fredag 12 juli 2019

Trädgården just nu.

Trädgården i juli är full av vackra blommor, pionerna har blommat över,
de blommade fint i år, trots att min stjärna Sarah bara hade en blomma.
Men lillasyster Sarah som är några år yngre, blommade fint.
Men nu är det annat som tar över.
Stockrosorna som jag fått av dottern och utökat med nya 
frösådder, i aprikos och persikofärg. Upptäckte en helvit
bland dem , kan de ändra färg?
Under dem brer borstnejlikan ut sig, matchar fint i färg.
Under krikonträdet är liljorna sprickfärdiga men det tar ett
tag till, än så länge är det Sweet Surrender som slagit ut.
Så vacker, och doftar gott.
Stjärnflockan har sin glansperiod nu, efter ett tag är den
risig och ful, men då är det bara att klippa ner den.
Gillar den i alla färger, tror att jag rensade för mycket
förra året, hittar ingen ljusrosa kvar. Men har spanat in några
hos dottern, får ta frön hos henne.
 Rhapsody in Blue har en rikligare blomning i år
än förra året. Kanske skulle den må bättre i ett soligare läge.
Gillar den ihop med den Grekiska vädden.
Den söta Malvan som jag sått, blev många små plantor.
Hoppas de kommer upp lite större nästa år.
Andra frösådder som blev bra, Zinnia och Tobaksblomma.
Digitalisen Elsie Kelsey , tror varenda frö grodde.
Nu får de vänta på en tillfällig plats för att placeras ut i
rabatterna i höst.
Avslutar med klematisen Taiga som finns hos dottern.
Så vacker i alla stadier.

Ha en trevlig helg!

Länkar till TrädgårdsFägring.

42 kommentarer:

  1. Hej Marika

    Ja det är en fantastisk tid i trädgården: Fina liljor:)
    Digitalis kan ofta bli för mycket - men den är lätt att ta bort eller flytta!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Visst är det, och det är så skönt, när en sort blommat klart då börjar nästa. Gillar digitalisen, så den blir inte för mycket hos mig, skall bara fundera var jag skall placera ut dem.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hei Marika!
    Vakker blomstring hos deg. Nå er det morsomt å gå rundt å oppdage alt som kommer.
    God helg! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, det är härligt, riktigt skönt i trädgården. Plockade en hel del hallon idag, stora och fina.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Så mycket fint du har som blommar i din trädgård Marika! Jag har också en hel del pioner och nä de blommat över blir det rätt så tomt i mina rabatter. Har också sått digitalis, tycker att de är så fint. Ich du sår också mycket annat ser jag. Ha en skön weekend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Tack, ja det ena avlöser det andra, sådde mer än jag brukar i år, och det lyckades bra. Digitalis är en favorit, vill inte gärna vara utan dem.
      Ha ett trevligt veckoslut /Marika

      Radera
  4. Hei Marika.
    Flott blomstring hos deg. Alt er så frodig i år.
    Det skjer så mye hver dag. Det er ikke alt jeg får med meg heller.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack, visst är det fint nu, mycket som blommar och en hel del som kommer senare.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Marika!
    Vilken blomsterprakt du visar. Visst är det en härlig tid nu när trädgårdsrummen fylls av liljedofter och färgprakt?! Men, lider inte trädgården av torka? Jag får vattna mycket och det är torrt ändå hos mig.
    Ha en fin vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Tack, visst är det härligt. Vi har fått regnskurar mellan soliga varma dagar, men det började se torrt ut. I går kväll hade vi ett rejält åskväder med en hel del regn, så nu klarar vi oss ett tag. Annars vattnar jag mest i växthuset och krukor.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Det är nu du får belöning för allt arbete du lagt ner på frösådder, verkligen en imponerande blomning!

    "Rhapsody in Blue´ hur snygg som helst!

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Tack, sådde mer än jag brukar, och det lyckades fint, så fick lite problem med att placera ut allt. Visst är Rhapsody fin, i år blommar den rikligare är förra året, i år är det Blue for You som tar ett viloår.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!

    Så veldig mye fint som blomstrer hos deg nå! Nelliker er så fine. Jeg har den helt mørke, men ingen rosa.
    Ha en god helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, ja det är fint nu, och snart slår liljorna ut.
      Borstnejlikor är fina.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Åh, vad mycket fint du har som blommar! Kombon med Rhapsody in Blue och grekvädd var extra snyggt (jag gillar ju lila/aubergin). Hos mig är det dock ganska få perenner kvar sen dom togs bort ur "långrabatten" , så det är lite trist. Jag hade också en massa liljor tidigare, dom enda som är kvar är dom lackröda under rosenspaljén. Alla dom andra är numera uppätna av liljebaggar!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack, det blommar riktigt fint nu. Gillar alla slags vädd, men den grekiska har en härlig mörk färg. Har inte haft så många liljebaggar förut, men i år har det varit många. Så tråkigt.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  9. Så mye fint! Stjerneskjerm syns jeg egentlig er vakker, det er bare så utrolig mye av den. Jeg har lys rosa om du ønsker frø. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tante Rose!
      Tack, javisst är stjärnflockan fin, skulle inte vilja vara utan den. Den hade tagit över för mycket, så jag var tvungen att rensa bort en del. Tar gärna emot frön, gillar den i alla nyanser.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  10. Fin blomning hos dig! Grekvädden och Rapsody in Blue låter som en lyckad kombo. Tror jag ska testa. Har en del fröplantor jag kan flytta.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Grekvädden är vacker med den mörka färgen, ser att jag fått några som frösått sig själv också.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  11. Hei Maribel.
    Fodig og fint hos deg nå:-)
    Denne sommeren gjør at vi ikke gir opp rosene. Regnet på forsommeren gjorde nok sitt til det.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Tack, det växer fint, och nu har vi fått mera regn, så det blir riktigt bra.
      Ha en fin vecka du med /Marika

      Radera
  12. Åh, så mye fint Marika!
    Flotte farger på stokkrosene dine, pleier å samle før fra dem når jeg er på ferie,
    Ha fine dager!

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack för det. Blir mer och mer förtjust i stockrosorna, skall nog skaffa några fler av dem. De dubbla är så vackra, köpte frön men de blev aldrig sådda. Får göra det till nästa år.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  13. Vad mycket fint som blommar hos dig nu, här har det mesta blommat över tycker jag, men det kommer väl snart andra blommor förstås. Och rosorna blommar ju på också förstås.

    Ha det fint!
    Gunilla
    ps. Tack för din kommentar inne hos mig, jag har svarat på den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Tack , det blommar fint, och nu börjar liljorna slå ut.
      Angående min kommentar hos dig, vet inte riktigt hur jag tänkte, schersminen blommar nu hos mig, kunde inte riktigt förstå att du klippte din. En tankevurpa.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Hej Marika!
    Vilken underbara juli-trädgård hos dig! Älskar borstnejlikor, så fint dina sitter under stockrosorna. Mina borstnejlikor har omgrupperat sig och växer inte längre där jag planterat dem. Jag försöker så frö och flytta plantor, men de vill vara där de själva bestämmer sig för att det är bäst. Så det kanske är dags att ge upp domesticeringsförsöken. ;)
    Beundrar dina vita liljor också. Hos mig har liljebaggarna gått bananas i år och jag måste klippa bort bladen som annars brukar vara fina att ha kvar som utfyllnad i rabatten efter blomningen.
    Önskar dig en riktigt fin fortsättning på juli. Sommarhälsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Tack, borstnejlikorna trivs bra där jag planterade dem, i år har de varit riktigt fina. Sweet surrender är först ut, som den brukar. I år har jag haft liljebaggar på mina andra liljor, försöker jaga, men man upptäcker inte alla. De har klarat sig utan angrepp i alla år, men sen jag satte dit en krollilja har angreppen ökat.
      Tack detsamma, ha det riktigt bra. /Marika

      Radera
  15. Dejlige billeder og sikke en blomsterrig juli have.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Tack för det, ha det riktigt fint.
      /Marika

      Radera
  16. Så fint du har det. Vacker färg på stjärnflockan, måste skaffa ny. Min erfarenhet är att stockrosorna kan ändra färg. Zinnian är en blomma jag frösådde förra året med stor framgång och gjorde om i år. Den blir som små buskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Tack, det blommar fint nu. Har inget minne av att jag skulle ha planterat en vit stockros, men den är riktigt fin. Zinnian är riktigt fin, mina blev lite rangliga men de har tagit sig fint, efter att de fick komma ut.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  17. Hej Marika!
    Så mycket vackra blommor du har i trädgården och så fin färg på Borstnejlikan och den fina Rosen samt Stjärnflockan.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack för det, Det blommar fint, men vi har haft kraftiga regnskurar de senaste dagarna, så jag hoppas inte blommorna ramlar av stockrosor och liljor.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Det er alltid så mye vakkert som blomstrer i din frodige hage. Rhapsody in blue er så utrolig fin med sin helt spesielle farge og klaser av blomster.
    Ha det godt.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannicke!
      Tack, det var snällt. Rhapsody in blue är fin i år, finns flera knoppar kvar. Färgen skiftar från röda knoppar till blålila utslagna blommor.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  19. Så mange nydelige mørkerøde/brunrøde planter du har, jeg har funnet ut at jeg må ha mer mørke farger, har blitt litt mye rosa i det siste. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, har mycket rosa hos mig också, men på senare tid har det blivit fler mörka färger, purpur och lila nyanser.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  20. Hvor ser det dejligt frodigt og smukt ud :)

    SvaraRadera
  21. Så fantastisk många vackra blommor du har, visst är det svårt att hinna med att njuta av alla!? Man går i ett lyckligt rus hela tiden.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack, ja det är härligt, går en runda varje dag för att inte missa något. Just nu är det liljorna som visar upp sig.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera