lördag 8 augusti 2020

Nytt för nästa säsong.

Sommarblommorna har gjort sitt i krukor och amplar, 
behövde skaffa lite nytt. Det var mycket höstliga färger.
Blev några nya Alunrot och lite färgklickar till krukorna.
Lobelia och  Solöga blev ersatta, Penséerna hade sett risiga ut ett tag.
Beställde en hel del nya Alunrot på nätet, och tulpanlökar.
Har återgått till mina favoritfärger .
Såg en underbar Flox på instagram, nu har jag beställt frön .
En härlig mix av Creme Brulée, Cherry caramel och Isabellina.
I trädgården fortsätter Solhattarna att blomma, och får besök av både
humlor och fjärilar, och en lite ovanligare gäst, humlebaggen.
Här är en ny favorit av årets nykomlingar, det står Lilac Bull
på paketet, men hittar samma dahlia under namnet Lilac Ball.
Den är riktigt vacker.
 Fick en överraskning i växthuset, min amaryllis hade börjat blomma.
Ställde några krukor i växthuset och glömde bort dem. 
Terra Mystica, den lär inte blomma i december.

Ha en trevlig helg!


Länkar till TrädgårdsFägring.

34 kommentarer:

  1. Så mye fint du har kjøpt deg, og flotte farger på de! De mørke dahlia var veldig fine.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Följde med dottern som skulle ha nya växter till en plantering, det fanns så mycket fint så det följde med en hel del till mig med. Tack, visst är den mörka färgen fin.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Sååå sköna färger...du har alltid så vackra inlägg!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Men tusen Tack! Det var snällt sagt.
      Ha det bra /Kram ,Marika

      Radera
  3. Det må da vist være en stavefejl på pakken. Dejlige billeder, og sjovt at tænke på, at såsæsonen allerede skal sættes i gang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, det kanske inte spelar någon roll, vad den heter, den är vacker. Tack så mycket ! Tänkte det var bäst att beställa frön till floxarna medan jag hade namnen i färskt minne.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Så härligt att njuta av augustiträdgården men ändå börja planera för nästa säsong. Jättemycket vackert du köpt. Och nu fick jag lära mig en ny insekt. Humlebagge hade jag aldrig hört talas om men nu har jag det och dessutom sett på din fina bild hur den ser ut. Din mörka dahlia är väldigt vacker. Och så roligt med amaryllisen som blommar nu. Den är jättevacker.

    Ha en fin dag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Skulle egentligen bara handla till dottern, men så blev det lite till mig också. Humlebaggen såg jag för första gången för ett antal år sedan i min trädgård, tror inte jag sett den sedan dess. Dahlian är en nykomling och blev en favorit. De andra nya har inte börjat än, men de skall vara i samma färgskala. Tack, amaryllisen blev en trevlig överraskning.
      Ha det fint /Kram, Marika

      Radera
  5. Phloxen är tacksamma - jag sådde i våras och de har blommat ett tag. Dem ändrar färg lite allt eftersom. Var har du beställt alunrötter? Jag har inte velat/vågat titta in hos tulpanförsäljare med webshop. Vet att det är lockande nu men att jag inte vet var jag ska göra av dem sen i höst :) Vacker färgpalett på de du beställt.

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Blev så förtjust i färgen, så passade på att beställa frön. Fick ett meddelande från Odla.nu att de hade specialpris på Alunrot, dottern skall ha många, så då passade vi på och gjorde en beställning. De har inte kommit ännu, så jag vet inte hur de är. Tack, tror det blir bra med tulpanerna.
      Ha det gott !
      Kram, Marika

      Radera
  6. Dziękuję za kolejne podsumowanie z ogrodu. Bardzo lubię oglądać te relacje! Masz tyle różnorodnych roślin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Dzięki wielkie! I am glad you enjoy the pictures from my garden.
      Miłego dnia! Have a nice day /Regards Marika

      Radera
  7. Hei Marika!
    Ja, det er virkelig tid for å bytte ut slitne sommerblomster. Kanskje det blir å satse på alunrot for meg også. Gjorde det i fjor, og noen av dem pynter fortsatt opp i krukkene jeg plantet dem! Flott Lilac Bull/Ball! Og Amaryllis. Ha en fin sensommeruke.
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Har några små petunior kvar som är fina, de får vara kvar, men resten blev ersatta. Dahlian blev en favorit, så bastant och fin. Får hoppas att de andra blir lika fina.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Vilka fina kombinationer och färger i krukorna och tulpanerna väckte ha-begär. Humlebaggen är en ny bekantskap. Och så härligt att det är solhattarnas tid nu. Allt gott. /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, det behövdes lite nytt. Tulpanerna åkte med av bara farten, då jag beställde alunrot. Humlebaggen var en ny bekantskap för mig för några år sedan, då jag såg den för första gången. Njuter av solhattarna, och det gör humlorna och fjärilarna också.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Hei Marika! Her var det mange favoritter. Jeg har fått en floks som ligner på din. Kanskje jeg kan klare å ta frø fra den. Innmari fin dahlia. I det hele tatt var det mye fint her hos deg. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack! Floksen blev jag förtjust i, nu hoppas jag att den är lätt att så. Dahlian blev en favorit, och det kommer nya som har liknande färg, och någon som jag inte har beställt.
      Brukar bli så varje gång.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  10. Lidt nyt skal der til ind imellem
    Flotte solhat og georgine. Sjovt med din Ameryllis, mon den også kan blomstre til december nu den gør det på denne tid.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Javisst, det behöver förnyas emellanåt. Solhattarna och dahliorna blommar så fint, har flera nya dahlior, hoppas att de alla blommar i år. Amaryllisen har tagit fel på årstid, tror inte den kommer att blomma i vinter.
      Ha det bra /Hälsningar Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Det är alltid lika roligt när man köper någonting nytt till trädgården. Det finns så mycket olika och vackra sorter av Alunrot de är vackra både i kruka och i rabatten.Håller med om att i en del krukor börjar det märkas att sommaren går mot sitt slut.Så vackra färger det är på tulpanerna men även Humlebaggen är fin den har ju AIK-färger på sig.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Alunrot är riktigt fina, och nu kunde jag välja bland en massa sorter. Lobelia tycker jag om, men de börjar se lite risiga ut, precis som alla andra sommarblommor. Zinniorna blommar nog ett tag till, och så dahliorna hoppas jag.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Det er lidt forskellige årstider, du viser. Dels sommerens blomster, som er virkelig flotte, men også Amaryllis, som for mig er en vinterblomst, og endelig forårets løgplanter.
    Hos mig er sommerblomsterne også blevet lidt trætte, så jeg skal vist også i gang med en udskiftning.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja, Amaryllisen brukar jag ha till Jul, ställde ut krukorna till förvaring i växthuset. Blev förvånad då en av dem hade börjat blomma. Har kvar lite sommarväxter i några krukor, men de ser inte så fräscha ut mera.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Det er så dejligt at skifte de trætte sommerblomster ud med nyt i krukkerne, og du har virkelig fundet nogle fine planter, som giver frodighed og farverigdom til sensommeren.
    Også flotte tulipaner du har bestilt. Det kan sikkert godt betale sig at holde fast i favoritterne.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack, ja det fanns mycket fint hos växthandlaren. Testade lite andra färger förra året, på tulpanerna, men de var inte riktigt i min smak, så då får det bli gamla favoritfärger. Den ljust gula blir ny. Det blir nog bra.
      Ha det bra /Hälsningar Marika

      Radera
  14. Fantastiska blommor i färgskalan jag tycker om.
    Ur led är tiden, Corona och amaryllis som blommar nu, men vacker är den.
    Njut av den sköna sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack, så mycket. Borde kanske ha förvarat amaryllislöken mörkt och svalt, så hade den inte blommat nu. Men den är fin. Vi har det riktigt varmt och skönt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Jeg må lage nye bed om jeg skal ha noe nytt, men har jo begynt å tenke litt i den retningen :D Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Jag har planer på att göra nya rabatter, men det får vänta till senare. Solen skiner och det är mycket varmt.
      Ha det bra /Hälsningar Marika

      Radera

  16. Treasures in spades! I really like your dark red dahlia ... and obviously your amarilys. Have a nice week end!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Gine! It is becoming a favourite. The colour is beautiful, and the plant lookes healthy.
      Wish you the same /Marika

      Radera
  17. Men wow Marika! Amaryllisen som blommar - vilken överraskning! Det var nog bara för att du köpte höstfärger som den ville vara med och förkorta året ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Det blev en riktig överraskning, och fin är den också.
      Ha det bra /Marika

      Radera