fredag 17 augusti 2018

Grönt är skönt.

Vattentunnorna är fyllda med regnvatten, det är grönt och fint i trädgården
gräset blev klippt idag, det är länge sedan sist, vilken skillnad det blev.
Rabatterna ser friska ut, inte torra och tråkiga som de gjort länge.
Men det är inte mycket som blommar nu.
Solhattar, flox och blodtopp.
Röda blommor på alunroten som jag alltid tyckt var för grann
nu ger den lite färg i allt det gröna.
Stockrosen har några få blommor kvar.
Grönt och åter grönt, och en klöver som sprider sig som ett
ogräs, med gula små blommor. 
Den får vara kvar i brist på annan färg.
Det fick bli ett besök hos min växtleverantör,
så mycket fint som blommade i glada färger.
Funderade länge på Höstanemoner men de överlever inte hos mig,
så de fick bli kvar. En stor kruka med Solhattar i olika färger,
förstår inte riktigt varför man gör en mix av färger. Jag köper hellre en färg
och så kan jag mixa själv i rabatten.
Det blev nytt till några krukor,
Ett bollkryss får mig att tänka på hösten, lite tidigt.
Men i morse såg jag de första tranorna flyga iväg söderut.
 De skränade och gav order åt varandra, det var ingen ordning på formationen.
Förutom en Riddarsporre, Temynta och Sköldpaddsört,
blev det några fina Alunrot. Hann plantera krukorna färdigt
innan det kom en störtskur, så perennerna får bli till i morgon.
Och jag tycker fortfarande att det är skönt med regnskurarna
och temperatur runt 20 i stället för 30 grader.

Ha en fin helg!

Länkar till TrädgårdsFägring


34 kommentarer:

  1. Hei Marika.
    Mye av hagen min er grønn. Basisen som også er der om vinteren. Mye pent du har kjøpt. Nå som det ikke er så tørt lengre skal jeg også få kjøpt meg noen nye planter. Jeg trives også bedre når det ikke er fullt så varmt.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Ja, det kändes som att det var dags för lite nytt nu när det är lättare att plantera. Det var bara 12 grader ute nu på morgonen men soligt och fint, och det kändes härligt.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Roligt med lite nytt. Jag är så glad för regnet som ar kommit så man slipper ha en öken där ute. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Regnet har gjort stor skillnad, det ser äntligen ut som att växterna trivs.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Spännande med nya växter :) Höstanemoner har jag insett måste planteras på våren... om man vill de ska leva. Jag fryser men vill ha mer regn. Här är fuktigt i jorden men 5 cm ner är det kruttorrt...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Ja men då var det bra att jag inte köpte någon, får göra ett försök på våren i stället. Jag skall plantera mina perenner idag, får se till att vattna dem ordentligt.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika

    Kul med nytt!
    Många växter har en ny start nu när regnet har kommit:)

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja, blev överraskad av en söt Akleja som blommar nu, hoppas fler gör som den.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Hej Marika!

    Høstanemoner er vanskelige å få til, ja. Jeg har en som jeg har fått, og den kommer igjen. De jeg kjøper gjør ikke det.
    Så mye fint du kjøpte, og nå er det mye bedre å være ute.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Får nog ge upp drömmen om Höstanemoner, eller så följer jag Carinas råd att plantera på våren. Det ser trevligare ut nu med nytt i krukor och en nyklippt gräsmatta. Vädret är riktigt behagligt, för jobb i trädgården.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Her i august er der næsten altid nogle kedelige områder, som trænger til en farveindsprøjtning. Høstanemoner er svære at få til at etablere sig, men når først de har gjort det, ser de sig ikke tilbage. Det er i hvert fald min erfaring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Kanske gör jag ett försök till,med Höstanemone, de är riktigt vackra. Idag har jag fått röjt i en rabatt, och det ser genast lite bättre ut. Nu har jag plats för mina nyinköp.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Visst är det knepigt nu? Jag har svårt att få lust att göra något i trädgården, det känns mer som om säsongen är över. Så brukar jag inte känna när jag kämpar mot frosten i oktober/november. Kanske blir bättre om jag klipper det lilla gräs som har återhämtat sig.
    Och jag har köpt ny alunrot, precis som du. Förstår inte heller varför färger ska blandas (ungefär som Ernsts blompyramid om du såg den på teve) i krukorna, kan man inte få kombinera sådant man själv gillar istället?
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Hade sån trädgårdslust idag och fick en del gjort, men så var jag tvungen att avbryta och åka och vattna hos dottern och titta till hästen, och väl hemma igen hade lusten gått över. Får ta det imorgon istället. Har nog missat blompyramiden, i vilket fall så gillar jag inte de mixade krukorna.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  8. Ja, nu är det grönt och frodigt igen! Jag klippte gräset idag, det var riktigt långt nu!

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vårt gräs är också nyklippt, gräsklipparen har fått ta igen sig i sommar, vilken skillnad det blev. Hann rensa lite i en rabatt och det ser genast mycket bättre ut.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  9. Jag skulle också gärna ha det grönt men här är fortfarande torrt, inget regn. Tycker redan att det är höst i luften, känns OK.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Regnet har gjort stor skillnad, gräsmattan börjar se lite fin ut, trots kala fläckar. Hoppas det regnar hos dig snart. Ha en fin söndag /Kram Marika

      Radera
  10. Åhh så härligt med lite nya höstblomster! Längtar t o m efter ett lite kyligt höstregn efter denna sommar :)
    Solig kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Ja, känns härligt att komma ut och plantera och fixa i rabatterna, att äntligen kunna plantera lite nytt, utan att de torkar.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  11. Ja det ser verkligen grönt och frodigt ut hos dig. Tänk vad regn gör under. Här är inte riktigt lika grönt, men lite regn fick vi
    så det tar sig kanske ännu. Men man känner nog höst i luften nu,
    både morgon och kväll. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Ja det är stor skillnad, nu när den klibbiga värmen är borta. Det har varit några sköna dagar i trädgården.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Visst är det skönt:)Idag blir det gräsklippning. Kommer inte ens ihåg när jag gjorde det sist!
    Kul med nytt i krukorna. Jag sprang på riktiga fynd på Blomsterlandet i fredags. Fem Japanska lönnar fick följa med hem. 125kr/st. Gissa om jag jublade:)) De får nog fylla mina krukor.
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Det var verkligen ett fynd, förstår att du är glad. Det blev ett lyft med gräsklippningen, och blev inspirerad att snygga till i rabatterna.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Hej Maribel! Bollkryss har jag också inhandlat och likaså en hortensia för att lysa upp uteplatsen litet. Visst är det härligt att vi fått regn., 25 mm här. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Regnet har verkligen gjort nytta, allt ser friskare ut, t.o.m. gräsmattan har fått lite färg igen.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Hei Marika!
    Det er nesten utrolig hvordan hagen har tatt seg opp. Her den nesten grønn igjen. Det er fint med "nye" farger.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det har gått fort, från brunbränt till grönska. Har fått tillbaka lusten att rensa och plantera nytt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Hei Marika, hilsen fra Viola... herlige farger i hagen din.
    Vi har også en veldig stor bøtte i bakken for regnvann og
    så jeg kan nyte alltid... Kos deg i hagen.
    I år jeg har 6 nye roser... med deilig duft... herlig.
    God uke for deg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Det är skönt i trädgården nu, när det inte är lika varmt och torrt som vi hade förut. I augusti har vi fått en hel del regn, och det är grönare nu, än det har varit under hela sommaren. Har bara några få rosor, och de har inte blommat så rikligt som jag hade önskat, men kanske blir det bättre nästa år.
      Ha det riktigt fint /Hälsningar Marika

      Radera
  16. Hej Marika!
    Visst är det märkligt med färgmixade solhattar och andra perenner? Jag resonerar som du. Kanske är dessa mix för folk med en liten uteplats, balkong eller trappen för entrén? I rabatten vill man inte ha dem i varje fall.
    Hos mig blommar det hyggligt - beroende på att jag har kunnat vattna hela sommaren.
    Ha det så gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Egentligen skall jag inte bry mig, det är bara att gå förbi. Men just nu fanns det en solhatt i mixen som jag gärna hade köpt, men den fanns inte solo. Du har mycket fint, jag måste komplettera med senblommande växter.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Hej Marika!

    Jag har egentligen inte så mycket emot massor av grönt men saknar nog solhattarna som brukar vara som finast just nu, de har torkat eller bara vuxit till sin halva storlek.
    Nu börjar det bli torrt här igen, hoppas dina skurar vill titta in hos mig också.

    Ha det så gott Marika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det är fint med grönt, men man vill gärna ha lite färgklickar också. Hoppas dina solhattar tar sig och att det kommer lite regn hos dig. Idag har vi mörka moln, men om det blir något regn, får vi se. Hos mig är det Alunrot och Hosta som inte klarat torkan, men så står de också i den torraste rabatten.
      Ha det bra /Marika

      Radera