lördag 21 juli 2018

Månadsbild Juli.

Juli har varit den varmaste månaden hittills, runt 30 graders värme, veckor i sträck.
Ytterst lite regn, senast för en månad sedan, några få mm.
Så igår började det mullra och himlen blev mörk.
Det blev inte mycket regn , 7mm,  men varje droppe är välkommen.
Riddarsporren har slagit ut, gillar färgen.
Morotsblommorna har kupat ihop sig, efter blomningen.
Dahlian Rocco och några till har slagit ut, de
storblommiga är fortfarande i knopp.
I växthuset börjar chokladpaprikan få färg.
Djungelgurkan syns inte till, men den växer och frodas.
Blommar rikligt så jag hoppas få skörda snart.
Vanlig slanggurka blir det gott om, förra året blev det inte många
så jag är riktigt glad, för dem.
I trädgårdslandet har jag skördat både sallad, ärter och morötter.
I sommar då det varit så varmt, har jag lärt mig att uppskatta
mina stora träd, som ger en härlig skugga.

Ha det fint!



37 kommentarer:

  1. Deilig med litt regn tross alt, regner litt her i dag. Georginene dine har kommet lenger enn her, status foreløpig to små blomster. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Riktigt skönt med regnet, det känns fräscht i luften.Den lilla Rocco är jag riktigt förtjust i, den blommar fint.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så fint at du fikk litt regn! Ja, hver dråpe er velkommen nå, ja. Her er det bare sol og varme, og ikke noe regn.
    Flott farge på riddersporern din.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Skönt med regnet, men nu är solen tillbaka igen. Skaffade flera riddarsporrar förra året, och sådde några, de trivs inte riktigt i värmen, men den lila trivs fint i halvskugga.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  3. Så godt at det ble vannet litt fra himmelen, jeg håper dere får mer! Ferske erter rett fra hagen er bare det aller beste. Ha ei god helg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det var verkligen behövligt, och känns skönare i luften efter all värme. Ja, de smakar gott när man får äta dem direkt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Egenskördat är underbart... Och de stora trädens skugga ovärderlig. Nu tänker jag på grannarna i villakvarteret där jag bodde förut som rätt mangrant tog ner alla stora träd - det är ju så jobbigt att kratta löv :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Haha, det blir mycket löv, men skulle inte vilja vara utan träden. Visst smakar det bra med det man sått själv.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Hei Marika.
    Så godt at du fikk litt regn. Alt hjelper. Her er det bare sol og varme. Dahliene har ikke kommet så langt hos meg enda.
    Fortsatt god helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Idag var ordningen återställd, lika varmt igen. Det är flera av dahliorna som inte blommar ännu, men snart är det dags.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Hej Marika

    Ja, regn är bra! Nästa vecka ska bli ännu varmare....!
    Jag har skördad mina första majs - 1 månad före att jag brukar.
    Så värmen är inte bara dålig!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja det växer bra i odlingslådor och växthus, härligt med egen majs. För min del skulle det gärna få bli lite svalare
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Din första bild är härlig. Så man längtar efter regn. Alla millimetrar är välkomna. Din riddarsporre har verkligen en härlig färg, och dina Rocco - dahlior också. Riktiga färgklickar men ändå milda och fina.

    Härligt med så mycket ätbart hos dig. Det är fint att kunna skörda eget. Chokladpaprikan lät spännande.

    Önskar dig en fin ny vecka!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin!
      Det var riktigt skönt med regn, stod faktiskt mitt i och njöt. Gillar de lila, purpur tonerna, så det blir ofta växter i just de färgerna. Det blev både körsbärspaprika och chokladpaprika i år, brukar prova några nya sorter varje år.
      Ha en fin vecka du med /Marika

      Radera
  8. 7mm gør alligevel en forskel. Ja, i år lærer vi at sætte pris på skyggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, det är absolut bättre än inget, gjorde stor skillnad, inte lika knastrigt att gå ute i gräsmattan.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Underbart med stora träd, behövs verkligen i en trädgård och ger stadga.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Jag är riktigt glad för dem.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  10. Varmaste juli på 260 år läste jag i någon tidning. Det blir mycket tid med vattenslang och vattenkanna (spridare känns för slösaktigt, så grönytan är numera fnasytan... det knastrar när man passerar mellan bevattningspunkterna) Vindruvor och rosor är nog det enda i min trädgård som är riktigt förtjusta i värmen, mig själv inräknad.
    Din Rocco ser fantastiskt fin ut. Jag hade den ett par år, men den tynade bort.
    Ha en fin vecka! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Det var ovant att gå på en gräsmatta som inte knastrade efter regnet, men nu skall det bli ännu varmare. Rocco är så fin och får många blommor, hoppas få ha kvar den ett bra tag till, och att de nya Café au Lait är rättmärkta så det inte blir något annat.
      Ha en härlig vecka /Marika

      Radera
  11. Hej maribel
    Fortsätter för att se nyheterna.
    Jag älskade bilderna.
    God veckas fortsättning.
    janicce.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janicce!
      Tack så mycket, och detsamma till dig, hoppas du får en fin vecka /Marika

      Radera
  12. Hei Marika, fine bilder fra hagen din.
    Herlig med store trær i varmen...

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Ja, de behövs, det blir bara varmare för varje dag.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Hej Marika!
    Ja nu behövs det verkligen regn. Det mullrade här också men något regn kom inte. Men jag njuter av din översta bild. Som jag skulle vilja ha ett blött altandäck nu. Alla droppar är som sagt välkomna.

    Riddarsporren var verkligen läcker. Vilken snygg färg! Också dahlian har snygg färg.
    Jag skördar också massor av slanggurkor. Och igår de första Västeråsgurkorna. Har lagt dom i saltvatten så dom står i kylen och väntar på att läggas in imorgon. Årets första inläggning. Känns härligt. Hoppas dina djungelgurkor sätter fart snart.

    Ha en fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Så härligt med egna gurkor, såg att min djungelgurka också börjar producera nu, skall bli spännande att smaka på dem. Riddarsporrarna har blivit favoriter, men i år trivs de inte så bra i rabatterna, det är bara den lila som är fin. Ja, jag längtar också efter regn, men det är bara att vänta, det blir en varm dag idag.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Både riddarpsorren och dahlian hade färger i min smak! Ursnygga!! Men du, var glad över att du inte hade några zinnior i år - dom dricker vatten något kopiöst. Får vattna dom flera gånger om dagen trots att dom står i stora krukor. Inte bra i år.....
    Grattis till era 7 mm, här kommer det aldrig någonting även om det råkar komma ett åskmolnsom släpper ned massor av vatten bara nån mil härifrån.Och hemskt varmt är det.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack, jag gillar också de färgerna. Dina zinnior är så fina, så jag skall nog så dem nästa år. Ja det behövs mycket vatten, idag hade vi 32 grader, alldeles för varmt att jobba i trädgården, men det blev några timmar hos dottern, ett svalkande bad fick avsluta det hela. Hon har så mycket bär som måste tas om hand. Får hoppas att det snart kommer regn både hos dig och mig.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. Hej Marika!
    I ett antal år har jag fått fota regnvåta bilder. Har riktigt avskytt det. Nu, när jag ser din bild efter regnet så ser det härligt ut! Jag får börja fota blommor precis efter spridaren ;-).
    Stora träd på tomten - om det finns plats för dem - är en välsignelse. Visserligen var jag tvungen att låta en arborist frisera mitt stora träd, japanska selkovan, men den ger fortfarande svalkande skugga.

    Nu är man glad för varje blomma dit humlor och bin kan söka sig. Jag har ställt ett par vattenskålar till näbbmöss också - osynliga för katten ;-)

    Nu får man ta det "easy". Jag tror att tom du har det för varmt även i skuggan?
    Ha det riktigt gott!
    /anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Det är inte kul när sommaren regnar bort, men denhär extrema värmen är väl mycket, och du har helt rätt, det är varmt även i skuggan. Jag har vattenbad till fåglarna och har ställt ut några mindre fat till andra kryp. Nu har floxen och solhattarna börjat blomma, och det är fler fjärilar och insekter i trädgården. Idag hade vi 32 grader.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  16. Amazing photos you have a very beautiful garden, thanks for the share. I have been working on mine. Hopefully it will turn out as nice as yours! Keep up the posts!

    World of Animals

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much, I´m sure your garden will be fabulous.
      All the best /Marika

      Radera
  17. Hej Maribel
    Träd i trädgården är verkligen en tillgång i dessa varma tider det är så skönt att sitta under dem.Vad härligt att Ni har fått regn även om det inte kommer tillräckligt men man får vara glad över det lilla den här sommaren.Underbart är det även att man får börja skörda av det man sått.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      De senaste dagarna har vi haft över 30 grader varmt, då är det skönt med skugga, kvällarna är sköna. Det är riktigt trevligt att kunna plocka egna grönsaker.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Ja varje droppe räknas denna sommar. Det ser ändå väldigt frodigt ut på dina bilder. Håller med om att de stora träden känns extra värdefulla nu.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      I skuggan ser det hyfsat ut, men det blir alldeles för varmt i de soliga rabatterna. Det blir ännu en dag med 32 grader hos oss. Puuh!
      Ha det fint /Marika

      Radera