söndag 8 mars 2020

En skruttig knöl.

När jag var liten, hjälpte jag Farmor att ta upp dahliaknölar från källaren.
Undrade om det skulle bli något av de konstiga knölarna.
Och de gör ju det, lika fascinerande varje år.
Det brukar bli några nya varje år, det är svårt att låta bli.
Favoriterna kommer och går,  Mambo.
Thomas Edison.
Razzel dassel, och Café au Lait.
Silver Years.
Lilla Rocco, som blommade fint första året.
Blandade i den stora blomlådan.
Här har jag glömt bort namnet, men fin är den.
Palmares en söt sak, som blommade betydligt tidigare än de andra.
Creme de Cassis, hade jag i några år, nu är den borta.
Årets beställning, skulle inte beställa några nya, men nu blev det så ändå.
Kanske kan jag slopa de jag inte beställt och egentligen inte gillar.
Det händer varje år att det blir någon felleverans.
De granna färgerna kommer att liva upp bland de vita och cremefärgade.

Ha det fint !

Länkar till TrädgårdsFägring.





28 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Flotte bilder av dine dahlia. Forstår godt at du undret på hva det skulle bli av de når du var liten.
    Den du mangler navn på kan være 'Dark Spirit'. Jeg kjøpte den i går igjen, og den er en av mine store favoritter.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja de ser inte så fina ut innan de börjar gro och få blad.
      Tack, skall titta närmare på den.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  2. Hei Marika!

    Daaliat ovat ihania ja minulla on aivan samanlaisia muistikuvia lapsuudesta, juurakot olivat kellarissa talvetettuna ja keväällä ne tuotiin eteiseen heräilemään ja pian niihin nousikin idut. Pidän kovin paljon daalioista myös ja tuo sinun värimaailmasi ja nuo lajikkeet ovat hyvin kauniita, juuri sellaisista pidän myös. Juurikaan mitään voimakkaan värisiä en yleensä osta. Myös minä päätän, että uusia en ostaisi, mutta aina haluan uusia juurakoita kuitenkin!

    Oikein mukavaa Naistenpäivän iltaa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Saila!
      Kivoja muistoja, olin usein kesälomalla Hangossa famun luona.
      Ei minun pitänyt uusia ostaa, mutta vaikeeta olla ostamatta. Arvaan että puutarhamessuilta tulee myös jokuinen kotiin mukaan.
      Kiitos samoin ja oikein hyvåå uutta viikkoa.
      /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Ååh, dina dahlior. Dom är ljuvliga. Jag tror inte jag sett så många dahlior på bloggar som i år och varje gång tänker jag ... varför har jag inga? Har nu funderat på att kanske ha dom i krukor på altanen. Men jag börjar nog med några få och ser hur jag klarar av det. Razzel dassel och Café au Lait är så fina. Och så gillar jag den du inte kommer ihåg namnet på liksom Palmares.
    Tack för inspirationen!

    Önskar dig en fin söndag kväll och kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! Det tycker jag du skall, de trivs bra i krukor och korgar. Café au Lait är en favorit, men det finns så många fina. Antar att jag hittar några till på mässan.
      Tack detsamma , ha det fint /Marika

      Radera
  4. Uwielbiam dalie. Dziś był słoneczny dzień i oglądałam moje dalie. Część z nich niestety nie przezimowała. Ale kupiłam kolejne odmiany i na pewno będzie ich sporo w moim ogrodzie w tym sezonie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      I have my dahlia roots in my daughters cellar,during the winter. They usually survive. I could not resist some new roots. I wish you luck with your dahlias.
      Best wishes /Marika

      Radera
  5. Dahlia synes jeg heller ikke, at man kan undvære, og udvalget er jo stort, som dine billeder viser. I mange år fungerede det helt fint for os med at dyrke dahlia, men de sidste par år har vi desværre ikke været alt for heldige. Sidste år var jorden simpelthen for våd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det finns en oändlig mängd i färger och varianter. De senaste åren har mina börjat blomma sent, men hoppas det blir en ändring på det i år. Har mina i stora lådor som maken byggt, det fungerar bra. Det blir nästan som en upphöjd rabatt, och håller jorden lite torrare.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Så fina de små violerna i headerbilden är :)

    Färgskalan i kollaget med din beställning gillar jag. De drar åt lite olika håll men väver sen ihop så snyggt. Håller tummarna attdu får 100% rätt i år :)

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, de var fina, blommade länge i en ampel.
      Tyckte jag behövde lite färgklickar som komplement till de vita och ljusa , det hoppas jag också, har en hel del gula som jag inte beställt.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  7. Så mange forskjellige og nydelige Dahlia du får frem. Jeg håper å få til noen også. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Liv!
      Tack så mycket, tror att det kommer att bli bra.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Hei Marika!
    Dahlia er en blomst jeg rett og slett elsker. Det er ingen ende på vakre variasjoner. Så morsomt å ha Farmorminner. Det skulle jeg gjerne ha hatt. God natt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Så sant, och det blir nya varianter hela tiden. Min Farmor var speciell, har många fina minnen, från somrarna som jag tillbringade hos henne.
      Ha det fint /God natt ! Marika

      Radera
  9. Hei tulin visiitille. Kauniita on daaliasi minulla ei niitä ole yhtään, joskus on ollut muutamia mutta olen vähän laiska niitä liikuttelemaan kellariin ja takaisin. Minulla on kyllä maakellari mutta siellä on nytkin jo vaikka mitä. Tervetuloa kurkkaamaan minunkin blogiani.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiva kun löysit tänne, tulen katsomaan blogiasi. Dahliat on ehkä vähän työläisiä, mutta minulla on hyvä talvipaikka, tyttären kellarissa.
      Oikein hyvää alkanutta viikkoa sinulle /Marika

      Radera
  10. Hei Marika.
    Flotte bilder av dine dahlier. De får jeg mer og mer sans for. Flott å ha med seg slike minner for barndommen.
    God tirsdag.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack, det finns så många fina, är svårt att låta bli att beställa fler. Har bara fina minnen av min Farmor.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Man måste nog ha speciella knölfingrar för att lyckas med dahlior :-) Jisses, jag brukar knappt lyckas de gånger jag köpt nya! Ändå står jag där och är sugen när jag ser knölarna i butiken. Hoppas att dina blir precis sådär fina som bilderna säger. Det kommer att bli toppensnyggt!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      De senaste åren har jag fått vänta på blomningen, men när de sätter igång, är de så fina. Tack det hoppas jag också, och framförallt att det är rätt knölar i förpackningarna. Har flera gula som jag inte har beställt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. jag håller med dig - Dahlior är mycket fina. jag har sett så många vackra på olika bloggar så nu måste jag ha några. Jag bor i en svacka och är blir kallt på sensommaren men jag ska försöka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Ja det finns så många fina, det är svårt att välja. De senaste åren har det blivit en sen blomning, men det är värt det ändå.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Hej Marika!
    De är verkligen så fina allihopa jag föll lite extra för lille Rocco och även den som du hade glömt namnet på.Jag har bara en Dahlia men det är inte omöjligt att jag kanske ska inköpa någon fler.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Rocco blev en favorit, den har små blommor jämfört med de andra. Köpte flera Pom-pom dahlior förra året, men det var inte alla som blommade. Får hoppas på bättre tur i år.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Hei Marika!
    (Hienot daliat sinulla!)
    Där har du dahlior som heter duga! Tänk vad denna mexikanska skönhet har "invaderat" mångas trädgårdar under somrarna. Hos oss, här i GBG, har Botaniskan en helt otrolig dahliarabatt varje sommar. Skulle tro att de har av alla sorter där som går att få tag i...
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Kiitos! Ja det finns en hel del olika beträffande färg och form. Hade tänkt köpa några till på mässan, men det blir inte av nu. Känns som att det kommer nya sorter varje år.
      Ha det gott /Marika

      Radera