lördag 28 november 2020

Färgen jag aldrig skulle ha...

 Temat i Trädgårdsfägring denna vecka är, "Färgen jag aldrig skulle ha men har ändå". Jag är förtjust i pastellfärger, och det märks i mina rabatter. Njuter då pionerna blommar , de flesta går i rosa och vitt, men inte alla, det finns starkare färger också.

För mig är det ganska viktigt att det är lite färgmatchat i rabatterna, jag trivs bäst med det.

Vitt gillar jag,  passar in lite var som helst, på senare tid har det blivit mycket lila.
Letade länge efter vallmo i vitt och den gammelrosa Pattys Plum, och blev besviken  då de blev orange. Sist köpte jag flera rötter på trädgårdsmässan, och hade inga stora förhoppningar att det skulle bli rätt.
Men det blev det. 
En orange står fortfarande kvar lite undanskymd, men skall ge den till dottern, 
om den överlevde flytten i somras, då jag grävde om rabatten där den stått i ett antal år. 

Den här liljan är också en felleverans, som jag börjar gilla litegrann trots 
färgen. Men orange är inte en färg som jag väljer i första hand. 

Har inget emot orange, men föredrar mina pastellfärger, i trädgården. 
Skulle gärna ha ringblommor, men de vill inte växa hos mig. 
Penséer får ha vilken färg som helst, och fjärilarna med. 

Ha en riktigt skön helg och Första Advent!

Marika

Idag är det Lillajul i Svensk Finland , tänk vilken härlig tradition att få tjuvstarta 
Julen med en liten Julgran och ett litet Julpaket. 







30 kommentarer:

  1. Hej Marika,

    Har en bild av att jag också mest gillar pastelliga färger, men inser att alltfler varma (främst orangea blommor) har smugit sig in de senaste åren. Högst på listan för tulpanlökar i höstas stod just orange sorter, som visade sig ta slut först av alla....
    Svårast tycker jag att det är när en varm färg lyckas hamna i en plantering med många kalla färger. Då kommer spaden fram.

    LillaJul låter som en bra tradition, vem skulle inte vilja ha ett litet paket nu i mörkret?

    Allt gott. Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Visst ändrar sig smaken och så småningom gillar man det man inte gillade alls. Den orange färgade vallmon har en så skrikig färg så den kommer jag nog inte att gilla.
      Lilla Jul var speciell när man var barn.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej Marika
    Så mange fine bilder du viser. Jeg er som deg, for jeg er mest glad i pastellfarger jeg også. Oransje, rødt og gult er ikke mine favorittfarger, men jeg har litt av det også. Det hørtes ut som en hyggelig tradisjon.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, gillar nog bäst lite dämpade färger. De starka färgerna blir fina med rätt kombination. Har också lite rött och gult, men de går ju fint med rätt sällskap.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Vilka vackra kollage med härliga pastellfärger. Det syns att det är dina favoritfärger och du kombinerar så fint. De orange sticker verkligen ut. Liljorna är fina. Jag hade förut orange tigerliljor och blå flox. Det låter konstigt men det blev en häftig kombination.
    Hoppas du får en fin adventsöndag. Här snöar det för fullt och det börjar till och med bli vitt på taken.

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack , ja jag gillar milda färger. Den orangefärgade vallmon skall jag ge till dottern, den passar inte in hos mig. Liljan är en fel leverans, men börjar gilla den mer och mer, den är riktigt vacker. Färgen skulle ha varit något annat. Tror säkert att den skulle passa ihop med blått. Din kombination låter bra. Vi har vitt på taken och ser riktigt fint ut. Det snöade igår.
      Ha en fin 1:a Advent!
      Kram Marika

      Radera
  4. Lillajul - lät som en härlig tradition. Det kändes som jag hade Lillajul`igår - vi tog en lång tur i skogen, stannade gjorde upp eld och grillade. Socialt och skönt och många steg på räknare...

    Färger - jag är som du och vill ha lite ordning då brukar de flesta färger hitta sin plats. Det är när jag undviker en del krockar som alla fungerar.

    Ha en fin första advent! KRam, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Det var en kul tradition, som jag också firade med mina barn när de var små. Låter härligt med en skogstur och grillning ute. Huvudsaken att man trivs själv med sina växter och kombinationer.
      Ha en fin 1:a Advent.
      Kram Marika

      Radera
  5. Pastellfärger tilltalar också mig mest.
    Härliga bilder att njuta av denna gråa dag här i Wales.
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack, det känns skönt att dyka i bildarkivet och återuppleva sommaren. Nu har det blivit lite kallare hos oss, lite rimfrost på marken och taken.
      Ha en fin första advent!
      Marika

      Radera
  6. Jag dras alltid mellan det där! Pastell eller färgglädje...
    Härliga bilder och jag önskar dig en skön advent!
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      I krukor kan jag ha lite mer färgklickar, i rabatterna är jag lite försiktigare.
      Ha en skön advent du med! Kram Marika

      Radera
  7. You see, I love orange, especially associated with pink! But with purple, I find that it works very well too ... At the beginning, my garden was very pastel, all in soft colors. But little by little I introduced stronger colors. However, white still has a privileged place!
    I really like your painting of peonies!
    Good week!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      I still prefere light colours, and orange is not a favourite. I like purple and most of the new plants have that colour. White is perfect goes with everything else.
      Thank you, peonies are my favourite plants.
      Have a nice evening /Marika

      Radera
  8. Hei Marika!
    Du har laget nydelige kollager med fine fargekombinasjoner.
    God advent! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack så mycket! Riktigt trevligt att söka i arkivet efter sommarbilder.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  9. Hej Marika!
    Du gillar som jag pastellfärger i trädgården och orange är inte heller någon färg som jag har så många av men de finns ändock några av dem.Du visar fina bilder på fina blommor som man får vila ögonen på.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Jag gillar nog det mesta, men har inte riktigt fastnat för orange blommor, finns också vissa växter som jag inte gillar. Men det är bra att man får göra precis som man vill i sin egen trädgård.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Det er smukke pastelfarvede blomster, du viser i dine kollager. Jeg holder også meget af de sarte pastelfarver og hvidt. Jeg kan godt besøge andres haver og begejstres over bede i gule og brændte farver, men i min egen have, har jeg ikke lyst til at bruge disse farver.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Jag är nog lika dig i min färgskala, och kan också tycka att det är helt ok att se granna färger och kombinationer hos andra. Men hos mig blir det bäst om jag håller mig till mina färger.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  11. Hei, Marika!
    Vidunderlige pastellblomster du viser.
    Ja, jeg hadde også bestilt orientvalmuer i burgunder og rosa farger, og funnet rett plass blant pastellene. Fikk helt sjokk da det dukket opp en brannoransjerød, frynsete sak! Snakker om krasj. Men tigerliljer liker jeg :) Oransje mot lilla er også flott.
    Lille jul har jeg aldri hørt om. Ha en fin uke!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Minns fortfarande min förväntan att få se en vit vallmo, och så blir den inte bara orange utan väldigt orange. Men nu har jag lyckats få de färgerna jag ville. Liljorna står i en rabatt med rosa så de får nog flytta på sig. Passar nog bättre med lila.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Håller helt med dig om färgerna och även här har en del orange smugit sig in fast de får hålla till runt trädgårdslanden. Tråkigt med kommentaren som försvann. Har hänt mig också nyligen. Man orkar liksom inte börja om.
    Fina collage!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Det kan vara riktigt fint med orange och andra starka färger. bara de är på rätt ställe. Skulle gärna ha ringblommor i trädgårdslandet, trodde de var enkla att så, men lyckas inte.
      Beträffande kommentaren, jag gav inte upp, skrev en lång kommentar tre gånger, men sen fick det vara.
      Tack! Ha det gott /Marika

      Radera
  13. Moi Marika!
    Visst är det lustigt hur beroende man är av att omge sig med rätta färger. I trädgården men även inomhus - väl? Själv är jag "gul" även om jag tycker om de flesta färger. Det handlar mycket om att matcha "rätt" eller hur :-)?
    Hyvää pikkujoulua!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moi moi Anja!
      Helt rätt, rätt färg på rätt plats. Gillar i stort sätt alla färger, men kan märka att det oftast blir rosa, lila och purpur, när jag väljer nya växter. Tänk vad många fina minnen jag har av pikkujoulu, en försmak av Julen. Som barn gick tiden alldeles för långsamt till Jul, men Lilla Jul var en bit på väg.
      Hyvää pikkujoulua ! Ha det gott Anja!
      /Marika

      Radera
  14. I Danmark er lillejuledag d. 24. december. Jeg hører til dem, som kan lide alle farver, dog helst rimeligt afstemt efter hinanden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag är nog ok med de flesta färger, men de skall passa ihop i rabatterna. En orange mitt ibland de rosa är inte i min smak. Då är det precis tre veckor till Lillejuldag.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Fine farger på bildene dine. Jeg er faktisk litt usikker på hvilke farger jeg liker best, syns det endrer seg litt med årstidene, men jeg liker godt oransje, spesielt sammen med rosa. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Vilken tur att vi gillar olika, tycker om alla färger men de skall vara i rätt sammanhang. Den orangefärgade vallmon har jag väldigt svårt för.
      Trevlig helg /Marika

      Radera