fredag 26 maj 2017

Blommig Fredag - Oväntat.

Att det kalla vårvädret äntligen byttes ut mot rena sommarvärmen,
 var  inte oväntat men efterlängtat. Finns inte en ledig stund som tillbringas
inomhus, bäst att njuta av vädret medan det varar.
 Det sprakar av färger och former i tulpanlådan. Lyckades hålla rådjuren
på avstånd, med hjälp av ett nät.  Tog bort nätet när jag trodde de
hittar annat att äta på i naturen. Hoppas det håller i sig.
Oväntat att de två orangefärgade hamnade här, felpaketerade,
 men de lyser upp så det gör inget.
Vackra färger i olika lila nyanser.
Den här har jag nog inte heller valt själv.
Oväntat att klematisen redan har knoppar, de brukar komma mycket senare.
Om jag får oväntat besök, har fågelholk Nr2 kommit upp.
Blir det riktigt många besök, så finns det också en med adress Nr3.
Nr1 är bebodd av blåmesar, såg att den flög en aning förvirrat omkring
när vi hängt upp Nr2 och Nr3.
Det löste sig, han hittade hem.
Antar att det var oväntat med nya grannar. 
Har hjälpt dottern i hennes trädgård, och där blommar pionen redan.
Det mest oväntade är nog min nya hjälpreda. Hittade honom på loppis.
Aldrig att jag skulle ha en trädgårdstomte i min trädgård!
Men nu står han där, och är så söt.

Vill du se annat oväntat, titta in hos Bland rosor och bladlöss.

Ha en härlig helg!







22 kommentarer:

  1. Trädgården är ju bra på att leverera positiva överraskningar, och vi glömmer väl de andra.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Det är nog mest trevliga överraskningar, en och annan gång, kanske något skadat en växt, men mer sällan.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika

    Flotte tulipaner, selv om de hadde en uventet farge! Fint at du har fått nye fuglekasser. De behøver flere kasser.

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jag är nöjd med årets tulpaner, de blommar fint. Fåglarna vill jag gärna ha i trädgården, och hoppas de bygger bo i holkarna.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  3. Så kjekt med en tulipankasse, håper du får ha dem i fred ! God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vigdis!
      Det är nog ända sättet att ha dem, samlat så jag kan skydda dem, och i år lyckades det.
      Ha en fin helg!

      Radera
  4. Hei. Nydelige tulipaner. Her er de nesten ferdige for i år. Fin fuglekasse. Ønsker deg en god helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mina får inte direkt sol, så de blommar senare. Holkarna har mannen byggt och jag målat. Hoppas att någon flyttar in.
      Ha en fin helg!

      Radera
  5. Sommaren kom med besked, så härligt. Alltid är några tulpaner fel och just de brukar återkomma, haha.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Helt fantastiskt väder, och tulpanerna är fina trots fel färg.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  6. Gillade den sista tulpanen med sitt kraftiga rosavioletta öga :) Tomten hade en fin patina - tyder på hög ålder.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Det fanns många spännande varianter bland tulpanerna, tror de kommer från ett paket som skulle vara lila. Tomten ser väldigt gammal ut. Föll för den, direkt jag såg den.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  7. I trädgården så finns det nästan alltid någonting som är av oväntad karaktär men det tycker jag förgyller tillvaron lite grann.Trädgårdstomten var ett jättefint inköp den kommer säkert att passa fint bland dina fina blommor.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det var nog det mest oväntade att en tomte skulle följa med hem, men det blev kärlek vid första ögonkastet.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  8. Her er alt heller senere enn vanlig, det er et av de årene der våren aldri helt kommer i gang. De oransje tulipanene er morsomme! Ha en fortsatt god helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tante Rose!
      Har väntat länge på våren, och när den kom blev det sommar med en gång. Vi har haft otroligt varmt en längre tid.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Jag tycker att dom orange tulpanerna framhäver dom lila, så det blev riktigt, riktigt snyggt!
    Och vad gäller tomten; Man är inte sämre kvinna än att man kan ändra sig.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Ja tycker också att de passar bra in, visst kan man ändra sig och det händer nu och då.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  10. Just en sån Dillpion vill jag ha!! Underbar!
    Orange och lila är en underbar kombo så låt de stå kvar :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Ja det blev riktigt fint ihop. Hade en kruka med andra orangefärgade, får se till att blanda ihop dem, till nästa år. Vi köpte dillpionerna tillsammans, min dog efter ett år, men dotterns växer och frodas.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. I år är jag förtjust i de mer färggranna tulpanerna. Är så glad att jag köpte en med blandade färger. Ja, vilket sommar väder vi fick i helgen:)
    Här blommar också flera av klematsisarna redan.
    Kommer ihåg att du var på växtmarknad i fjol höstas och sålde växter med din dotter. Nämnde du nått om att den även var en gång på våren? Vore kul att besöka. Var är den och när?
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Vad synd att jag inte tipsade om växtmarknaden, det var mer folk än vanligt i år. Tyvärr så var den för en vecka sedan på söndag. Tomten hittade jag på bakluckeloppis som Ica Maxi ordnar några gånger om året.
      Ha det fint /Marika

      Radera