fredag 2 augusti 2019

Humlors surr.

Om det var mindre av både fjärilar och humlor förra sommaren, så
har de kommit sjufalt i år. Det surrar och flaxar i trädgården
omkring varenda blomma.
Vi hittade en ny favorit på Kew Gardens, en ljuslila tistel.
Skall försöka få tag på frön till den. 
Riktigt omtyckt av bin och humlor.
En hel äng full av blå Vädd, hos mig är det bara några få 
plantor, som inte slagit ut ännu.
Men efter några års väntan och en flytt, blommar den svarta
stockrosen äntligen, humlan hittade den med en gång
lite svårt att se att den faktiskt sitter därinne.
Den vita bolltisteln har jag i år igen, den fröade av sig så 
mycket så jag rensade bort den, men det är lätt att hålla koll
på den, så den fick komma tillbaka. Humlorna älskar den.
Hos dottern finns Martornet, en riktigt vass och stickig sak.
Humlor och bin samlas hos den.
Solrosen har fåglarna sått, blir lika förvånad varje gång jag
ser det fantastiska mönstret i blomman.
Den här lilla krabaten är inte en humla men en humlebagge
som också gillar blommor. Det var några år sedan jag såg den
senast, då kröp den in i en digitalis. 

Värmen är tillbaka och det har varit några sköna dagar i trädgården.
Hoppas ni får en härlig helg !



44 kommentarer:

  1. Älskar verkligen de surrande insekterna. Och de fladdrande. Jag har färre humlor och fjärilar i år, känns det som. Men de finns och de har sina favoriter. Lavendel, lammöra, anisisop och solhatt är det som drar mest just nu. Ha det gott! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Solhattarna har precis slagit ut hos mig, de brukar vara populära bland fjärilar också. I år är det mest rapsfjärilar som fladdrar förbi så fort så man inte hinner få dem på bild.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  2. Hei Marika.
    Ja, iår er utrolig mange insekter. Da vi kom hjem fra ferie hadde kålsommerfugllarvene forsynt seg grovt av pelargonaene:-( Jeg har ganske mange, så jeg brukte en hel dag på å renske dem.
    Nå nyter vi varmen,mens vi holder på i hagen. Luket ikke før vi dro, i håp om å holde litt på fukten, og slik som alt gror må det jo litt beskjæring til.
    God helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Det var en härlig dag igår, blev klippt en del växter som blommat över, ser genast lite mer städat ut. Har bara några pelargoner, de trivs inte riktigt hos mig.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  3. För ett tag sen så stönade man över hur fruktansvärt varmt det var, senaste dagarna är man lycklig över att solen äntligen kommit med lite värme igen - tänk att det aldrig får vara riktigt bra. Fast gårdagen var nästan helt perfekt.....
    Det var massor av insekter överallt, vilket är helt OK men jag gillar inte skräddarna och "hajarna" (en sorts vattenskalbagge) i poolen när jag ska bada. *fniss*
    TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Det var härligt igår och det ser ut att bli en lika fin dag idag. Låter skönt med en pool i värmen, trots hajar.
      Sonen fick rädda upp en liten hjort från sin bassäng, stackaren huttrade som bara den, när den kom upp.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
    2. Det gäller att aldrig lömna poolen utan täcköverdrag, så nån hjort har aldrig lyckats ta sig ner i den. Den ligger ju dessutom uppe på altanen..... Däremot får man varje dag rädda en massa flygdjur innan man badar! Och som tur är så gillar inte vår hund att bada!!
      KRAM/Susie

      Radera
    3. Hej Susie!
      Nej de lämnar inte poolen utan överdrag, de har massor av hjortar på sin tomt som är helt orädda. De trampar på skyddet t.o.m.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Martorn står på min önskelista den är otroligt vacker.Så trevligt att den blå Bolltisteln är tillbaka hos dig för den är så vacker jag har haft samma bekymmer men tur att den inte ger upp helt.Skönt med lite värme kvar men bra att det blivit mindre varmt ändå.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Martornet är fint, men väldigt stickigt. Bolltisteln rensade jag bort, men tog en ny planta hos dottern. Den är vacker när den blommar, och humlorna gillar den. Jag trivs också bäst med lite lagom värme.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Hej Marika

    Det är super att våra flygande vänner har återkommit.
    Tistlor är fantastiska - super bilder!

    Ha en trevlig helg du med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack, vi blev förtjusta i tisteln, både dottern och jag. Har inte sett den sorten förut. Härligt med fjärilar, hoppas min nya Paul Farges slår ut snart, då brukar jag få besök av påfågelsöga och amiraler också.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!

    Den lilla tistelen var veldig fin. Godt å ha blomster som tiltrekker så mange insekter.
    Varmen er tilbake her også.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, visst är den. Det finns riktigt många fjärilar och humlor i år, härligt med både surr och flaxande vingar.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  7. Den ljuslila tisteln var ju verkligen hur läcker som helst. Hoppas du får tag på fröna.
    Underbart med alla fjärilar och humlor. Hade fem olika fjärilar på en liten planta röd solhatt igår och fel objektiv på kameran.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Ja visst är den fin, trodde jag kunde hitta frön på Kew Gardens, men det fanns inte där. Solhattarna är populära bland fjärilar och humlor. Det var riktig trängsel vid din lilla. Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Ahh så fina blommor, älskar att vara i naturen.

    SvaraRadera
  9. Jättefin färg på den tisteln och så roligt med alla fjärilar och humlor som trivs i värmen. Varma hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Tack, visst är den, vi blev förälskade i den. Har nog inte sett så många fjärilar och humlor på länge.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Här har jag tyvärr inte märkt av några extra många humlor. Fast jag ändå har en hel del blommor som insekter gillar.Det vita martornet växer bra, men jag tror knappast att det hinner blomma i år! Skön kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Vad synd att de inte hittat till dig, här surrar det som bara den, och fjärilarna flaxar omkring som aldrig förr. Kul att martornet mår bra, kanske blommar den nästa år.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Koselig både med sommerfugler og humler. Var mye humler i hagen hos meg både i fjor og i år, men i år syns jeg det er mange flere sommerfugler. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Det är så härligt med alla brummande och flygande besökare i trädgården. Såg knappt några fjärilar förra året, men i år är de många.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!

    Ja, nu kan vi nästan betrakta oss som rika när vi ser det myllrande livet i trädgården. Högsäsong för alla små flygare. De är inte lätta att fotografera eftersom de rör sig oavbrutet men med lite tålamod kan man få en del fina bilder.
    Tistlar är populära hos många insekter.

    Och nu småregnar det ute, har jag inget emot alls men flygfäna visar sig inte.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vi har många vita fjärilar, trodde det var kålfjärilar men tydligen har vi väldigt mycket rapsfjärilar i Västmanland, så jag antar att det är de som fladdrar omkring. De verkar inte ha tid att stanna upp en enda sekund. Regndis här med, riktigt skönt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Berkheya purpurea :) Tänk jag såg den i Oslos botaniska trädgård för 2 somrar sen och köpte frön direkt. I år har de första blommat - de jag skolade på friland i våras. Resten står kvar i krukor. Om du påminner mig i höst så kanske jag har frön :)

    Visst blev det lite svalare men det är så torrt hos mig och nu har bevattningsbrunnen tappat trycket för den här säsongen. Så trädgård känns inte så kul just nu...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Visst är den fin, fotograferade namnskylten och har listat ut vilken av alla det var. Har precis beställt frön, och hittat växter som finns i Visby. Dottern råkar vara där, så jag hoppas hon får med sig några plantor. Tusen tack för erbjudandet, men känner att jag har helgarderat mig. Det har blivit både svalare och varmare igen, vi har fått några regnskurar, hoppas de hittar till dig med.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Berkheya purpurea, som du starter med, er nem at frøformere. Det gjorde jeg for 2-3 år siden, og planterne er der stadigvæk, eller også har de sået sig selv. Billen på det sidste billede, har jeg aldrig set i virkeligheden, og når jeg googler den, ser det også ud til, at den især er udbredt i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Har inte sett Berkheya Purpurea tidigare, vi tyckte den var väldigt fin, både till färg och form. Nu har jag beställt frön och hoppas dottern hittar några plantor. Humlebaggen har jag bara sett en gång tidigare i min trädgård, så den är inte alldeles vanlig, spännande med alla kryp.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Ja, det är härligt med alla fjärilar, de är inte helt lätta att fånga på bild. Sedan har vi mina älskade humlor som jag lever i harmoni med. Skulle de någon gång sitta i vägen så kan jag bara fösa de åt sidan - har aldrig bränt mig på humlor - det är det man gör eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      I år är det mycket fjärilar och humlor. Gillar humlorna och de brukar inte störa mig. Det är värre med getingar men dem har jag inte sett till i år.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Hei Marika.
    Det finnes veldig mye insekter og sommerfugler i år. Det er bra.
    Nydelig tistel og jeg visste ikke at det fantes hvit kuletistel. Den må jeg se etter.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Det är trevligt med allt surrande. Den vita bolltisteln har jag tagit hos dottern, den brukar ha många små plantor omkring sig. Vill du ha, så kan jag skicka, antingen frön eller en planta.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Marika, jag hör surret ända hit :-)! Håller med dig om att det är mycket surr i trädgården, men det tyckte jag att jag hade även förra sommaren. Spännande tistel du har blivit förtjust i. Hoppas att du hittar fröer till den.

    Ha en fin vecka och fortsätt att njuta av surret!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Det surrade nog förra sommaren också, men inte lika mycket som i år hos mig. Fjärilar såg jag knappt några alls, men i år är de här. Hittade frön till tisteln, och de är beställda. Tack det skall jag, ha en fin vecka du med. /Marika

      Radera
  18. Der er travlhed i blomsterne og det er så sjovt, at sidde og se på humlebierne og sommerfuglenes travlhed.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Visst är det härligt med liv och rörelse i trädgården, de trivs riktigt fint i år.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  19. Mange flotte blomster, Marika.
    Den svarte stokkrosen er nydelig, en av mine absolutte favoritter.
    Litt vanskelig å få til stokkrosene, men endel av det jeg har sådd har kommet, så da blomstrer de vel neste år. Så søt kuletistel.

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Den svarta stockrosen sådde jag för flera år sedan, men placerade den helt fel. Nu när jag har flyttat på den, ser den ut att trivas bra. Bolltisteln är fin, men sprider sig lätt, så jag får ha lite uppsikt över den.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  20. Hei Marika!
    Fine insektsmagneter. Nå blomstrer den hvite kuletistelen jeg fikk av deg. Får passe på at den ikke sorer seg.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Humlorna är väldigt förtjusta i bolltisteln, det surrar som bara den runt den. Den är väldigt stickig. Den blå är lite mindre och enklare att hantera.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  21. Fiori spettacolari! Soprattutto i primi esemplari lilla, sono davvero belli! Grazie per le immagini :)

    Buona serata :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grazie mille Gabriele!
      Ho ricevuto i semi del fiore viola, così felice.
      Buona serata /Marika

      Radera