torsdag 9 augusti 2018

En dag på Solbacken.

Augusti fortsätter med värme och lite regn om vartannat. 
Lite svalare väder emellanåt och så kommer värmen tillbaka.
Hemma i trädgården är det stiltje, trädgårdsarbetet står på paus.
 Men på Solbacken finns det alltid något att göra.
Det blir en otrolig massa äpplen i år, gäller att ta hand om fallfrukten
Det hamnar flera påsar till stallet, gott som omväxling för hästarna.
Björnbäret har fått en ordentlig ställning att klättra på
och tackar med att producera en massa bär.
Än så länge är de inte mogna.
I mitt gamla växthus växer det gurkor av alla de slag.
En squash är på rymmen.
I det andra växthuset är det tomat, chili och paprika.
Alla färger och former.
Igår blev det rensat, skottkärran är full,  höstfärger på busken.
Bären är plockade och det har blivit gelé och sylt.
Krusbären har någon annan tagit hand om, fanns inte ett bär kvar.
Solhattarna trivs, gillar dessa dubbla, får nog skaffa några till mig själv.
Dahlian är vacker, mina ser lite tilltufsade ut.
Idag är det grå himmel, men varmt.

Ha det fint!

Länkar till TrädgårdsFägring





32 kommentarer:

  1. Aha krusbär = stikkelsbær:-) Det er en stor tilfredsstillelse at høste bær og grøntsager; men ikke alt giver så godt i år, som det plejer. Også her har dahliaerne det svært - de stønner efter vand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Stickelbär är ett mer passande namn för den busken sticks verkligen. Ser fram emot att björnbären mognar, de är så goda. Mina dahlior blir uppätna, de är naggade i kanten och vissa knoppar vill inte slå ut. Men får njuta av dem hos dottern, hennes är fina.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej Marika
    Vad rik man känner sig när man tagit reda på bär och frukter som man berett på bästa sätt.Det är gott att hitta när vintern kommer.Dahlian har en jättefin färg.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det är härligt att plocka och äta medan det är färskt men också att spara lite till vintern. Dahlian är fin och ser hel ut, mina är naggade lite överallt.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  3. Hej Marika

    Så fine solhatter og dahlia! De fylte solhattene liker jeg også så godt. De har så fine farger og form. Den mørke dahlia var helt nydelig.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Solhattarna är fina, har sett att du också har dem, får nog skaffa mig själv några. Gillar också färgen på dahlian , den är mörk och fin.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Oj vad du syltat och tagit hand om skördarna. Jag gör inget sådant mera men när jag ser dina vackra burkar med innehåll blir jag nästan avundsjuk. Jag minns hur det känns när allt står färdigt med innehåll och etikett. Då känner man sig duktig.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det var ett tag sedan jag gjorde gelé men nu blev det så mycket vinbär. Så blev det några burkar drottningsylt av hallon och blåbär som maken plockat, och så hoppas jag att jag får lite björnbär av dottern. Annars går det mesta åt färskt. Men det är kul att ha att ta av.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  5. Hei Marika.
    Solhattene trives ikke hos meg. Har prøvd flere ganger. Nå har jeg egentlig gitt opp. Det er noe helt spesielt å kan høste ting fra egen hage, og så smaker det mye bedre.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Ibland fungerar det inte, de enkla trivs bäst hos mig, har haft några dubbla som inte finns kvar. Visst är det trevligt att plocka egenodlat, smakar bäst.
      Ha en fin kväll /Marika

      Radera
  6. Så mye spennende du har både i og utenfor drivhuset. Her er vi tilbake til normal sommer, med litt fint og regn om hverandre. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Det växer så det knakar på Solbacken, hos dottern, vi vattnar medan hon har semester.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Flotte sylteting og lækkerier - dejligt at have mad fra haven.
    Her regner det nu, håber det varer hele natten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack, det är så mycket bär i år, så de hamnar i frysen och i burkar, så kan man njuta av dem under vintern också.
      Vi har fått lite regn i augusti, det är skönt att inte behöva vattna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Hej Marika

    Ja, det man själv har skördat smakar bara bättre:)
    Kul med de ovanliga tomater!

    Ha en trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja, så är det, dottern provar nya sorter varje år, så de finns i många färger och former. Men viktigast är smaken.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Jättefina solhattar! Du verkar ha läget under kontroll och skafferiet fyllt. Skönt att luften blivit lite svalare och fuktigare.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Tack gillar dem också, har gjort försök hos mig med de dubbla, men de trivs inte. Det blev mycket bär hos dottern i år, så det räckte till mig också.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  10. Hei Marika!
    Så mye spiselig dere har. Her har vi ikke bær og nesten ikke frukt.
    Denne sommeren skremmer meg nesten. I dag har det blåst noe vanvittig. Krukker har velta og mange dahlia har knekt.
    Nå virker det som om vinden har stilna.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det har varit mycket bär, och äppelträden dignar under all frukt hos dottern, vi hade riktigt blåsigt idag, så nu har nog mycket ramlat ner. Blåsten knäckte en gren på krikonträdet hemma hos mig, så nu får vi klippa lite till, för att det skall bli snyggt. Tråkigt när gamla träd knäcks, det tar många år för dem att bli stora och fina.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  11. Så hyggelig å se at du dyrker bær og grønsaker - og enda mer hyggelig, at du har to drivhus. Hvis alt går etter planen, har vi også det neste år.
    Jeg har saftet, laget gele og resten av bærene er fryst ned, sylter etter hvert.
    Etter vindværet i dag har det falt ned masse epler. Har fått tilbud om å låne en eplepresse, så jeg vil plukke de opp og prøve det i år.
    Ha en alle tiders helg Marika!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Växthusen är hos min dotter, hon fick mitt gamla när jag skaffade ett nytt, så nu har hon två. Det har varit blåsigt här med, så imorgon får vi plocka upp alla som ramlat ner.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  12. Wooow vilken skörd och fägring. Mina solhattar ser ut som tussilago i år. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Det är ett konstigt år, blommorna har blommat över i ett huj, men det har funnits gott om bär, och i växthuset växer det riktigt bra.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Känner ahhh... välkommen höst när jag kikar på bilderna. Fina collage du skapat. Igår var en blåsig och grå dag men egentligen perfekt arbetsväder - jag älskar såna dagar. Nu fanns det tyvärr inte tid till det... Hoppas björnbären växer ut och mognar snart. Där jag badar är de fina nu.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Det var riktigt skönt väder, tills blåsten tog över. Hammocken flög iväg, och en gren knakade på mitt krikonträd, vågar knappt åka och kolla hur det ser ut på Solbacken hos dottern, hoppas träden står kvar, men vi lär ha drivor av äppel på backen. Ser fram emot björnbär, mina buskar är så små ännu, men de lever, får knycka av dottern.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  14. Det växer och frodas ser jag:) Ser härligt och fint ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Tack det växer bra , och nu har vi fått en del regn också, då ser rabatterna lite piggare ut.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Jag har också mycket äpplen i år, men det rasar ner en massa hela tiden, vet inte om man kan ge såna omogna till djur... det vore ju annars bra så här när det är foderbrist..

    Ha det fint!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vi tar med fallfrukt till stallet, hästarna älskar äpplen, men det gäller att inte ge för många. Godast är att beta grönt gräs, kanske det blir mer av det nu för vi har fått en del regn.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Fina solhattar du har. Det är en växt som jag försökt få att trivas hos oss men inte lyckats. Här är de vilda björnbären mogna sedan några veckor tillbaka. Så tidigt som i år har jag nog aldrig plockat björnbär. Vi har ju haft en helt underbar sommar och ändå känns det lite snopet när den verkar vara slut. Hoppas den hittar tillbaka när vi fått lite regn.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Tack, solhattarna är från dotterns trädgård, hos mig trivs bara de enkla, har försökt flera gånger. Idag hade jag jacka på mig ute, för första gången på flera månader, 14 grader, men det kändes skönt. Men visst hoppas vi att det fortsätter med sol och fint ett tag till.
      Ha det gott /Marika

      Radera