fredag 19 oktober 2018

Trädgården just nu.Månadsbild Oktober.

Det har varit många soliga fina dagar i Oktober, varmt och skönt, men också
kallt och ruggigt. Idag var det 2 grader tidigt på morgonen, 
men det förändras snabbt när solen tittar fram.
Träden står ganska kala och det mesta av löven ligger på marken.
De skall samlas ihop och läggas i odlingslådorna och som skydd för
mina lökar som är planterade i rabatter och lådor.
Har ni erfarenhet av lövsug ?
En hel massa  ekollon har ramlat ner från eken, de knastrar under
fötterna när jag går under träden. Får plocka ihop och göra små vinterförråd
till ekorren, hoppas att han skall visa sig.
Fåglarna har fått en ny behållare för nötter, det var kö till den andra
så nu får alla plats.
Fågelhuset måste komma in för reparation, ser lite slitet ut.
Alunroten och persiljan får stå för färgklicken, annars är det ganska
färglöst i rabatterna.
Astern har börjat blomma, den får stå vid häcken, i rabatten tog den över helt.
Den verkar trivas, trots att den står lite på undantag.
På altanen står min höstplantering fortfarande riktigt fin.

Hoppas på många soliga fina dagar, och att kylan dröjer.
Ha en riktigt fin helg!




30 kommentarer:

  1. Hej Marika

    Ja, nu är det höst!
    Kul att din Asters blommar. Den är favoritt hos bin och fjärillor här:)

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Astern är fin, men fjärilarna och bina har inte hittat den.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Ja, nu rasslar det i löven, otroliga mängder som faller ner. Jag har ju många och långa gångar i trädgården som helst skall hållas fria från löv innan snön kommer. Vi har en lövsug, utan den skulle det vara ett omöjligt uppdrag. Den fungerar bra men ganska tung att hantera så det är min man som använder den mest, själv plockar jag -suck!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Tack för ditt svar, har funderat på en lövsug, klarar inte av att kratta, så det får maken göra. Tänkte det kunde bli lite lättare med den, men kanske inte, om den är tung. Det är en massa löv, snart står träden kala.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Hei Marika.
    Ja, nå er det høst. De siste dagene har vi hatt sol. Den har vi ikke sett for mye av i høst. Fin asters.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Vi har haft fina soliga dagar, men idag var det riktigt kallt. Skönt att ha något som blommar, astrarna lyser upp.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika.Det var en jättefin behållare för nötter som Ni har köpt. Vilken lyx att ha Ekollon som man kan bjuda gästerna i trädgården på jag tror att ekorren kommer att uppskatta den.Roligt är det även att det finns det som blommar även under oktober.Vi har en lövblåsare som vi använder främst för att få bort barr med och den kan jag rekommendera den underlättar absolut.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det finns gott om ekollon i år, hoppas bara att ekorren hittar hit också. Kul att höra om lövblåsaren, har länge tänkt att det skulle underlätta.
      Ha en riktigt trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Hei Marika.
    Egentlig veldig godt med høst nå, det har vært en lang sommer. Vi har en løvsuger, men bruker den ikke, syntes det er enklere å rake....
    Høstastersen blomstrer fortsatt her også, og er full av bier:-)
    Ha en fin heg/Eirinl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Det är fint med hösten men idag var det riktigt kallt. Tack då vet jag, skall nog försöka prova en, innan jag köper. Astern har precis slagit ut, men bina har försvunnit.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  6. Vackra och höstiga bilder! Jättefin behållare för nötterna också :) Lördag igen och helgen rullar på...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack, javisst är den fin, och nu får alla fåglarna plats.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  7. När jag läser era inlägg om här och nu och själv har varit borta ett tag blir jag alltid - vill hem.
    Fint att du ordnat för fåglarna och samlar ekollon till ekorrarna. Och färgerna från persilja och alunrot räcker väldigt långt tänker jag.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Förstår det, inte alltid kul på ett hotellrum, när man skulle vilja vara i trädgården. Fåglarna äter som bara den, men någon ekorre lär jag nog inte få se.
      Idag var det riktigt kallt, men jag hoppas inte värmen är helt borta.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Riktigt ekollonår. Fiffigt att spara till ekorren och vara ute i god tid med fågelmatarna.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Det knäpper i växthustaket när de ramlar ner. Har inte varit så mycket ekollon någonsin i min ek. Tänkte att lite nötter och ekollon, kanske skulle locka fram ekorren, som jag inte sett på länge.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Hej Marika!

    Flotte høstbilder! Ja, nå er det høst, og det er på en måte godt. Litt hvile fra hagen skal bli litt godt. Mye løv her også. Så fin ny fuglemater.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, ja det kan vara skönt med lite vila från trädgården.
      Har inte haft några större projekt i år, annat än växthuset, men du har mycket på gång.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Ja, man ska ju inte tro att bara föt att det är höst så har trädgårdsjobben tagit slut. Just nu är min gubbe ute och plockar bort svamp - alltså såna där stora äckliga oätliga (tror vi, vi gillar inte svamp). Vi har haft och har otroligt med svamp i år, trots att det var en ovanligt torr höst. Även nerfallna löv har vi gott om.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Ja det finns mycket att göra på hösten också, men jag börjar bli klar. Vi brukar ha små svampar i gräsmattan, men i år finns de inte. Några röksvampar har vi, och de är ganska kul att trampa på, det väller ut rök.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Ja nu faller löven med vindens fart. Mina ska också läggas som täckning inför vintern och senare bli till nytta i rabatterna via maskarna. Lövsug har jag ingen erfarenhet av men har sett i närområdet att det verkar blivit inne. Var och varannan granne har det.
    Din höstaster är så fin liksom din vackra plantering. Tycker nog att du har en hel del vacker höstprakt att bjuda på.

    Önskar dig fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Nu har snart alla löv fallit, och lönnarna och eken står kala, det blev ljusare i trädgården. Egentligen vill jag inte ha fler brummande maskiner, men jag kan inte kratta.
      Astern är fin, men glömde att jag har en Julros som blommar, det får bli i nästa inlägg.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Marika, det är så dubbelt med vädret, tycker jag. Vi människor trivs när vädret är hyggligt, men växterna kan gå en "grym" död tillmötes om de inte hinner avmogna före vintern. En del av mina rosor blommar ännu, trots att de borde ha gått i vila.
    Din fantastiska ekollon som fågelmatare är superläcker. Var hitta man en sådan, om jag får nyfikna mig?
    Önskar dig en supertrevlig vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Mina rosor har tagit vila sedan juli, det blev en kort blomning. Javisst är den fin, såg den i ett reklamblad från Jem & Fix, de har mycket fint, och vi brukar köpa våra fågelfrön där.
      Ha det fint du med /Marika

      Radera
  13. Marika!
    Även här har löven dalat. I lördags singlade de ner så vackert. Idag har jag ännu inte varit ute men misstänker att de flesta är borta från träden så som det blåst i natt. Jag brukar bara kratta in dem i rabatterna och låta dem ligga där tills våren är i antågande, men vi har inte så många stora träd så några massor blir det aldrig. Nöthållaren, fågelmataren, är verkligen fin.
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Nu tror jag alla löv har dalat ner här med. Brukar också kratta in dem i rabatterna och fylla på i odlingslådorna, men mina axlar tål inte det. Nöthållaren är från Jem & Fix, har bara provat med nötter i den, kanske fungerar den med solrosfrön också, men mindre frön ramlar nog rakt igenom.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Ingen erfarenhet av lövblås, jag har söner som får arbeta ;-)
    Vilken fin jordnötshållare!
    Kram Anni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Det låter mycket bättre än en brummande maskin. Får nog skippa den tanken. Tack, den är populär bland fåglarna också.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. Hei Marika, ja nå er det kaldere dager..
    Så fin høstplanting og nøttemater.
    Min pletter i luften står i vinduet, jeg snur den regelmessig og i blant dusjer jeg den med vann, det liker den veldig godt.
    Ha en fin dag,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack, höstplanteringen har varit fin länge nu och fåglarna gillar mataren. Får nog börja duscha min också, tack för tipset. Idag är det soligt och fint.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera