lördag 18 januari 2020

Den första gång jag såg dig.

Den första gång jag såg dig, är temat för TrädgårdsFägring.
Det är några år sedan, jag besökte Chelsea Flower Show med min dotter. 
Har alltid tyckt om rosor men de är få i min trädgård. En gammaldags
buskros har jag, som mer eller mindre klarar sig själv.
Hade inte tänkt mig några fler, men så såg jag dessa två på Chelsea.
Rhapsody in Blue, hade inte sett den förut, och tyckte den var 
helt fantastisk.
Lika fin var Blue for You. 
Då jag sett dessa, väcktes tanken att prova några rosor.
Mitt första försök för många år sedan, blev inte lyckat.
Den jag hittade först var Rhapsody in Blue, den trivdes bra.
Blommade fortfarande i november.
Året efter hittade jag Blue for You, den är väldigt lik Rhapsody.
Här kan jag inte säga vilken som är vad. Den vita i högra hörnet
är Louice Bugnét.
Stora bilden är Blue for You, resten är Rhapsody in Blue.
Knopparna är nästan röda, och sedan förvandlas den
i olika skiftningar till lila och blått.
Riktiga skönheter båda två. De blommade inte så länge förra 
sommaren, tänkte skaffa några nya och placera dem i ett
soligare läge.
Skiftningarna är fantastiska.
Röda knoppar på Blue for You.
En annan favorit är riddarsporren, och här speciellt färgen.
Den var tvungen att få bo med rosorna.
Här tillsammans med några fler, som går i samma färgton
flox, verbena och rölleka.

Det finns en hel del växter som man faller för, vid första ögonblicket.

Ha en trevlig helg!





38 kommentarer:

  1. Jag säger bara lycka till med dina rosor!
    Och riddarsporren i den härliga färgen köpte jag i England. Tyvärr dog den medan alla andra riddarsporrar ökar ut sig. Typiskt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Tack, skulle gärna ha lika fina rosor som du. Det finns så många fina riddarsporrar, men det brukar bli likadant hos mig, de trivs några år, men det blir aldrig en stor klunga.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  2. Bardzo lubię ten kolor w ogrodzie. Niestety nie mam takich róż. Powodzenie w uprawie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you! I love this colour, and the roses are beautiful.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  3. Hej Marika

    RiB och BfY är båda fantastiska, Kul att se de olika nyanser av lilla:) Svårt är det, att välja en favoritt...

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Jag håller med dig, tycker mycket om färgen. Spännande att se färgskiftningarna.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Så mange fine roser du har! Blue For You er så vakker, og den ønsker jeg meg her.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, visst är de fina, och färgen är speciell.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Hei Marika!
    Jeg er veldig glad i fiolette og blålilla roser. Mange er ganske lik hverandre, ja. Det er spesielt fargevariasjonen som er fascinerenede :)
    Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Blir lika förvånad varje gång att det blir en blå ros av en röd knopp, och en härlig variation i färgskalan.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  6. Du har sans for farver og gode sammensætninger, så skidt med navnet. det vigtigste er vel at nyde de dejlige blomster.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack skall du ha, håller med dig, det är huvudsaken att de blommar. Ute i trädgården vet jag vilken som är vad, men på bild kan jag knappt skilja dem åt.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  7. Det er gøy når en finner favorittplanter, og spesielt når de fungerer i egen hage. Selv har jeg ingen "blå" roser, foreløpig ... Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja visst är det, nu hoppas jag att de överlever ett tag till. Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Hei Marika.
    Jeg har rhapsody. Blue for you har jeg vært på jakt etter men ikke funnet enda.
    Nydelige roser.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Har inte sett Blue for you sedan jag köpte min, men den är väldigt lik Rhapsody. Båda är fina.
      Ha det fint

      Radera
  9. Har också Rhapsody in Blue och bara älskar den. Förutom dess otroligt vackra lila färg så är den dessutom frisk och tålig samt blommar länge. Men 2018+19 var det många rosor som gick åt, så det ska bli spännande att se hur RinB ser ut i vår.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Bägge blommade bara en kort period hos mig, förra sommaren, de står lite i skuggan av växthuset. Kanske inte riktigt bästa platsen för dem.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Hei Marika!
    De er urtrolig vakre. Vakre fargesammensetninger. Det er morsomt når man lykkes med det.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, har märkt att jag gärna väljer lila blommor. Rosorna blev fina tillsammans.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  11. Det är ju läckert med så färgstämda rabatter. har provat Luktärter i så skarpa färger annars håller jag mig till mildare färgskala - men man vet aldrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Lila, rosa och vitt är nog det jag har mest av. Hoppas jag kommer ihåg att så mina luktärter i år, brukar glömma bort dem.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  12. Alla som har Rhapsody in Blue verkar lovorda den. Och den ser ju så blå ut som jag tänker en ros kan vara :) Roligt att rosor trivs hos dig det gör dem inte hos mig.

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tror den skulle trivas ännu bättre om jag tog hand om den på ett bra sätt. Är van med en vanlig gammaldags rosenbuske som inte kräver något.
      Ha det bra /kram Marika

      Radera
  13. Uh, jeg er ikke særlig sød ved de roser jeg har. Glemmer at gøde dem...det er noget jeg arbejder på at blive bedre til.
    Har også Rhapsody in Blue - den er så fin, selvom den ikke vokser så meget/får særlig mange blomster....den får jo nærmest ingen gødning...suk.
    Jeg må virkelig blive bedre til at gøde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!
      Tror att mina får samma behandling som dina rosor. Är usel på att ta hand om rosorna. Skall försöka bli bättre på det.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Både roser og riddersporer er så fine 😀 Flotte farver.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Tack, visst är de fina. Färgen har blivit en favorit. Hoppas att riddarsporren klarar sig, och blommar lika fint i år.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  15. Hej Marika!
    Inte konstigt att du blev förtjust i blåa Rosor en sådan fick gärna stå i min trädgård också.Riddarsporren med den fina färgen har jag en gång haft och den är så ljuvligt vacker.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, jag tycker mycket om rosorna. Riddarsporren är en favorit, men de brukar inte finnas kvar så länge hos mig. Nu brukar jag så dem, så jag inte blir helt utan. Den lila färgen ser jag inte så ofta hos växtgårdarna. Hoppas den överlever.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  16. Hej Marika!
    Här har du ytterligare en älskare av 'Rhapsody in Blue'. Sommaren 2019 blev ett enormt år för just den. Den blev jättehög och blommade hur mycket som helst. Och blommorna var ovanligt blå, inte så mycket lila som dom brukar. Nu står den där med sina gröna grenar och jag bävar för vad som kommer att hända om det slår till och blir jättekall vinter. 'Blue for You' känner jag inte till men den vekar ju vara lik Rhapsody in Blue så jag anar att jag skulle tycka väldigt mycket om den också.
    Jag vågar knappt tala om vad jag gjort med min Louise Bugnet. Den blev så vildvuxen att jag till slut grävde upp den. Letade efter en annan plats men hittade ingen. Efter ett tag så körde jag den till återvinningen. Och efter ytterligare ett tag så ångrade jag mig ... naturligtvis men då var det ju för sent. Men även om jag saknar den så kvarstår faktum. Jag har inte plats för den, tyvärr.

    Blåsigt här idag men milt, 7 grader tidigt imorse. Ingen vinter ännu i sikte.

    Ha en bra dag!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Jag gillar mina rosor, men är dålig på att ta hand om dem, kanske därför de inte blommar så rikligt. Får bli bättre på det. Skulle inte ha något emot att de blev riktigt stora. Vi har soligt idag, så skall ta mig ut på en promenad. Vintern håller sig på avstånd här med.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  17. Härliga bilder du bjuder på!
    Rapsody in Blue är faktiskt en av de få rosor som även finns i min trädgård. Gillad av mig, älskad av rådjuren.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Hade bara en ros för några år sedan, men sen blev det några till. Rådjuren har till all tur hållit sig utanför min trädgård, i takt med att det blir mer bebyggelse runt om.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  18. Men så spännande att de fungerar bra och trivs hos dig, Marika! Kanske att jag också skulle prova på en blå ros? Något att tänka på, speciellt när jag läser Anitas kommentar ovan. Jag gillar ju storväxta plantor. Och blått.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Jag gillar dem båda två, de är inte riktigt så stora som Anita beskriver, hos mig, men det kanske kommer så småningom. Helt klart en ros att prova på.
      Trevlig helg/Marika

      Radera
  19. Veldig vakre roser, Marika!
    Har også lyst å plante noen i denne fargen, virklig skjønn, hvem av disse to vil du anbefale?
    Ja, jeg faller for veldig mange blomster..
    Fortsatt fin lørdag til deg,

    Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack, de är fina båda två. Rhapsody in Blue har blommat med fler blommor än Blue fpr you, men gillar dem båda.
      Ha en fin lördag /Kram Marika

      Radera