fredag 22 februari 2019

Klätterstöd.

Temat i TrädgårdsFägring för denna vecka är Spaljéer , pergolor och klätterstöd.
Vi byggde vår uteplats, patio, i flera steg, först ville vi ha en plan yta för trädgårdsmöbler
och en skön plats att sitta och njuta, i skuggan.
 Ena sidan med hönsnät för klematisarna att klättra på, och de trivs fint.
En låda på ena ändan där jag sätter en hel del tulpanlökar påskliljor och narcisser.
 Det har blivit en skön plats att sitta och njuta när solen steker för varm.
Gillar klematis, och de behöver något att klättra på.
Maken byggde några stöd, här en till Summer snow. 
Den såg lite vilsen ut i början, men sen var det ingen hejd på växtkraften.
Den välte hela ställningen, jag klippte och bytte ställning, till en i metall.
Nu har den tyvärr dött, så jag får skaffa en ny, Summer snow var lika populär
bland fjärilarna.
Andra klematis trivs bra att klättra på ett plank eller upp i ett träd.
Den vita alpklematisen trivs mycket bra, så jag satte en liten
vid krikonträdet, den har tagit många år på sig, men  nu verkar den
börja klättra upp. Längst till höger.
Det dröjer ett tag innan den är lika stor som denhär.
Pionerna blir ofta tunga och hänger ner, speciellt om det regnat.
Hittade ställningen på mässan, och den är både fin
och funktionell. Går att justera i höjd. Sarah står fint i den.
I trädgårdslandet byggde maken mina odlingslådor med en sida
som är högre än de andra, på hönsnät klättrar ärter och bönor enkelt upp.
När det är dags att förnya lådorna, kommer sidan att bli högre.

Till sist ett torn av pil hos dottern, har några till mina luktärter, 
men då jag glömde så dem förra året, så har jag ingen bild.

Ha en trevlig helg!

32 kommentarer:

  1. Fin uteplats och härligt att det inte bara är några plattor i gräsmattan utan genomtänkt. Gillar tanken med vårlökslådan den där lilla extra kicken som man njuter så mycket av. Pionstöden har jag kikat på de verkar så bra eftersom de går att fälla ihop och hänga undan.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, det har blivit favoritplatsen. Pionstöden är riktigt bra, finns de på mässan i år också skall jag köpa fler.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hei Marika.
    Fin uteplass. Viktig med en trivelig plass i skyggen.
    Til klatrestativ bruker jeg mye jernstenger, med tykt tau eller ståltråd. Fungerer utmerket.
    God helg Marika.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack, vi trivs bra där i skuggan. Klätterväxter vill jag ha fler av, och det finns många fina stöd.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Så fin uteplass dere har. Klatrevekster må ha noe å klatre i, og dere har mye de kan klatre i.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, vi trivs bra med alla klematis runt om. Skall bli skönt att sitta där i sommar igen.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Vilken fin uteplats ni har! Och så många vackra klematis. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingmarie!
      Det är skönt under trädet som ger lite skugga.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. När snön fösvann nu, så såg jag oxå att mina naturliga stöd till min Summersnow hade ramlat så jag var tvungen att klippa ner den helt! Nu blir det ett nytt stöd som absolut inte ramlar :) man behöver lite stöd här i livet ibland ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Saknar min Summersnow den var så fin, får fortsätta leta efter en ny. Det är aldrig fel med stöd.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Å, så fint med tornet bland ringblommorna hos dottern och din patio. Ser den framför mig inbäddad i klätterväxter.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Tack, ringblommorna fick ge plats för mitt gamla växthus, så det får bli en ny plats, där de får bre ut sig. Klematisarna trivs bra, försökte med ett blåregn men det lyckades inte.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!

    En snygg uteplats ni har åstadkommit, där är "gudagott att vara" under ljumma sommarkvällar omgivna av blommande Clematis.

    Ha det gott!
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Tack, vi trivs bra att sitta där. Altanen blir alldeles för varm. Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Det er et godt tema i denne uge. Det er nem vældig interessant at se, hvordan og hvor opfindsomme haveejere er, når der skal skabes klatremuligheder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Alltid trevligt att se andra bloggar och inspireras.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Aha... Tänkte tipsa dig om Kullagården, http://www.kullagarden.net/, men ser nu att du har redan hans stöd. Det är de mest prisvärda jag hittat som ändå är rejäla utan en massa krusiduller. De jag hade har jag köpt från pionsällskapet för 350 kr styck.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina!
      Köpte stödet på mässan, och hade glömt var det kom ifrån.
      Tack nu kan jag leta fler stöd.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Jättemysig uteplats, kan bli som en koja tillslut!
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulrika!
      Jag tror vi byggt klart på den nu, men hoppas att alla klematisar vill klättra upp på taket.
      Trevlig helg !
      Marika

      Radera
  11. Ser du har et stativ som er likt et jeg skal prøve å lage i vår, håper jeg får det til. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Jag har tänkt gå en kurs i pilflätning för att lära mig göra egna. Vi får se om det blir av.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  12. Mysig sittplats med skugga. Det behövs om det blir en likadan varm sommar igen. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carita!
      Tack, vi får hoppas på en mer normal sommar i år.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Så många dekorativa och bra stöd du har! Men den där Summer Snow kräver verkligen något extra. Det förstår man inte förrän det är för sent!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Den blir större än man tror, klippte ner den två gånger, men den blev lika frodig ändå. Saknar den.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  14. Så mycket snyggt du har i trädgården! Jag är full av beundran för alla!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen Tack Susie!
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. Mange fine tips hos deg, Marika.
    Jeg har hatt Summer snow i 3år, men den har enda ikke blomstret...

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Summer snow var så fin, synd att den inte överlevde, men skall försöka få tag på en ny. Vi får hoppas att din blommar i år.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  16. Tack för tipps på växtstöd. Måste skaffa två nya då ett blåste sönder i vintras - det var Madame Plantier som växt sig för stor och blev ett vindfång. Bredvid växer honungsrosen och det stödet drogs också med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Ibland blir växterna för stora, som min Summer snow. Skall försöka hitta en ny, och göra ett stabilt stöd till den. Min honungsros har inte blivit så stor ännu, så den klarar sig ett tag.
      Ha det fint /Marika

      Radera