lördag 9 maj 2020

En dag i trädgården.

Nu kom värmen tillbaka, men den stannar inte kvar. 
Det har varit en härlig dag med sol och värme.
 Gillar den här tiden på våren, då narcisserna och tulpanerna börjar slå ut.
Fint med de vita Narcisserna.  Triandrus Tresamble tillsammans
med gulsippor och  vintergröna,Vinca Major.
Fin ljusblå färg på pärlhyacinterna, en tuva förgätmigej
har självsått sig. Vintergrönan i blått, har tagit för sig för mycket.
Har rensat bort en hel del från en rabatt , men den fick en ny plats
där den kan breda ut sig.
Thalia med tulpaner som troligen är rosa, och Narcissen Cheerfullness.
Den doftar ljuvligt, skall bli fler av dem i höst.
Några tulpaner som slagit ut.
Den blåa vintergrönan rensade jag bort för att den blev för invasiv.
Den i purpur och vitt får gärna breda ut sig här i min skuggrabatt. 
Fick en stor överraskning, då jag såg något rött i gräsmattan.
Visst är det fullt av små pionskott. Flyttade dem försiktigt in i 
rabatten, och hoppas att de klarar sig. 
Till sist en prunkande rabatt från centrum. 

Nu skall det bli kallt i natt, och några nätter framåt.
Längtar tills jag kan flytta ut mina tomater.

Sköt om er och ha det bra.


Länkar till TrädgårdsFägring.

42 kommentarer:

  1. Jeg liker også veldig godt hvite narsisser, de balanserer alle de andre fargene så godt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja, de är riktigt fina. Narcisser skall jag nog ha flera av.
      Riktigt trevligt med en härlig doft också.
      Ha en fin kväll /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Hvite narcisser er så fint. Den blå Vinca er et forferdelig ugress. De har pene blomster, men sprer seg overalt. Den lilla hadde vakker farge. Den har jeg aldri sett før.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja visst är de. Har haft den blåa Vincan förr och rensade bort den, men så fick några vara kvar. Det dröjer inte länge så har de spridit sig. Den lila och den vita har inte spridit sig lika mycket. Det är en vacker färg, så jag hoppas att inte den blir lika invasiv.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Hei Marika!
    Det er vår. Du har tatt bilder av våren. Vakkert. Vincan har jeg også fjernet. På et fraflytta småbruk tar den helt over. Det er litt nifst å se hvordan enkelte planter tar helt kontroll. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack ! Visst är det vår nu, det var så fint igår. Vincan tar över helt om man låter den vara. Får hoppas att den lila och vita inte gör likadant.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Man blir så glad när lökarna man satt slår ut. Vare sig det är tulpaner eller pärlhyacinter. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Visst blir man, känns så bra. Det är en härlig tid nu med allt som blommar.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Javisst var det skönt att vi i varje fall fick några dagar med lite värme. Idag ska vi tvätta trädäcket så att jag kan ställa ut mina växter där ... när nu värmen återkommer igen. Jag har alla mina tomater, chili och paprikor inomhus än så länge och gurkan har jag inte sått ännu. Den brukar ränna iväg så snabbt så det är inte så bråttom. Tycker det känns som om maj är ovanligt kall.
    Tänk att du hade pionskott i gräsmattan. Då håller vi tummarna för att dom klarade sig. Du har fina tulpaner och visst är det härligt med narcisser. Mina blommar faktiskt också för fullt nu. Det bara small till här så blommade det massor. Jag som bara för en vecka sedan sa att allt var så sent hos mig.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det var riktigt skönt igår, idag regnar det. Det behövs.
      Mina tomater ränner iväg, men får justera höjden när jag planterar om dem. Väntade länge med gurkorna, men hade kunnat vänta lite till, de växer snabbt. Blev riktigt överraskad att hitta dem i gräsmattan. Måste vara frön som börjat gro. Väntar på att fler tulpaner skall slå ut, men det är bra att de kommer i omgångar.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  6. Alla vårblommor och vårlökar är så vackra men vita narcisser är ändå snäppet finare :) Thalia har aldrig gått så bra över tid hos mig. Men den jag köpte som Thalia förra året, som jag tror är Pueblo, verkar gå bättre så jag är glad.

    Värmen är härlig men fördelen med svalare är att det är lättare att flytta växter. Hoppas ni slipper frost åtminstone. Det tror jag västkusten ska klara sig ifrån.

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Narcisser är mina favoriter, speciellt de vita. Cheerfullness doftar härligt, så den skall det bli fler av. Kollade på vädret och det ser ut att bli nattfrost, så jag fortsätter att täcka in mina plantor i växthuset.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  7. Så kom foråret til dig i fuld udfoldelse! Det er en dejlig tid, og vi skal nyde det fine vejr inden det bliver koldt igen.
    Så fint du fandt de små Pæoner i græsset!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det är fantastiskt vackert, och skönt när solen tittar fram. Är glad att jag upptäckte dem, innan gräsklipparen hann förstöra dem.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Så mycket i blom!
    Här i Wales var en vacker och solig dag igår, men idag är det blåsigt och kallt.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Ja det är mycket som blommar. Vi hade en härlig dag igår, men nu är det riktigt kallt. Ser mörka moln hopa sig, vi får se om det blir hagel.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  9. Hei Marika.
    Hver vår bestemmer jeg meg for å plante mye løk på høsten, i år tror jeg at jeg må gjøre det! De hvite narsissene lyser skikkelig opp i hagen. Morsomt med de små peon plantene.
    Nå forsvant varmen her, og det blir noen frostnetter framover...
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Jag fyllde på med en hel del tulpaner och krokus förra hösten. I år får det bli fler narcisser. Blev riktigt överraskad av de små pionerna. Värmen försvann hos oss också, vi har liknande väder.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Du har det fint i trädgårdslanden. Jag sliter också bort vintergrönan eftersom den tar över så mycket och revorna sätter skott direkt. Har sett i flera offentliga rabatter att man nu använder hyacinter och det är så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Tack, det blommar fint nu. Utrotade vintergrönan förut, men sen ville jag ha den igen. Men nu blev den flyttad, så får jag se om den blir kvar. Tyckte planteringen var fin, skall göra en stadspromenad och titta till de andra planteringarna.
      Brukar vara fint.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Du må trøste dig med, at det kølige vejr får alle dine kønne løgblomster til at vare længere, for uha hvor er det koldt i dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Får glädjas åt det, ja det är riktigt kallt och regnigt idag. Hoppas vi slipper hagel och snö.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Hei Marika.
    Flott blomstring. Ikke mye vårløker som blomstret hos meg i år. Tror det var altfor vått i høst og vinter. Kaldt her også.
    God ny uke.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack, jag fyllde på med nya lökar och de kommer fint. Idag har det regnat hela dagen, och det har varit riktigt kallt. Vi får hoppas på lite värme.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  13. Hvor har du mange flotte rabatter med vårblomster. Ja, man skal huske at notere sig, hvilke narcisser og tulpaner man skal have købt flere af til høsten. Cheerfulness er så skøn:)
    God ny uge til dig. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack, ja det blir fint när resten börjar blomma. Cheerfulness är en favorit, det skall bli fler av den.
      Tack detsamma, ha en fin vecka /Marika

      Radera
  14. Vilka fina kombinationer du visar. De vita narcisserna tillsammans med tulpanerna du tror blir rosa tycker jag mycket om. Stilrent och snyggt!
    Fantastiskt med alla pionskott, det måste väl vara fröplantor? Vilken lycka! Och tur att du såg dem innan du hann dit med gräsklipparen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack! De står i halvskugga så de slår ut senare. Tror det blir en fin kombination. Hade riktig tur att jag upptäckte dem i gräset intill rabatten. Riktigt skoj att de frösått sig. Trodde det var svårt att få frön att gro, och nu har de fixat det själv. Perfekt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. Helgen var solig och varm men huuu så kallt idag! Frös nästan näbben av mig i morse :) Ja tänk när tomaterna får komma ut...det kommer...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Ja, det ser så skönt ut när man tittar ut. Soligt och fint, men så kallt. Ser fram emot det, börjar bli riktigt fullt här inne.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  16. Det var da dejligt at finde så mange små pæoner i græsset. Nogle planter er virkelig irriterende, når de sår sig selv alle mulige steder. Men når det drejer sig om pæoner, er det noget andet, dem kan man næsten ikke få for mange af. Jeg har aldrig oplevet, at de har sået sig selv.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Pionerna får gärna föröka sig. Har inte sett det förr heller. Igår gick jag en runda i trädgården, och hittade en till på nästan samma ställe som de andra. Helt otroligt.
      Får fortsätta att spana.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Hej Marika!
    Så mycket fina vårblommor som blommar i din trädgård.Jag gör som du väntar på varmare tider för att flytta in plantorna till växthuset och när den tiden kommer så är den otroligt välkommen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Idag vaknade jag till snöoväder, så våren känns avlägsen. Tur att jag bäddade in mina plantor ordentligt i växthuset. De andra får fortsätta att vara inne i huset.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  18. Vi har haft frost her til morgen, så vi har været ude og dække nogle krukker med tæpper. Det har været et koldt og tørt forår, men det betyder også at de forskellige lægvækster har stået længe, men nu må det godt blive lidt varmere.
    Sjovt med pæonerne der har sået sig i græsset, håber de overlever flytningen.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Vi vaknade till snöoväder, inte riktigt vad man vill ha i maj. Det har varit kallt en längre tid, så jag hoppas också på varmare väder. Blev riktigt förvånad över att hitta pionerna, men så trevligt. Tulpanerna har inte riktigt slagit ut här ännu, och nu får de vänta på lite varmare väder.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera
  19. Så fint du har det och det enda som är bra med kylan är att alla lökväxter kommer blomma länge i år! Som om det nu skulle vara nån tröst.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Det blev lite väl kallt, vaknade till snöoväder. Nu är det sol, och snön är borta, men det är isande kallt. Har en hel del tulpaner som inte slagit ut ännu, och det dröjer ett tag till. Nu får värmen komma.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  20. È proprio primavera! Stupendi i tulipani con quel fiore particolare!

    Buona serata e buon ritorno alla normalità :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buongiorno Gabriel!
      I tulipani possono fare una pausa. Ieri tempo nevoso. Oggi grandini. Spero per tempo normale presto.
      Buona giornata!
      Marika

      Radera
  21. Så mye fint, narscissene er så vakre,
    Her er det også veldig kaldt,
    Ønsker deg en fin helg,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Kallt och varmt om vartannat. Växterna verkar trivas, det är frodigt och fint i rabatterna. Tulpaner och narcisser blommar länge.
      Ha en trevlig helg!
      Kram Marika

      Radera