fredag 3 november 2017

Blommig Fredag - Månadens bild.

November börjar med soligt krispigt väder. Månadens bild får bli flera
bilder från min  trädgård idag.
Blå himmel och solsken.
Frost i gräsmattan som är hård och stum att gå på.
Lönnarna har nästan fällt alla löv, medan eken har kvar en hel del.
Löven använder jag som skydd för perenner och i mina odlingslådor.
Tänker att lökarna trivs under en varm bädd.
Några blommar fortfarande. Sköldpaddsblomman är ny för i år, 
har kommit igång sent, med blomningen. En ensam blomma kvar på stockrosen
som är två meter hög. Astrarna och Gyllenlack.
Den uppiffade gavelrabatten är grann och fin, och alla nyinköp
verkar att må bra.
På framsidan ser blomlådorna helt ok ut än så länge.
Buskveronican blev en ny bekantskap, som jag gärna har igen.
Titta in hos Bland rosor och bladlöss, för att se fler månadsbilder.

Ha en trevlig helg!





36 kommentarer:

  1. Oktober var riktigt blöt här och november har börjat fint. En riktig frostnatt hittills. Jag önskar jag kunde lägga löven så där på perennerna men de blåser bort och samlas i högar på andra ställen.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      De hålls ganska bra i mina lådor, och brukar bilda ett fint täcke för växterna. På våren lyfter jag av stora sjok som hänger ihop. Det är ganska lättrensat.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  2. Hei Marika.
    Fine bilder fra hagen din. Etter alt regnet har det vært noen dager med opphold. Igår var det helt nydelig. Varmerekord for årstiden. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Vi har också haft några soliga fina dagar. Det är skönt att kunna njuta av vädret utomhus.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  3. Du har fortfarande vackra höstrabatter men hösten är ju på väg i stormsteg. Det är i alla fall vackert när det är blå himmel och solsken. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carita!
      Det var en tjock isskorpa på vindrutan i morse, så det är skönt att kunna njuta ett tag till, innan det blir snö och kallt.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Det hele ser så vinterklargjort ud. Her er der visne blade overalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      De flesta löven har min man krattat upp, men det blir nog fler. Har fortfarande några krukor att ta hand om.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  5. Vad höstfint du har i dina rabatter.
    Här är det mesta nedvissnat nu. Kärleksörten är det enda som blommar, och så den envisa stockrosen förstås, som envist hänger sig kvar. Vilket jag ju naturligtvis är tacksam för :)

    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Tack, det finns några växter som inte gett upp ännu. Stockrosen har en blomma kvar, skall plocka frön från den, de har inte mognat lika fort som de brukar.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Under dagen i dag har jag haft 9 grader! Och solen sken från en klarblå :)
    Vilka snygga bilder du har tagit. Hösten när den är som bäst!

    Ha en fin Alla Helgons helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Tack, det finns några skönheter att fota fortfarande. Ser ut att bli en fin dag idag också, får nog plocka undan de sista krukorna.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  7. Många fina bilder! Så mycket som trots "krispet" blommar än hos dig. Själv har jag sluppit än så länge "krispet" vilket får gärna vänta till julafton - om jag får bestämma ;-) - vilket inte är troligt ;-)
    Ha en fin helg!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      För min del får vintern också vänta ett tag till.
      Men nu har jag förberett rabatterna.
      Ha en fin helg!
      Marika

      Radera
  8. Hej Marika

    Fina bilder från din novemberträdgård.
    Hoppas vi får sol denna annars så mörka månad....

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack för det, solen gör stor skillnad.
      Dagen börjar med sol, och mörka moln som lurar i bakgrunden.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  9. vad härligt att ha så mycket fint att njuta av än. hos mig är det inte mycket kvar några enstaka blommor här och där.( som borde sova nu).
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Meta!
      Snart somnar nog mina också och går i ide.
      Ha en fin helg!
      Marika

      Radera
  10. Oktober var en trevlig och färgglad månad, eller hur?
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej AnnA!
      Ja, det stämmer, hade mina dahlior som blommade fint, ända tills det var dags för vinterförvaring. Nu är det mest gult och brunt.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  11. Hej Marika

    Flotte bilder! Ennå er det blader på noen av trærne hos deg ser jeg. Morsomt å se blomsterknoppene som dannes så sent.

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Eken vill inte bli av med sina löv, men snart står den lika kal som lönnarna. Skaffade sköldpaddsblomman i år, trodde inte den skulle blomma såhär sent, men det får den gärna göra.
      Ha en fin helg!
      Marika

      Radera
  12. Använder också löven till att bädda med i rabatter eller att göda gräsmattan med.
    Fina bilder!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      De är bra att ha, även om jag tröttnar ibland då de virvlar omkring, och finns överallt, där jag inte vill ha dem.
      Ha en fin helg!
      Marika

      Radera
  13. Hej Marika!

    När jag ser dina bilder så tycker jag att hösten kommit mycket längre här än hos dig men så kan det inte vara förstås.

    Mina nyplanterade Heuchera från Per är ett undantag, de är vackra och oskadade trots några frostnätter, tåliga växter.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Mina Heuchera trivs också, och har vuxit till sig, det var fina exemplar. Skall bli spännande att se rabatten nästa år, men tror det blev bra.
      Ha en trevlig helg!
      Marika

      Radera
  14. Jag använder också löven till täckning i rabatterna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      De är bra täckmaterial. Blir en varm bädd för växterna.
      Ha en fin helg!
      Kram Marika

      Radera
  15. La brina! Qui non è ancora arrivata, la prima arriva di solito verso la metà di questo mese! Speriamo in un inverno nella norma!

    Un saluto :)

    SvaraRadera
  16. Spero che l'inverno stia arrivando tardi quest'anno.
    Un saluto /Marika

    SvaraRadera
  17. Novemberhagen har litt av hvert flott å by på hos deg. Så godt med fint vær også.
    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannicke!
      Vädret är lite upp och ner, sol ena dagen och regn nästa, men idag är det sol igen.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  18. Den där sköldpaddsörten försökte jag mig också på en gång, men den tvärdog. Kul att du fick se din blomma även om det blev sent. Och att använda löven istället för att elda upp eller köra till tippen, det tycker jag är toppenbra. Numera lägger jag dem på pallkrageodlingarna och plötsligt blev det mycket lättare att få sönerna att räfsa löv.
    Du undrade om det var mitt blåregn som klättrade runt verandan och det var helt rätt.Tackolov hade det överlevt, jag var rädd att det dött av vintern och torkan när det inte blommade - eller alls visade blad! - i början av juni.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Sköldpaddsörten blommade fint, men i natt var det riktigt kallt, så nu tror jag det är över, får hoppas att den klarar vintern. Blåregn har jag också provat, men det lyckades inte. Den är så otroligt fin så jag skall nog göra ett nytt försök med en tåligare sort. Hoppas din klarar sig.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  19. Jättefint! Mysig trädgård :)
    /Kitty

    SvaraRadera