fredag 24 augusti 2018

Månadsbild Augusti.

Augusti har varit den regnigaste månaden hittills, skönt när torkan och den
extrema värmen är över. Både jag och trädgården trivs bättre med svalare väder.
Gräsmattan är klippt, de bara fläckarna börjar så smått få grönska.
Växterna jag köpte, har blivit planterade i krukor, morotsblomman
som jag sådde, har börjat blomma, de jag sådde förra året
hade frösått sig själv, och har blommat över.
I växthuset har Sikkimgurkan mognat, den är dekorativ.
Både Chokladpaprikan och Körsbärspaprikan är klara att ätas.
Tomaterna mognar i lagom takt, men det finns många omogna kvar.
Längtar efter att få tömma ut alla krukor och inreda för höstmys.
Inget toppen Dahliaår hos mig i år, men några ser ganska fräscha ut.
Årets stjärna Palmarés .
Rabatterna blev rensade och det ser lite snyggare ut.
Ha det fint !
Länkar till TrädgårdsFägring.



42 kommentarer:

  1. Hej Marika
    Håller med dig om att det har blivit mycket mer njutbart med svalare väderlek.Så fin den är Dahlian vid namn Palmarès,du har härliga primörer i ditt växthus ser jag.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Dahliorna är inte alls lika fina som förra året, med några undantag, Palmarès är en av dem. Det har vuxit fint i växthuset, och det finns en hel del tomater kvar som jag hoppas mognar snart.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Efter regnen pynter det virkelig at få ryddet op i bedene, så man kan følge de nye skud, der begynder at vise sig. Fine dahlia4blomster, du viser, her i haven trives de ikke ret godt i år for første gang nogensinde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det blev fint i rabatterna, hittade några växter som jag inte visste att jag hade. De flesta dahliorna ser riktigt tråkiga ut, tog bara med bild på de finaste.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Låter skönt, lite lagom tempo. Jag har äntligen fått lite lust och till och med rensning ser jag fram emot att börja med :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Det är skönt att få lite gjort, och när man ser att det blir till det bättre.
      Ha en trevlig helg / Marika

      Radera
  4. Hei Marika.
    Deilig å kunne holde på i hagen igjen, etter en varm og tørr sommer, og så regn og kjøligere vær:-)
    Godt at du har fått renset opp i bedene, og flotte Dahlia!
    Ha en fin sensommer helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Det är riktigt skönt med regn emellanåt, växterna trivs.
      Trivs bättre med svalare väder.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Hej Marika

    Ja, regnet är välkomment!
    Kul Sikkimgurka - hur smakar den?

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Idag skiner solen, men det har regnat i natt, perfekt.
      Har inte smakat på Sikkimgurkan ännu, men skall prova.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Alla andra tycks trivas med regn och "kyla" - hm. Jag saknar de underbara kvällarna...men inser att det är bra med vatten från ovan. Hos oss tar det dock "aldrig" slut när den, vattenfestivalen, väl har börjat....;-(
    Om du vill tömma dina tomatkrukor snart så mognar tomaterna strålande bra i en papperskasse, mörkt och svalt. På detta vis har vi färska tomater oftast fram till jul.
    Sikkimgurkan ser spännande ut. Har du den till annat än dekoration?

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Jag gillar sol och värme men inte runt 30 grader, det blev för mycket. Tack för tipset om tomaterna. Sikkimgurkan skall jag nog provsmaka, blev ingen större skörd, en gurka per planta.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Hej Marika

    Dine dahlia er så fine! De er så gode å ha på sensommeren. Det er herlig med svalere vær, ja. 20 grader er akkurat passe.

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, det är några som är fina, och andra som ser bedrövliga ut. Soligt och fint idag, så det blir en fin dag.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Har bara en dahlia i år, men den lever och mår bra även om blommorna blivit ovanligt små i värmen. Ork att rensa och plantera nytt har ännu inte infunnit sig, men igår gjorde vi ett ordentligt ryck. Gubben tvättade hela altanen med högtryckstvätten och jag tvättade alla smågrejor, så nu ser det prydligt ut igen.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Det är väldigt olika på mina dahlior i år, några ser ut som skrutt, uppätna av tvestjärtar. Är så glad att jag fått gjort lite i rabatterna, ser fint ut med en gång.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  9. Hei Marika.
    Deilig med litt svalere vær og ikke så varmt. Jeg synes dahliaene dine var riktig så fine. Alltid godt å få rensket opp i bedene.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Ja, det är skönare väder nu, har fått lite gjort och det känns bra. Jag tog bara bild på de finaste dahliorna, de andra är riktigt fula.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  10. Ja så skönt med lite svalare vindar och nu längtar jag efter hösten...men sommaren har varit så skön trots alla mygg och frånvaron av regn!
    Kramis denna lördag från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Visst har det varit en fin sommar, trots en otrolig värme och torka. Och nu har vi fått regn också.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  11. Inget dahlia-år hos mig heller. Men delvis tror jag det beror på att jag var för sen med att ta fram rötterna. Den enda som är sig lik är 'joyful investment' som jag har i en stor kruka och som jag har vattnat och vattnat och vattnat... Nu är det skönt när regnet hjälper till, men jag upptäcker att jag blir lite lat ibland och glömmer att kolla om regnet verkligen har kommit ner i krukorna. Min sena salladsomgång vissnade för jag glömde att vattna i drivbänken. Typiskt mig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Har några som är fina, men alldeles för många som inte är det. Får hoppas på att det blir bättre nästa år. Trots regnet är det ganska torrt i några rabatter märkte jag när jag skulle flytta växter. Idag var det en riktigt skön dag i trädgården.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Nu har regnet även nått hit så man slipper vattna på ett tag,
    och man får tid och lust till annat påtande!
    Sikkimgurkan ser nästan ut som en svamp ;), är den god också?
    Jag har börjat få djungelgurkor nu, men dom är ju sura, tror knappast de blir odlade på nytt...! Skön kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Det är skönt man slipper vattna, och nu har jag bara några krukor kvar i växthuset, så det blir mindre att vattna där också. Har inte smakat på Sikkimgurkan ännu, inte heller på mina djungelgurkor. Det blev ingen stor skörd hos mig, men plantorna får vara kvar ett tag till.
      Tråkigt om de inte smakar bra.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Visst är det skönt med lite svalare temperaturer och så lite regn på det. Äntligen finns det tid över till annat än att bara vattna dagarna i ända.
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nora!
      Ja det är skönt nu, hade en härlig dag i trädgården.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Ja, visst är det skönare med lite svalare, och regn har även vi fått, gräset växer som bara den!

    Ha en fin vecka!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det är skönt, och trädgården trivs. Hade en härlig dag i trädgården idag.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Ja, det er dejligt det ikke er så brændende varmt mere, men med kun 12 grader i morges, syntes jeg det var lige koldt nok. Vi fik det aldrig varmere end 18-19 grader....ligesom hele sidste sommer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!
      Vi hade runt 30 grader en längre tid, så nu känns det bättre. När det var riktigt varmt blev det inte mycket gjort i trädgården, men nu orkar man få något gjort.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Helt enig, ja, jeg trives også bedre når det ikke er så varmt, rundt 20 er best. Her har det vært litt kaldere de siste dagene, men fint allikevel inn i mellom regnbygene. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Det är skönt med svalare väder, får mer gjort i trädgården.När det var riktigt varmt blev det inte mycket gjort, annat än att sitta i skuggan, och vattna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Din have ser fin og dejlig ud, godt med lidt vand fra oven.Vi har heldigvis også fået vand igen, så nu ser alt meget mere frodig ud.
    Vores georginer er heller ikke for gode i år, men det ser trods alt ud til at der nu kommer med flere blomster.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Några dahlior ser bra ut, medan andra ser ut som knopparna inte vill slå ut, samt att de blir uppätna. Vi får hoppas på att de blommar fint nästa år.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Hej Marika!

    Jag njuter av det svalare vädret varje dag, jag känner det som om jag blivit lurad på sommaren.

    Det ser trevligt ut i din trädgård nu när färgerna börjar återvända, blomning ser du också ut att ha fått. Nu får vi hoppas att det dröjer med frosten så vi hinner njuta lite av sensommarträdgården. Jag jobbar varje dag men har inte kommit igenom hälften ännu.


    Trevlig vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja, det har blivit lite färger, Blodtoppen lyser fint, både högt och lågt, och några flox som fortsatt är fina. Har börjat tömma ur växthuset från tomatplantor som inte ger skörd, känns lite tidigt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  19. Tänk vilken skillnad det blir när man ansar och städar i trädgården. Jag har kommit av mig fullständigt efter den här varma och torra sommaren, känner nästan att jag vill invintra allt - jag som brukar skydda plantorna mot första frosten eftersom de kan vara fina långt in i november! Får nog ta mig i kragen och städa lite nu när det äntligen blivit temperaturer som lockar till trädgårderande. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Det blev stor skillnad när regnet kom, och nu ser det helt ok ut efter lite rensning och gallring. Har samlat frön och flyttat om växter. Större delen av krukorna från växthuset är tömda och tvättade. Känns så skönt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  20. Regnet og svalere temperaturer har virkelig gitt hagen din en flott renessanse. Så herlig. Bare å nyte sensommeren.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannicke!
      Tack, ja trädgården och rabatterna trivs, och jag slipper vattna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  21. Min gräsmatta börjar också återhämta sig, rensa lite borde jag också göra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Det ser grönt och friskt ut i rabatterna nu, och det är lättrensat.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera