måndag 2 mars 2020

Ett besök bland Orkidéer.

Förra veckan gjorde jag ett besök på en växtgård en bit ifrån.
De är kända för sina vackra orkidéer, och lite senare på säsongen
köper jag en hel del sommarblommor här.
 Men nu åkte vi för att njuta en stund av allt vackert.
De hängande orkidéerna är så vackra, men de får nog bli kvar.
Det finns orkidéer i alla möjliga färger.
I vitt och rosa.
Gula toner.
Lite färggrannare i rött och cerise.
Vackra hortensior, som jag inte lyckas hålla vid liv, varken ute eller inne.
Söta små primula och en hel del pelargoner och sticklingar.
Det blev inte så många inköp, men några krokus och små orkidéer
fick följa med hem, för lite vårfint inomhus.
En liten miniorkidé och pärlhyacinter.

Hade tänkt ladda upp inlägget i fredags och hade planer för helgen.
Men annat kom emellan.

Hamnade på HIA med telemetri övervakning av hjärtat.
Inte vad jag hade räknat med, men nu är jag undersökt från topp till tå,
och är glad för den hjälp man kan få av sjukvården.
Själv trodde jag det onda var ett gallstensanfall, men det trodde inte doktorn.
Det var inget fel på hjärtat och det är jag otroligt glad för, och nu mår jag bra igen.

Ha det bra!

Länkar till TrädgårdsFägring



34 kommentarer:

  1. Vilka vackra orkidéer! Hoppas att du mår bättre nu. Var det gallsten? Det känns ju bra när man bli bra omhändertagen på ett bra sätt av sjukvården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Igmarie!
      Javisst är de fina. Tack jag mår bra igen. De trodde inte att det var gallsten, men jag valde att avvakta och se om det onda håller sig borta. Hoppas på det. Ville inte bli inlagd men doktorn insisterade, och det var nog bra, då slipper jag oroa mig.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  2. Hej Marika

    Super att du mår bra nu!
    Ja, orkideer är en fantastiskt familj - kul så många olika:)

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack, det är jag väldigt lättad och glad för.
      Ja de har många otroligt fina orkidéer i alla varianter.
      Tack detsamma till dig /Marika

      Radera
  3. Usch, inte kul att behöva spendera några dagar på sjukhus - och framförallt inte kul att ha ont! Har ju själv haft gallstensanfall och vet hur hemskt det kan vara, men om nu läkarna inte trodde det var gallsten hade dom nån annan förklaring!? Det viktiga är dock att du mår bra igen!!
    Alla blommor du visar är vackra, men är ju så vansinnigt sugen på lite vårblomning nu. Vi har - trots att vi haft så milt - inte speciellt många vårblommor. Men idag när det är +8/9 grader så kanske det kommer igång.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Det är inte precis något ställe man vill vara på, men bra att de finns. Tack, jag mår bra och avvaktar med vidare utredning.
      Vi har haft lite kyligare väder så tror inte det hänt så mycket i trädgården här heller. Vi får vänta och se, snart blir det en härlig blomning.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Huff, det var jo fryktelig at du havnet på sykehus, men veldig bra at du er bedre igjen!
    Flotte orkidėer, og de er jeg som du vet veldig glad i. Jeg liker så godt fargene på de, og at de blomstrer så lenge.
    God bedring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja det var inte där jag hade tänkt spendera veckoslutet, men nu känns det bra igen. Det är ett riktigt orkidéparadis, och de jag köpte hem ser ut att trivas bra. Den lilla Mini har små söta blommor.
      Tack det blir säkert bra.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Smukke omgivelser på planteskolen. Godt du har det godt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det är en riktigt fin växtgård med stort utbud av växter.
      Tack det blir nog bra.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Först och främst vill jag bara säga att det var väldigt skönt att höra att du mår bra igen. Hoppas nu att det inte kommer tillbaka.
    Och sedan till dina bilder! Vilket härligt ställe. Precis vad man behöver den här tiden på året, innan säsongen kommit igång. Det ser ut att vara stort, jag skymtar till och med en palm på översta bilden.

    Ha det bra nu!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack för din omtanke. Kanske var jag för snabb att ropa faran över, men det blir nog bra.
      Ja, det är fint och stort, på våren öppnas en stor utomhusdel fylld av växter. Ett härligt ställe att gå omkring och njuta av alla sorters växter.
      Tack, ha det bra /Marika

      Radera
  7. Skönt att du mår bättre. Och jag håller med dig - tycker sjukvården i de flesta fall är bra. Men människor blir arga när jag säger att jag fått en vård som varit adekvat för mitt mående. Man SKA klaga men alla jag känner som varit sjuka på riktigt delar min bild :)

    De blå måste vara olika Vandor tänker jag. De är så vackra men det ligger skötselmässigt långt över vad jag orkar. Men så mycket fint de varkar ha :)

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, det blir nog bra. Det är min erfarenhet också, de tog mina symtom på allvar, och tog in mig för observation trots mina protester. Men är glad att jag stannade kvar.
      Ja du har rätt, googlade på Vandor. Så vackra men inget jag skulle klara av heller. Det finns mycket fint där, kan knappt vänta till våren då utomhus delen öppnar.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  8. Usch, så tufft att hamna på sjukhus sådär. Min svägerska åkte också hastigt in med bröstsmärtor, men där trodde de att det var övre magmunnen som spökade. Inget sådant i ditt fall? Bra att hjärtat i alla fall är som det ska, det mesta övrigt kan man ju ta hand om något lättare.
    Glad att du kunde åka på utflykt och se så många vackra blommor. De flesta är väl överkurs för oss vanliga, men exotiska och fascinerande är det att få se dem!
    Kram och håll dig på benen nu när våren kommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Jag vet inte, trodde själv att det kunde vara gallstensanfall, men det finns mycket som kan spöka. Ja det är skönt att jag blev undersökt för hjärtat. Då slipper man fundera på det.
      De finaste orkidéerna får nog stanna kvar, men de är vackra att titta på.
      Tack det skall jag /Ha det bra !
      Kram Marika

      Radera
  9. Najważniejsze, żebyś była zdrowa!
    Kwiaty, jakie pokazałaś są piękne:
    piękne storczyki
    piękne wiosenne kwiaty!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you so much, yes it´s important. Ilove the gardencenter they have so much lovely flowers.
      All the best to you /Marika

      Radera
  10. Hei Marika!
    Man blir litt redd når noe plutselig skjer. Det er veldig bra at du ble tatt hånd om med en gang. Du må ta godt vare på deg selv.
    Nydelige bilder. Den vekstgården ser flott ut.
    Ha det godt Marika! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Du har rätt, det var ingen trevlig upplevelse.Blev nog lite orolig när de ville ha kvar mig på en intensivavdelning. Tack det skall jag göra.
      Ja växtgården är riktigt trevlig med mycket fint.
      Tack detsamma /Ha det bra ! Marika

      Radera
  11. Sikke en forskrækkelse at komme på sygehus - godt at der ikke var noget med hjertet - fortsat god bedring.

    Smukke orkideer og dejlige hvide inkøb til dig selv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack så mycket, det känns bättre för varje dag.
      Stället är känt för sina fina orkidéer, och de finns i alla varianter. Blev nöjd med mina inköp, de blommar nog ett tag.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Hei Marika.
    Uff, det er ikke greit når noe sånt skjer, men godt at du er bra igjen.
    De små orkideer er så fine. Jeg har også noen.
    Flotte bilder du viser.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Ja, det var ingen trevlig upplevelse, men det blir nog bra.
      Blev förtjust i den lilla som de kallar Mini, riktigt söt.
      Tack detsamma /Marika

      Radera
  13. Så fantastisk fine orkideer! Det måtte være en opplevelse å få besøke et sånt sted.

    Opplevelsen etterpå misunner jeg deg ikke. God bedring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack, det är väldigt fint, och många fina orkidéer.
      Tack för det /Ha det bra
      Marika

      Radera
  14. Hej Marika!
    Så mycket fina Orkidèer du har varit och tittat på de är ju så fina men jag har aldrig lyckats trots att de egentligen inte kräver så mycket.
    Så bra att sjukvården kunde hjälpa dig men det är aldrig någon angenäm upplevelse när man blir akut sjuk och måste åka in på lasarettet.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Visst är de fina, men har bara lyckats några få gånger, få dem att blomma igen. Men de blommar ett tag, får njuta av dem den tiden. Inget kul att bli sjuk, men nu mår jag bättre.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  15. Nydelige orkideer. Så bra at det ikke var noe galt med hjertet, håper du føler deg bra igjen. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, visst är de fina.
      Ja, riktigt skönt att de inte hittade något fel på hjärtat.
      Tack det går bättre för varje dag.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  16. Hei Marika.
    Deilig å ha tid til å bare nyte på et plantesenter, skulle gjerne hatt en hengende orkide. Får se etter perlehyasinter neste gang jeg på tur.
    Godt det gikk bra med deg:-) Håper det går bra nå.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Ja det blir en trevlig utfärd, vackra blommor och en en stund i cafét, med något gott. Tack, det är bättre med mig.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  17. For et nydelig sted, Marika! Orkideer er noe av det vakreste som finnes, synes jeg.
    Godt du er frisk og rask, ha en fin helg🌹

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Ja det fanns mycket fint där.
      Tack jag mår bättre, ha en fin helg du med.
      /Marika

      Radera