måndag 14 oktober 2019

En härlig dag i trädgården.

Det var en skön dag i trädgården igår. Fick de flesta lökarna i jorden.
Återstår några paket tulpaner och narcisser.
Skönt att få det gjort, idag vräker regnet ner igen.
 Köpte tulpaner hos Garden Flow vid mitt besök, lite annorlunda färger
jämfört med dem jag brukar beställa. 
Morgonstjärna, Oenithogalum umbellatum, fick jag en stor tuva
av dottern och den har jag satt lite här och där i rabatterna.
Den är jag riktigt förtjust i.
Har också beställt Amaryllislökar. Beställde ett paket med 4 sorter,
plus två övriga. När paketet kom var det bara två av de 4 som var de jag beställt.
Som tur var skrev jag upp vilka sorter som ingick i paketet.
Tydligen hade de ändrat innehåll i paketet medan jag beställde. 
Kollar alltid beställningen innan jag skickar iväg, men då var allt rätt.
Fick Red Garden i stället för White Garden, Quito skulle varit Bogota.
Skulle få den vita White garden, skickad till mig.
Känns lite konstigt att man ändrar innehållet på en artikel.
De borde ha gjort ett nytt paket och skrivit slutsåld på den andra.
Får se till att plantera dem, så de blommar till Jul.
Just nu känns Julen långt borta, men tiden rusar fram, så snart är vi där.

Ha det fint !


Länkar till TrädgårdsFägring.

38 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Så mange fine løker du har bestilt. Ja, det var en fin dag her også i går, og det er godt å ha fått løkene ned i jorda.
    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, hoppas de blommar fint i vår. Det var en riktigt fin dag, precis så man vill att hösten skall vara.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Härliga lökar - måste förmodligen bestäla några amaryllis för när man handlar på ICA/Coop här finns det ju inte så mycket att välja på. Men i morgon ska vi till Visby, ska kolla om dom har nåt där på den stora handelsträdgården. Annars blir det postorder.....OCH DÅ VET MAN JU ALDRIG VAD DET BLIR!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Brukar köpa några Amaryllislökar, för precis som du säger så är det inte så stort utbud i affärerna. Brukar fungera bra med postorder, så jag är lite förvånad över att det blev galet denna gång.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  3. Hej Marika

    Kul med lite annorlunda färger.
    Det kommer att bli bra på våren!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack, det hoppas jag att det blir.
      Tack detsamma till dig /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Visst var det nästan sommaraktigt igår, varmt och strålande solsken. Naturen är så vacker just nu och när solen behagar visa sig som den gjorde igår, ja, då blev det en skön dag. Idag har vi också fått regn, över 20mm - jag klagar inte, det är välkommet.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det var ett härligt väder igår, precis som jag önskar att det skall vara på hösten, soligt och fint och en klar luft.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  5. Hei Marika.
    I dag har det vært nydelig vær, men nå ventes flere dager med regn.
    Det kommer til å blomstre fint hos deg til våren.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Jag hoppas det blir fin blomning till våren, har satt en hel del lökar, och några väntar att bli planterade.
      Ha det fint du med /Marika

      Radera
  6. Der er lagt op til blomstring både til jul og til foråret. Jeg er enig i, at det var dårlig service af det firma, som leverede dine amaryllisløg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det blir nog fint både till Jul och till våren. Blev förvånad att de stökade till det, brukar inte vara något problem med den leverantören. Deras lökar är alltid av bra kvalitet.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  7. Så mye fint. Jeg har ikke kjøpt en eneste løk i år, men det kan jo fortsatt gjøres selvsagt. Burde kanskje for har allerede ødelagt noen da jeg spadde ned de nye plantene mine. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Köpte en hel del lökar förra året, men tänkte ändå komplettera lite i år. Det är så fint på våren, när de tittar fram.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  8. Hei Marika!
    Det er så godt at man i midten av oktober kan drømme om farger. Amaryllis til jul, og det er det ikke lenge til.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tiden går så fort, och snart är vi där. Minns att mina Amaryllis blommade efter Jul förra året, så nu skall jag plantera dem lite tidigare. Det gör ju inget om de blommar redan till advent.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Dejligt at få alle blomsterløgene i jorden, så er der kun at glæde sig til våren.
    Dårlig service, siger jeg også - nu havde du jo set frem til de hvide Amarylis.
    Det bliver nu flot alligevel.
    God aften :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja, de allra flesta är planterade, men har några påsar kvar. På våren kommer jag inte att ångra mig, längtar redan. De skulle skicka den vita Amaryllisen, så jag hoppas den är på väg. Deras lökar brukar vara av riktigt bra kvalitet. Så det blir säkert fint.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  10. Hej Marika!
    Så mycket fint du har planterat det blir trevligt till våren när de kommer upp.Så trevligt med Amaryllisar att få se blomma inför advent.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja, det blir fint till våren, hoppas jag. Amaryllisar är fina, vill gärna ha dem till Jul.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  11. Så mange fine farger, Marika!
    Gleder meg til å se dine vakre amaryllis snart!

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack, det blir säkert bra, lökarna är stora och fina.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  12. Kul med många och nya sorters lökar. Det blir en fröjd till våren! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Ja det blir nog fint i vår med lite färgklickar.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Hej Marika!

    Jag satt precis och funderade på vilka tulpaner jag skulle beställa och blev mycket förtjust i dina Request och Gavota. Väldigt fina färger tycker jag.

    Morgonstjärnan ser jättefin ut. Jag planterade en annan Ornithogalum som heter 'Sochi'. Jag har inte sett den annat än på bild än så det ska bli lite spännande till våren/sommaren.

    Trist med din amaryllisbeställning. De borde höra av sig och meddela att några sorter tagit slut, och fråga om de kan byta ut dem mot några andra tycker jag. Hoppas dock att de du fått blir fina de också. Amaryllis och jul, ja snart är vi där .....

    Önskar dig en fin fredagskväll!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin!
      Ja, de är riktigt fina, skall bli kul att se dem blomma i vår. Sochi är fin, den satte jag förra året, men den har inte visat sig. Det konstiga var att den vita Amaryllisen inte var slut, så varför man ändrade innehållet i paketet vet jag inte. Jag fick den skickad till mig, utan att behöva betala något mer, så det löste sig på ett bra sätt.
      Tack detsamma, ha en fin kväll och helg.
      /Marika

      Radera
  14. Hej Marika!
    Hoppas solen skiner hos dig också idag, det gör den här hos oss. En dag i trädgården väntar!
    Så fina lökar du beställt och satt. Och amaryllis, det är ju dags för det också! Tänk som tiden går. Trist att du inte fick det du beställt. Vet du, jag beställde ett år Red Garden och fick istället White Garden. Nu såg jag ändå i din kommentar ovan att det verkar löst sig ändå.

    Önskar dig en fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Jadå det var riktigt fint väder igår, så det blev en hel del gjort. De sista lökarna blev planterade, och efter både fasadtvätt, målning och taktvätt var det skönt att få mina fönster tvättade. Det löste sig med amaryllislöken, fick en stor fin lök, så den kommer att bli fin.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  15. Så många fina lökar! Jag ska få ner mina idag, tänkte jag. Hoppas de ej beställda amaryllisarna var minst lika fina. Jag hade dock påtalat för företaget. Så gör man inte!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Jag kontaktade dem med en gång då jag såg att jag inte fått det jag beställt, och nu har jag också fått White garden, som jag ville ha. Det löste sig på ett bra sätt.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  16. Beundrar alla som har Dahlior, det är så sorgligt när frosten tar dem. Vi hade första frosten för ca. 3-4 veckor sedan. Ja, julen är snart här. Tänk så många vackra Amaryllis det finns. Själv föredrar jag att ha dem som snittblommor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Lite trist att de vissnar direkt vid första kylan, men nu får de vila till nästa år. Det känns som att det kommer nya Amaryllis sorter varje år. Lika fina som snittblommor.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  17. Men så konstigt att de ändrat på innehållet i amaryllispaketet - så får man ju inte göra! Tur att de var behjälpliga när du kontaktade dem. Hoppas nu att alla dina lökar tar sig och blir riktigt fina till jul och i vår!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja, det var märkligt, men nu har jag min vita också. Lökarna är av högsta kvalitet så de blir nog riktigt fina.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  18. Le printemps va être très haut en couleurs chez toi! Je n'ai pas encore commencé les bulbes, mais cela me donne envie!
    Bonne plantation!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Thank you, I hope it will be a lovely sight in spring. I will enjoy the amaryllisflowers at Christmas time.
      Have a lovely day /Marika

      Radera
  19. Fine løg du har fået sat. Jeg har også købt 'Gavota'- den skulle jeg egentlig slet ikke have, men blev - igen igen - fristet over evne. Det sker tit, når vi taler om løg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!
      Det finns så många fina, men det kan aldrig bli för många. Det kommer att bli fint i vår.
      Ha det bra /Marika

      Radera