lördag 22 juli 2023

Regniga Juli.

 Det är inte riktigt som vanligt med vädret. Juni var otroligt torrt, det kom några mm regn men för det mesta var det torrt och otroligt varmt. Så började det regna den sista juni, och det har i princip regnat varenda dag, sedan dess.  Kanske är det en eller två regnfria dagar, men tror inte det är fler. Ofta är det både sol och regn och blåst på samma dag. Tror att jag föredrar vädret som det är nu, i stället för den otroliga hättan och torkan. 

Växterna verkar trivas bra, trots att det regnat väldigt mycket. Har slutat kontrollera regnmätarna så jag har ingen koll på totala regnmängden.  Den ena blomman avlöser den andra. Stockrosorna har blommat ett tag. Malvan har jag klippt ner, så jag hoppas de blommar engång till.  Har flox i olika färger, och de ser mer välmående ut i år, än de brukar. Så de gillar nog regnet.  Den längst upp, vet jag inte vad den heter, trodde det var Veronica men är inte säker på det.
Den vita Bolltisteln är Humlornas favorit. Jag gillar den också, men i lagom antal. Får den som den vill så förökar den sig snabbt. Men den är lätt att rensa bort, om det blir för många. 
Mina liljor brukar vara stora, frodiga och fina. I år är detta den enda, som jag lyckats skydda från att bli uppäten.  Sweet Surrender, kapitulerade inte, trots namnet.

Mina sådda växter har börjat blomma. Det är Cosmos, Digitalis, Zinnia, och Temynta. 
I växthuset växer det riktigt bra. Paprikorna trivs, Gurka har jag skördat några stycken, Tomaterna är på gång, Detta är 100/1000 som jag är riktigt spänd på. Ger den så mycket tomater som alla säger att den gör. Det finns en hel del blommor och kart på plantorna, så jag hoppas det blir många. 

Några andra som trivs i växthuset, är mina pelargoner. I år är det Estelle som blommar just nu. Mårbacka kommer strax efter. Den Engelska pelargonen har tappat alla blommor men den kommer nog igen. 
Emellanåt får jag en känsla av höst, trots att det är mycket kvar av sommaren.  Sådde Sammets Tagetes, vet inte riktigt varför. Har inte gillat orange, inte heller Tagetes. Men de blev riktigt fina i den lilla krukan.  Sommarrudbeckian Sahara är båda några år gamla, gräver ner dem på hösten och lägger mycket löv på som skydd. De har klarat vintrarna bra. Sådde också nya i år, de har inte kommit lika långt, men kommer nog att blomma lite senare. 
Måste påminna mig själv om hur fina liljorna kan vara, bara liljebaggarna och andra odjur lämnar dem ifred. Den här bilden är inte från i år. 


Ha det bra !
Marika





26 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Vi har det samme været her, og siden slutten av juni har det regnet veldig mye. Jeg har en digital regnmåler, og så langt i juli har det kommet 140 mm. Det er veldig mye regn sammenlignet med juni.
    Dine blomster ser veldig friske og fine ut. Nydelige liljer hos deg. Mange av mine Sahara overlevde denne vinteren også, men flere av de døde i vinter. Flotte pelargonia hos deg også.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Vi har nog ungefär samma sorts väder. Det är oftast både sol och regn på samma dag, det kommer regnskurar mitt i allt. Tack, växterna trivs bättre nu än då det var torrt. Det är bara den ena liljebilden på Sweet Surrender som är från i år, de andra har blivit uppätna av rådjur och liljebaggar. Den sista bilden är från tidigare år. Ja, Estelle är fin och trivs bra i växthuset.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Marika,
    Dit weer vind ik ook veel beter, voor mij hoeft het ook niet zo warm. De regen is goed voor de natuur. Prachtige foto's uit je tuin. Ik geniet er ook van.
    Fijn weekend,
    lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      The warm weather was exhausting. I don´t enjoy the sun when it is that warm. It is also very good for the garden, I don´t have to water my plants. Thank you so much. Fijn weekend, lieve groet /Marika

      Radera
  4. You have such a wide variety of plants in your garden. So many of mine are nearly over now.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Elisabethd!
      Thank you! We had a very dry june, but in july we have got lots of rain. The garden seems to like it.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  5. Kiitos paljon Suvi!
    Oikein hyvää sunnuntaita sinnepäin.
    Terveisin Marika

    SvaraRadera
  6. Snustorrt här! Äntligen har vi fått lite regnskurar och svalare dagar...här på ön har sommaren varit galet het och solig. Trädgården har kroknat helt i värmen...
    Ha en fin söndag nu!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Juni var torr och mycket varm, men juli har varit regnig, riktigt skönt. Det har regnat mycket, idag hade vi en solig varm dag. Trädgården har återhämtat sig efter torkan och det är skönt att inte behöva vattna hela tiden.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Du har mycket fint som blommar och jag tror nog att växterna trivs i den typen av väder vi har nu. Så konstigt med liljorna hos dig. Hos mig är det tvärtom, liljebaggarna har inte synts till utan det är första året jag fått ha liljorna ifred.
    Den vita bolltisteln är väldigt fin. Jag hade bolltistel förr en dom fick alltid så fula blad så till slut tog jag bort dom.
    Jag sådde en likadan tagets som du men här om dagen när jag tittade på den så fanns det bara stammar kvar. Det var fjärilslarver som ätit ut allt utom blommorna. Så den är nog bara att kasta.
    Hos mig gav tomaten 100/1000 jättemycket små, små tomater så jag hoppas den gör det hos dig också.
    Önskar dig en fin kommande vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! Ja växterna trivs då de slipper ha så varmt och torrt. Det gör jag också. Jag har tagit plantor hos dottern av bolltisteln. Såg att den gärna sprider sig så jag har varit på min vakt, och plockar bort självsådderna, för vill inte ha en djungel av tistlarna. De är dekorativa och humlorna gillar dem. Liljorna liknar ingenting, förstår inte riktigt, de brukar se så fina ut hos mig. Jag får hoppas att jag också får många tomater, det finns gröna men ingen som fått färg ännu.
      Tack detsamma till dig /Kram Marika

      Radera
  8. Hei Marika!
    Du har virkelig en frodig , variert og vakker hage. Plantene trives med været ser det ut til. Jeg holder også et øye på kuletistlene. Jeg synes nesten de er vakrest rett før de blomstrer. Trillrunde hvite kuler.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja det är riktigt fint nu. Mina flox har aldrig varit så fina som i år, de trivs verkligen, med allt regn. Jag har en tistel med mindre bollar som skiftar i blått, den är inte alls lika villig att föröka sig som den vita. De är fina.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Hej Marika,

    Ja, växterna trivs nog mycket bättre nu än tidigare. Här har det inte regnat alls så mycket än men tillräckligt för att växterna ska se okej ut utan vattning. Din trädgård verkar må toppen och ser riktigt frodig ut. Mycket fint som blommar nu och visst är det kul när de man sått själv sätter fart. Trist med liljorna som blivit uppätna.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Vi har fått regn så gott som varje dag i juli. Idag var det sol hela dagen, ingen blåst och inget regn. Ja växterna trivs i regnet. Mina sådda blommor har blivit riktigt fina, det är både zinnia och cosmos som blommar fint nu. Jag köpte några nya liljelökar på Chelsea. De ser frodiga och fina ut, men tror inte de kommer att hinna blomma. Vet inte riktigt vem det är som ätit upp knopparna, på de gamla liljorna, troligen ett rådjur. bladen är nog liljebaggarnas verk.
      Hoppas de inte hittar de nya.
      Ha det gott / Kram Marika

      Radera
  10. Du har så många vackra växter! Här har vi haft torrt nästan varje vår och sommar i 10 år nu så dom flesta perennerna har dött - och sen fick mina trädgårdsamatörsvänner gräva upp det dom ville ha i långrabatten när jag hade opererats för ett antal år sen. Orkade inte med alla (hade fruktansvärt många) perenner...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack! Torkan satte många växter på prov, jag såg att höstsilveraxet höll på att dö om jag glömde bort att vattna den. Några flox såg också ledsna ut av bristen på vatten. Det gäller nog för mig också att flytta fram växter från skuggrabatten. Där får de inte regn då de stora träden skyler. Man får anpassa sig efter hur man mår och orkar med. Än så länge går det bra men väder och vind gör stor skillnad. Trivs alldeles utomordentligt med att få en hel del regn, så jag slipper vattna.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Vilken blomsterfägring! Helt fantastiskt.
    Sedan jag kom till Stockholm 17 juli har vi i stort sett bara haft sol, men några skurar då och då, fantastiskt väder.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tackar! Vi har fått regn i stort sett varenda dag i juli. Vissa dagar bara små skurar och sen har det blivit sol, medan andra dagar har blivit riktigt mycket. Det behövdes efter den torra juni. Jag trivs med det blandade vädret, är inget för solbadande och hätta.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  12. Hei Marika!
    Det blomstrer så fint hos deg med et frodig og stort variasjon av blomster.
    Vi har nok hatt noe av samme været, først hetebølge og så kom alle regnbygene - riktig så mange har det ikke blitt hos oss - de fleste bare går forbi uten å legge igjen noe hos oss.
    Blomster krever stell når det regner mye også, du er flink til å stelle med dem, her har vi det litt for travelt, men dine bilder motiverer meg til å ta en liten opprydding hos oss med ugress og pelargonier som har slitt litt i de regnbygene vi har fått.
    Ha fortsatt fin sommer!
    Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Tack så mycket! Ja det verkar som att trädgården njuter av allt regn vi fått. Torkan var inte trevlig, och att ha runt 30 grader i värmen. Nu trivs jag bättre med lite sol och regn om vartannat. Ja de behöver omsorg både i torka och när det är blött. Är riktigt imponerad av dina fina tomater, mina har inte kommit så långt, så jag kan skörda tomater, men snart hoppas jag.
      Ha en fortsatt fin sommar du med /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Återigen TACK för grattiset! Tyvärr har gräset inte hämtat sig, men snart måste jag klippa allt ogräs som bara växer och frodas i den bruna halmen...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack! Så kul att ni hade en fin födelsedagslunch. Vår gräsmatta var alldeles brunbränd ut mot gatan, men den har tagit sig fint. Här regnar det fortsatt, nästan varje dag.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
    2. Vad glad jag blev när jag upptäckte - när jag körde runt på gräsklipparen - att en av liljorna av ett 10-15-tal olika sorter jag planterat hade kommit upp igen efter 10-15 år!
      KRAM-Susie

      Radera
    3. Hej Susie!
      Vilken lycka, i år blev inget bra år för mina liljor. Uppätna av liljebaggar och något större djur.
      Kram Marika

      Radera