lördag 1 juni 2019

I´m singing in the rain......

Just singing in the rain. What a glorious feeling I´m happy again.
I´m laughing at clouds, so dark up above.
The sun´s in my heart, and I´m ready for love.
Älskar mitt växthus, då jag kan se ut, slipper bli blöt när det
regnar, och kan vara ute ändå.  Passade på att skriva
namnetiketter till tomaterna, och satte gummiproppar på
stödpinnarna. Skall skaffa fler, de är riktigt bra.
Målarna kämpar på, de har en gavel kvar på huset, och  hela garaget.
Målar grundligt och inget kladd.
Gavelrabatten har fått en ny akleja, ett riktigt praktexemplar.
Har samlat ihop alla krukor från altanen och runt garaget
Passade också på att köpa växter till balkonglådorna som skall
upp så småningom.
Ser ut att bli riktigt många liljor i år, förhoppningsvis torkar de
inte, som de gjorde förra året. Malvan är jag riktigt glad i.
Sarah Bernhardt har många knoppar.
En till ny akleja, som jag köpt av en medlem i trädgårdsföreningen.
Har inget namn på nykomlingarna, men de är väldigt fina.
Dahliorna står i krukor och väntar på att bli planterade i sin stora
låda, dagliljorna slår ut snart. Jordgubbarna har blivit fler och fått 
nytt halm omkring sig.  Det händer saker, trots regnvädret.

Ha det fint!

38 kommentarer:

  1. Jeg er heller ikke blevet træt af regnen endnu, for vi var simpelthen kommet i underskud. Er gummipropperne ren dekoration, eller har de et praktisk formål?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag hoppas på solsken nästa vecka, så jag blir av med målarna. Gummipropparna är nog till för att skydda ögonen. Använder bambupinnar till stöd för tomaterna, och de hamnar farligt nära ögat om man inte tänker sig för, speciellt när man böjer sig för att tjuva tomaterna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej Marika

    Ja, det är så bra med detta regnet, och mera lär där komma:)
    näste vecka ska bli ganska så varm och regnig.
    Super med liljorna, det ser vi fram till!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Regnet behövs, men nu får det bli lite sol, så det blir klart med målandet. Liljorna ser riktigt fina ut, så det kommer att bli fint när de slår ut. Idag tittar solen fram.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Så bra at du har fått regn. Det er noe vi må ha hvis det er tørt. Her er det nok med regn for en stund.
    Liljene ser bra ut.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Idag är det sol och fint, hoppas det fortsätter nu i veckan. Tycker synd om målarna som får ta skydd för regnet och vänta på att det slutar. Växterna trivs, men de behöver få lite sol också.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  4. Frodigt och fint hos dig! Tänk jag tycker det är riktigt skönt med lång sval vår och lagom med regn så jag slipper vattna både nysådder och plantor och att ha ett växthus att krypa in i är mysigt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Har inte behövt vattna på ett tag nu, förutom i växthuset. Men idag börjar dagen med solsken. Jag trivs bra i mitt växthus, det är stor skillnad att kunna se ut, det gjorde jag inte från mitt lilla.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  5. Tänker att du väntar på mycket, mycket fint. Och så härligt när andra målar och utan att kladda :) Gummipropparna - suveränt var hittar du dem? Jag har satt ut de dahlior jag tycker är tillräckligt stora och det känns så himla skönt. Får se om jag tar ett ryck till idag.

    Ha en fin söndag! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Vi har målat vårt hus själv förut, några gånger, men nu tyckte vi att det kunde få vara. De byter hängrännor och fixar lite annat med. Känns faktiskt skönt. Jag hittade blomstödstopparna Cane Topper, på Wexthuset.com finns i grönt och svart, 10 pack för 69:-, helt perfekt, skall nog beställa fler till mig också. Det är snabbt gjort att man får en pinne i ögat om man är oförsiktig.
      Idag har vi sol.
      Ha det fint du med /Marika

      Radera
  6. Godt med regn, det trenger blomstene.
    Spennende med alle konpper,
    Så fine farger på blomstene dine!

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Ja det behövdes verkligen regn, men nu får det gärna vara uppehåll ett tag. Tack, ja liljorna ser ut att bli riktigt fina i år.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  7. Det er godt med regn, men her synes jeg det har kommet nok for en stund, rundt 160 mm på 12 dager, så nå vil jeg ha. Så fint med mange knopper på liljene, det blir vakkert når de springer ut. Ha en fin søndag, hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin!
      Kan förstå att du tycker det räcker, vi har inte fått lika mycket, men skulle gärna ha lite uppehåll ändå. Idag är det soligt, och inget regn. Det kommer väl i morgon när målarna kommer...
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Hej Marika!

    Jag sjunger gärna med för nu är det härligt fuktigt i jorden. Inte några större mängder men det har fallit skurar med viss regelbundenhet och det gör nytta.
    Och huset blir fint ser jag, det ger ett helt nytt intryck på hela omgivningen med ett nymålat hus, förstår att du är nöjd.

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vi har haft regn i stort sett varje dag, sedan målarna kom. De dagar de inte varit här har det varit sol. Huset blir fint, det är duktiga målare som är väldigt noggranna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Ja men så skönt att kunna jobba i växthuset när det regnar. Här har jag jobbat ute idag, men imorgon lovas regn vilket är välkommet, då kanske det blir en kvällsstund i växthuset här också. Fina aklejor och malva du har! Föresten,det vita martornet jag fick av dig har kommit upp, ska bli roligt att se om det börjar blomma i år! Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Det har varit mycket regn den senaste tiden, men idag var det soligt och fint. Vad kul att martornet lever. Tomaterna som jag fick frön av, växer och frodas, skall bli spännande att smaka.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Dejligt med regn og så kan man jo nå en masse ting man ikke får lavet når man kan være ude.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Det behövdes regn, men nu hoppas jag på lite sol, så inte målarna behöver stanna kvar så länge.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Hei Marika.
    Deilig med regn. Her har vi fått så mye at det holder for en stund.
    Godt å få malet huset. Mye fint som blomstrer hos deg.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Regnet behövdes, men nu får det bli lite uppehåll.
      Tack det blommar fint, växterna mår bra av att få lite regn. Huset blir fint, och det behövs lite torrare väder för att det skall bli klart.
      Ha en fin vecka /Marika

      Radera
  12. Hei Marika!
    Nå skjer det masse i hagen din. Her også heldigvis. Jeg skjønner godt at nymalte hus trenger opphold. Men jeg liker regnet, her i hvert fall. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Regnet är bra för trädgården, det blir grönt och frodigt. Det var mycket torrt innan. Jag hoppas målarna blir klara snart så jag kan njuta av allt fint, nu är det en riktig röra överallt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Hei Marika.
    Godt at du liker regnet, og det gjør godt!
    Så deilig å få malt huset, og at det blir skikkelig gjort.
    Godt du kan holde på i drivhuset når det regner. Mange vakre akeleier. nå er det endelig blitt nattetemperaturer her som gjør at sommerblomstene kan settes ut:-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Jag är lite tudelad, regnet behövs, men samtidigt vill jag att målarna skall bli klara med huset. Idag fick de en hel del gjort innan det blev en kraftig regnskur. Växterna trivs, men de behöver få lite sol och värme.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Hej Marika!
    Oj, vad du har mycket som blommar - i både krukor och i rabatt. Blir huset grått? Ser väldigt fint ut på bilden.
    Visst behövs regnet i måttliga mängder, men även sol och värme.
    Växthuset är ett härligt ställe att vistas i när man inte kan vara under bar himmel.
    Ha det riktigt gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Har samlat alla krukor på ett ställe så de inte är i vägen. Huset blir gråbeige, ibland ser det helt grått ut och ibland beige som en kameleont. Känner mig lite vilsen i min egen trädgård med målare överallt, så växthuset är ett bra ställe att vara på.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Vad härligt det är med regnet när det väl kommer man bli så glad! Jag tycker du har så fina clematis i din ´headerbild´!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Ja det behövdes verkligen, nu är det sol och det passar bra, sista dagen för målarna, sen kan jag ta över trädgården igen. Tack, är väldigt förtjust i mina småblommande klematis, de verkar inte vara så kinkiga heller.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  16. Tur att du svarade tidigare på frågan om de lustiga gummihattarna, för jag undrade också vad de var bra för!
    Det där med regn, det skulle gärna få komma till Stockholm också, jag vattnar för fullt här. Vi var "lovade" regn härom natten, men jag tror att molnen glömde bort oss.
    Fina collage som alltid hos dig. Tror jag ska pyssla om min jordgubbar lite nu när jag sett hur fint dina har fått det.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Jag har inte behövt vattna annat än i växthuset. Bara 26 grader hos oss nu, stackars målare, men de är på sluttampen och vill nog bli klara idag, så de kan börja med nästa uppdrag. Hittills har de fått regn på sig varenda dag. Dedär gummipropparna är riktigt bra.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Hej Marika
    Det brukar vara mysigt vara inne i växthuset när det regnar.Så mycket fint du har i din trädgård och vad snyggt huset blir med den färgen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Nu har vi haft några soliga varma dagar, så det är mycket som slår ut i rabatterna. Tack vi är nöjda med färgvalet, huset blev som nytt, och nu är det klart.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  18. Du har mye å stelle med Marika. Så mange daliaer som skal plantes ut.
    Moro å se inn i drivhuset ditt. Hva gjør du videre med plantene der - planter de ut eller blir de i drivhuset?
    Så nydelige akeleier, fantastisk farge!
    Vi har fått noe regn, men absolutt ikke for mye.
    Ha fine dager videre.
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Dahliorna skall planteras i stora trälådor, när jag tagit upp alla tulpaner och Allium. Har inte kunnat göra det med målarna här, men nu är de klara. Tomaterna stannar kvar i växthuset, och några hamnar hos min son. Det är ett riktigt Aklejaår, de ser friska och frodiga ut.
      Vi har haft några riktigt varma dagar, men nu är regnet tillbaka.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  19. Det var ett välkommet regn, men nu bränner väl solstrålarna igen? En får göra det bästa av det väder man får, hoppas inte på en upprepning av förra årets hetta bara. Lite lagom av varje är min stora dröm. :) ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Igår var nog den varmaste dagen hittills, idag kändes det som att det skulle bli åskväder, men det blev bara en liten skur. Nu är huset färdigmålat så nu gör det inget om det regnar igen. Lagom är bra.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera