lördag 19 januari 2019

Favorit sommarblomma.

Temat i TrädgårdsFägring för denna vecka är favorit sommarblomma.
Det finns flera, men de vanliga i mina krukor och amplar är dehär.
Tidigt på våren blir de planterade ihop med påskliljor på altanen.
Känner mig så glad när jag kommer hem med dem, då är våren här.
När påskliljorna gjort sitt, bytte jag ut dem mot stjärnlobelia
en otroligt fin växt som jag inte haft förut. Den har jag gärna igen.
Minipenséerna får ofta sällskap av Stjärnöga, som också är hållbar.
De står sig fina från tidig vår, till sent på hösten.
Ser lite tomt ut i krukan tidigt på våren.
Men snart väller de ut över kanterna på krukan.
Färgen skiljer sig år från år, beroende på utbud hos
trädgårdshandeln.
De trivs i sol och i skugga.
Lika vackra oavsett färg.
När det är dags att tömma krukor och amplar, lägger jag jorden
under en buske och då tittar det fram nya, året därpå.
Ampeln hänger jag upp, varje år, plockar bort överblommat
då håller de sig länge.

Titta in på TrädgårdsFägring för att se andra favoriter.

Ha en trevlig helg!




 



36 kommentarer:

  1. Åh, jag håller helt med dig! Minipenséer är de finaste av alla penséer - och ett så fint vårtecken! Smart att lägga ut dem i jorden efteråt, det har jag aldrig gjort. Återkommer de år efter år när du gör så, eller bara en gång?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Längtar till dem varje vår. Jag använder samma plats varje år, för att lägga ut de färdigblommade, och det är mest från förra året, som kommer upp. Men ser också enstaka i andra färger från tidigare år.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Ja, de er flotte! Stjerne-lobeliaen er vakker med dem og for øvrig har du samplantinger med nydelige fargenyanser.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vigdis!
      Tack, ja jag gillar dem mycket och kan inte vara utan dem. Stjärnlobelian hoppas jag hitta i år igen, den var riktigt fin.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Hei Marika!
    Skjønner godt at de er favorittblomster. De er vakre.
    God helg! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Javisst är de fina, och när de kommer hem, då är det vår.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hei Marika.
    De er vakre. Skjønner godt at de er favoritt. Snart er de her igjen.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Just nu känns det som att det dröjer ett tag, vi har -11 grader, men soligt och fint.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  5. Hej Marika!

    Så fine krukker du har og flotte farger i sammen.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, visst är de fina, men idag har vi -11 och riktigt soligt och fint.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  6. Det er sjovt at læse, hvordan du har udviklet helt faste rutiner med, hvordan du bruger diverse sommerblomster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Försöker ha något fint i krukorna, så jag får byta ut de som blommat klart, då hålls krukorna fina länge.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  7. Hej Marika

    Super bild, när de tittar fran året därpå:)
    Vilken livskraft!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      De frösår sig gärna, så det är lätt att få dem att komma upp lite här och där. Samlar dem under busken, då vet jag att jag inte skall rensa där.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  8. Stjärnlobelia hade jag en sommar för längesedan, visste inte att den hette så. Vilken ljuv färgskala dina penséer har.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Det var första gången jag hade stjärnlobelia, har inte sett den i utbudet förut. Blev förtjust, så jag hoppas hitta den igen. Det blev mycket lila toner förra sommaren.
      Ha en fin söndag /Kram Marika

      Radera
  9. Stjärnlobelian var ny för mig men väldigt fin. Minipenséer ser fina ut men så är det ju det där med att jag vill kunna plocka till fina buketter också :) Får fundera ett år till tänker jag.

    Ha en fortsatt fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Stjärnlobelian har inte jag sett förut, men den var riktigt fin, och höll länge. De små penséerna blir inte mycket till buketter, men jag njuter av dem där de står.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  10. Så fine krukker :-) Jeg har ikke så mange sommerblomster, men de små Violer kan jeg heller ikke undvære.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Tack, dem kan jag inte vara utan. När de finns till salu, då är det vår.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  11. Wow, så vackert. Jag brukar ha en sån kruka. Dom är tacksamma, blommar om när man klipper ner dom. Har man haft dom en gång dyker dom upp lite här och där året efter, lite för mycket ibland tycker jag. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carita!
      Tack, jag gillar dem. För mig får de gärna titta fram i rabatterna, de sår sig gärna själv.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Jag vet inte vad som händer, men jag har kommenterat här igår! Det var om att jag älskar minipenséer - men att jag glömde bort dom helt i mitt inlägg om sommarfavoriter. Nu hittar jag det inte. Har du sett det? Dessutom har jag mail som jag skickat till Marlise (bloggvän) i Tyskland två gånger som inte kommit fram!!!???
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Nej, jag har inte sett till någon kommentar från dig, har sökt bland alla kommentarer och i skräpposten. Har inte fått något mail heller, men denhär kommentaren fungerade.
      Hoppas det bara var ett tillfälligt problem.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  13. Hej Marika!
    Så härliga bilder på dina vackra favoritsommarblommor som fyller dina krukor.Dem inköper även jag så fort de kommer ut i handeln vill inte vara utan dessa så tacksamma blommor.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, de är de första som hamnar i krukorna hos mig. Så tacksamma och lätta, det är bara färgen som förändras mellan åren.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Hei Marika, ja de er så søte, som små soler som lyser mot deg...
    Blir aldri lei av disse,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Visst är det så, de finns i min trädgård, varje år.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. Alldeles underbart Marika!
    Penséer är ljuvliga, Och nu fick jag lära mig en ny växt, stjärnlobelia. Så smart också att hälla ut jorden under buskarna och få ny blomsterfägring till våren. Och jag älskar den nedersta bilden med ampeln och det lilla huset i bakgrunden.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack ! Stjärnlobelian var ny för mig också, och hoppas hitta den igen. Penséerna finns i så många olika skepnader, alla lika vackra.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Fina bilder. Stjärnöga är en blomma jag upptäckt det senaste åren. Har inte haft den från tidig vår men ska prova, när våren kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Skaffar den så fort den finns på växtgårdarna, och den klarar sig fint hela sommaren.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Hej Marika! Så härligt att se framåt och frossa i vår/sommarblommor. Det är ju dags att planera nu. ♥
    Min plan är att köpa (som vanligt... men i år finns inget alternativ, jag hinner inte odla)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      De tidiga vårblommorna köper jag också, det är mest perenner jag sår, men väntar ett tag till.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Hej Marika!
    När jag väl läser din kommentar så känns dina val så självklara! Inte kan det finnas en människa som missar att ha t.ex. minipenséer i krukor på våren.
    Ser att du har haft någon artikel i AoT ! har inte läst den, men den är säkert jättebra! Grattis!
    Ha det gott
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Den är nog vanlig som krukväxt hos de flesta, liksom lobelian, den gillar jag också. Nej, jag har inte haft någon artikel i AoT, det var en tävling som jag deltog i på mässan, man skulle skriva några rader om vad man odlar, ingen artikel i tidningen. Jag hade tur och vann en bok.
      Ha det fint /Marika

      Radera