lördag 18 juli 2020

Värmen är tillbaka.

Efter några kyliga dagar, och en hel del regn, är värmen tillbaka.
Det blommar så fint i trädgården.
Rosen Louise Bugnét har fler knoppar och blommor än den haft förut.
Knopparna är rödstrimlade och blomman vackert vit, med röda stänk.
Den ser så frisk och fräsch ut.
I en annan del av trädgården , tävlar liljorna efter uppmärksamhet.
Har haft mycket liljebaggar i år, men som tur är låter de
kronbladen vara ifred.
Eyeliner, Elodie och Cogoleto.
En hel del vita blommor lyser upp i rabatterna. 
Malva, flox och bolltistel.
En vit Astilbe ihop med Stjärnflocka.
Och så lite av min favoritfärg,  den fantastiska klematisen 
Viticella Walenburg, är full av blommor i år. 
Riddarsporrar är mina favoriter, och den här har en ljuvlig färg.
I vänstra hörnet en ny bekantskap, som jag höll på att rensa bort som ogräs,
men så kom jag ihåg mina sådder. 
Fick en fröpåse med Doftklint, Amberboa Moschata.
Det blev en liten spinkig sak, inte riktigt vad jag hade tänkt.
Några av inköpen från Linköping har blivit planterade. 
Heuchera Black Pearl, som skiftar en aning i grönt. 
De blev planterade runt min Hjärterabatt för att få en gräns mot gräsmattan.
Flyttade på en annan växt för att få lite enhetligt.
(Kan den lilla grävningen gjort att jag fick ryggskott, hm, kanske det.  😕)
Är nästan runt, men de på motsatt sida verkar inte trivas.
Kärleksörten som är med på den stora bilden, heter, 
Sedum hylotelephium Touchdown teak.
Den skall få roströda blommor, det ser jag fram emot.
Nästan i samma färgskala är dotterns nya inneboende.
Hon har skaffat Cayugaankor, de kommer att bli gröna.

Ha en trevlig helg!

Länkar till TrädgårdsFägring.





Har haft problem med en väldigt seg blogg, 
trodde det var min PC som höll på att lägga av.
Med tips från Anni  (Tack) och sökning på bloggers hjälpsidor, 
har jag kunnat fixa problemet.
Hoppas det fungerar nu, märker själv en stor skillnad.

32 kommentarer:

  1. Så fint med blomsterbilder i sol, her er det fortsatt regn, ikke superkaldt, men håper på varmere og tørrere vær så vi får nyte hagen. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Vädret är riktigt bra nu, inte för varmt och inte för blött. Idag har solen gömt sig bakom moln, men det är riktigt skönt.
      Ha en fin dag /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Så fine blomster og farger hos deg. Ja, Louise Bugnet er så vakker når den er i knopp. Touchdown Teak har jeg også, og den blir mørk i blomsten ja.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det är en riktigt fin ros, ser så välmående ut. Skall bli spännande att se Touchdown Teak i blom, den har en otroligt vacker mörk färg.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Visst är det skönt med lite somriga temperatur igen, även om det ser ut att bli svalare igen snart .
    Va mycket fint som blommar hos dig nu! Här är det ganska lite blommor just nu, men de sensommarblommande är på gång så förhoppningsvis är det mer blommor snart.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nora!
      Det är riktigt skönt väder nu. Tack, ja det blommar mest hela tiden, snart är det dags för dahliorna. De har inte riktigt kommit igång. Det är fint med det gröna också.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hei Marika.
    Sommerlige bilder hos deg og ikke minst sol.Her har juli vært elendig så nå håper vi snart på litt bedre vær. Vært mye biller på mine liljer også i år. Lite som blomstrer i hagen nå unntatt sommerblomstene.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      De senaste dagarna har varit fina, men vi har också haft mycket regn. Liljorna är riktigt fina nu trots liljebaggarna. Daliorna blir uppätna av tvestjärtar igen, får ge dem en kur av såpavatten, så kanske det blir bra.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Liljebillerne kan være en stor plage. Alligevel er dine liljer jo rigtigt fine. Her er regnen lige begyndt, kedeligt sommervejr, men tiltrængt til planterne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det stämmer, de är inte trevligt med dem, de äter främst på bladen, skönt att blommorna får vara ifred. Vi får soligt idag, det behövs efter alla gråa dagar.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Så mycket fint som blommar hos dig nu. Tänk, jag grävde bort min Louise Bugnet och hittade ingen ny plats så jag slängde den. Fattar fortfarande inte hur jag kunde göra det. Men, men, gjort är gjort.
    Dina liljor ser väldigt fina ut. Här har baggarna även gett sig på blommorna. Har en rosa som liknar din rosa.
    Så bra att du fixat din blogg. Märkte också att det tog jättelång tid att ladda den förut men nu går det hur snabbt som helst. Visst är det bra med hjälpsamma bloggkompisar och forum som kan ge lite hjälp.

    Önskar dig en fin söndag och kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, visst är det fint nu. Det är den friskaste rosen hos mig, ser så fräsch och fin ut. Liljorna är fina, de trivs bra under mitt krikonträd, det har blivit en liljerabatt.
      Jag visste inte att det var problem med min blogg för andra, trodde att det var min PC som krånglade. Men nu är det fixat. Tack detsamma / Ha det gott !
      Kram Marika

      Radera
  7. Värmen fortsätter här och snart smälter jag bort...så mycket ljuvligt som blommar hos dig just nu! Härligt att se :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Vi har haft en ganska behaglig värme, med en skön bris, så det har varit riktigt skönt. Tack, ja det är härligt nu.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  8. Louise Bugnét är verkligen jättefin med de röda strimmorna i allt det vita. Och vilken fin header med liljor du gjort. Tycker mig känna igen Lilium 'Eyeliner'. Tyvärr har jag inte försökt lösa problemen på min hemsida med långsam uppladdning så jag har fortfarande problem......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Louise Bugnét är nog den ros som ser friskast ut hos mig. I år är den extra fin. Tack, du har helt rätt det är Eyeliner, den är vacker. Jag visste inte att min långsamma uppladdning upplevdes av andra. Det var en kod som jag inte visste vad den skulle vara till, så jag tog bort den, och problemet var löst. Nu går det riktigt snabbt.
      Om du går på hjälpsidan så finns det många frågor, och en hel del svar som är användbara.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Hei Marika! Vakker blomstring. Det er luksus nå å være ute nå. Nå er det heldigvis meldt om soldager. Vi har fått mye regn, men alt er bedre enn tørke. Dahliaen du så på min blogg, heter 'Tartan. Har aldri sett den før. Dahlia er en favoritt. Ha det godt! Hilsen Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det är verkligen fint med allt som blommar,och vädret har varit skönt i helgen. Din dahlia är riktigt fin, mina är fortfarande i knopp.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Åh, vad bra att du kunde ordna upp bloggen, vilken otrolig skillnad det blev!
    Louise Bugnét är verkligen superfin, för att inte tala om den där småblommiga klematisen! WOW!
    Önskar dig en skön vecka nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja, det blev det verkligen. Tack för att du talade om att det var trögt, och för tipset. Trodde det bara var hos mig.
      Louise Bugnét är extra fin i år, så många blommor och flera knoppar på gång. Klematisen kanske inte har de vackraste blommorna men mängden gör att det blir fint.
      Ha en fin vecka, du med!
      Kram /Marika

      Radera
  11. Hei Marika.
    Ser ut til at det blir litt sol og varme her også. Skikkelig frodig og fint i hagen din nå. Flotte bilder!
    Nyt dagene/Eirin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Idag har det varit varierat väder, både sol och regnskurar.
      Det känns uppfriskande med regn emellanåt. Tack, det är fint i trädgården nu.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Vad härligt att värmen kommit tillbaka för den hör sommaren till.Louise Bugnet den rosen har även jag och den är riktigt fin och blommar mycket.Liljorna du har är så fina det är verkligen någonting graciöst över dem.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det är lite svajigt med värmen i år, men det är rätt så behagligt väder, man fryser inte. Louise Bugnét är riktigt fin, hos mig är den lite extra flott i år, blommar mer än den har gjort hittills. Tack, liljorna trivs bra i skydd under trädet.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Hei Marika!
    Så fantastisk blomstring hos deg:) Og at har fått tilbake varmen.Hr hos meg har det vært en kald og litt av-og-på-juli. Håper vi også får litt mer varme snart.
    God uke til deg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Det är lite av och på här med, det har blivit svalare här också, men det är soligt och fint.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Olá Marika,
    Adoro ver as plantas do seu jardim;
    Muita coisa bela!
    Não conheço esses patos pretos, que lindos ficam
    verdes?
    Obrigada pela vista neste mês de julho;
    Abraços
    janicce.

    Hi Marika,
    I love to see the plants in your garden;
    A lot of beautiful things!
    I don't know these black ducks, they are beautiful
    green?
    Thanks for the view this July;
    Hugs
    janicce.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Janicce!
      Thank you so much, july is usually a very nice month with lots of flowers in bloom. I did not know about green or black ducks either, If you google on cayuga duck you can see they can be quite green . Theese are still young and have thier brown babyfeathers.
      Thank you for visiting.
      Have a nice day /Hugs Marika

      Radera
  15. Så fint det blommar hos dig!
    Hoppas det fina vädret har hållit i sig hos dig. Mulet och regnigt i Wales idag, trist.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack, ja det har varit fint, solen har visat sig och det har varit en skön dag. Det blåser ganska mycket, men det är skönt, ändå.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  16. Vet ikke om jeg har sagt det før, men jeg liker virkelig hvordan du oppdaterer forsidebildet etter årstidene.

    Den hvite floksen har jeg også, og den dufter så godt! Kornblomst med duft har jeg aldri hørt om før. Håper duften veier litt opp for at den er så liten?

    Fortsatt god helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tante Rose!
      Tack, vad trevligt att du gillar det. Floxen är fin, och de är extra fina i år. Det är bara den röda som inte ser ok ut. Vet inte varför den heter doftklint, för den doftar inget. Var tvungen att gå ut i trädgården och lukta på den. Borde ha planterat alla plantor i en grupp, nu ser de lite skrangliga ut.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera