söndag 30 augusti 2020

Slutet av Augusti.

Så var augusti nästan över, vi har haft en torr solig varm augusti.
Började längta efter svalka och regn. Som tur är har temperaturen
blivit betydligt svalare och vi har fått en del regn de senaste dagarna.
Har inte varit så mycket i trädgården den senaste tiden.
Håller på att rensa i garage och i huset. Känns skönt att kunna
lämna till återvinning och second hand.
 Dahliorna blommar så fint, och det är de nya som skiner.
Profundo.
 Den här blir nog årets favorit. Lilac Bull.
Palmares har fått besök av en larv som inte kommit ända in i blomman.
Café au Lait alltid lika fin.
Har jag tur får jag njuta av dem hela september.
Rabatterna ser ganska trista ut, det mesta har blommat över
Solhattar och blodtopp.
Plockar mycket tomater och har också skördat en del gurka.
En gurkplanta fick jag slänga ut, den såg inte välmående ut.
Ankorna har gjort sig hemmastadda hos dottern. De är fega och törs inte
simma i ån, så de får bada i en pool i stället. 
Riktigt skoj att iaktta dem, de har lärt sig var maten kommer ifrån.
Så fort man öppnar källardörren blir det ett himla kvackande. 
De får gå runt på tomten, när man är med ute, men de är väldigt försiktiga.

Ikväll blir det kalas på röda djur.

Ha en trevlig helg!






40 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du har så mange fine blomster! Lilac Bull har blitt en favoritt hos meg også, og jeg må lete etter den til neste år. Vakre ender!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, så mycket. Årets nykomlingar är riktigt fina och färgglada. Lilac Bull har så många knoppar och blommor, och står stadigt. Hänger inte ner som många av de med stora blommor vill göra. Ankorna har en härlig färg.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Hej Marika !
    Ljuvliga dahlior du har som blommar nu. Jag väntar på att Ottos Thrill ska börja blomma hos mig - följer knopparna varje dag.
    Här har det också regnat hela helgen - nästan skönt att vara inne och röja efter sommarens varma dagar.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Tack, är riktigt nöjd, nu då jag lyckades jaga bort tvestjärtarna. Ottos Thrill är en riktig skönhet. Jag har röjt i garaget ett tag nu, och flyttat in i huset. Skönt att bli av med saker och kläder man inte behöver eller använder.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Hej Marika,
    Fin header du har, har jag missat den förut eller är den ny? Palmares var en fin dahlia! Och vilken fin tomatskörd, här hinner de knappt mogna innan de åker ner i salladen. Så härlig smak jämfört med köpta.
    Hoppas kvällens kalas bli lyckat!
    Ha det gott!/Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack! Brukar byta header lite då och då, med växter som är aktuella. Tror den förra var med liljor. Tomaterna har varit riktigt givmilda i år, men samtidigt tror jag att det kunde bli mer, om jag skötte om plantorna.
      Tack det blev ett trevligt kalas med gott att äta.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Det er smukke blomster, du viser, og jeg er misundelig over, at du har været i gang med at rydde op og sortere i tingene inden døre. Det burde jeg bestemt også gøre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, det är inte så mycket som blommar hos mig nu, men dahliorna är fina. Jag har bestämt mig för att fortsätta tills jag känner mig färdig, sen kommer det att kännas riktigt bra. Måste bli bättre på att rensa ut saker som inte används.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Lo spettacolo delle dahlie in autunno é incredibile! Bellissimi esemplari e colori!

    Buona domenica :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriel!
      Grazie mille! Le mie nuove dalie, si sono rivelate davvero belle.
      Buona Giornata /Marika

      Radera
  6. Hei Marika!
    Du har mange flotte Dahlia. Tenk om de får blomstre hele september? Det hadde vært noe! Litt slitent er det i bedene, men desto mer å høste inn. Ha et fint kalas :)
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Tack, det blev en lyckad dahlia säsong, trots en dålig start.
      Hoppas de blommar fint tills frosten kommer. Hösten kan vara riktigt fin. Tack kalaset var trevligt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  7. Hei Marika.
    Nydelige dahlier. Passer en på de kan de blomstre en stund enda.
    Nå håper jeg på noen fine dager fremover.
    God ny uke.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack, är riktigt glad att de blev så fina. Det ser ut att bli en härlig dag, solen skiner och riktigt skönt och friskt.
      Ha en fin vecka du med /Marika

      Radera
  8. Det lyder, som om I har haft et augustvejr, der har lignet vores. Det var godt, der kom regn, inden det blev alt for tørt.
    Det er en skøn dahliablomstring, du viser. Dahlia er en gave til sensommerhaven. Jeg bemærker især ‘Lilac Bull’. Den har en meget smuk farve. Jeg har skrevet navnet op på min ønskeseddel til næste års planter.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Vi fick lite mer regn igår också, och det behövs. Tack, ja de är riktigt fina, och Lilac Bull är jag också extra förtjust i. Både färg och form är fina.
      Ha det bra /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Høres ut som du har nok å henge fingrene i, og for noen fine georginer. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja, det är en hel del, och nu började jag renovera vårt arbetsrum/bibliotek, som om det inte räckte med all rensning överallt. Men det går fort att måla, och det blir stor skillnad.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Hej Marika!
    Såg ditt inlägg här om dagen men hann inte läsa så noga då och kände att jag ville komma tillbaka i lugn och ro så nu är jag här igen. Jag har förstorat alla dina bildkollage och oj så fina bilder du tagit på dahliorna. Tänk ändå så fin blomning du fick trots tvestjärtarna. Vet du att jag läste att det varit ett tvestjärtsår i år. Så det är inte bara du och jag som varit invaderade.
    Mina solhattar började blomma sent så dom är i sitt esse nu. Skönt när annat börjat ge vika för hösten och det kyliga vädret. Lite regn har det kommit också och det är välkommet. Och så måste vi ju ta hand om skörden. Ser härligt ut med dina burkar. Och ankorna, så fina dom är. Vilken vacker lyster i fjäderskruden.

    Sol idag och lite blåsigt. En vacker höstdag men nu måste man ha både tröja och jacka på de tidiga morgonpromenaderna.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, det är riktigt skoj att det blev något av mina dahlior. Är riktigt nöjd med de starka röda nyanserna, brukar hålla mig till mer dämpade färger. Gillar de krispiga morgnarna med en klar skön luft. Vi fick lite regn men nu har det varit några soliga dagar igen. Imorgon blir det en härlig dag på Solbacken, då får jag följa ankorna igen.
      Ha det bra / Kram Marika

      Radera
  11. Kaczka urocza! Niezwykły kolor piór!
    Bardzo podoba mi się dalia Palmares! Będę jej szukać wiosną!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you, yes they are very colourful. Palmares is beautiful, hope you find it.
      Have a lovely week /Regards Marika

      Radera
  12. Så flotte dahlia, tenkte å lage et eget bed med de neste år.
    Ha fine septemberdager,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack, jag är riktigt nöjd med dem i år, trots att det började lite svagt med en hel del uppätna knoppar.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  13. Hej Marika!
    Augusti har varit en riktigt fin månad med ett härligt väder nu hoppas jag att September blir lika fin naturligtvis lite svalare men det är ju som det ska i så fall.Du har så otroligt vackra Dahlior jag blir riktigt hänförd och så vackra fåglar hos dottern.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja, vi får hoppas på en skön september och en härlig höst. Tack, är riktigt glad över dahliorna. Visst är det en härlig färg på ankorna, så vackra fjädrar.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  14. Hei Marika!
    Innmari mange fine Dahlia du har. Dahlia er for meg et must. Det er godt det er så mange forskjellige. Jeg skal også sylte agurker. Det et så godt! Nå har det vært to ganske kalde netter her. Håper inderlig at frosten holder seg unna.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, glömde en hel påse med rötter hos dottern, men dem får hon njuta av. Är ändå riktigt nöjd med årets nykomlingar, de har blommat fint länge. Vet inte var jag skulle fått plats med de som blev kvar hos dottern. Gurkorna levererar så många på en gång, så det kan vara trevligt att ha några burkar att ta fram senare. Jag hoppas att det dröjer med frosten, vill gärna njuta av dahliorna ett tag till.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Vackra dahlior.
    Härliga tomater och så gott med egen inlagd gurka.
    Roliga ankor, de vet vad de vill.
    Skönt för er med regn och att hösten börjar komma, så ni slipper värmen. Här har det regnat så mycket i augusti att jag verkligen inte ser fram emot en våt och mörk höst, inte kunna träffa folk utomhus. Så olika det kan vara.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack , är mycket nöjd med dahliorna. Tomatplantorna har levererat en hel del. Så gott att gå och mumsa i sig direkt från plantan. Vi har haft soligt och skönt väder idag, det var riktigt härligt. Det är extremvärmen som jag inte riktigt kan med. Regnet var nödvändigt, men förstår att det inte är trevligt med för mycket av det. Hoppas september för med sig fina soliga dagar, både hos dig och hos mig.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  16. Sinulla on kauniita daalioita. Minä ihailen niitä muiden blogeissa, itselläni ei niitä ole.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Niila!
      Kiitos paljon, olen oikein tyytyväinen. Alussa ajattelin ettei niistä tule mitään, kun pihtihäntäiset niitä söi. Onnistuin saamaan ne pois.
      Terveiset /Marika

      Radera

  17. Always beautiful, these dahlias - but yours are particularly beautiful! A real collection, with sophisticated colors. The duo Palmares and Café au lait is delicious. Good weekend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Thank you, so much. I´m pleased this year, despite the earwigs tried to eat them, they turned up beautiful.
      Have a nice weekend /Marika

      Radera
  18. Alltså Marika, blommor i all ära men den där fjäderdräkten! Något så makalöst vackert! Jo, jag vet att jag är jävig men det är något med blått som får mig att gå igång ...
    Mejlar dig nu.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Förstod att du skulle gilla färgen. Visst är det fint, de skiftar ganska mycket i färg. Ibland ser de helsvarta ut.
      Tack, fick ditt mail och har svarat. Skickar på måndag.
      Trevlig helg !
      Kram Marika

      Radera
  19. Hej Marika! Dahliorna har jag struntat i iår. Däremot har jag ett par sensommarrabatter som är finast just nu.
    Vilka söta ankor. De måste vara rätt kloka som är försiktiga: Världen kan vara farlig. Att röja och städa bort sådant man inte behöver känns alltid bra. Det är inte klokt så mycket man samlar på sig under årens lopp .-)!
    Ha det gott!
    Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Hos mig är det inte mycket som blommar förutom dahliorna och några solhattar. Sommarblommorna som jag sådde, börjar ge upp. Du får gärna visa din sensommarrabatt så jag får lite inspiration om vad som kan blomma såhär dags. Har flox och astrar, men floxen har blommat över och astrarna har inte börjat ännu. Har rensat och rensat i garage och hus, passade på att måla om vårt arbetsrum samtidigt, så det är riktigt rörigt överallt. Bara ungdomarna kommer hem och talar om vad de vill ha kvar, så blir det förhoppningsvis en bättre ordning.
      Ha det gott /Kul att höra från dig /Marika

      Radera
  20. Hei! August er vanligvis varm her også. Den første uken av august er vanligvis den varmeste i året.

    Jeg løste "problemet" ved å så ettårige valmuer innimellom staudene, og blomkarse som bunndekke. Nå blomstrer det for fullt, og de er lette å ta bort etterpå.

    Flotte tomater! Ingenting smaker bedre enn selvdyrkete tomater. Ha en fortsatt fin september :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det låter bra med vallmo emellan perennerna. Tack för tipset. Får tänka på det till nästa år. Har sått Cleome som blommar fortfarande, så lite färg har jag. Plockade in en hel del tomater idag också, men snart är de slut.
      Tack detsamma, ha det fint /Marika

      Radera