torsdag 18 juni 2020

Midsommaren är här.

De senaste dagarna har vi fått regn, så efterlängtat, idag skiner solen igen.
Det blir inget Midsommarfirande, med dans kring Midsommarstången. 
Det där med ringdans har aldrig varit min favoritsyssla, så det gör inget.
Men de flesta traditioner är inställda , det blir tråkigt i längden.
Äntligen har jag skaffat sommarblommor till alla krukor och amplar.
Det var sent, har bara haft mina minipenséer. 
 I rabatterna börjar pionerna slå ut, detta är Shirley Tempel, 
men det konstiga är att den inte var rosa förra året.
Många digitalis har slagit ut, riddarsporrarna står i knopp.
Alunroten Apple crisp är nog en av dem jag gillar bäst.
Tillsammans med hostan i samma färg, blir det en fin kombo.
Har väntat på pionen Buckeye Bell i många år. Nu när det är dags
att slå ut, tror jag inte att det är den. Färgen stämmer inte.
Klockrankorna var inomhus alldeles för länge och såg bedrövliga ut
när jag planterade dem ute, men dehär har tagit sig, ser ok ut. 
Hoppas de vill blomma i år.
 En annan gammal pion och en hel del Geranium. Det blir fler och fler
blommor i rabatterna.
Den gröna Guldbaggen har jag sett många av i år.  Här på Aklejrutan.
Trodde det var en Violruta när jag skaffade den.
Praktbetonika  till höger.
Prästkragarna har tagit över en del i rabatterna, men de får blomma klart.
Får rensa bort dem  sedan. Jag har blommor så det räcker.

Värre är det för min syster i Helsingfors. Hon har fixat en lång rabatt
på bostadsrättsföreningens tomt, där hon bor. Hon har både fått och köpt växter.
 För allas glädje. Den blev riktigt populär och var så fin i år. Fick ett meddelande från 
henne i veckan, de hade nya servicekillar som skulle klippa gräset, och vet inte om 
det var språkproblem, men de klippte hela hennes blomrabatt, inte en enda blomma
fanns kvar.  Trodde hon skojade, men tyvärr så var det sant. Om ett tag tror jag vi
skrattar åt eländet, men just nu  känns det bara som att jag vill packa bilen full
med växter och hjälpa henne att plantera nytt.

Ha en riktigt trevlig Midsommar !


Länkar till TrädgårdsFägring.

36 kommentarer:

  1. Vilken mardröm för din syster - förstår att du vill åka dit med nya plantor !
    Så vackert med sommarblommorna i amplarna på altan.
    Ha en skön midsommar !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Ja, det var helt förfärligt. Hon får ersättning från företaget, men det är inte riktigt samma sak, som att ha en vacker rabatt. Tack, det blev lila och vitt i krukorna i år.
      Tack detsamma, en riktigt Trevlig Midsommar.
      Kram / Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Så trist med blomstene hos din søster! Språkproblemer er det mye av, og de som gjorde det må ha misforstått helt :(
    Flotte peoner hos deg! Ha en fin midtsommer likevel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja, det var tråkigt. De har nog missförstått helt. De kommer inte att få klippa gräset, någon mer gång.
      Är väldigt förtjust i Shirley Temple, den var nästan vit förra året. Den kanske ändrar färg .
      Tack, Trevlig Midsommar /Marika

      Radera
  3. Marika!
    Vilken chock för din syster!
    här längtar både trädgården och jag efter mer regn. På söndag kommer det kanske?
    En riktigt Glad Midsommar, trots allt!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Ja det kan jag tro att det blev, när hon tittade ut från sin balkong, och såg att alla blommorna var borta. Vi har haft regnskurar i några dagar, och det behövdes.
      Tack! Glad Midsommar /Marika

      Radera
  4. Hvor er krukkerne blevet flotte i hvide og blålilla farver. Jeg kan godt forstå, du får lyst til at pakke bilen og køre over til din søster. Men er det ikke så tidligt på året, at planterne kan komme igen og nå at blomstre?
    Hav en glad midsommer!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack, gillar de lila nyanserna. Det var inte mycket kvar i rabatten, såg inte ut som att det fanns några växter kvar. Kommer det upp något så dröjer det nog länge innan något blommar.
      Glad Midsommar.
      /Marika

      Radera
  5. Hei Marika.
    Det må ha vært litt av et sjokk for din søster. Uff.
    Så fint med lilla og hvite blomster.
    Flotte peoner hos deg. Mine hvite blomstret ikke i år.
    God midtsommer.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Det var nog inte trevligt. De lila nyanserna är fina, och vitt passar ihop med allt. Pionerna har många knoppar, så jag hoppas på en lång blomning.
      Glad Midsommar /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Så konstigt. Jag höll på att skriva en kommentar och plötsligt så var allt jag skrivit bara borta. Jag försöker igen ...

    Vilken chock för din syster. Jag lider verkligen med henne. Förstår inte hur dom kan klippa ner en hel rabatt. Hoppas det finns några som skänker nya blommor så hon kan göra det vackert igen.

    Du har mycket vackert som blommar. Hos mig är pionerna långsamma, men dom står lite skuggigt. Så konstigt med 'Shirley Temple'. Men vacker med sin rosa färg.
    Hoppas din klockranka tar sig. Den ser ju fin ut ändå.

    Önskar dig en fin midsommar!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tycker blogger har varit lite segt. Det var ingen trevlig upplevelse, hon har kämpat med att göra fint så länge. Dom förstod nog inte språket, men då kan man fråga.
      Tack det är fint nu, och nu börjar pionerna slå ut. Shirley börjar bli blekare i färgen, så då minns jag nog rätt att den var vit.
      Ha en riktigt fin Midsommar /Kram Marika

      Radera
  7. Hej Marika

    Ja 'Buckeye Belle' är betydlig mörkare än den du visar. Kanske denna är fin ändå:)
    Så bra du fick regn - en sommar som 2018 har vi provat!

    Ha en glad midsommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Den jag trott var Buckeye Belle är nog något annat. Men alla pioner är välkomna. Idag är det otroligt varmt igen, men är glad för allt regn som kommit.
      Ha en Glad Midsommar /Marika

      Radera
  8. Hvor er det smukt med sommerblomsternes farver.
    Hvilken forfærdelig oplevelse for din søster. Som Elna skriver, tænker jeg at noget af det kan nå at komme op igen i år. Og forhåbentligt være klar til en ny sæson. Bare gartnerne holder sig væk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Tack, det blev en fin kombination. Det såg inte ut att vara mycket kvar av växterna, men vissa kommer säkert upp igen. Under tiden finns det inget vackert att titta på. Nej, de får inte komma tillbaka , det är nog bäst så.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Du er heldigvis glad for pæonen, uanset hvad den hedder; men alligevel kender jeg den skuffelse, man oplever, når man har betalt for noget andet, end man regnede med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Du har helt rätt, det händer ganska ofta att det inte är det man köpt. Pionen har tagit några år att växa till sig, det var skillnad på amaryllisen jag fick till Jul, då kunde jag reklamera med en gång.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Jag börjar från slutet - JÖSSES! En del växter kan ju etablera sig bättre om de tuktas men det kanske var väl tufft....

    Tråkigt med Buckeye Bell min har blommat klart och knoppen är mycket mörkare... Du har fått till en ljuvlig sommarblomsmix, första kollaget är bara så härligt. Shirley - alla vita - kan dra åt rosa om temperaturen är fel vid rätt tillfälle om du förstår :) Apple Crisp är en favorit här också...

    Jag beställde pioner direkt från Warmerdaam i år. Då får jag vad jag beställt.

    Är dock avundsjuk på regnet du fått. Här spricker jorden och jag har ett fint lager damm från jorden varje kväll när jag är klar...

    Ha en fortsatt fin midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tror det var lite för hård hantering. Hon skickade bilder, och det syns inte mycket av några växter. De hade raceat runt med en åkgräsklippare. Köpte Buckeye bell för många år sedan som en rot, och då kan det bli lite vad som helst. Har Coral charme som jag väntat på länge också, men har inte sett till någon sådan. Tack, jag dras till de lila färgerna, och blev glad då jag hittade både lobelia och minipetunia eller surfinia i de färgnyanserna. Får kolla in den sidan. Pioner kan man inte ha för många, och i år verkar de trivas extra bra.
      Ha en fin Midsommardag /Kram Marika

      Radera
  11. Så fint i din trädgård.
    Hemsk historia från din syster. Kan man av misstag klippa ner allt, man undrar verkligen.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Ja det var inte kul för henne. Nej de förstod nog inte vad de höll på med.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Jag känner med din syster tur är att det kommer säkert igen hoppas att de får vara kvar då.Du har så mycket fint som blommar i din trädgård.Midsommaren i år är inte alls som den brukar vara vi brukar vara borta hela helgen men i år blev vi hemma och det gick bra det med.Vi har ett underbart väder.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det var inte kul, tänker på om någon skulle komma i mina rabatter och köra över allt. Då skulle jag inte bli glad. Tack det är så fint nu med allt vackert som blommar. Vädret har varit riktigt fint, och vi hade en fin Midsommar med god mat och trevligt sällskap.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Stackars din syster. Det låter som andra problem än språksvårigheter.
    Shirley Tempel hade jag som "filmis" när jag var liten. Det är både spännande och lite irriterande när de byter färg. Vår hortensia har bytt sin fina blå färg till rödrosa i år utan att vi bytt jordplats. När vi satte ut våra inköpta i kruka i vår trädgård i Ystad hände det varje gång. Min fru berättade i morse att det finns ett knep att "byta" tillbaka till "rätt färg".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bosse!
      Det var både språk och kultur skillnad som förorsakade missförstånd. Allt grönt är inte gräs. Shirley har blivit vit igen. Så den börjar svagt rosa, och blir sedan vit. Har också haft hortensia som bytt färg ett antal gånger.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Ja det var inte roligt för din syster! Lägga ner så mycket arbete och försöka gör för det så fint för alla och så slutar det så tråkigt. Man kan undra var de servicekillarna tänkte om de över huvud taget tänkte.
    Vi har också haft en del guldbaggar här i trädgården i år. Och din Shirley T är mycket vacker. Spännande att se vilken färg hon får nästa år. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Ja det är nog det som är tråkigast, men förhoppningsvis blommar det fint nästa år, och de killarna får nog inte komma tillbaka. Hittade en guldbagge som satt långt in i Sarah Bernhardt och tog en tupplur, skön plats att vila sig på. Shirley har blivit vit igen, så kanske den börjar som rosa och blir vit. Den är en av mina favoriter, så fluffig och fin. Det är härligt med alla pioner som blommar nu, och det står fler på tur.
      Ha det bra /Marika


      Radera
  15. Håper det ordner seg med blomster for søsteren din, helt utrolig at det kan skje. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, ja hon har fått hjälp med att skaffa nya växter och att plantera dem, så det blir säkert bra.
      Ha en fin kväll /Marika

      Radera
  16. Der er mange ting som ikke er som de plejer, men forhåbentlig vender vi tilbage til noget mere normalt på et tidspunkt.
    Det er træls, at vente på en plante i lang tid og det så viser sig, at det ikke er den man regnede med, men pæonen ser nu lovende ud alligevel.
    Sikke da en trist historie med din søster, kan lige se at du skriver, at hun har fået hjælp, heldigvis :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Ja, vi får hoppas på bättre tider, då vi får umgås normalt igen. Pionen ser ut att bli fin, fast det inte är Buckeye Bell, får göra ett nytt försök. Visst var det en helt otrolig historia, hon har lyckats plantera några nya växter som blommar, och de andra kommer förhoppningsvis tillbaka nästa år.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  17. Tror att vi alla lider med din syster, hur sjutton kan grabbarna missa att det var blommor och inte gräs? Jisses. Det misstaget gör de nog inte om.
    Det blev otroligt snyggt och färgstämt i dina krukor och amplar, så vackert!
    Önskar dig en skön sommarvecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja vi får hoppas att de lärt sig något, annars kommer de nog inte att ha sitt jobb kvar. Tack, de lila färgtonerna var fina.
      Ha en fin vecka du med /Kram Marika

      Radera
  18. Ale teraz jest pięknie w Twoim ogrodzie. Urocze drobne kwiaty w kąciku wypoczynkowym oraz bardzo ciekawa odmiana piwonii. Lubię ten kolor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you so much, I like the colours too, and peony is one of my favourites.
      Have a nice weekend /Regards Marika

      Radera