lördag 17 augusti 2019

Trädgården i mitten av Augusti.

Vi har fått mycket regn och några fantastiska soliga dagar.
Trädgården börjar se lite trött ut, men det beror nog på
att jag låtit frökapslarna vara kvar, ser finare ut när jag
börjat ta hand om dem.
 Roselily Annika som inte ville blomma förra året, har slagit ut
och ser ut som att den har förökat sig. Köpte tre lökar på Chelsea,
men nu är de många fler.
Den har en ljuvlig svag doft.
 Solhattarnas tid är nu, är så glad att de överlever och att jag
lyckats med frösådder, humlorna är som galna i dem.
 I år har mina Alunrot varit riktigt fina och blommat rikligt.
Bilden till vänster är från Kew Gardens plantshop.
 Hos dottern i stickiga hörnan, är den blåa bolltisteln som finast nu.
Hennes dahlior har kommit längre än mina, men fick vänta ett tag
förra året också, innan mina satte fart.
De två meter höga, kraftiga solrosorna skymmer en del
av dahliorna, men de är också vackra att titta på.
Hos mig är de lite mindre.
De första tranorna flög förbi skränande, på väg
till varmare breddgrader.

Ha en trevlig helg!

Länkar till TrädgårdsFägring.

32 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Så fine blomster du viser. Alunrot er en favoritt her også. Her regner det veldig mye i dag, så vanning behøver jeg ikke bekymre meg over. Flotte solhatter!
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, ja Alunrot är så fina, brukar bli några nya varje år. Idag har vi uppehåll så det blir en del gjort i växthus och trädgård.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika

    Ja, man ser ofta att liljor springer över ett års blomning, för sen att komma starkt tillbaka året efter.
    De olika tistlor är super!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Jag trodde det var torkan som tog knopparna, men är glad att den blommar fint i år. Tack, gillar de blå bolltistlarna, hos mig får de inte den intensiva blåa färgen. Får knycka en planta hos dottern.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Hei Marika!
    Det blomstrer flott hos deg nå. Solsikker er blitt en favoritt. Her regner det som bare det idag. Så det spørs hvor mye jeg får vært i hagen.
    God helg! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, det är fortsatt lite som blommar. Solrosor skall jag nog så till nästa år, tycker de är fina. Vi har uppehåll men det känns som att regnet kan komma när som helst.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika
    Hvor er det smukke billeder! Jeg holder meget af solhatte og at se de mange insekter, de tiltrækker. Her er det regnvejr i dag
    Ønsker dig en dejlig weekend

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Madame!
      Tack, javisst är Solhattarna fina. Vi hade lite gråmulet väder också igår, men idag ser det ut att bli bättre.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  5. Hei Marika.
    Fine bilder.
    Solhatter er fine, men her får jeg de ikke til av en eller annen grunn.
    Her regner det mye. Håper på bedre vær.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack! Lyckades inte heller med solhattar först, men den rosa Magnus tror jag är lite tåligare. Har planterat många lite speciella sorter som inte överlevt. Vi får också regn varenda dag, men det kan vara riktigt fint däremellan.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  6. Annika er lekker, ja! Mye fint også på denne tiden, ikke minst solhatter og alunrot i alle farger.
    Ha en fin helg!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Ja det är trevligt när det finns lite blomning kvar, och i år tycker jag det har fungerat bra. Men väntar på att dahliorna skall slå ut.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  7. Hei Marika.
    Vi har akkurad rukket klippe ned endel frøstander og kapsler, og alt ser mer frodig og ryddig ut, så enig med deg i at frisker opp litt.
    Sølhattene er svært villige til å frøså seg, lar dem få vokse opp litt her og der:-)
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Visst ser det bättre ut när man får städa bort lite torkat. Solhattarna är fina , men de har inte frösått sig hos mig, men då får jag hjälpa till att så.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  8. Hej Marika!

    Ja, solhattarna är populära vid den här tiden, fjärilar och humlor väljer dem först.
    Här fröar de av sig mer än önskvärt men de har fått hållas, för insekternas skull.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      De är riktiga fjärilsmagneter, det såg jag i kommunens planteringar, har inte sett så många fjärilar på en och samma gång.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Ja, lidt træt kommer haven jo til at se ud; men det er på en måde ok med mig. Efteråret er jo på vej, og som du viser, er der samtidig mange blomster, man kan nyde synet af.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Gillar det lite lugnare tempot nu, och snart visar sig hösten i all sin prakt, med vackra höstfärger. Men det finns mycket kvar att njuta av i trädgården. Väntar fortsatt på mina dahlior, men de regnar nog bort i år.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  10. Hej Marika!
    Det blommar fortfarande så fint hos dig,och är så härligt med det som blommar så här på sensommaren och att det kommer så många insekter och får sig lite näring från alla blommorna.Lite dystert är det allt när fåglarna börjar flytta.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det finns fortfarande lite kvar som blommar, men dahliorna vill inte riktigt i år. Såg två tranplogar igår så nu är de på gång.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Annika var ju en helt ljuvlig liten vän om än lite svårflirtad!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Annika har blommat varje sommar, förutom förra, knopparna torkade. Men nu blommar den och doftar ljuvligt.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  12. Så fint i hagen din, håper august viser litt sommer også.
    Du skrev hos meg at du skulle ta frø fra dine Allium, er de lette å så?
    Ha en fin uke, Marika.

    Kram, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack, ja det får vi hoppas. Mina Allium hade så mycket frön, så jag tänkte prova och se om det blir något av dem. Har inte gjort det förut. Ha en fin vecka du med.
      /Kram Marika

      Radera
  13. Hej Marika!

    Vemodigt men på ett sätt skönt med tranor på väg åt fel håll :) Mycket fint som blommar hos er och javisst börjar en del se trött ut. Hos mig är det mest torkan som ställt till det tror jag.

    Ha det gott! Carian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Såg två tranplogar igår, lite bättre formerade än den första. Gillar denhär tiden, att gå och rensa upp och flytta på växter, ett lugnare tempo än på våren. Vi har fått en hel del regn de senaste veckorna, kanske lite väl mycket för mina dahlior, som inte vill blomma.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Hej Marika!

    Härliga augustibilder. Även här har det kommit en hel del regn, bland annat igår kväll och inatt. Gräset har börjat växa rejält men en hel del blommor blir tunga och faller till marken. Men inte solhattarna! Dom står där stadigt och fint och älskas av både mig, fjärilar och humlor. Grattis till dina fina exemplar och att du även lyckats med de frösådda.

    Önskar dig en fin dag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, augusti har varit mycket regnig men också solig. Mörka moln och plötsligt tittar solen fram. Solhattarna står upp, liksom blodtoppen som brukar ligga ner över de andra växterna. Är glad att jag lyckats med sådderna, skall så fler till nästa år.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. Men Marika! Den där liljan är ju helt underbar, vilken skönhet!
    Alunrot skulle finnas på Lidl denna vecka, det glömde jag be maken att handla igår. Undrar om de finns kvar? Kan liksom inte få nog av dem.
    Kram Anni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack! Visst är den fin och doften är ljuvlig. Tack för att du tipsade om Alunrot. Har grävt bort en hel del växter hos dottern som gjort att det ser lite glest ut. Alunrot gillar hon.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  16. Vackert, vackert solrosorna är underbara. Ja, det märks att det är sensommar och att även naturen lugnar ner sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Idag är det höstrusk ute, men det skall bli lite varmare, det ser jag fram emot.
      Ha det fint /Marika

      Radera