onsdag 8 november 2017

Tidigt ute, eller sena?

Veckan började med fantastiska varma soliga dagar.
En runda i trädgården, för att se att allt är undanplockat.

 Bergklinten som jag sett ha knoppar, har slagit ut.
Den flyttade jag mitt i sommaren, då den stod farligt nära gången.
Var rädd att gräsklipparen skulle komma åt den.
I nästa rabatt, fick jag syn på Axveronican, som jag köpte i somras.
En härlig växt, som blommar länge.
Sköldpaddsblomman och Röllekan skiner ikapp med solen.
Fåglarna inspekterade holkarna, kanske lite tidigt.
Narcissen Cheerfulness, är nog inte cheerful länge till.
De två senaste nätterna har varit kalla, med minus 2-3 grader.
Dagen börjar med dis och dimma.

Ha det fint!



23 kommentarer:

  1. Sjovt at I ligesom englænderne kalder chelone for skildpaddeblomst, mens vi danskere kalder den duehoved. Den lille narcis ser temmelig forfrossen ud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ibland liknar namnen inte riktigt. Tycker inte blomman liknar varken sköldpadda eller duva. Narcissen har blommat över en månad nu, så nu tar det nog slut.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Du verden så mye fint som blomstrer hos deg! Hyggelig å se blomster i hagen så sent på året.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Blev förvånad då jag såg knopparna på bergklinten, trodde inte den skulle slå ut innan kylan kommer, men det hann den.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  3. Hei Marika.
    Flott med blomster så langt ut i november. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Ja, det var riktiga överraskningar, hade inte förväntat mig att Axveronican skulle blomma. Bergklinten har haft knoppar ett tag.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Hej Marika

    Så mycket du har i blomst! Imponerande!

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Blev förvånad själv över bergklinten att den ville blomma nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Den frågan ställer jag mig också under stundom :-) Men, så mycket som du har fortfarande har jag inte.

    Får jag ställa en riktigt fräck fråga: Hur får du till den där gråa zonen där det finns länkning till Fb och Twitter m.m.? Har försökt hitta, utan att lyckas. Kanske kräver min fråga ett större engagemang än vad du är beredd att offra - det är OK i så fall. Tänker bara att försöka duger, man kan ju inte få annat än nej :-)

    Ha det gott - oavsett :-)!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Jag har mallen Enkel i blogger, går in på Utforma/Tema/Anpassa/Avancerat/Bakgrunder, då kan man välja vilken färg man vill ha på Yttre bakgrund eller huvudbakgrund m.m.
      Jag har vit huvudbakgrund och grå yttre bakgrund. När du är klar klicka på Använd i blogg. På samma sätt kan du ändra färg på rubriker och annat. Ser inte vilken mall du använder, men det borde gå bra att ändra färger.
      Lycka till /Marika

      Radera
    2. Ojdå! Jag var visst riktigt otydlig. Jag menar att hur har du fått dit Fb, Twitter, m.fl. i det grå området där du har ange din kommentar och Upplagd av Maribel kl.... Alltså jag skulle vilja få de där små symbolerna dit. Undrar om det går att förstå mitt svammel nu heller...Tack i alla fall att du ansträngde dig för att försöka hjälp0a mig :-)

      Radera
    3. Hej Anja!
      Ok nu förstår jag, det är de små symbolerna som står under inlägget. Det är evigheter sedan jag jobbade med layouten, och har svårt att se vilken gadget det är. Skall se om jag kommer på det, och återkommer.
      /Marika

      Radera
    4. Hej Anja!
      Nu hittade jag. Gå in på Layout/Blogginlägg klicka i redigera, då får du upp en hel tabell med olika alternativ bl.a. de små ikonerna, kryssa i rutan, så kommer de med på din blogg.
      /Marika

      Radera
  6. Härligt väder och mycket som blommar ännu, ser nästan lite vårlikt ut. Man får ta vara på dom fina dagarna. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carita!
      Blev förvånad över att perennerna börjar blomma nu, idag är det grått och ruskväder.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  7. Så härligt när det är någon växt som blommar fortfarande i vår trädgård så har det mesta gått till vila.Skönt är det även när man får fint höstväder någon dag då blir man så glad i hjärtat.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Solen gör underverk, idag är det kallt och blött, men då är det skönt att vara inomhus.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  8. Hei Marika!
    Man blir jo glad av å se farger i den etter hvert ganske fargeløse hagen, men jeg blir litt forundret over hvorfor de blomstrer nå. Nå skal de jo forberede seg til vinteren.
    Flotte bilder
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Undrar också varför de inte gått i vintervila, får se om de blommar i sommar.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Det ser inte speciellt vintrigt ut hos dig. Så mycket som
    fortfarande blommar också. Det känns som om årstiderna nästan håller på att suddas ut. Fin färg på bergklinten, jag har bara haft den klar blåa. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Nej, när solen tittar fram kan man inte tro att det är november. Men snart kommer kylan. Bergklint gillar jag, har den blåa och en vit. En okomplicerad växt.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  10. Det var värst vad det blommar hos dig! Den svarta bergklinten tycker jag är så snygg.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Oväntat att de blommar nu, gillar också färgen.
      Ha det bra /Marika

      Radera