lördag 16 mars 2019

Trädgården idag.

Det är snöfritt i trädgården, men väldigt blött i gräset.
Några små växter tittar fram under lövtäcket.
En liten Primula och en Vintergäck.
Alunroten som jag planterade sent, har klarat sig bra,
och Digitalis behöver jag inte oroa mig att vara utan.
Finns några stora plantor lite här och där.
Mina vintersådder som låg ute i snödrivan, har ingen snö 
runt sig längre, kanske bättre att jag lägger in backarna i
växthuset. En isfläck finns kvar i skuggan av garaget.
Har skaffat mig en ny skottkärra och vattenkanna.
Inne har pelargonerna överlevt, de gamla visar inget tecken på liv.
En ljuvligt doftande hyacint, vackra tulpaner.
Paprika sådden växer så det knakar.
Nästa vecka blir det trädgårdsmässa med dottern.
Brukar bli startskottet för trädgårderande.

Ha en fin helg !


40 kommentarer:

  1. Men ååh, är ni redan så långt att du får börja titta efter sånt som börjar sticka upp efter vintern. Vi har fortfarande mycke snö
    även om det smälter rätt bra nu. Är också sugen att åka på trädgårdsmässa, men får se om det blir av? Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Snön är borta, och det sticker upp lite lökar, men inget blommar ännu.Mässan brukar alltid vara trevlig, det blir en hel dag tillsammans med dottern. Det ser jag fram emot.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Godt at sneen forsvinder nu, vi trænger til vår nu.
    Der er da også fine vårtegn hos dig og alunroten har klaret sig :)
    Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja, det är skönt att snön försvann, men tror att vi kan få lite till. Förhoppningsvis blir den inte kvar. Nu längtar jag efter vår.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Så flotte blomster som kommer frem fra snøen. Flotte vårtegn!
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det är trevligt med lite vår i rabatterna, trots att det inte är så mycket ännu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Titta, riktiga vårtecken! Vi letade vårtecken igår, men hittade inga blommor ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är de inbäddade under snön.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Så underbart med vårtecken redan nu dem längtar jag efter. Med tanke på våra snömängder så får jag längta ett tag till.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Precis nu snöar det här, men det är stora blöta flingor, som antagligen smälter bort fort. Vi får vänta ett tag till.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Gillar de där små noteringar om här och nu och en kort blick framåt. Köpte mig en papperskalender häromdan, är så trött på att inte kunna synka min jobb och min privata kalender - få det till ett, och där skulle det vara lite mysigt att göra de där små noteringarna :) Nu blev jag inspirerad. Jag har inte sått ett grönsaks- eller sommarblomsfrö ännu. Men mina rhododendron och magnolior gror fint :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tur jag var ute och gick min runda igår, nu snöar det, så jag hade inte sett några vårtecken alls. Jag väntar i det längsta med mina sådder, det är bara paprikan som är sådd. Tomater och gurka får vänta ett tag till. Perennerna tar ett tag att gro, så dem har jag både i växthuset och ute.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Hei Marika.
    Nå trenger vi varmere vær og vår. Vi har ikke hatt snø men det har vært iskaldt.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Ja tack, det skulle vara skönt. Det har slutat snöa, men det är riktigt grått och trist.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  8. Så fint att få se lite vårtecken hos dig trots det tråkiga vädret. Jag tvingade mig ut för att kika i min trädgård och här fann ju betydligt mer än jag väntat mig! Ge oss lite sol nu bara, så ...
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Det är riktigt ruggigt idag, men vi får hoppas på lite sol och värme framöver. Tills dess går det att sitta inne och mysa och läsa. Tack för tipset om Tatueraren. Kunde knappt lägga den ifrån mig.
      Ha en fin söndag /Kram Marika

      Radera
  9. Det er hyggeligt at se, hvordan foråret kommer listende ude og inde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, det kommer att ta ett tag innan det börjar blomma rikligt, men nu finns det i varje fall något litet att titta på. Det har slutat snöa och solen tittar fram.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Bellissimo il cespo di Digitalis! Da me si disseminano moltissimo ma l'estate brucia le giovani piantine!

    Ti auguro una buona Domenica :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Pontos!
      I like Digitalis very much and hope it will bloom this summer. Today we got some snow, so I´ll have to wait for the flowers.
      Ti auguro una buona Domenica.
      /Marika

      Radera
  11. Hei Marika!
    Det må være skjønt å ha hagen fri for snø, og at det har begynt å blomstre. Her det fremdeles ganske mye, men det er meldt om vårtemperaturer til uka. God tur til hagemessa.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja, det är riktigt skönt att snön är borta, vi har haft lite snöoväder, men inget som stannat kvar. Hoppas på lite värme, Tack, det skall bli riktigt trevligt att komma till mässan, och få lite inspiration, till ett nytt trädgårdsår.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. flowers look so beautiful.
    have a great day

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Tanza!
      The same to you.
      Best regards /Marika

      Radera
  13. Hej Marika

    Ja, våren har kommit!
    Kul med trädgårdsmässan:)

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Vi får hoppas det, idag strålar solen, så kanske det.
      Mässan skall bli riktigt kul.
      Ha en trevlig dag, du med /Marika

      Radera
  14. Så søte små! Det er allerede så grønt og fint til deg. Jeg håper resten av våren blir strålende og at vinteren er over nå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tante Rose!
      Idag är det en helt fantastisk dag, med strålande solsken. Hoppas att våren börjar nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Hej Marika!

    Härlig vår hos dig! Hos mig är trädgården full med snö, is och vatten så det är lång tid kvar tills jag kan vara ute. Men på torsdag blir det ett besök på Nordiska Trädgårdar, där kommer det nog att vara vår :)

    Dessvärre har jag problem att kommentera hos dig trots ny dator. Jag har problem med mitt Google-konto, när jag loggar in så händer liksom inget. Jag använder bara det när jag kommenterar hos dig och på en annan blogg där bara kommentarer via Google-konto är tillåtet. På andra Blogger-bloggar (där jag kan kommentera via namn/webbadress) är det inga problem ... förutom att kommentarerna försvinner ut i tomma intet ibland. Men det är tydligen något som händer då och då.

    Nu ska jag göra ett försök från en annan dator och se om det fungerar. jag håller tummarna :) Ville bara tala om det utifall det blir glest med kommentarer från mig, då vet du. Jag är alltid inne och läser dina inlägg. Ser alltid fram mot dom.

    Ha det fint!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Idag kom våren, hoppas jag, det är soligt och fint, har varit i växthuset och sått lite perenner. Ljuvligt.
      Tråkigt om det är problem med kommentarerna hos mig, tittade på mina inställningar och har ändrat så vem som helst kan kommentera nu, så då borde det vara löst. Vet inte vad som hänt med googlekontot för jag har själv haft problem med att svara på kommentarer. Hoppas det funkar nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
    2. Tack Marika, nu fungerar det jättebra!
      Idag har vi regn här igen, verkligen varannandagsväder. Men imorgon ska jag möta våren på trädgårdsmässan, det ska bli härligt!

      Ha en fortsatt fin dag!
      /Anita

      Radera
    3. Hej Anita!
      Vad bra att det fungerar. Jag skall också till mässan med min dotter men det blir på fredag. Skall bli riktigt kul.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Flotte spirer!
    Så deilig det må være uten snø.
    Herlig nå for deg å se det som titter frem.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vigdis!
      Tack, och idag har de första krokusarna slagit ut, nu är det vår. Härligt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Hei
    Så herlig å se årets første blomster titte frem. Det høres ut som vinteren har fart pent med hagen og plantene dine?
    Kos deg med våren. Jeg gleder meg til den kommer hit også.
    Hilsen Gerd Ellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gerd Ellen!
      Lika trevligt varje år att se de första vårblommorna titta fram. Växterna ser ut att ha klarat sig bra. Vårlökarna tittar fram under lövtäcket, det får ligga kvar ett tag till.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Herlig når hagen våkner til liv,
    Inspirerende med hagemesse,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Vi hade en härlig dag på mässan.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  19. Dejligt at sneen er væk, så må foråret være på vej.
    Du spurgte på mine skilte. De er af plast og er bestilt i England hos the eccential Company , du kan eventuelt søge på Black plant labels.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Riktigt härligt med solsken och våren på väg. Tack snälla, skall genast söka efter leverantören.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera