lördag 25 maj 2019

Regnet har gjort underverk.

Det har regnat i några timmar per dag nu.
I trädgården har allting vaknat upp, det behövdes verkligen.
 Aklejorna är stora och kraftiga i år, alltid spännande att se vad
det blir för färger. Blev några nya Barlow i år, som står på tillväxt.
 Tulpanerna har gjort sitt, och nu blommar alla Allium.
Hade planerat att de skulle blomma samtidigt.
 Var på medlemskväll på Växtgården, och det blev några inköp.
En Gyllenlack som jag är så förtjust i, en spännande Malva som
blommar direkt på stammen. Klematisarna på pation har slagit ut.
Lyckas bäst med de småblommande. 
Efter några år utan blommor på mina Iris, finns det flera knoppar nu.
Det lönade sig att dela på dem. Tovsippan fortsätter att blomma.
Mina Alunrot som såg så trista ut, har vaknat upp efter regnet.
Målarna kom en vecka efter utsatt tid, och har kommit en liten bit på väg.
Med dem kom också regnvädret.
Klematisen har blommat klart, och den gick att knyta ihop
till ett litet paket, och kommer att klara sig bra.

Nu har solen kommit fram igen.
Ha en fin helg!



35 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så mye fint du har som blomstrer nå. Irisene bør deles ofte, ja. Regn frisker opp ja. Her har vi fått mer enn nok. Nå ønsker jeg meg varmere vær.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Regnet gjorde stor skillnad i trädgården, och allt ser fräschare ut, men nu önskar också jag att det skulle bli uppehåll, så att målarna får göra sitt arbete klart.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Låter spännande med medlemskväll på Växtgården, var där för en vecka sedan och kom hem med lite nya växter.
    Visst är det skönt med regnet som fallit, man nästan ser hur växterna sträcker på sig, jorden är genomfuktad, vilken lyx att slippa vattna.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det brukar vara medlemskväll på våren, alltid lika uppskattat. Vi får reda på nyheter, blir bjudna på kaffe och får shoppa med lite rabatt efter stängningstid. Regnet har verkligen gjort skillnad, även om jag inte vill ha det nu, när huset skall målas.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  3. Lyssnade på ett föredrag igår, Kenneth Cox berättade om woodland och woodland gardening. En sak han pekade på var färgkomposition. Du har väldigt fina och behagliga mixar - jag gillar dem.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tusen tack, så snällt av dig. Jag har vissa favoritfärger och för det mesta matchar de varandra, men ibland blir det något helt annat än jag tänkt mig, som min orangefärgade vallmo som skulle vara vit.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Hei Marika.
    Mye flott hos deg.
    Vi har også fått mye regn. Det holder nå.
    Godt at clematisen din klarer seg.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack, allting blir så grönt och fint av regnet. Det regnar nu också, men det går att vara ute, utan att bli genomblöt.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  5. Javisst är det härligt med regn. Det behövs verkligen. Så fina clematis du har och det skall bli spännande att se färgerna på dina iris. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Tack, jag är så glad att clematisarna överlever, de storblommiga klarar bara några säsonger hos mig. Regnet behövs, men hoppas målarna får något gjort.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  6. Hej Marika

    Så mycket fint du visar!
    Regnet ska vara så välkomment!
    Kul med nya växter

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack för det. Regnet behövs verkligen, växterna trivs, och grönskar. Men på måndag får det vara sol igen.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Rigelig regn efterfulgt af sol kan virkelig sætte skub i planterne. Skal - skal ikke kan man godt komme til at tænke om deling af stauder. Du valgte åbenbart rigtigt med dine iris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja nu hoppas jag på lite sol och värme, så blir det perfekt. Mina Iris behövde bli delade, de har inte blommat på ett tag.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  8. Vilka härliga växter i underbara färger! Och vilken skillnad det blir direkt när det kommit lite regn - det är lika här. T.o.m. gräset har börjat växa ordentligt, men idag kan jag inte göra det jag inte hann med går; klippa det! Det är alldeles för blött.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Det är skönt med regn, t.o.m. skönt att vara ute när det regnar, bara det inte vräker ner. Vår gräsmatta har blivit en mossmatta, får ta tag i det när huset är målat, nu är det ingen idé då det blir lite spring runt huset.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  9. Dejligt med regn til haven. Så kommer der gang i alle vækster, og så går det pludselig stærkt.
    - Og selvfølgelig skulle maleren også ankomme samtidig med regnen:)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Regnet behövdes verkligen. Allt ser frodigare ut, efter regnet. Målarna hade haft perfekt väder om de kommit när de skulle, men nu får det bli som det blir.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  10. Så typisk at det begynner å regne når en begynner å male huset! Det må virkelig ja gjort godt for plantene, også lukter det jo så godt. Akeleier er spennende! Ha en fortsatt fin forsommer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tante Rose!
      Växterna trivs, och det fortsätter att regna. Hoppas det blir lite uppehåll i veckan som kommer. Kunde vara ute och plantera lite nytt, innan regnet kom tillbaka.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Hei Marika, det er utrolig hva regnet kan gjøre med vekstene, dessverre hjelper det også på ugresset... vi får en kjølig uke nå, men jeg håper varmen snart kommer tilbake. Lykke til med klematisen etter malingen. Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin!
      Vädret ser ut att bli likadant här, regn och betydligt svalare väder. Jag hoppas på lite sol och värme nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Hej Marika,
    Hvor har du mange smukke blomster og det er frodigt hos dig.
    Dejlige billeder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, ja regnet gör att allt ser lite grönare och finare ut. Det var väldigt torrt innan.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  13. Det har varit mycket växlande väder hos oss. Både ösregn, sol och blåst. Hmmm, men regnet behövdes verkligen och som tur är har i alla fall inget slagits sönder denna gång.
    Ha en fin sista maj-vecka. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Vi har haft lika omväxlande väder. Otroligt vilken skillnad det blir i rabatterna, men trots att jag inte vill att det skall regna nu, skulle det behövas lite till. Under ytan är det ganska torrt fortfarande.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Ja vädret ha ju verkligen varierat man får hänga med i svängningarna fniss
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Det är verkligen all sorts väder på samma dag, och mest är det regn nu.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. Veldig godt med litt regn!
    Clematisen din er så vakker,
    Ha en fin ettermiddag,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Regnet behövs, men nu vill jag gärna ha uppehåll så målarna blir färdiga. Tack, är förtjust i den själv också.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  16. Härlig färgskala med lila, rosa och vitt. Tur att det gick att klara klematisen så fint. Lycka till med målningen.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Tack, växterna trivs, men hoppas på lite sol. Målarna kämpar mellan regnskurarna.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  17. Hej Marika!
    Ja regnet har plockat fram frodigheten i våra trädgårdar. Det är mycket som blommar hos dig och jag tycker om din blålila färgskala. Min allium är bara i knoppstadiet ännu och jag tror det är ett tag tills dom slår ut. Det lustiga är att pionerna, som dom växer tillsammans med, också har stora knoppar. Min ursprungsplan var ju att ha pioner tillsammans med allium efter att jag sett det i England men trodde inte det skulle fungera. Men i år kanske ...
    I England har jag också sett och fascinerats mycket av gyllenlack så jag förstår att det är en favorit hos dig.
    Hoppas att det går bra med målningen, trots regnet. Tur att det gick att binda ihop klematisen.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Jag hade planerat att ha mina allium ihop med tulpanerna, men de blommar som finast nu, medan tulpanerna har blommat klart. Alla skall upp snart, och får ge plats till dahliorna. Vet inte om det går att flytta mina allium, för de kommer att blomma ett tag till. Just nu är allt lite upp och ner, med alla krukor och möbler bortplockade runt huset, så målarna kommer åt. De jobbar på bra, trots regnväder. Vi har tur som har så bred takfot, så de slipper bli blöta.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Hei Suvi!
    Kiitos, samaa sinulle, oikein hyvää kesää.
    Täällä vaan sataa ja sataa, mutta toivottavasti aurinko löytää takaisin.
    Terveisin Marika

    SvaraRadera