måndag 10 december 2018

Prydnadsgräs?

Veckans tema i TrädgårdsFägring är prydnadsgräs.
Gräs är fint i trädgården, men har inget själv.
Det närmaste jag kommer är min Agapanthus, som ser ut
som visset gräs.
Den fick komma in för vinterförvaring, ser lite vissen ut, 
men upptäckte att den hade en knopp, som nu är på väg
att slå ut. Hoppas den klarar sig hela vintern, så den får komma
ut på altanen igen till våren.
Ett tidigare försök att förvara i växthuset, lyckades inte.
Mina Amaryllisar växer och frodas, har stora knoppar.
Men gick förbi denna i blomsteraffären, den fick 
komma med hem, Amaryllis Alfresco Double.
Vackra pappersskira blommor.
Av lökarna är det Evergreen som startat sin blomning.
Den skulle ta längst tid, men var först ute.

Vädret just nu är 0 grader och barmark.

Ha det fint!

30 kommentarer:

  1. Underbara Amaryllisar! Det är en blomma som jag är extra förtjust i och alltid köper till julen. I år fick jag två stycken, en rosaspräcklig och en röd, när vi hade lunchgäster för ett tag sen. Sen hade jag också beställt 3 stycken, 2 rosaröda och en röd spindel som komhem veckan efter. Dom börjar nu bryta - men den röda jag fick har börjat blomma med 4-5 blommor på låga stänglar.Tyvärr tog jag ingen vit.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Jag beställde fyra lökar från Bulbs, en av dem är Evergreen som redan blommar. Alfresco hittade jag hos blomsteraffären, den är riktigt fin. De tre övriga lökarna har kommit en bit på väg. Gillar dem, har också några stycken varje Jul.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  2. Hei Marika.
    Prydgress er en av mine store diller. Er stadig på jakt etter nye sorter. Nydelige amaryllis. Her er det 2 grader pluss og ikke snø.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Det är fint med prydnadsgräs, kanske kan ha det i kruka. Amaryllisarna är riktigt fina, hoppas ha någon kvar som blommar i Jul.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Dine amaryllis er så fine! De er så vakre og lyser jo så fint opp inne nå.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, visst är de fina, hoppas några håller sig till Ju.
      Ha det fint !
      Marika

      Radera
  4. Hei Marika

    Jag har inget prydnadsgräs heller:)
    Vi får njuta av att se det hos andra!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja, det får vi göra. man kan inte ha allt.
      Detsamma till dig, ha en fin vecka /Marika

      Radera
  5. Det duger fint med det du visar som ju är lite gräsliknande med vackra blommor dessutom.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulrika!
      Hade inte förväntat mig att den skulle börja blomma, men det får den gärna göra.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Jeg har heller ikke så mye prydgress, har hatt litt dårlig erfaring med sorter som oppfører seg som ugress og sprer seg over alt, men kjøpte et par nå i høst og håper de holder seg i tuen sin. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Jag skall nog prova något gräs, men kanske ha det i en kruka. Dotterns Blåsvingel sprider sig väldigt mycket.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Du har så fina Amaryllisar drottningen av julens blommor och vitt är ju så vackert.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, visst är de vackra, och lökarna jag köpte är riktigt fina, de blommar nog ett tag till.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  8. Mmmm man får ta det man har helt enkelt ;) Jag förvarar min aga... i verkstaden och där mår den bra.

    Tittar på en dubbel vit amaryllis här och nu men om jag ska välja så gillar jag uttrycket på din evergreen mycket bättre.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Evergreen är riktigt fin, men gillar de vanliga också, finns så många olika både till färg och form. Hoppas att min Agapanthus klarar vintern, den skulle nog behöva lite mer ljus, än vad den får nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Hej Marika!

    Gräs har alltid varit viktiga för mig, kanske för att jag har en trädgårdsvän som var tidigt ute med att plantera gräs i trädgården, långt innan gräsen blivit populära. Jag fick möjlighet att beundra de vackra växterna och se deras potential i trädgården. Jag tror man måste upptäcka dem..

    Dina amaryllis är jättevackra och skänker glädje inomhus vid denna mörka tid.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det är vackert med gräs, men har nog tänkt att de behöver mycket utrymme. Amaryllisarna trivs, och det blir många stänglar på varje.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  10. Åh, har du en agapanthus med knopp! Hoppas du klarar att få den att överleva. Det är en av de vackraste blommorna, tycker jag.
    Å andra sidan är dina amaryllisar också makalöst vackra. Mina har helt stannat upp och vill inte visa någon knopp. Än.
    Kram Anni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja det hoppas jag också, de är fina. Amaryllisarna växer och frodas, har kommit i olika stadier, en syns bara en liten början på, medan de andra har vuxit sig höga, men det är bara Evergreen som blommar. Dina kommer nog också.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  11. Fantastiskt vilken fin amaryllis ,vitt är vackert.
    Ha en riktigt fin vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla!
      De är riktigt fina.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Hei , Marika, jeg var også på jakt etter hvit agaphantus i sommer, men de ble fort utsolgt..
    Nydelige amaryllis, får du løk fra tidligere år til å blomstre?

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Jag har lyckats några gånger förut, men för det mesta blir det bara blad och inga blommor.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  13. Hei Marika!
    Amaryllisene dine er majestetiske. Blir overraska hver gang hvor vakre de er.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, visst är de fina, och några har inte slagit ut ännu.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Jag tycker att lyckas få en agapanthus att blomma inomhus i december är fantastiskt! Jag har aldrig lyckas att få någon i blom alls!
    Jag har 2 amaryllis som jag väntar med spänning på att de ska slå ut, vilken dag som helst! Den heter Lemon star :)

    ha en fin Luciakväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Jag blev mycket överraskad att den fått en blomma, hoppas nu bara att den överlever hela vintern. Lemon star har jag haft, den är riktigt fin.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Och jag som slängde min aganpathus på komposten efter första frosten. Fint foto på din Evergreen! Kommer att spara min + några andra amaryllis från cybistergruppen. Tycker att de är så fina. PS! Har heller inget prydnadsgräs f n.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Försökte övervintra en Agapanthus i växthuset ett år, men det lyckades inte, så nu gör jag ett nytt försök. Jag brukar också spara mina Amaryllis, några gånger har jag lyckats att få dem att blomma om. De är riktigt fina så det är värt ett försök.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera