söndag 15 september 2019

Kew Gardens träd och Woodland.

På Kew Gardens, finns något för alla, vackra blommor, i fina rabatter,
rosenträdgård, köksträdgård, rhododendron, magnolior, barnens trädgård, 
och mycket annat. Men vad skulle en park vara utan alla träd. 
Här finns totalt ca 14.000 träd och många arter som jag inte sett förr.
På väg till Köksträdgården stötte vi på några spännande träd.
Som Apträdet, Monkey Puzzle, ser ut som en vanlig gran en bit ifrån.
På nära håll ser man att barren är fjällika, ser nästan ut som en suckulent.
Eucalyptusträdet är riktigt vackert med den vita stammen.
Det svarta valnötsträdet har ett vackert bladverk.
Skylten till dethär trädet missade vi, riktigt vackra blommor.
Vi gick igenom ett Woodland för att komma vidare till vårt mål.
Vackert och framförallt skönt i skuggan.
Gamla fina träd längs med gångvägen.
Trädtopps vandring , jag avstod, ville spara på ryggen. 
Det var många trappsteg upp.
Dottern tog sig en tur, bland trädtopparna.
Nu kom vi till vårt mål, som var Queen Charlottes Cottage.
Det lät så spännande, men tyvärr var det inte öppet. Rosenträdgården
som jag sett framför mig, fanns inte heller, men vi fick se en hel del
ekar och mistel. Stugan byggdes 1772 och användes för familjepicnics av
Kung Georg III och hans hustru Drottning Charlotte.
Har sett några bilder tagna på våren med vackra lökväxter i gräsmattan.
Vackra träd finns överallt i gatuvimlet i London.
Hibiscusträden finns vid Portobello Road, det fina Limefärgade
trädet står vid Marble Arch, riktigt vackert. Det vitblommande
trädet på Bayswater road, tyvärr vet jag inte vad det är, men det var en hel allé.
I Hyde Park har man låtit en gammal ekstam vara kvar
Riktigt dekorativ.

Ha en trevlig helg!


Länkar till TrädgårdsFägring

39 kommentarer:

  1. Hej Marika

    Ja, Kew Garden är fantastisk!
    Kul med Trädtopps vandring - det tror jag vi kommer att se i andra botaniska trädgårdar också:)

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Det var ett populärt inslag, ångrar nästan att jag inte klättrade upp, men har fått se dotterns bilder från höjden.
      Ha en trevlig söndag /Marika

      Radera
  2. Træer er ikke til at leve uden, og det er sjovt at se så mange forskellige. En tur til London står på min ønskeseddel.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det var en upplevelse att se så många arter. Hoppas du kommer till London, en härlig stad med mycket att se och uppleva.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  3. Hej Marika och tack för att du via dina härliga bildkollage tar oss med till Kew Garden. Och att du visar oss dessa ståtliga träd. Jag älskar ju träd som du kanske förstått. Apträdet är lustigt både till namn och utseende, det finns en del i Sverige som man kan studera. Du har verkligen tagit fina närbilder på det. Vandringen bland trädtopparna skulle varit rolig att göra men jag förstår om du vilade ryggen. Många trappsteg verkar det vara.

    Önskar dig en skön söndag även om vädret verkar rejält höstlikt idag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack för det. Javisst är det härligt med vackra träd. Tror det var ett bra beslut att stanna kvar på marken och vila en stund, det var riktigt varmt.
      Vädret är soligt nu efter morgonens regn, men det blåser kraftiga vindar.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  4. Vacker trädgård Kew och spännande med alla träd. Jag har sått Juglans nigra och först undrade jag vad det var som doftade så gott när jag stog och rensade frön... Det var den - frukterna har en frisk och härlig doft.

    Ok inser att jag håller på och skapar min egen trädtoppsvandring... Magnolior som blir höga och som har blommorna ovan bladverket planterar jag en våning ner så att jag förhoppningsvis ska stå där uppe och ha blommorna i ögonhöjd... I teorin i vart fall och sen kommer de nog växa förbi även där.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Många fina härliga träd, Valnötsträdet var väldigt vackert och doftar det dessutom, är det perfekt. Låter helt ljuvligt att kunna ha Magnoliablommorna i ögonhöjd. Mitt Magnoliaträd är fortfarande en lilleputt, kan kanske gå under benämningen buske.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Hej Marika!

    Så fine bilder fra Kew!
    Tretoppklatring må være en fin opplevelse. Trær må vi ha, og Kew har veldig mange fine. Vakkert woodland der.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack för det. Fick se bilderna som dottern tog, det var ganska högt upp. Woodlandet var riktigt skönt och vackert, och många vackra träd. Tänker mig att det måste vara extra fint på våren när körsbärsträden blommar och alla vårlökar i rabatterna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Der findes ikke noget mere fascirende end gamle træer. tak for turen gennem Kew.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, ja det var fint att se träd som jag inte har sett förut. Är mycket förtjust i gamla knotiga träd.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  7. Det er så fint med trær, skulle ønske jeg kunne hatt plass til et woodland. Strøk akkurat ut noen trær fra ønskelisten min, oppdaget at de ble gigantiske. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Det krävs en ganska stor tomt för det, men det var skönt att promenera i skuggan. Tror att träden på Kew är väldigt gamla, och de flesta var mycket stora.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Hei Marika.
    Hva er en hage uten trær?
    Tretoppklatring har jeg ikke hørt om før.
    Her blåser det enormt. Bølger inne i bukta. Det er sjelden man ser.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Nej, det går inte att föreställa sig, träden behövs. Det såg spännande ut, men var ganska trött, så det fick bli en vilostund i stället. Vi har också en kraftig blåst, lite lugnare idag än igår. Vid kusten känner man av det ändå mer, kan jag tänka mig.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  9. Hej Marika
    Det var meget spændende at læse og at se dine smukke billeder. Jeg har også besøgt Kew Gardens. Tretoppklatring må være en stor oplevelse.
    Ønsker dig en fin ny uge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Madame!
      Det fanns så mycket fint att se på Kew Gardens, vi hann inte se allt, men kanske det får bli om våren, nästa gång.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  10. Der skal bære træer i en have. Små træer i små haver og store træer i store haver. Kew er et virkelig dejligt sted.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Du har helt rätt. Tyvärr har mina små träd i min trädgård blivit allt för stora. Jag hoppas att komma tillbaka till Kew, där kan man spendera mycket tid.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Tack för en fin bildserie från din intressanta resa dit skulle man gärna resa av bilderna och din text att döma. Man blir alltid så inspirerad av att åka i väg och se på andra trädgårdar.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Visst är det intressant att se andra trädgårdar, och på Kew Gardens finns något för alla. Kan tänka mig att det är extra fint på våren, då körsbärsträden blommar.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Marika!
    Tack för en fin visning. Där har jag aldrig varit - en av mina många brister i mint "trädgårdsutbildning" .
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. ps
      Kollade precis på gamla bilder i Pitäjänmäki muistelee. Finns du med på någon av klassfotona i den svenska skolan?
      ds

      Radera
    2. Hej Anja!
      Det är ingen brist att inte ha besökt Kew Gardens, men det är ett trevligt resmål, och är glad att vi gjorde ett besök där då vi var i London. Har inte varit där förr, och blev överraskad av att det var så stort.

      Nej jag finns inte med på de klassfoton jag har hittat från den svenska skolan, de är alla tagna långt innan jag började skolan.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Hej Marika!

    Där skulle jag kunna tillbringa hur mycket tid som helst, njuta av de vackra och åldrande träden, fotografera lite, en kopp kaffe och så promenera igen. Så underbart vackert det är!

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja, du skulle trivas, det finns mycket fint att se. Tror att du skulle gilla rhododendrondalen, den valde vi bort, för de blommade inte när vi var där. Vi spenderade en hel dag där, men hann inte se allt. Nästa resa dit får nog bli på våren, när körsbärsträd och magnolior blommar.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Så många vackra träd det finns. Trädtoppsvandringen lät intressant den hade jag gärna gjort, även om jag inte gillar höjder vill gärna ha fötterna i på jorden. Är inte bra på trädnamn men lär mig fler och fler av våra svenska lövträd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Ja det hade jag också, men valde bort den. Får titta på dotterns bilder i stället. Det finns så många olika sorter, som jag inte visste fanns.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Hei Marika.
    Har aldri vært i Kew Garden, men hørt desto mer om den.
    Var hos en venninne i går som er i London ganske ofte, og opplever at hvis hun er i London uten å være en tur i Kew Garden er det noe son virkelig mangler:-)
    Fine bilder du har tatt, får nyte dem. Tror nok ikke at jeg hadde tatt noen tur i tretopp høyde:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Tror att jag inte heller kommer att låta bli Kew Gardens nästa gång jag åker till London. Det är en plats jag gärna återkommer till. Hade gärna klättrat upp till trätopparna om min rygg hade varit helt ok. Det får bli nästa gång.
      Ha en fin vecka du med /Marika

      Radera
  16. Apträdet är verkligen annorlunda, ett riktigt läckert fotomotiv. Tror bestämt att jag också har en del bilder på det i mina samlingar.
    Håller med om att valnötsträdets bladverk är vackert, så skirt och elegant!
    Kram Anni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ett riktigt läckert träd, så annorlunda. Valnötsträdet är vackert, men det är väldigt stort. Funderar på att ersätta min stora gran, men då får det bli ett mindre träd, med vackra blommor.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  17. Hei!
    Trær er utrolig fascinerende. Synes det er så så spennende at noen kan bli himla gamle. Kew er et must. Der har de uendelig med vekster. Flotte bilder du har tatt. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det finns så många fina träd, och gamla knotiga träd är så fina. Är glad att vi besökte Kew, och det blir säkert fler besök, vill gärna se de delar som vi inte hann med.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  18. Høres veldig spennende ut med et besøk i Kew Gardens. Det må stå på planen neste gang vi drar til London-området.
    Jeg har ikke vært klar over denne hagen. Takk for at du la ut disse bildene Marika!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Det tycker jag du skall göra, det är värt ett besök. Finns så mycket att se, vi hann inte se allt på en dag. Det är stort så man får mycket motion.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  19. Så vakkert, Marika, det må ha vært en fin opplevelse!
    Ønsker deg en fin torsdag!

    Kram, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack, det var det, återvänder gärna.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera