måndag 29 april 2019

Magnolian blommar.

Min magnolia växer inte mycket, den har stått där några år nu.
Har antagligen inte rätta förutsättningarna, 
men den har några blommor,som slagit ut.
Så vackra blommor, men måste passa på att njuta, innan de vissnar.
Alpklematisen som klättrar upp i trädet, har börjat blomma
Humlan var alldeles vild, då den flög från blomma till blomma.
Liljorna under trädet växer flera centimeter från ena dagen
till nästa, har tyvärr sett fler liljebaggar än vanligt.
Hjälpte dottern på Solbacken, det var rena rama djurparken.
En pantersnigel, en ödla och en satyrkommafjäril eller apelsinfjäril.
Ekorren som sprang omkring hos grannen ville inte vara med på bild.
Herrgårdspionen är alltid först ut.
Hjälpen bestod av att skriva etiketter till hennes
omplanteringar,  inget grovarbete än.
Passade på att beställa barrotade växter och några liljor.
De har blivit krukade, och står i växthuset
och växer till sig.
Bilderna är från leverantörens hemsida.
Solen fortsätter att skina, inget regn här.
Önskar er en riktigt trevlig Valborg!
Ha det fint!

32 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Nu satte det fart ordentligt, kula att din Magnolia visar blommor. Du får väl pyssla om den lite grann, det tar den tacksamt emot och återgäldar besväret.
    Har också mängder med liljebaggar i år, speciellt Fritillariorna har mängder med besök. Inget kul att gå och plocka dessa baggar men nödvändigt om det skall bli når kvar av växterna. Larverna är ännu glupskare när de börjar tugga.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Jag får pyssla om den, så den växer lite, är bara en liten buske. Brukar inte hitta så många, men i år lyser det rött. Tur att de är lätta att se.
      Ha en fin Valborg!
      Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Så fina blommor din magnolia har. Min har också väldigt få blommor i år. Den verkar ha ett viloår. Men usch, liljebaggarna har jag inte sett ännu men har å andra sidan inte tittat så noga. Dom finns säkert där så det är bara ut och plocka. Och som Gunilla säger, när larverna sätter igång att äta, då blir inte mycket kvar.
    Mycket fint du beställt. Ser at du har Phlox 'Blue Paradise'. Den har jag många av. Om jag får ha den ifred från rådjuren brukar det bli som ett blått hav. Mycket vackert och så doftar den viol.

    Önskar dig en fin Valborgshelg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, magnolian är fin, vill gärna ha flera. Gillar flox för blommorna och doften, hoppas den blå kommer att trivas bra. Jag spanar efter baggar varje gång jag går förbi liljorna, och det blir napp varje gång, lite förvånad, för jag brukar inte ha så många.
      Önskar dig också en riktigt fin Valborg.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Hei Marika!

    Voi miten uskomattoman ihana on magnolia! Minulla on pikkuinen taimi, 'Vanha rouva', jonka toivoisin joskus kukkivan! Onpa melkoinen etana, näyttää aika isolta! Ihania kasveja olet tilannut, kaunis värimaailma!

    Oikein hauskaa Vappua!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Saila!
      Kiitos, tämä magnolia ei ole kasvanut paljoa, mutta kiva kun kukkii. Nämä pantterietanat viihtyvät tyttären puutarhassa, nämä on kilttejä etanoita. Kiitos, minun mielestä myös oikein ihania.
      Oikein hauskaa Vappua sinulle myös.
      /Marika

      Radera
  4. Hej Marika
    Så härligt med Magnolia blommor minns förra våren när jag fick se en blomma på botaniska i Göteborg.Du har även en fin Alpclematis den jag har blommar inte riktigt ännu.Så mycket fint som du har köpt och satt i krukor önskar dig lycka till med dem.Ha det gott och en härlig Valborg/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Magnoliablommorna är bland det finaste jag vet. Finns flera stora träd i centrum, riktigt fina. Passade på att handla då det var riktigt bra priser, så får vi hoppas att de växer till sig bra.
      Ha en fin Valborg /Marika

      Radera
  5. Hej Marika!

    Så flott din magnolia blomstrer nå! De varer ikke så lenge, så en må nyte de den korte tiden de blomstrer. Her er det meldt om frost til helgen, så da tror jeg at mine blir brune.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jag passade på att njuta av de fina magnoliorna nere i centrum, det är en kort blomning, men så fint. Hoppas dina klarar sig. Det skulle bli regn här i morgon men vi får se, om det går förbi oss igen.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  6. Hei Marika.
    Flott magnolia. Jeg har også et tre, men her blåste knoppene av. Nyt blomstringen.
    Her har vi fått mye regn. I dag skinte solen.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Vad synd att magnolian tappade knopparna, den vill man gärna se i blom. Vi har inte fått något regn, bara solsken.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Hej Marika

    Ja super som allt blommar nu!
    Vi får hoppas at där inte kommer hård nattfriost!

    Ha en trevlig vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Hoppas verkligen inte det, har satt ut en hel del växter i växthuset, det blev för fullt här inne. Kanske får vi lite regn, än så länge är det bara sol. Varmast i Arvika i Värmland idag med 24 grader. Men det blir svalare.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Hei Marika!
    Nydelig magnoliablomstring. Gleder meg til at det skjer her også, men det vil nok ta litt tid.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, det är tidigt, men så fint. Stora magnoliaträd blommar i centrum, tillsammans med andra vitblommande träd. Härligt. Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Så nydelig Magnolia du har. Vi har to stk, men de blomstrer ikke mye, tror ikke de heller står på riktig sted.
    Alpeklematis må være en tidlig sort, vi er jo bare i April!!
    Ha fine dager i hagen, Marika.
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Tack, den är fin, men det blir bara några få blommor. Alpklematisen brukar alltid vara tidig, men nu är den ca två veckor före sin tid. Allt är mycket tidigare.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Et skønt forårsindlæg, der summer af aktivitet. Selvom de er grønne, bemærkede jeg især dine liljer, som virkelig ser ud til at trives fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Våren är en intensiv tid, det händer så mycket på kort tid. Liljorna trivs allra bäst i rabatten under trädet, de brukar också klara sig bäst från angrepp.
      Ha en fin Valborg!
      Marika

      Radera
  11. Hei Marika.
    Nyt Magnoliaen så lenge du kan! Her fikk den dessverre frostskader...Ellers kan jeg ikke huske at vi noensinne har hatt så mange liljebiller! Spesielt på fritallariaene. Igår fant jeg et "reir" med ca. 40 stk. Får virkelig lyst til å gi opp liljer, og nå har de gått løs på villtulipanene...Haging er en spennende sport:-)
    Får håpe vi slipper frost nå.
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Jag njuter både magnolior och alla fina blommande träd nu, det är makalöst vackert. Oj det var många liljebaggar, man vill gärna ha sina växter hela och inte uppätna. Vi har frostvarning i slutet av veckan, men hoppas vi slipper det. Nu skall jag ut och fira Valborg och hälsa Maj välkommen.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Fint med magnoliablomningen! Man behöver ta sig tid att njuta en stund varje dag just nu - allt går så fort. Jag beställde några liljor häromdagen när jag insåg att sorkarna ätit upp min favoritlilja :(

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Ja det är riktigt fint, upptäckte att det finns många magnolior nere i centrum, som jag inte sett förut. Sorkar är inte alls kul, hoppas du lyckas bli av med dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Jag har sett gnagskador på mina krolliljor, men inte sett några liljebaggar ännu. Undrar om det är annat som knaprar blad också...? Liljebaggarna brukar ju vara så lätta att upptäcka, så jag undrar jag vad som har varit framme.
    Fina bilder som vanligt från din trädgård. Önskar dig en riktigt fin och blommande maj-månad. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Vad synd om dina krolliljor, baggarna är lätta att se, så dem borde du ha upptäckt. Förra året åt tvestjärtarna på mina dahlior, men det kanske finns andra hungriga kryp.
      Tack, vi har fått regn inatt så nu mår de bra därute. Hoppas bara att det inte blir allt för kallt de kommande nätterna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Der er godt gang i det hele nu. Flotte blomster i både Magnolia og Klematis.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Tack Lene, nu är det ett helt nytt landskap i trädgården, vi fick en hel del snö i natt!! Hoppas mina växter har klarat sig i växthuset.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  15. Hejsan Marika från kalla Gunnilse.
    När du fått hem din beställning kommer du att vara fullt sysselsatt ett tag :-). Som det kommer att blomma hos dig! Har inte du haft minusgrader? Själv har jag sluppit nätt och jämt.
    Ha en superfin trädgårdsvecka!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Jag fick hem växterna på några dagar, de är krukade i växthuset. Det var en vit värld när jag gick och lade mig igår, det snöade för fullt. Jag bäddade in mina växter , så jag hoppas de klarar sig. Det är tvära kast.
      Ha det fint du med /Marika

      Radera
  16. Smuk magnolie:) Dejligt med nogle nye planter. Hilsen Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Tack, den är fin, klarade av snöfallet som vi fick inatt.
      Växterna klarade sig också bra, men nu blir det några kalla nätter till.
      Ha det fint /Marika

      Radera