torsdag 12 april 2018

Våren är här.

Förra helgen var den varmaste hittills i år.
Solen strålade och värmde upp marken. 
Härligt att vara ute i trädgården igen och rensa upp lite.
De första krokusarna öppnade sig i solskenet, och bina 
surrade från blomma till blomma.
 Nu har de också börjat slå ut på trädgårdssidan, fruset i marken
fortfarande där det är skuggigt.
Den lilla rödhaken kom på besök, hoppade omkring bland
alla frön som fallit ner från fågelmatarna.
Blåsippan har knoppar
En nykomling som följt med någon annan planta.
Soligt och fint idag, njuter.
Ha det fint !




26 kommentarer:

  1. Der har vi jo din rödhake! Mye fint som blomstrer hos deg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vigdis!
      Blir lika glad varje gång jag ser rödhaken. Den är så fin.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  2. Dit indlæg dufter af forår☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, nu vågar jag hoppas på att vintern har flytt och våren är här för att stanna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Ditt inlägg andas verkligen vår! Vilka härliga krokusbuketter som vuxit upp hos dig. Jag blir så glad över alla krokusar hos dig och alla andra, för binas skull. Hos mig är trädgården som en mindre sjö, försökte att gå ut idag men sjönk ner med stövlarna som blev täckta av vatten. De enda lökar jag kan skönja är snödropparna som är uppe två cm. Men jag är van så jag ska inte klaga.

    Visst blir man glad när rödhaken är tillbaka. Jag ser den varje dag nu när den letar frön bland de som de andra sprättat ner. Härlig bildserie på Red Robin.

    Ha en fortsatt fin dag! Håller på också skolar om chili men behövde en paus och då tittade jag in hos dig :)
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det har varit ett härligt väder idag, och det fortsätter. Är lite försiktig med att rensa bort alla löv i rabatterna, vågar inte riktigt tro att det är vår. Den lilla rödhaken är så välkommen, blir varm om hjärtat när jag ser honom.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Hej Marika

    Ja, det var blivit vår nu!
    Och nästa vecka lär bli ännu bättre:)
    Fina bilder på rödhaken - det är ingen lätt motiv!

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Är lite orolig för ett bakslag, men hoppas att det inte blir det. Tack, rödhaken hoppade omkring en stund, när jag fått mina bilder flög han iväg.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Hei Marika!
    Innmari fint å se vårbildene dine. Det må være deilig å ha en snøfrihage. Det går heldigvis framover her også. Blir glad over alt som ligger foran oss nå.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Snön försvann väldigt fort, det är lite hårt i backen på skuggsidan. Hoppas snön försvinner hos dig med.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Tillykke med foråret! - og sikke fine billeder af alt der blomstrer.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla! Den efterlängtade våren verkar vara här nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Hei Marika.
    Fine bilder. Snøen er snart borte her også. De siste dagene har det blåst en iskald vind, så det har ikke vært noe koselig å være ute. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Vi har haft soligt men inte så varmt, men värmen kommer.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Det er så fint lyset nå, du har litt som har kommet. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Det är riktigt härligt nu, med sol och värmen skall också komma.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Hej Marika
    Vilka härliga vårbilder du visar oss jag längtar tills dess att vi har kommit lika långt med våren här hos oss.Underbart med dessa vårfåglar Rödhakens sång längtar man efter den hörde och såg jag första gången förra sommaren.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det är nästan så man inte vågar tro att det är sant, kanske lurar något snömoln i bakgrunden. Nej, det är härligt, solen skiner och det skall bli varmt.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  10. Hi, Maribel, these birds are cute.
    I loved the pictures.
    Good weekend fianal.
    janicce.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Janicce!
      The little Robin is so cute, one of my favourites. Spring is here and a lot to do in the garden.
      Have a nice weekend!
      Marika

      Radera
  11. Ser att du bor i Mälardalen, alltså på samma breddgrad som vi och dina bilder skulle kunna vara tagna här! Den där rödhaken är här också!:-) Och ett gäng steglitsar kommer dagligen på besök liksom stenknäcken. Tror minsann det är vår! Men minus 4 i morse...
    Önskar dig en trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila!
      Känns härligt nu när snön är borta och vädret är varmare. Rödhaken är så välkommen, steglits och stenknäck har jag inte hos mig, men förra året hade jag besök av bergfinken för första gången. Nu skall jag ut och rensa i rabatterna.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!

    Äntligen händer det, du hade väl lika varmt och skönt som vi igår. Den lilla rödhaken är så söt, en av de efterlängtade vårfåglarna.

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja det var helt fantastiskt väder igår. Rödhaken tittar in nästan varje dag, men är svårfångad på bild, när jag tänkt gå in och hämta den bättre kameran, har han redan flytt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Ja hela veckan har varit vår här. Nu ser man att vårlökarna är på väg upp. Vårfåglarna bygger bo och kvittrar.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Helt fantastiskt, att se alla fina vårblommor, värmen, och äntligen kunna komma ut och njuta.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera