måndag 18 juni 2018

Äntligen regn.

Det kom några skurar med  regn igår, inga mängder, men sent på kvällen och natten
då blev det ett rejält åskväder. Trodde regnmätaren skulle visa lite mer än de 10ml,
men allt är välkommet. Växterna är glada och jag är glad.
Pionen har knoppar kvar.
Hostan börjar blomma och trivs i skuggrabatten, och det gör
också Alunroten Heuchera Apple Crisp, som har fått fina
blomklasar.
En vit krollilja som jag fick förra året, hoppas det blir fler,
den är riktigt vacker.
Den till vänster har jag haft länge, men den har inte blommat,
Nu när den fått konkurrens har den också slagit ut.
Måste bli bättre på att dokumentera vad jag har planterat
i rabatterna. Vet att jag köpte några växter sent på hösten.
Kan det vara en Veronica? Vi får se vad det blir.
Digitalisen Elsie Kelsey, är precis så fin som jag hade hoppats.
Bakom nätet står riddarsporrarna och väntar på sin tur.
Nätet var en bra tanke som blev fel för rosen Lykkefund.
Visst klättrar den precis som klematisarna gör, men det är för små
maskor, får byta ut till armeringsnät eller spjälor, vid rosen.
Till sist fina Rhapsody in Blue .
Vädret idag är halvmulet, känns som regnet hänger i luften.
Ha det fint!


26 kommentarer:

  1. Ja, hagen ble riktig glad for regnet som kom. De svarer med å sprette ut og ser så friske ut. Jeg mener at den planten du lurer på navnet er Verbascum - Kongslys. Den ser helt lik ut min nemlig:) Hvit Martagon er så lekkert at.
    Alt godt.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannicke!
      Tack, skall bli spännande att se om det är en gul. Martagon liljorna är fina, hoppas de förökar sig.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så bra at du også noe regn. Det behøves nå etter en så lang tørke. Elsie Kelsey var veldig fin.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja det behövdes, och det får gärna bli mera. Digitalis är en favorit i alla färger. Skall nog så fler, då det lyckades så bra med den.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Hei Marika.
    Godt at du fikk litt regn. Her er det kommet mye, veldig mye. Har gått litt utover rosene. Fine bilder du viser. Rhapsody er bare nydelig. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Ja det var skönt med regn, luften blir fräsch och fin, och det behövdes då allt var så torrt. Kanske blir mer i veckan. Tack, Rhapsody är fin.
      Ha en fin kväll /Marika

      Radera
  4. Hej Marika

    Där hadde du tur:)
    Så fin den vita martagonliljan är!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack, de är fina, och särskilt den vita.
      Ha en fin ny vecka du med.
      /Marika

      Radera
  5. Vit krollilja är verkligen fin, jag har några enstaka. Rosor klättrar inte utan man får binda upp dem. 'Lykkefund' behöver något rejält eftersom den blir väldigt stor, armeringsmatta passar säkert bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Du har helt rätt, den klättrar inte, den har fått hjälp av mig att komma uppåt. Har sett på andra bloggar att den blir stor, så jag får byta ut nätet. Fick den vita och en rosa krollilja av dottern, är glad att de blommar redan.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  6. et har visst regnat i natt också. Perfekt!
    Vilken häftig Alunrot! Sådana blommor har jag aldrig sett. Den måste jag skriva upp:)
    Kul med din vita krollija! Min köpta lök från Trädgårdsmässan för två år sedan verkar vara borta...
    Bladen på din okända växt påminner om mina Franska Kungsljus.
    Ska se om jag hittar på namnet på klematisen du frågade efter.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Det ser lite blött ut här också. Krolliljan är fin, en som jag haft sedan tidigare har inte blommat på många år, men i år har den några stänglar med blommor,så du kanske blir överraskad en dag. Alunroten Apple Crisp är riktigt fin, fina blad och blommorna växer inte som på andra alunrot. Du har nog rätt att det är ett Franskt Kungsljus, skall bli spännande att se den i blom.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Vad härligt att Ni har fått regn.Din Rhapsody in blue är så läcker med sin speciella färg.Den Digitalis du har förstår jag att du är nöjd över den är verkligen ett fint exemplar.Den Alunrot du har den har jag inte sett förut.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det har kommit några droppar till, och det är välkommet. Rhapsody är fin, och det verkar bli många blommor i år. Är speciellt glad för digitalisen då jag sått den själv, och det blev många fina plantor. Apple Crisp köpte jag förra året, och blommorna är riktigt fina, framträder bättre i grupp än på de andra, där de kommer på en stängel.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Og så har du mengder med peoner! Herlige dager vi har nå med alt som blomstrer. De hvite krølliljene er supervakre. Ha en fin dag, Marika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vigdis!
      Pionerna har haft sin finaste period, men det kommer fortsatt några nya som slår ut. Det är mycket som blommar nu, en härlig tid.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Hej Marika, rosorna jag visar är inga klätterrosor utan buskrosor som har fått växa sig höga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      De är jättefina , de är så höga så trodde att det var klätterrosor.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Vilken fin Heuchera med vita blommor. Den har jag inte sett förut. Skriver upp namnet.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Både blad och blommor är fina på den.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Hej Marika och grattis till regnet! Det har kommit lite här också men inte alls så mycket som jag trodde när jag hörde och såg regnet. Men alla droppar är välkomna. Vilken snygg alunrot, den skulle kunna göra sig i min vita rabatt. Och vet du, äntligen har jag fått några blommor på min 'Rhapsody in Blue'. Jag hängde upp några bollar med fårull och det gillade visst inte rådjuren.

    Fortsatt skön vecka och glad midsommar till dig!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, det var efterlängtat. Den är riktigt fin, blev överraskad över att den blommade så fint. Vad kul att fårullen verkade, man vill njuta av sina blommor, inte att de blir uppätna.
      Ha det fint, och en trevlig Midsommar /Marika

      Radera
  12. Rosen som du spurte om er moserosen Henri Martin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vigdis, tyckte den var riktigt fin.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Hejsan Marika!
    Hos oss har det kommit närmare 80 mm på bara några få dagar så att jag är snubblande nära att börja gnälla...;-) Hos dig blommar det vackert och härligt att du har fått regn som både du och växterna är glada åt.
    Ha det gott !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Oj det var mycket, vi har fått lite småskurar, som knappt märks i regnmätaren. Men just nu kommer det lite mera och blåsten har mojnat. Det behövs verkligen, men till Midsommar får det gärna vara lite sol.
      Trevlig Midsommar till dig /Marika

      Radera