April fortsätter med kyligt väder. De dagar då solen skiner, kan det bli ganska skönt mitt på dagen, men kvällarna är kalla. I trädgården fortsätter växterna att slå ut, de blommar lite längre i kylan.
Stjärnmagnolian har fått lite köldskador trots att jag bäddar in den i fiberduk till kvällen, till skydd för kyla och glupska rådjur.
Den svagt aprikosfärgade Backsippan har också slängt undan sin vinterpäls och slagit ut sina knoppar. Den växer tillsammans med en extra stor förädlad Vitsippa.
Det kyliga vädret har den fördelen att det som blommar håller ut lite längre. Blåsipporna har blommat länge nu, i mitten Ormöga som jag tog en liten planta hos dottern. Den har en väldigt intensiv blå färg.
Gult hör våren till, min Forsythia som är lite spretig, blommar fint i år. Den vänstra bilden är en självsådd liten gles buske.
I skogen har vitsipporna slagit ut, vi har en fin skog i närheten med både blåsippor, vitsippor och liljekonvaljer. Försökte få en bild på den fina vita marken, men det blev inte lyckat. Bilderna får bli närbilder.
Utanför kyrkomuren har jag fått se alla vårlökar i blom, förra året kom jag lite för sent. Det blir ett härligt blått hav av scilla och andra vårblommor.
I en park i centrum har det första körsbärsträdet slagit ut i blom. Lite rosa fluff. Vi har en hel allé med körsbärsträd, skall försöka komma ihåg att se den medan alla träd blommar.
Medan vi har arbetat i trädgården, har vi fått lyssna på vacker fågelsång. Koltrasten sitter högt uppe i träden och sjunger sin serenad. Så vackert. Skönt med någon fågel i trädgården. Småfåglarna kommer och hittar bara tomma fågelmatare. Vi har drabbats av blåmes sjuka, så vi skall inte mata fåglarna på ett tag. Fåglarna smittar varandra vid fågelmatarna. Hoppas att det går över snart.
Ha det så bra!
Mange fine farger hos deg. Men det er jo trist at fuglene blir syke.
SvaraRaderaHej Martin!
RaderaTack! Ja det är tråkigt, vi skall ha ett uppehåll med matningen i några veckor, så får vi se vad de nya rekommendationerna blir. Hoppas att fåglarna klarar sig.
Hälsningar Marika
Harmillista ja hankalaa, kun joudut suojaamaan magnoliaa joka yöksi. Toisaalta olisi hirveää huomata kukkien kadonneen kauriiden suuhun ja pakkasen puremana.
SvaraRaderaIhania kevätkukkia. On tosiaan mukavaa, kun kukinnat kestävät viileässä säässä kauan.
Hei Saila!
RaderaKyllä on, ja meillä ei yleensä ole kauriita. Puput yleensä maistaa kasveja. Toivon että se nyt pysyy poissa. Menen joka ilta kasvihuoneeseen peittämään taimet, niin se käy samalla, ja olisi tosi ikävä jos kaikki kukat olisi poissa.
Terveisin Marika
Foråret folder sig ud hos dig, selvom vejret stadigvæk er køligt. Sådan er det også her. Trist med sygdom blandt fuglene.
SvaraRaderaHej Marie!
RaderaDet kommer nytt hela tiden, trots vädret. Får hoppas att det blir varmare så småningom. Så tråkigt med sjukdom bland fåglarna, men vi får hålla ett uppehåll med matningen, och hoppas att sjukdomen går över.
Hälsningar Marika
Hej Marika!
SvaraRaderaDet er trist at magnolia nesten alltid får frostskader hvis blomstringen har startet for tidlig. Blomstringen er så vakker på de. Scilla lager et lite blått teppe her også. Jeg synes de er så fine. Kirsebærblomstringen er helt fantastisk
Ha det godt.
Klem, Marit
Hej Marit!
RaderaDet är kallt fortfarande, så det kan vara bra att täcka in magnolian till natten. Man vill gärna se den blomma , det är ju så kort stund. Jag gillar scillan, det blir fint när den täcker marken, vid slänten. Körsbärsträd i blom är fantastiskt.
Det är riktigt fint nu.
Ha det gott /Kram Marika
Hej Marika!
SvaraRaderaJag ser att det kommit längre hos dig än hos mig. Min magnolia (som står rätt skuggigt) har ännu inte kommit ut ur sin varma kappa. Hoppas den väntar lite och att frost nätterna hinner gå över. Kollad mina baksippor igår men inte heller dessa hade slagit ut. Däremot har jag sett att de första körsbärsträden har slagit ut i närområdet. Det är så vackert utanför kyrkomuren.
Visst är det sorgligt med sjukdomen som drabbat blåmesarna. Även här har det gått ut direktiv att vi inte ska mata fåglarna. Jag hoppas att det kan hjälpa mot smittspridningen och att sjukdomen snart är på tillbakagång igen.
Önskar dig en fin helg!
Kram Anita
Hej Anita!
RaderaMin magnolia står mot häcken, tror att den har det ganska skönt där. De får gärna vänta tills det blir varmare. Backsipporna har blommat ett tag och blåsipporna blommar fortfarande. Det känns som att blomningen håller på längre. Visst är det fint vid kyrkmuren. Känns som att jag måste dit och se det varje år. Förra året kom jag lite sent, de hade nästan blommat över.
Jag hoppas också att fåglarna blir friska, det är så tråkigt att de drabbats av sjukdom.
Ha en fin helg /Kram Marika
Vakker vårblomstring hos deg! Ja, nå er endelig svarttrosten i gang med sangen. Trist med smittsom fuglesyke.
SvaraRaderaGod helg!
/Irene
Hej Irene!
RaderaJa trots den kalla våren så blommar det fint. Koltrasten har sjungit så fint, han sitter högt upp i granen och spanar och sjunger serenader.
Hoppas verkligen att sjukdomen bland blåmesarna försvinner.
Ha en trevlig helg /Marika
Stjernemagnolien er i hvert fald flot i år, hvor du har passet så godt på den! Det er da trist med sygdom blandt mejserne, men jeg håber de vender tilbage igen senere på sæsonen.
SvaraRaderaHer har vi haft et par gode dage med godt 15 grader, men nu er det koldt og blæsende igen. Det er så fine billeder du har taget af alt det dejlige i haven og byen, for jeg kan jo ikke se det koldt:-)
Hilsner fra Ulla
Hej Ulla!
RaderaTack! ja den är riktigt fin, , den fick ha sin fiberduk på idag på dagen också, det är riktigt kallt, det blåser och det kom lite hagel också. Det är synd om fåglarna, jag hoppas också att smittan försvinner. Vi har också haft några riktigt sköna dagar, då värmen kom mitt på dagen, så vi fick lite gjort i trädgården. Men framåt kvällen är det isande kallt.
Hälsningar Marika
Hej Marika
SvaraRaderaJa den eneste fordel ved kulden er at blomsterne holder længere. Her stormer det meget, så vi ser frem til lunere vejr.
Hilsen Lisbeth
Hej Lisbeth!
RaderaJag hoppas också att det blir lite varmare och skönare. Idag har det varit riktigt kallt och vi har haft blåsigt, och det kom till och med hagel.
Hälsningar Marika
Underbar blomning, forsythia är lätt att forma efter blomning.
SvaraRaderaHej Hannele!
RaderaTack så mycket. Jag skall försöka klippa båda buskarna för nu spretar de åt olika håll.
Hälsningar Marika
Hej Marika,
SvaraRaderaWat leuk dat je ook foto's van het bos laat zien. Ik vind het prachtig. De bloesem ook. Geniet van je tuin en hopelijk met een zonnetje erbij.
Fijn weekend.
Lieve groet van Willy
Hi Willy!
RaderaWe have a lovely forrest nearby, lots of different trees, mainly leaf trees. Right now it is very nice in the woods with all the anemones growing on the ground. We have had some sunny days but it is quite cold. Today we got even some hail.
Lieve groet van Marika
Bella la stellata! Mi spiace che tu debba coprirla perchè è ancora freddo! Hai molti fiori blu che tappezzano il prato! Qui mancano, non crescono per qualche motivo.
SvaraRaderaUn caro saluto e ti auguro giorni miti in questa fredda primavera.
Hi Gabriel!
RaderaThank you, the flowers are beautiful and will bloom a bit longer as the weather is quite cold. It is still cold outside, and today we got some hail. I really hope it will be warmer soon.
Have a nice weekend / Marika
A beautiful spring update, Maribel! 🌼
SvaraRaderaYour photos are beautiful
So sad about the birds, but hopefully they’ll recover soon
Thank you for sharing these lovely moments!
Hi Veronica!
RaderaThank you so much! Yes I hope the dicease will go away, the garden is not the same without the birds. Today is a sunny day, but still cold.
Have a lovely day /Marika
Såå mycket vackert nu, när allt vaknar till liv, både i naturen och hemma i våra trädgårdar. Och så fågelsång på det, älskar det verkligen!
SvaraRaderaKram Gunilla
Hej Gunilla!
RaderaVisst är det en härlig tid, allt vaknar till liv igen. Hoppas nu också att blåmesarna och alla andra småfåglar som drabbats av sjukdom kan klara sig och att smittan tar slut.
Ha det gott /Kram Marika
Den förlängda blomningen är väl det enda positiva med kylan - fy sjutton så kallt det blev! Inifrån ser det så soligt och fint ut, men så ser jag på termometern ...
SvaraRaderaSkönt att höra att fler än jag har spretig forsythia. Funderar på om jag ska klippa ned den rejält, har du testat om det blir bättre?
Ormögats blå färg är så ljuvlig, så trevligt när den trivs och sprider sig. Liksom det blå havet av scilla och vårlök där vid muren, tur att du fick se den i år.
Kram!
Hej Anni!
RaderaDet är ruggigt kallt. cyklade till och från keramiken igår, tror jag slog rekord för att komma in i värmen fort. Man lurar sig konstant, tror att det är varmt och skönt för att solen skiner. Den ena forsythian har vi klippt ner helt en gång, Det blev bra men vi fick vänta på blomning ett tag. Det är samma som vi sedan flyttade, under de stora träden. Den trivs inte lika bra där. Men har också funderat på att klippa ner den helt.
Ormögat är fascinerande, färgen är så intensiv, den brer ut sig fint hos dottern, hos mig är det bara en liten planta än så länge. Havet med vårlökar är fantastiskt fint.
Ha det gott /Kram Marika
Det er en flot farvesortering af billederne. Min favorit er den lyseblå stribe billeder. Hvor ser det smukt ud ved kirkemuren. Det er så dejligt, når man får den slags oplevelser, når man bevæger sig rundt inde i byen.
SvaraRaderaHilsen Elna
Hej Elna!
RaderaVåren bjuder på en mängd färger, i min trädgård är det inte så många variationer ännu. Men snart slår tulpanerna ut, då blir det lite fler. Visst är det fint vid kyrkan.
Hälsningar Marika
Vackra blommor! Jo, nog var det kyligt i vår ... Men nu (1 maj) är det plötsligt sommarvärme!! Önskar allt gott!
SvaraRaderaHej Helena!
RaderaJa det har varit riktigt kallt. Idag blev det sommar, riktigt skönt. Hoppas nu bara att värmen får stanna kvar.
Ha det gott /Marika
De senaste dagarna har varit som sommar här, t o m kvällarna känns varmare. Så skönt!
SvaraRaderaÄlskar magnolia! Forsythia tillhör också mina favoriter.
Mitt körsbärsträd har precis börjat blomma lite lätt.
Skön söndag!
Hej Lena!
RaderaJa det blev riktigt varmt och skönt , idag regnar det men det behövs. Magnoliorna är riktigt fina, min har snart blommat klart, men då får jag njuta av grannens som precis har slagit ut. Jag saknar blommande frukt träd, har ett krikonträd men det märks knappt då det blommar.
Ha en fin söndag /Marika
U nas wiosna też była bardzo zimna. Dopiero 1 maja zrobiło się ciepło. Pięknie kwitły krzewy i kwiaty!
SvaraRaderaHi Ludmila!
RaderaWe have had some really warm days, but it is still not very warm evenings and nights. But I hope it will be.
Have a lovely day /Marika