulle verkligen behövas.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så flotte solhatter du har! De tiltrekker seg mange insekter, ja. Hvit kuletistel har jeg ikke sett før.
    Fantastisk flott klematis du har!

    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit! När fjärilarna flyttade så kom humlorna i stället, de drar till sig besökare. Den vita kultisteln har jag tagit skott av hos dottern, men den var väldigt mycket större förra året. Klematisen blev lyckad, den växer flera meter på en säsong.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Det är galet alltså redan aug. så fort det gått. det är mycket som låter vänta på sig denna sommar. jag har rosor som inte slagit ut än. Nu vattnade jag ner regnet här det behövs så jag är glad för det att man kan hjälpa till hihi.
    <ha nu en fin mitt i veckan dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Meta!
      Tiden går lite för fort, jag får nog börja vattna igen om det inte kommer regn snart.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Kaprifol har vi också på två ställen i trädgården och doften är bara helt ljuvlig!
    Vilken fantastisk Klematis du har, hoppas mina kan bli lika fina på sikt:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nora! Kaprifolen är så tålig, det var en av de första växterna jag skaffade till trädgården. Den blommar fint varje sommar, och doften är underbar. Jag tror säkert att dina klematis blir fina, jag har haft otur med vissa och tur med andra och just denna verkar trivas bra.
      Ha det fint/ Kram Marika

      Radera
  5. Hei!
    Det blomstrer fint hos deg. Det er det fine med august at det er så manga vakre augustblomster. Synes at det er litt vemodig at det blir mørkere. Her det også tørt. Det er meldt regn i natt, men det de melder har ikke slått til tidligere.
    De hvite kuletistelen jeg fikk av deg, vokser enormt. Tror ikke de vil blomstre i år, men det er så morsomt å følge med på dem.
    God augustkveld! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne! Kvällarna blir mörkare och svalare, håller med dig, det ljusa skulle gärna få fortsätta. Min kultistel är så liten i år.
      Får nog börja vattna lite mer om det inte blir regn.
      Ha det fint / Marika

      Radera
  6. Hej Marika

    Vi får hoppas att torkan i östra Sverige får sitt slut nu!
    Här i Danmark har vi vatten så det räcker...
    Fin rosa kant på liljan:)

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Nu lovar de regn, så vi får se om det blir något. Den liljan är vacker men min favorit dröjer ett tag till.
      Ha det fint / Marika

      Radera
  7. Både växter och humlor törstar. Jag har små vattenskålar till katten ute och där drunknar tyvärr några humlor ibland... :( Vet inte om insekterna dricker eller om de klarar sig på blomsternektar. Blommorna får med vattenslangen ca 2 gånger i veckan. De små skurarna som kommit räcker inte. Men nu spår de annat väder så kanske turerna med vattenslang och kanna får bytas med promenader med paraply. ;D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta! Vi har fått några små skurar den senaste tiden, men det räcker inte långt. Vi får hoppas att det blir lite mer framöver.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Gillar solhattar men de trivs tyvärr inte hos mig. Vi fick en regnskur igår men det behövs så mycket mer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger! Trodde inte mina solhattar skulle överleva då jag förstod att de kan vara lite kräsna. Men är glad att de trivs. De drar till sig både fjärilar och humlor. Vi får hoppas på lite regn.
      Ha det fint / Kram Marika

      Radera
  9. Även här blommar solhattarna för fullt nu. Jag gillar dom. De nysatta klematisarna blommar inte här heller och dahliorna är bara blad än så länge. Hoppas de hinner än.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja! Jag har många nya dahlior i år, så jag hoppas få se dem i blom. Nu har vi fått lite regn också, vilket behövdes.
      Ha det fint / Marika

      Radera
  10. Så läckert med klematisen i pergolan.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Den klättrar på riktigt bra, och blommar rikligt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Bumblebees everywhere is good thing!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Tom!
      Bumblebees and butterflies are my favourites.
      Have a nice day!
      Marika

      Radera
  12. Hello Dearest Marika; Oh, I enjoyed the lovely flowers in your garden with enlarged pictures♪ Honeysuckle was maybe first flower for me; very beautiful♡♡♡ Thank you SO much for your visits.
    Sincerely from Japan, xoxo Miyako*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello Miyako! Thank you for your kind words,
      Honeysuckle was one of the first plants in my garden, and I still enjoy it. Thank you for visiting, have a lovely day.
      Best regards /Marika from Sweden.

      Radera
  13. Hello Marika,
    thanks for your wonderful friday flowers!
    Have a nice weekend,
    moni
    http://www.reflexionblog.de

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello Moni! Thank You, the same to you / Marika

      Radera
  14. Cone flowers hold a special place in my heart. Lovely garden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Sarah! I enjoy them too, as the bumblebees and butterflies.
      Have a nice day / Marika

      Radera
  15. Thank you for sharing all these pretty flowers. I enjoyed them very much :)

    SvaraRadera
  16. Lovely garden!
    Thank you for participating in the Floral Friday Fotos meme.

    SvaraRadera