söndag 11 november 2018

Amaryllis.

Amaryllislökarna levererades snabbt , men jag var sen med beställningen
Alla är planterade och någon har redan börjat visa sig. Stora fina lökar.
De hinner nog inte slå ut till Jul, men det gör inget. 
 Det blev några favoriter, som jag haft förut.
Bilderna från leverantörens hemsida.
Men dessa är mina egna från förra året.
De slog ut efter Jul, tror jag var sen med planteringen också då.
Den finaste var Nymph som jag köpte färdig, 
den finns med bland årets beställning.
Helt fantastisk med stora blommor.
Lemon Star från tidigare år.
En enda gång har jag lyckats få en att blomma om, 
och det är Tango som bara hade en stängel,
 men blev glad att det blev en blomma. 
Några som jag sparat från förra året, producerar bara blad.

Riktigt grått Novemberväder.
Ha det fint!
Länkar till TrädgårdsFägring

32 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Så fine de er! Nymph er min favoritt også, og den har jeg hatt før. Den er fantastisk når den blomstrer.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja den var otroligt fin förra året, hoppas den nya blir lika fin.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  2. Hei Marika.
    Amaryllis har nydelige blomster. Og så hører de julen til.
    Her er det mildt og regn.
    God søndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Ja, de är fina, tror inte de hinner slå ut till Jul, men kanske till Nyår. Grått och disigt här med.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  3. Che collezione bellissima! Ho provato le varietà botaniche in giardino ma non so se reggeranno il freddo!

    Ti auguro una buona serata!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grazie mille!
      Ho amaryllis per Natale. Non possono distinguersi al freddo. Sono mplto belli.
      Sentirsi bene /Marika

      Radera
  4. Hej Marika

    Amaryllis har nog blivit en tradition, nu när vi närmar oss jul!
    Den sista du visar är min favoritt!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja, de passar bra till Jul, de är riktigt vackra.
      Tango är riktigt fin, två av de jag har i år, blir liknande.
      Fin vecka till dig med /Marika

      Radera
  5. De är fina i knopp också, och det är ju inte fel att spara lite blommor till nyår. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Nej det blir fint oavsett när de slår ut, men jag är lite sent ute när jag beställer lökarna.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  6. Tjusig samling!De enda gånger jag fått lökar att blomma om är när de satts ut på friland under sommaren, men det är ju inte helt lätt att hitta ett ställe där både lökarna trivs och man kan tänka sig julblomning mitt i sommaren.
    Hoppas vi får se mer av dina lökar framöver.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      De brukar hamna i garaget, efter blomning, och bli bortglömda. I år har de från förra året bara producerat blad, så det blir nog inga blommor på dem. Men de nyinköpta kommer nog att bli fina.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!

    Ja, nog känns det lyxigt med dessa stora och vackra blommor mitt i vintern. Det är mycket blomma på en Amaryllis. Jag glömmer ju bort dem och så ligger de i ett förråd efter julen och torkar bort. I år blir det nog inga Amaryllis här.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det brukar bli likadant hos mig, amaryllis och hyacinter hamnar i garaget efter Jul, och ibland glöms de bort helt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Amaryllis er da vist blevet til en dille for dig, ikke underligt, når man ser ałle de smukke varianter i din samling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Kanske inte ett dille, men har sedan några år tillbaka, några amaryllis till Jul.Trodde det var svårt att få dem att växa och blomma, men de sköter sig bra själv.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Hej Marika!
    Amaryllis dessa så praktfulla blommor som gläder oss den här tiden på året.Jag har tre gamla som står sedan förra året en blommade ju för ett tag sedan så vi får se om jag ska köpa någon fler för dem jag har lär väl inte ska blomma.
    Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Har också några sparade från förra året, men det ser inte ut att bli några blommor på dem. För att vara säker på att få blommor, så fick det bli nya lökar.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. De är så vackra amaryllisen! Jag köper de mest på stjälk och hänger uppochner i fönstren till jul. Men i år ska jag nog slå till och köpa en snygging i kruka.

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Visst är de fina, och finns i så många varianter. En fördel är också att jag bara behöver plantera och sedan sköter de sig själv.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Der er mange der har Amaryllis til jul og de er nu også så fine, og jeg nyder at se dem hos andre Jeg har slet ikke held med planter inde, så her bliver det kun til en enkelt julestjerne lige før jul, så den kan holde julen over :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Jag är inte duktig med inneväxter, men amaryllisen går bra. De blir riktigt fina, och vill gärna ha dem varje år. Brukar också ha julstjärnor och hyacinter.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera
  12. Hej Marika!

    Så roligt att du visar bilder på 'Nymph'. Jag köpte en jättestor fin lök av den sorten för ett par veckor sedan. Knoppen börjar precis anas och nu ser jag ännu mer fram mot att se den blomma. 'Evergreen' hade jag förra året och arrangerade den med röda grenar från kornellen i trädgården och det blev jättefint.
    Nu återstår bara att se om vi får amaryllisar till jul. Men dom är vackra även efter jul.

    Ha en fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Min Nymph var otroligt fin förra året, den köpte jag färdigt i kruka, men i år blev det en lök. Tror att det skall gå bra. Jag tror det blir kort om tid för mina, att slå ut till Jul, men väntar gärna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Her var det mye fint. Jeg er ikke så flink med Amaryllis, men skal i hvert fall ha en til jul, og den bør kanskje kjøpes nå. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Trodde det var svårare än det var med amaryllislök, men de klarar sig riktigt bra. Nu hör de till, när vi närmar oss Julen.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Hei Marika!
    Vakre bilder du har tatt av Amaryllis. Hver gang jeg ser blomstene, blir jeg overrasket. De er himla vakre.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja, de är riktigt fina, finns så många att välja på om man köper lök, och driver upp själv.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  15. Så många skönheter! Nog önskar man att de var lättare att spara och få att blomma om?
    Jag har köpt två vanliga, men de står svalt i växthuset, kanske bäst att ta in dem snart.
    Kram Anni

    SvaraRadera
  16. Hej Anni!
    På en av fyra håller knoppen på att växa upp, de andra syns inget på ännu. Men de kommer att bli fina.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  17. Hej Marika!
    Vad många och vilka vackra amaryllis du har. De riktigt mörkt röda Carmen och Benfica föll jag pladask för. Och Nymph och Lemon Star ...... mycket vackra de också.

    Jag har också försökt spara lökar men fått blad så mina har hamnat på komposten. Jag hörde häromdan av en vän att de ska väckas av värme och att man ska täcka dem så att de står mörkt för att de ska kunna bilda knoppar.

    Har inte köpt några amaryllis än och det var ju bra. Ska försöka hitta några som är så där mörkt röda som dina.

    önskar dig en fin fredagskväll!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  18. Hej Anna-Karin!
    Ja de mörka är riktigt fina. Benfica och Carmen var väldigt lika, så jag trodde nästan att det var samma amaryllis. Får försöka spara lökarna på ett bättre sätt nästa gång, nu brukar de bara hamna i förrådet, när de blommat över.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera