lördag 1 februari 2020

Första februari 2020.

Första dagen i februari och solen visade sig en kort stund.
Tog en runda i trädgården för att se vad som finns därute.
Blev förvånad över att både krokus och tulpanlökar redan visar sig.
Pärlhyacinterna har kommit upp i stora tuvor.
Gullviva, vallmo, gyllenlack.
Blåsippan har små knoppar , Julrosen blommar.
Krokus, snödroppar, påskliljor och tulpaner, visar sig.
Pärlhyacinten har kommit långt.
Inget snötäcke som håller dem varma, de är tidigt ute.
 Krokusen brukar titta fram i slutet av mars eller början av april.
20150324
20160409
20170322
 20180408
20190328

Nu får vi vänta ett tag tills de har kommit upp helt, och blommar.
Men tror inte jag sett skymten av dem såhär tidigt förut.
Några av mina klematis har redan stora knoppar. 

Vi får hoppas att de klarar sig.

Ha en trevlig helg!


Länkar till TrädgårdsFägring, som firar två år.





24 kommentarer:

  1. H ei Marika!
    Nå er det vanskelig å si om en skal være glad eller bekymret. Jeg har opplevd før at snøklokker og krokus har vært tidlig ute og fått mange minusgrader, og det har gått bra. Vi får krysse fingre for at plantene vil klare seg.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja, det är precis så jag känner också, hoppas att de klarar sig.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  2. SMHI säger att vi (i Halland) kan få frost någon natt i nästa vecka..... Men jag tror att krokusarna klarar det. Här har jag snödroppar och vintergäck i blom, men mina krokusar står på litet solfattigare platser så de har inte börjat blomma ännu. Ha en fin weekend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Mina blomma heller ännu, men har aldrig sett dem så långt uppe i februari. Vi får hoppas att de klarar sig, så jag får njuta av blomning i år också.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Så tidlig alt er hos deg! Får håpe at det ikke blir noe frost hos deg fremover.
    Krokus pleier å tåle mye og også snøklokker.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja det var väldigt mycket växter som grönskar i rabatterna. Kunde se pionskott långt nere vid roten, och jag hoppas de stannar kvar där. Krokusen tål nog lite mer än pionen.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Nu blir våra bloggar från tidigare år bra jämförelser, bättre än minnet i alla fall.
    Det ser ungefär likadant ut här och ingen tjäle i marken, har aldrig hänt tidigare.
    Snödroppar och krokus överlever säkert, jag tycker inte det är det stora problemet utan att hela naturen och alla som lever i och av den plötsligt har en helt annan värld att förhålla sig till. Hur det går återstår att se.

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja det är en konstig vinter, är inte vanligt se lökarna titta upp ur jorden, mitt i vintern. Mars , april brukar de titta upp. Hoppas givetvis att alla fåglar och andra djur klarar sig, i det sammanhanget är inte mina växter viktiga.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  5. Ljuvliga krokusbilder med solsken och allt :) Den som brukar blomma först hos mig, tror det är Romance, har redan stora knoppar och behöver bara solsken för att slå ut.

    Tack för påminnelsen om gyllenlack. Jag köpte frön i somras för man rekommenderade att så dem på sensommaren. Det blev aldrig gjort men idag ska jag ändå ta mig an frön så... :)

    Ha det gott! KRam, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Mina krokus kommer inte att blomma på länge, men det blev en överraskning att se dem titta upp överhuvudtaget. Köpte färdiga plantor av gyllenlack , de ser ut att trivas och må bra. Har inte börjat med mina sådder ännu, men idag är det soligt och fint, kan vara skönt att vara ute i växthuset, och starta upp.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Underbart med vårblommor men otroligt tidigt inte helt ok att vårblommorna är här redan nu hos dig, jag förstår din oro för hur de ska klara sig.Då är de nog bättre här hos mig här ligger det snö så här kommer de nog när tiden är mogen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ingen snö här, men soligt och fint. Du har en riktig vinter med snö, som skyddar rabatterna. Har inte sett dem titta upp såhär tidigt någonsin.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Ja det låter som om våren kommer tidigt till er i år! Här har vi nu fått mycke snö så allt ligger dolt där under.Såg att julrosorna hade stora knoppar här, men några tulpan knoppar syntes inte till. Får bara hoppas att snön hålls kvar nu tills våren ska komma hit på riktigt! Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Idag har vi lite kallare, men ingen snö än så länge. Ser att blåmesarna inspekterar holken, hoppas de inte bygger bo redan. De flesta tulpanerna ligger nerbäddade under ett tjockt lövtäcke, men några i rabatten hade redan vuxit till 10-15cm. Vi får se hur det blir framöver.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  8. Hei Marika.
    Det er de første blomstene om våren jeg tror vi setter mest pris på etter en lang vinter.
    Nå skal vi få litt snø før det blir mildt igjen. Det er så vått der ute. Det begynner å spire. Det er tidlig ja.
    God mandagskveld.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Jag går och väntar på att vintern skall komma, kan inte riktigt tro att det var all snö, som kom i december. Vi har haft några soliga fina dagar, men lite kyligare.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Efter tørken i 2018 frygtede alle, at vi nu ville få tørke hvert år, men sådan er det jo langt fra gået, så vi mennesker kan kun gætte på, hvordan klimaet udvikler sig; men lune vintre har vi vel efterhånden haft en del år.
    Ingen irriterende reklame i dag, skønt! Forhåbentligt har du haft held til at få den fjernet helt og aldeles.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det är inte lätt att veta hur vädret blir, det är bara att vänta och se. Men helt klart har vintrarna blivit mildare.
      Tack, blir så glad, var nästan på väg att ge upp hela bloggen. Hoppas att det är borta nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Roligt att se hur det sett ut olika år, men tänk så fort det sedan kan ändras. Har du också fått minusgrader nu? Här sitter jag och fryser idag, ser att alla mina vårtecken huttrar där ute. Undrar just hur alla knoppar klarar det...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni
      Det brukar vara kring månadsskiftet mars-april, som det börjar blomma i trädgården. Ja vi fick minusgrader igår och också lite snö, så det är vitt på marken. Hade tänkt stå ute i växthuset och så men det blev för kallt.
      Vi får hoppas att de klarar sig.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Så roligt att du satt ihop collage från olika vår. Visst är det bra att ta bilder och att göra blogginlägg att ha som en form av dagbok. Och tänk att det kommit så långt hos dig även om det inte börjat blomma ännu. Hos mig vet jag inte, har fortfarande tjockt med löv och dom får ligga kvar där.
    Här har det fallit några lätta snöflingor nu på morgonen men det verkar inte bli mycket av det. Den märkliga vintern fortsätter. Hoppas nu bara att växterna klarar det och att det inte kommer en period med tvåsiffriga minusgrader.

    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Lite kul att jämföra hur det sett ut tidigare år. Månadsskiftet mars-april brukar vara starten på vårblommor hos mig. De flesta vårlökarna ligger under ett lövtäcke, men det är bart lite här och där i rabatterna, då löven blåst bort. Vi har också fått några lätta snöflingor, men inget som stannat kvar. Vi får hoppas på en fin blomning i vår trots det konstiga vädret.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  12. Ja vilken märklig vinter! Full knopp på allt och snödropparna är snart överblommade...i februari!!
    Ha en skön helg nu :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Här har de inte blommat ännu, men är tidigt uppe. Vi fick några fjun snö i veckan, men det blev inte kvar.
      Trevlig helg /Marika

      Radera