lördag 14 november 2020

Förberedelser inför Julen.

 Julen kommer alltid överraskande, av någon konstig anledning. De sista veckorna rusar iväg. Vissa saker tar lite tid att förbereda, som Amaryllisar, om man vill sätta egna lökar .Förra året fick jag en sen leverans i år fungerade det bättre.  

Här är årets lökbeställning, Nymph är en stor favorit, 
men de andra kommer att bli fina de också.
Lökarna kommer väl paketerade och är riktigt stora och fina. 
Plockade fram mina lerkrukor i växthuset och planterade dem.
Några av förra årets lökar fanns kvar därute, verkade ganska ok, så de fick lite
ny jord, och fick komma in också.
Här är några av förra årets Amaryllis, som blommade fint,
 ända in på det nya året.
Terra Mystica blommade om i somras, löken ser ok ut, men tror inte
den kommer att blomma om till Jul. 


Julen är en härlig högtid med mycket mys, hoppas den blir fin i år också. 
Nu har vi fått fler restriktioner, liksom större delen av landet. 
Inga onödiga resor, inte resa utanför länsgränsen, ingen shopping m.m
I stort sätt skall vi stanna hemma och inte träffa några, 
förutom den närmaste familjen. 
Lite tråkigt nu då det inte finns så mycket att göra i trädgården, men  jag har
precis fått en leverans med garn som jag skall sticka av, och har en hel del
olästa böcker.  Hoppas att folk verkligen inser att det är en liten uppoffring, 
som kan hjälpa till att minska smittspridningen. 
Tänk på sjukvårdspersonalen som knappt får ta ut sin semester
men fortsätter att jobba ändå. 

Dottern såg semlor för några veckor sedan i sin lokala affär, lite tidigt, 
men lussebullar kan man inte få för många av. 

Ha det gott!

Marika

Länkar till TrädgårdsFägring

42 kommentarer:

  1. Litt av en samling der! 'Nymph' er en favoritt, men mange andre fanastiske sorter også.
    Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Det finns så många fina, så det är svårt att välja, men Nymph är en favorit.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Sikke mange smukke amaryllis! Terra Mystica har en helt speciel farve.
    Vi må være omhyggelige og overholde alle coronarestriktioner, så vi snart kan få virussen under kontrol og få et normalt liv. Det er godt at have et lille garnlager i disse tider samt et par havebøger.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack, visst är de fina, och kommer att bli fint till Jul. Terra Mystica har en Terracotta färg, den var riktigt fin, en lite mindre växt. Ja vi får göra det bästa av situationen och hålla oss hemma, tills det finns ett vaccin. Stickningen brukar komma fram på hösten.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Så mange flotte amaryllis du viser. Nymph er min favoritt også. Jeg fikk ikke kjøpt den i år, men jeg skal kjøpe den til neste år. Den er min favoritt.
    Garn er en fin erstatning for hagen nå om vinteren.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, det kommer att bli fint till Jul, Nymph är så fin.
      Jag har stickat ett tag nu, sedan det blev blött och grått ute i trädgården, ett trevligt tidsfördriv.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Men så fint! Nu blir jag sugen på att frossa i amaryllisar! I alla dess färger!
    Lussebullar ja, det är det godaste som finns :) Hur som har vi en skön tid framför oss...juletid...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack, det kommer att bli fint. Julen är en mysig tid, och redan från advent med lite pynt och ljus och blommor inomhus.
      Lussebullar mmmm kan inte få för många.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  5. Fina sorter du hittat och fina lökar! Terra Mystica verkar helt i min smak - lite mindre och sirligare. I år har jag bara köpt två. Tycker dem är härliga nu men sen kommer perioden när de bara är bladväxter och faktiskt rätt trista, slänga finns inte på kartan... Dem mådde fantastiska bra under specialljus men så kom perioden med chili- och tomatsådder...

    Det här lät negativt fast egentligen har jag bara tänkt till och tänkt att det kommer fler år :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Terra Mystica är precis som du säger, mindre och sirligare än de andra, färgen sticker ut från de traditionella röda eller vita. Håller med dig, de är inte kul när de blommat över, men då brukar de åka ut i garaget eller växthuset. Kastar inte heller något, så i år blir det fullt av Amaryllis här. Beställer mina hos Bulbs, de har stora fina lökar.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  6. Det var en større forsamling af Amaryllis du der har skaffet dig! Nu er du da forberedt på julen på det punkt.
    Jeg er ikke rigtig i julestemning endnu, men folk er begyndt at sætte voldsomme lysdekorationer op i haverne og jeg synes det er rædsomt meget af det. Jeg venter til december og så ved jeg godt tiden pludselig flyver, men sådan må det være. Èn måned med jul er nok:)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det blev fem nya lökar, och de gamla tog jag in för att se om det blir något av dem. De måste planteras så de hinner växa till sig och blomma till Jul. Har inte någon julstämning ännu, och pyntet får vänta. Ljusslinga ute blir det till Advent och ljusstakar inomhus i fönstren. Men Juldekorationen får vänta till Jul. Börjar man för tidigt så tröttnar man fort.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  7. Ja nu måste jag rusa iväg och handla lite amaryllisar. Jag väntade lite i tron at jag skulle få en på födelsedagen. Ha Ha! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Det är klart du skall. Grattis i efterskott.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Hej Maribel,

    Så många vackra amaryllis du planterat. Brukar dina "gamla" klara av att blomma om? Jag har haft turen någon enstaka gång, men då blommar de under sommaren. Ska erkänna att jag egentligen inte tagit hand om dem som man ska, utan brukar låta dem vissna ner bakom en gardin eller så.
    Ja, det kommer bli en annorlunda jul för de flesta i år.

    Allt gott. Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, ja de blir nog fina. Det är bara några få gånger jag lyckats få dem att blomma om, och då oftast "fel" årstid och med färre stänglar. Jag ställde de överblommade i garaget och sen hamnade de i växthuset. Jag testar och ser om det blir något. Terra Mystica har redan blommat om så den lär inte göra det igen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  9. Älskar amaryllis!
    Måste försöka ta mig till ett Garden Centre.
    Som du säjer, tiden rusar iväg. Behöver nog börja baka lite snart.*
    Sverige börjar ha liknande restriktioner som Wales, trist.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Javisst är de fina, och hör till Julen. Vi får hålla på traditionerna så gott det går. Ja det är inte trevligt, men vi får stå ut, någon gång tar det slut. Det verkar som smittan har tagit ny fart och ökar lavinartat.
      Ha det bra ! Marika

      Radera
  10. Marika! Ja, denna pandemin har ställt till det, men om vi ska få bukt med den, i väntan på vaccinet, bör vi ta hänsyn för varandra och inse att det finns inga val just nu. Man måste få stopp på detta elände. Värre är det förstås för de som är helt ensamma.
    Amaryllis är så underbar och jag försöker att få fem krukor som jag haft i två år att blomma om. Dina ser ju fantastiska ut!
    Ha det dott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Helt enig med dig, vi måste hålla ut. Det skall nog gå bra att hålla sig hemma. Vi får ju vistas utomhus. Så det får bli promenader i naturen med maken. Dottern insisterar att handla mat åt oss. Längtar tills världen är normal igen.
      Ja jag vill gärna ha Amaryllis till Jul, har inte lyckats få dem att blomma om mer än några få gånger.
      Sköt om dig och ha det bra /Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Så mycket vackert som kommer blomma snart hos dig Amaryllis är verkligen julens drottning.Så härligt med mera garn att sticka ur jag har också beställt mera garn ska sticka ett linne är tanken.Det är tur att man har en hobby i dessa så dystra tider och ett blomsterintresse,tur är också att julen kommer.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Visst är de fina, tycker också att de hör till Julen, liksom hyacinterna. Beställde en hel del garn från Novita i Finland, det blev billigare än att köpa från Sverige. Så nu har jag en hel del att sticka av.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Så mye fint du har, jeg prøvde å få to liljer til å overvintre fra sist jul, men ser jo på dem at det ikke kommer til å bli noe, må ut og kjøpe et par nye, og svibler, som jeg alltid må ha. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, det skall bli fint när de blommar. Det lyckas inte alltid att övervintra men det är värt ett försök. Hyacinter är ett måste till Jul, helt enig med dig.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  13. Ihania amarylliksiä. Minä olen monena vuonna ostanut vain leikkona. Mutta pitää katsoa jos tänä vuonna sipulina. "❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos, niin minustakin. Tulee hieno Joulukukinta. Ne ovat niin kauniita myös leikkokukkina.
      Terveiset /Marika

      Radera
  14. Hei Marika!
    Vakre Amaryllis. Jeg hørte på den svenske pressekonferansen i dag. Det er så dystert med denne pandemien. jeg tror det er mange som ikke tenker nok på helsepersonellet. De må være utmatta, og samtidig alltid være redd for å bli smitta.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, visst är de fina. Ja det var ingen trevlig presskonferens, men så tog det ju bara några dagar så blev det mera restriktioner och förbud. Det låter bra, vi kan inte låta smittan sprida sig. Kanske man tar det på större allvar nu. Hoppas det. Dottern jobbar på, fick ingen semester i somras, och får nog inget ledigt i Jul och Nyår heller. Hon vill inte att vi går ut och handlar. Så vi får göra som hon vill, bara gå ut i naturen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
    2. Det er rovdrift på mennesker. Hva gjør man når helsepersonellet er utkjørt?

      Radera

    3. Nej de är inte riktigt snälla mot personalen, nu ökar trycket igen. Är nog värst för dem som jobbar på intensivvården.

      Radera
  15. Hej Marika! Nu har jag läst tillbaka alla missade inlägg hos dig och njutit framför allt av alla lila lökar du valt till nästa års vårblomning - så snyggt det kommer att bli! Snyggt blir det också med dina amaryllis. Hoppas nu att de blir sådana som etiketten säger, visst var det någon som blev fel förra året?
    Passar på att tacka dig för dina fina kommentarer och ditt stöd den senaste tiden. Visst är fasters sommarhus något utöver det vanliga? Idag känner jag mig tillfreds med att det får nya ägare, förut var det en dröm att få renovera det. Men förfallet har gått fort, tyvärr.
    Kram Anni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack så mycket, ja hoppas att de blommar fint i vår och att världen ser lite annorlunda ut då. Du har helt rätt med amaryllisarna förra året, köpte ett paket med 4 amaryllis, och när de levererades var innehållet utbytt, så jag fick bara två av dem jag beställt. Men de löste det.
      Tack för det Anni, blev berörd då så mycket hamnade på dina axlar, förutom förlusten av din far. Men du verkar ha en härlig familj som hjälper till. Huset är verkligen fint, hoppas ni får hälsa på när det är renoverat.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  16. Oj så många olika fina amaryllislökar du hittat. Jag har bara en på gång ännu, apple blossom. Det är alltid spännande att se hur de blir.
    Vi har haft hårda restriktioner här en längre tid nu, med munskydd i butiker, ingen samling på mer än 10 pers osv.Det är trist men nödvändigt. Jag har också stickningar på gång , det har blivit många tröjor i höst, både åt mig själv och andra. Men det är en bra höstterapi! Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Tack, visst är de fina. Får se om de hinner slå ut till Jul. Vi har mest begränsat livet för 70 plussare. Så småningom blev det folksamlingar på högst 50, nu drog man ner det till 8. Håller med dig, de får komma med vilka direktiv de vill, det måste vi respektera. Lät hoppfullt om nya vaccin.
      Har mest stickat sockor, köpte mig en till bok av Jonna Nordström, och hennes Jonsukat. De är riktigt skojiga att sticka.
      Ha det fint ! Marika

      Radera
  17. Så mange nydelige amaryllis!
    De er så fine, og kan nytes lenge om de blomstrer flere ganger,
    Kos deg i førjulstiden, man kan begynne tidlig å pynte i år synes jeg,
    i disse koronatider.
    Take care,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack, visst är de fina. Det är inte alltid jag lyckas få dem att blomma om. Det skall jag, gillar adventstiden och Julen.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  18. Det bliver virkelig nogle smukke amarylis - jeg har slet ikke tænkt på at købe løg til selv at drive dem frem til jul... Men jeg fik en hvid amarylis af en veninde i lørdags og den vil blomstre inden jul.
    Ja, Corona er slemt lige nu - håber at alle kan indordne sig så vi snart kan komme på den anden side - men imellemtiden er det jo fint med bøger og stickning - jeg strikker også en del.
    god weekend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      De är så fina, vil gärna ha dem till Julen. Det finns lite fler att välja på då man köper lök, men det går lika bra att köpa färdiga. Det är inte trevligt med coronan, men vi får göra det bästa av det. Stickningen är en trevlig hobby.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  19. Hej Marika!
    Var helt övertygad om att jag kommenterat ditt amaryllisinlägg men det hade jag tydligen inte. Blev väl så hänförd av alla fina sorter att jag glömde kommentera. Eller också har kommentaren försvunnit vilket hänt mig flera gånger senaste tiden på olika blogger-bloggar. Men nu prövar jag i varje fall att kommentera ...
    Många fina sorter. Nymf har jag haft i flera år och det är en favorit hos mig också. Jag har helt glömt att skicka efter lökar så jag får se om det blir några. Det beror på om jag vågar mig ut i någon affär och handla. Men vi har försäljning i ett stort växthus så om dom kommer ha öppet så ska jag besöka dom för där går att hålla väldigt långa avstånd. Terra Mystica som blommade i somras var lite ovanlig och fin. Och ... så gott det såg ut med lussebullen. Ska baka till veckan.

    Ha en fin helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  20. Hej Anita!
    Visst är det fint med amaryllis. Det finns så många vackra, så det kan vara svårt att välja. Lökarna brukar stampa ett tag så jag blir osäker om de kommer att blomma, men sen sätter de fart. Dottern handlar åt oss ,samtidigt som hon handlar till sig själv, känns lite märkligt, men det är kanske bäst så. När man är van att vara självständig så blir det en stor omställning. Är så glad att det är december snart med alla helger, då går tiden lite snabbare och vi närmar oss ett vaccin. Lussebullen var riktigt god.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
  21. Många spännande nya amaryllis! Charisma tycker jag mycket om. Bulbs.se har bra kvalitet på sina lökar. Jag köpte från Fluwel i Holland i år. Det skall bli intressant att se hur många av 'dina gamla' amaryllisar som kommer att blomma för dig i år. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Har beställt mina lökar under flera år, från Bulbs. De har stora fina lökar. Jag har inte så stora förhoppningar om att de gamla skall blomma igen, men vi får se. Får titta in på Fluwel, alltid spännande med nya sighter.
      Ha en skön helg! Marika

      Radera