söndag 14 oktober 2018

Toppar och floppar.

Årets frösådder lyckades riktigt bra, kanske berodde det på mitt lilla
växthus som jag hade på altanen. När frösådderna var omskolade
fick de vara på altanen, i sol och värme.
Det blev både violkungsljus, riddarsporre, och en hel del annat.
Den vackra Scabiosan, Salmon Lady, blommar fortfarande.
Morotsblomman Dara, skiftar i olika färger, lilla Pensén Rococo.
Jätteverbenan har jag inte lyckats med förut.
Men det bästa var nog ändå att få mitt växthus utbytt till ett nytt.
Dubbelt så stort som det gamla, och hade gärna kunnat
vara större ändå. Men ville ha det på samma ställe där det gamla stått.
Det blev fin skörd av både tomater och gurka, körsbärspaprikan
kommer jag inte att odla fler gånger, den var för stark för min smak.
Djungelgurkan blev också en flopp, smakade inte gott.
Men det vet man inte innan man provat, så det får bli några nya
sorter till nästa år igen.

Ha det fint !
Länkar till TrädgårdsFägring.



31 kommentarer:

  1. Gøy å prøve nye ting selv om det ikke alltid blir vellykket. Fint med nytt drivhus. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Djungelgurkan såg spännande ut, men den var inte i min smak. Är så glad för växthuset.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Ditt nye drivhus er veldig fint, og du er jo så dyktig til å få frøene til å vokse. Nydelig rosa Scabiosa!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, trivs bra med växthuset. Har inte lyckats så bra med frösådder, så det är extra roligt att det lyckas. Scabiosan är fin, har blivit riktigt förtjust i dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Hej! Blev genast sugen på nya frösådder av den första bilden.
    Men nog är det bra med ett litet paus en tid nu, så hinner man
    planera och längta tills det är dags igen. Ditt växthus blev snyggt, konstigt när de alltid känns för små,,;)..samma här!
    Djungelgurka blir det inte flera gånger här heller! Men som sagt vet man ju inte förrän man provat. Skön kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Växthuset är nog ganska stort, men nu har jag släpat in ett trädgårdsbord och annat som tar plats. Men vad skönt det är att vara därinne. Nej den gurkan var inget vidare, nu väntar jag på att svampgurkan skall torka, så jag får tvättsvampar.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Det nye drivhus ser rigtig godt ud og er garanteret ikke spor for stort:-) Her var frøsåningen ikke den sædvanlige succes - jeg var desværre ikke god nok til at tage højde for de høje temperaturer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, jag trivs så bra med växthuset. Jag brukar inte lyckas med perenner, men i år gick det bra. Så nu skall det bli många fler till nästa år.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Hej Marika

    Ja, och med nytt växthus og fint humör lovar det gott för åren framöver!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja, vilken skillnad det blev med växthuset, och bättre blir det på våren, när jag får ut mina sådder.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  6. Hei Marika.
    Gratulerer med drivhuset. Jeg tror aldri det kan bli for stort nok. Det er moro å prøve noe nytt om ikke alt blir like vellykket.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack, det blev lyckat, så skönt att vara därinne. Alltid trevligt att prova något nytt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!

    Ett växthus kan visst aldrig bli för stort. Du har ju odlat mängder med frösådder i år så nog verkar du ha lyckats alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      I år lyckades mina sådder bra, de fick komma ut tidigare än vanligt, den varma våren bidrog nog också.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Vilken skillnad det blev med det större växthuset, det syns nästan övertydligt när du visar båda bilder. Vilken lycka!
    Scabiosan är så söt, en så fin färg på den.

    Kram Anni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack, jag är riktigt nöjd. Scabiosa har blivit en favorit, och den gillas av humlor och bin.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  9. Hej Marika!

    Ditt nya växthus är så fint! Det blev en otrolig skillnad. Gillar före och efter-bilder och de på dina växthus visar verkligen skillnaden.
    Det där med djungelgurka verkar vara "antingen älskar man den eller också avskyr man den". Har sett båda åsikterna. Synd att man inte hittar den i affärerna. Skulle vara intressant att se vilken "sida" jag tillhör innan jag provar att odla den. För även om den inte smakar så bra så har den fina frukter.

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, jag är så glad för växthuset, trivs därinne. Skönt att kunna samla odlingsgrejer på ett och samma ställe. Djungelgurkan var inte i min smak, inte makens heller, men det är tur att man kan tycka olika. Plantan är väldigt dekorativ, med fina blad.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Så många frösådder! Själv sådde jag ju bara Zinnia - som jag faktiskt älskar, gillar dom jättemycket. Men just i år när det varit så torrt har dom varit lite jobbiga, dom ville ha för mycket vatten. Man fick kånka på kannår både morgon och kväll trots stora krukor.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Hade flera fröpåsar av Zinnia, men glömde att så dem. Får göra det nästa år i stället. Dina är riktigt fina.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  11. Hei Marika.
    Så fint at du har lykkes med frøsådde stauder i år, og at du trives med nytt drivhus. Og drivhus skulle man gjerne ønske seg større:-)
    Lykke til med nye sorter neste år.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Tack! Är extra glad för att det inte brukar lyckas, tomater och grönsaker går bra, men det är sämre med perenner. Men nu skall jag så fler sorter till nästa år.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Vilket vackert växthus och på en perfekt plats också.
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!
      Är riktigt nöjd, och det skall bli många sådder i vår.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Ser ut som att du har lyckats med det mesta och eftersom du vågar prova nya saker får du mer erfarenhet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Det är så roligt när det lyckas, då vill man gärna prova fler sorter.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  14. Så flink du er, Marika. Blir då inspirert av din blogg.
    Vakkert i hagen din, nyt været, det er vel ganske mildt hos deg også?

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack så mycket! Det har varit några riktigt sköna dagar, men nu på morgonen är det bara 2 grader.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. Vilken duktig odlerska du är! Många av mina frösådder hann torka uppför mycket innan jag hann/kom ihåg att vattna dem. Men även de som fick rätt vård vid rätt tidpunkt "gnällde"över värmen och det gick inte enligt mina planer. Men, vilken tur att man kan alltid hoppas på nästa säsong.
    Visst är det roligt att prova nya sorter. Och det är ju som du säger att man vet inte om man gillar dem förrän man har provat.
    Varje år provar även jag några nya sorter.
    Ha en god vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Jag är förvånad själv att det gick så bra. Brukar inte ha några som helst problem med tomater, gurka och paprika, men brukar inte lyckas med blommor. Men nu skall det bli fler sådder till nästa år.
      Ha det fint /Marika

      Radera