lördag 15 februari 2020

Den gode, den onde, den fule.

Nytt tema i TrädgårdsFägring för veckan är.
Den gode, den onde och den fule.
Hm inte alldeles enkelt men efter att ha funderat ett tag har jag kommit fram till.
Den gode, eller de goda.
Det måste vara alla växter som lockar till sig insekter av alla de slag
Som ger föda både till humlor, bin och fjärilar.
Insekter som gör nytta i trädgården.
De onda, hm, kom på både liljebaggar som äter upp de fina liljorna
och tvestjärtarna som var ett riktigt gissel för några år sedan.
Förstod inte vad det var som åt på alla dahlior, tills jag såg dem.
Förra året var jag förberedd och såg till att spruta med såpavatten.
Det gillade inte tvestjärtarna, så blommorna tog igen sig, och blev riktigt fina.
De fula, blir lite värre.
Vem har något fult i sin trädgård?
Här är ändå en lilja som jag inte har köpt, kom på att det måste vara
en felleverans, den skulle vara vacker i en annan färg.
Lupiner finns det många åsikter om, en del tycker de är fula, andra gillar dem. 
Vågar knappt säga att jag gillar dem, då de nu skall utrotas. 
Bilderna är från dotterns trädgård, förutom den lilla vita,
förädlade som äntligen blommade hos mig.
De vilda får representera det onda också, då de sprider sig hejvilt.
Den mörka har jag varit på jakt efter, men inte lyckats hitta.
Fint kombinerad med andra växter, på Chelsea Flower Show.
Finns i många fina färger, men främst rosa , vit och blå som växer i dikesrenen.
 Tittar man riktigt noga på dem, så skiljer de sig ganska mycket åt.
Här gillar jag bäst den grågula, har inte sett den förr.
Bilderna från Chelsea.
Buketten till vänster fanns på Portobello road, i ett marknadsstånd.
Den gula är från vinnarplanteringen 2014 på Chelsea.
Skulle inte ha något emot att ha den i rabatten hemma hos mig.
Har försökt med en gul, men den ville inte.
De förädlade är inte lätta att få att etablera sig.

Här har vi plockat ihop en bukett hos dottern, som fick
stå i små gummistövlar.

Ha det fint !


Länkar till TrädgårdsFägring.






34 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Flott tolkning av emnet! Nydelig gul rabatt på Chelsea. Den hadde vært fin å hatt her også.

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja den skulle jag gärna ha hos mig. Gult och vitt är fint ihop.
      Trevlig helg !
      Marika

      Radera
  2. Hei Marika!
    Her er alt vakkert. Det eneste jeg ikke vil ha, som du, er lupiner. Ikke for det at de er stygge, men de er ganske invaderende.
    God helg! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Har köpt några förädlade lupiner, en gul som jag inte har sett på ett tag. En röd som blommade första gången efter flera års väntan, och en vit som också blommade förra sommaren. De förökar sig inte som de andra vanliga, som kan vara väldigt invasiva.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Jag gillar lupiner och vad jag vet finns det sterila sorter som inte sprider sig i trädgården. De brukar vara de med lite ovanligare färger. Fast jag gillar de vilda också, men när de är i det vilda. Underbart att kunna frossa i gigantiska buketter till midsommar och vad vore stången utan lupiner. Mest finns den ju längs vägkanter och vägbanker, antagligen insådd på många ställen, så jag förstår inte riktigt problemet. Den gråvita var ju alldeles makalös!
    Den orange är väl en brandlilja. Klart inte roligt att få fel men på rätt ställe kaxig. En gammaldags växt som man kan hitta på torpställen länge efter husen försvunnit.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Ja, de förädlade sprider sig inte, dem har jag skaffat till min trädgård, men de är svåra att få att etablera sig. Den vita och röda har blommat för första gången, medan den gula inte visat några blommor ännu. De vilda sprider sig väldigt lätt, de får inte komma in i mina rabatter. De finns hos dottern, i en slänt, där de är ok, men de vill gärna flytta till andra rabatter, då är det bara att gräva upp. Den orangea liljan brukar jag försöka flytta till en annan rabatt, men det poppar upp nya. Den är egentligen inte ful, men fel färg på fel plats.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Lite så tänkte jag mig tolkningen av den gode också, växter som älskas av insekter. Visst är det trist med felleveranser. Jag fick ju min rosa lilja som skulle vara vit (den som ser ut som din) men den var ett fel som blev en lyckträff. Och när det gäller lupiner så älskar jag dem också. Och trädgårdslupiner är inte invasiva så vitt jag vet. Tvärtom så kan dom vara svåra att få att etablera sig. Hade gula men dom försvann efter ett par år.

    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Du har helt rätt, de lupiner jag köpt är inte lätta att få att etablera sig. Har äntligen lyckats med en vit och en röd, den gula som har samma färg som rabatten i Chelsea har inte blommat ännu. Liljan skulle vara riktigt fin men i en annan färg.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Mange nydelige blomster. Godt ikke alle lupiner er forbudt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, ja det är det verkligen. Finns så många fina färger,
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. De to første grupper kan sagtens tilslutte mig. Lupiner er derimod ikke lige min kop the, selvom jeg godt kan se det flotte i en buket lupiner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det är helt ok att ha olika tycke och smak. Jag vill inte ha de vilda i min trädgård, men kan tycka att de är fina längs med vägrenen. Jag försöker få de förädlade att trivas i min trädgård, men de är svårflirtade.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  7. Marika!
    Klart att insekterna hör till temat den gode, vad vore trädgården och naturen utan dem. Själv har jag aldrig fallit för lupiner men de ljusgula du visar är väldigt fina och ännu är det ju inte försent att ändra sig.
    Fortsatt trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Javisst, vad vore trädgården utan dem. Har alltid gillat lupiner och särskilt de förädlade som finns i många färgvarianter, de är dock svåra att få tag på, och svåra att få dem att trivas. Ibland kan man ändra sig, men samtidigt är det helt ok att tycka olika.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Hej Marika

    kult tema - jag tycker dock din orange lilja är fin, Det är nog ingen brandlilja -Lilium bulbiferum- men den ser ut som Lilium lancifolium.

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Du har helt rätt. Brandliljans blommor ser annorlunda ut. Den har jag också men den här är köpt som något annat.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Underbar tolkning!

    Liljan är en art skulle tro det är L lancifolium som jag har varit kluven inför. Men så skaffade jag den fyllda varianten och blev kär... Jag är dock inte kär i liljebaggar!! Menar du att såpvatten fungerar mot dem? En del menar man ska strö myrr men det är tydligen ganska kontroversiellt.

    Lupiner - det finns ju lupiner och lupiner och det är bara sorten som växer i längs våra vägar som är förbjudna. Det finns många fina för trädgården som inte sprider sig så. Och den gulvita planteringen från Chelse är ju som en dröm :)

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Jag sprutar såpavatten på dahliorna när jag ser att de börjar få hål på bladen, tvestjärtarna äter upp både knoppar och blommor, det blev bättre efter såpan. Liljorna får sig en släng också på bladen, men vet inte om det hjälper. Brukar gå på jakt och plocka dem jag ser. Ja de förädlade har jag försökt få in i mina rabatter, men inte lyckats särskilt bra.
      Ofta stannar de bara kvar ett tag. Visst är planteringen fin.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  10. Hej Marika!

    Jag har nog en del saker i trädgården som kanske inte är fula men definitivt inte vackra heller
    Håller med Karsten, en L. lancifolium är det som blommar hos dig, sprider sig rätt ymnigt genom bulbiller, de små lökarna som sitter i bladvecken.
    Lupiner är väl inte fula när de blommar men däremot efter blomningen är de inga prydnader längre.Och hur som helst är det inte pga utseendet som de måste minska utan att de tar över och tränger ut våra inhemska växter genom sin kvävefixering av marken. De bidrar till utarmning av biologisk mångfald.

    Ha det gott Marika, det är vår därute!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja då är det inte konstigt att jag får nya liljor hela tiden, trots att jag försöker flytta på den till ett annat ställe.
      Nej de är inte vackra när de bildat frö, vet att det är p.g.a spridningen, inte utseendet man vill ha bort dem. De förädlade är svåra att få att etablera sig, och där har man möjligheten att klippa bort fröställningen, bladverket är också vackert. Vi har regn och rusk idag.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  11. Hei Marika.
    Mye vakkert du viser. Jeg synes de oransje liljene er fine jeg.
    Lupiner har jeg ikke. Jeg har en liten hage og har ikke plass. Her i Norge er også mange sorter av de forbudt.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack! Jag skulle gärna ha de orangea i en annan färg. Hos oss växer lupinerna vilt vid vägarna, och dem vill man ha bort. De förädlade sprider sig inte. Idag har vi regn och blåst.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  12. Det er da heller ikke s nemt at skulle vælge den gode, den onde og den grimme......den onde ville dog for mig nok være dræbersneglen og alle buksbomsygdommene - nu er der også kommet larver, der æder buksbom :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!
      Det förstår jag, skulle också välja dem som de onda, om de fanns i min trädgård, har varken sniglar eller buxbom, det skulle vara tråkigt att få den förstörd av sjukdom och larver. Vi får hålla tummarna att de inte hittar till dig.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  13. Hej Marika!
    Visst är det så att när man tänker på godhet så är ju många av insekterna det utom liljebaggar och annat otyg som även man kan ha i en trädgård de hör absolut till den onda gruppen.Det är inte kul med en felleverans nä man beställer men om det blir till ens fördel så kan det bli riktigt bra som din Lilja.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Vi får vara glada för humlor som surrar och vackra fjärilar som fladdrar omkring, i trädgården. Liljebaggar och tvestjärtar kan vi klara oss utan. Egentligen gillar jag liljan men den skulle gärna få vara i en annan färg. Idag har vi sol, men det blåser rejält.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Åh Marika, jag tycker också om lupiner! Så synd att de sprider sig och kväver andra växter, det är ju så vackert med vägslänter fyllda av blommande lupiner. Försökte ha egna för många år sedan, men se här spred de sig inte det minsta. De dog.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Antingen trivs de inte alls, eller så tar de över helt. Försöker begränsa dem hos dottern. Mina förädlade är svåra, men i somras blommade den vita. Hittar jag en vinröd, så får den flytta in.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. All the photos are beautiful. My favorite collage was the 1st, it's fantastic.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Maria!
      Thank You so much! It´s nice to have both bumblebees and butterflies in the garden.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  16. Så fine billeder, selvom det er de gode, onde og grimme 😀 Jeg tror den mørke Lupin fra Chelsea , er den der hedder Masterpiece.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Tack för det. Ja du har helt rätt, det är Masterpiece, men den verkar vara svår att få tag på. Har inte hittat frön, och växter levereras inte från t.ex England.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Jag har också haft förädlad lupin i rabatten, en vacker klarröd, men den tynade bort. I vägkanten knappt 100 meter bort växer de vilda hejdlöst. Men de verkar inte vara som maskrosor utan breder mest ut sig från där de står känns det som. De är fina, men jag förstår att det inte är bra för den inhemska floran att lupinerna tar över kilometer efter kilometer vid de vägkanterna där de får fäste.
    Önskar dig en snöfri fortsättning på februari. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Ja, mina förädlade är svårflörtade. En gul har inte blommat någon gång. En vit blommade i år efter flera års väntan. Har också en röd, som verkar trivas. De vilda är fina när de blommar. Fick just höra att våren kom till oss den 15.2 ! Vi får hoppas att det inte blir snö och kallt nu, när man väntar på allt fint som våren har att erbjuda.
      Ha det bra /Marika

      Radera