söndag 1 september 2019

Sista Augusti.

En fantastisk dag i trädgården blev det igår.  Det har varit mycket regn i Augusti
men igår sken solen. Härom natten var det ett rejält åskväder, som jag sov igenom.
Är glad för det, tycker det är otäckt med alla smällar och blixtar.
 På Växtgården var det riktigt färgsprakande, och fullt av fjärilar.
Bollkryssen fick följa med hem.
 Planterade en Summer Snow i våras, den har fattat galoppen
och klättrar upp i krikonträdet.
Väntar fortfarande på mina dahlior, tills de behagar slå ut
får jag njuta av dotterns. 
Fläderbären har börjat få en fantastisk färg. 
Saknar min, som grannen inte ville ha kvar.
Den är vacker både när den blommar och med bären.
De första vårlökarna är beställda, det blev en hel del narcisser
och krokus. (bilderna från leverantörens hemsida)
Och givetvis lite nya tulpaner.
Ser ut att bli en fin dag idag också.
Ha det fint!

Länkar till TrädgårdsFägring.

32 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Vi hadde også tordenvær i denne uken, og det var helt forferdelig. Jeg våknet kl.03.00 av et smell, og det holdt på i mange timer. Nydelige dahlia, og flotte vårløk. Snart er det tid for å plante de.
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Vi hade sol och fint, men nu är himlen svart. Det blir nog ett åskväder, det mullrar redan. Lökarna levereras i september så det blir lagom tills det är dags att gräva ner dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Uha, ja det er den farlige sæson nu...blomsterløgsalgsperioden. Jeg har også bestilt rigtig mange allerede...lidt over 2000 og jeg kan godt mærke, at jeg slet ikke er færdig endnu. Det er så typisk mig :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!
      Hade fyllt på en hel del lökar i vår, som blommade fint. Men tror inte man kan få för många.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Vi havde også en fin sommerdag i går. Allerede i dag er temperaturen daler nogle grader. Dahlierne driller også os i år. Mit forsæt i år er ikke at købe ret mange tulipanløg, for der ærgrer mig sådan, at de som regel kun er fine det første år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Mycket regn kom det igår också, och blixt och dunder. Men idag skiner solen igen. Har en hel del tulpaner från i år som jag skall sätta ner igen, får se om det blir bra. Håller med dig, att de inte blommar lika fint året efter.
      Tänkte skaffa mer krokus och narcisser, de brukar vara lite längre.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. È bello settembre perché si ricomincia pian piano a fare i progetti per la primavera! Ora mi hai fatto pensare ai bulbi :D

    Buona serata!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriele!
      Va bene a settembre. Buono da preparare per la primavera.
      Buona Giornata!
      Marika

      Radera
  5. Hei Marika.
    Godt du kan nyte Dahliaene til datteren din:-)
    Har ikke bestilt vårløk enda, men tror nok det blir noen.
    Glemmer alltid hva som står hvor...så det blir å håpe på å sette noe på riktig plass...
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Hoppas fortfarande att mina dahlior skall blomma. Det brukar vara svårt att låta bli lökarna, och på våren när de blommar, ångrar man sig inte.
      Ha en fin vecka /Marika

      Radera
  6. Hei Marika.
    Heldigvis har det ikke vært mye tordenvær her.
    Helgen her har vært helt nydelig.
    Skal prøve å ikke kjøpe så mye løk i år.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Lördagen var fin och halva söndagen, men sen blev det störtregn och blixt och dunder. Idag börjar dagen med sol och fint. Jag fyller på lite grann men hoppas att de jag satte förra året skall bli fina igen.
      Ha en bra vecka /Marika

      Radera
  7. Hej Marika

    Här kom åskan i natt, och idag blir det nog mera mänskliga temperaturer:)
    Får se hur det blir med vårlöken - detta året är inte helt vanligt...

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Halva dagen igår var fin, men sen blev det åskväder och mycket regn. Idag är det sol och fint igen. Hur klarar sig dina trädgårdar då du är på resande fot? Hoppas du får tid med lite lökar, det är så fint på våren.
      Ha en trevlig vecka /Marika

      Radera
  8. Hej Marika!

    Borde också ta en tur till trädgårdsmästaren för att inhandla vårlökar, jag vill absolut ha mera av krokus för att bjuda yrvakna insekter på mat.
    Igår hade vi åskväder hela eftermiddagen, mycket ovanligt att det håller på så länge men ordentligt med nederbörd hade det med sig, 23 mm i mätaren.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det var nog ungefär likadant här. Hann få lite gjort och plocka undan redskap, innan det blev ett ordentligt skyfall, och blixt och dunder. Skall också satsa mer på krokus och narcisser.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Hej Marika!
    Åska vill man helst slippa man vet inte vad den kan ställa till med,här har vi haft det lugnt det har bara kommit regn men det är nödvändigt.Jag har också köpt mig Tulpanlökar det är ju så roligt att ha någonting nytt att vänta på.Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det blev åskväder igår eftermiddag, och en hel del regn. Idag är det soligt igen. Hoppas de lökarna jag satte förra året skall blomma fint igen, men förnyar lite ändå.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  10. Hej Marika!
    Nu har jag förstorat alla dina bilder och njutit av all skön blomsterprakt. Summer Snow är verkligen en trogen klättrare. Vill man ha en snabbväxare och något som överlever i alla väder är den ett säkert kort.
    Hoppas dina dahlior slår ut snart. Minns dina bilder sedan förra året.
    Här kom det tre åskknallar igår eftermiddag, det är allt. Regn har det kommit en del men åskan håller sig på avstånd vilket vi tackar för. Jag är annars som du normalt, om åskan går på nätterna brukar jag sova gott. Men nu har vi en åskrädd hund så blir det åskväder så kommer hon till matte och vill ha skydd. Husse sover nämligen väldigt gott och vaknar inte :)

    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Summer snow har jag haft förut, och den var så otrolig, tyvärr gick den av, och hämtade sig aldrig. Den stod på fel plats, så jag tog bort den, och skaffade en ny. Nu får den klättra så mycket den vill. Dahliorna är på gång, så jag hoppas de visar sin fina sida. Vi hade ett åskväder igår också, men inte lika kraftigt som det jag sov igenom.
      Ha en fin vecka du med /Kram Marika

      Radera
  11. Summersnow står på min liste også, kjekt med klematis. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Den är så fin, min förra var en riktig fjärilsfångare. Tyvärr dog den, men nu hoppas jag att denhär blir lika fin.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Skumt att dina dahlior inte blommar ännu... Det känns som det regnat mycket men när jag gräver är det fortfarande väldigt torrt en liten bit under ytan. Fina, färgstämda bildkollage :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Jag har haft några enstaka blommor, några blommar inte alls, men hoppas fortfarande. Vi har fått mycket regn de senaste dagarna. Men nu skiner solen, det blir en fin dag.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Jag bara läser och hör om åska och regn men får inget hos mig.
    Så fint din summer snow har växt i sommar, min nyplanterade bara står och stampar fast den får vatten så ofta jag kommer ihåg det. Hoppas att den tar fart nästa sommar.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Det regnar nästan alla dagar här, men det var fint igår, blev en härlig dag i trädgården. Min Summer snow, stod still ett tag, men nu har den fått fart. Tror din kommer att göra det också.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  14. Vi har også hatt herlige dager her i det siste, nydelig å være i hagen da.
    Mye fint du viser, synd med busken din som du ikke har lengre, den ser så
    dekorativ ut.
    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Igår var det helt fantastiskt, soliga sköna höstdagar är härligt. Flädern är så fin, skall nog skaffa mig en och plantera så den inte stör grannen.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  15. Så långt din Summer Snow hunnit i sommar. Jag flyttade min i våras
    så den ska klänga över en stor sten, men den tog lite illa upp
    och har bara blommat och klättrat lite i sommar. Hoppas den tar sig. Ja nu får man åter frossa i lökar .Många nya sorter hittar man som lockar igen! Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Summer snow brukar vara tålig, så jag tror den kommer att ta sig. Det är svårt att låta bli lökarna, skall satsa lite extra på crocus och narcisser.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Ja, de Dahliaene lar seg ofte vente på. Flere av mine rekker nok ikke å blomstre før frosten kommer. Summersnow er så fin der den klatrer mot himmelen. Du har bestilt mange fine sorter. Det er farlig med den bestillingsknappen og jeg har som vanlig bestilt alt for mye:)
    Ha det godt
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannicke!
      Nu tror jag att de börjar så smått, men det blir inte en lika fin blomning som förra året. Det är lätt att det blir många när man ser alla fina bilder. När de blommar på våren, ångrar man sig inte.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera