söndag 20 december 2020

Det här skall jag så nästa säsong.

Så härligt att planera för nästa säsong, och skönt när sådderna lyckas och man kan hämta både blommor och grönsaker i trädgården.  Det jag inte vill vara utan, är alla tomater i växthuset, och nu har jag frön så det räcker till fler än mig.

I år beställde jag frön av både Tomatmamman och Ätliga Trädgården. 
Bilderna är inte mina.
Visst ser det färggrant ut, det kommer att bli härligt att plocka av dem.
Brandywine har jag fått av en bloggvän.
Delar av årets skörd, paprika blir det också, och gurkan ger jag inte upp, trots att det inte lyckades så bra i år. Fick slänga ut några plantor som fått spinn. I odlingslådorna blir det sallad, dill och morötter, i år fick de inte den uppmärksamhet de skulle ha så det blev ingen stor skörd. 
I år ser jag fram emot att så mina frön från Chiltern Seeds, dessa vackra flox.
Vet inte om de är svårflirtade eller om det går lätt, kanske lika bra att jag inte vet. Blev förtjust i färgerna så gör ett försök, tyvärr är de inte perenna. (Bilderna från Chiltern seeds)
Så hoppas jag att Grönaklejan Chocolate Soldier växer och frodas, 
av alla frön som jag sådde i år, blev det bara en planta. (Bilden lånad)
Berkheya Purpurea hoppas jag blommar  hos mig i år, hos dottern var den riktigt fin. Det blir nog en hel del till, vissa lyckas andra inte. Solhattar, solrosor, zinnia, luktärter, sommarrudbeckia Sahara. Skall bli så kul. Snart är det dags.
Ha en trevlig helg!

Länkar till TrädgårdsFägring

28 kommentarer:

  1. Wow, vilken fantastisk lista!
    Vill önska dig en GOD JUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack detsamma, God Jul!
      /Marika

      Radera
  2. Hei, Marika!
    Å, det ser så fristende lekkert ut! Jeg har også bestilt noen nye, spennende tomatfrø, selv om jeg har altfor mange fra før. Jeg har faktisk hatt hengende grener etter årets avling helt til i dag, så vi har hatt fra egen avling i nærmere 5 måneder.Snart er det tid for å så igjen :)
    God søndag!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Det är så skoj att prova nya sorter och så måste man ha sina gamla favoriter också. Låter härligt att kunna skörda så länge. Ja snart får vi börja med sådderna igen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Så mye fint du skal så. Tomatsortene ser veldig fristende ut. Flox er en herlig plante, og de er så hyggelig å ha i hagen på sensommeren.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det blev ganska mycket, men skall dela med mig till mina barn, som också tycker det är roligt att odla. Föll för dessa flox, hoppas bara att jag lyckas med sådden.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Så mycket gott! Ja snart är vi igång med odlandet igen, härligt :)
    Önskar dig en riktigt GOD JUL nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tiden går fort, snart är vi där igen. Längtar efter att stå i växthuset och se till alla plantor. Tack detsamma Titti.
      God Jul! Kram Marika

      Radera
  5. Oj vilka stora tomatplaner du har! Kul med så många olika sorter. Grönaklejan var riktigt stilig, hoppas den kommer igen nästa år också.

    Ha en fin 4:e advent. Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Det blev väldigt många frön, men skall dela med mig. Har provat så Chokolate Soldier så många gånger, utan att lyckas. Nu hoppas jag den överlever,
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Jodå - jag tyckte phloxen var riktigt lätta. Och du har ju växthus att odla dem vidare i efter att de grott :) Det finns massor av tomatfrön här också men har glömt av att beställa frön från Chiltern. Får ta och titta efter ett par chilisorter tror jag. Men jag ska nog hålla det på en ganska låg nivå. Har lite annat att lösa först :)

    Ha en fin kväll! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Det låter bra, får tro att det lyckas, så går det nog bra. Jag försöker begränsa mig beträffande tomaterna, men så skall jag prova en sort till, och får ofta plantor av både son och dotter. Fröna går ju att spara också.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Du kommer ikke til at kede dig! Det er herligt at kunne hente grøntsager i køkkenhaven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, det är nog det bästa med trädgården, att kunna gå ut och plocka in av allt ätbart. Både bär och grönsaker.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Vilket härligt inlägg. Tomater, ja vad vore odlingslivet utan tomater. Fast jag har gått andra vägen och dragit ner på antalet sorter. Försöker nu bara satsa på ett fåtal sorter för att använda i matlagningen. Och så lite små körsbärstomater att gå och äta på förstås. Gurka gick inte så bra för mig heller i år men ... vi prövar nästa år igen. Floxen är vackra, hoppas det går bra med dom. Håller med om att färgerna är läckra och lite ovanliga.

    Ha en fin dag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! Blev lite förskräckt när jag såg hur många nya fröer jag köpt, men till all tur odlar både sonen och dottern tomater, så kan jag dela med mig. De små körsbärstomaterna är favoriter hos mig med. Gurkan vill jag inte vara utan, så jag sår nog den också. Gillar färgerna , milda fina, hoppas de doftar också.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  9. Hej Marika

    Kul med nya sorten och de gamla trotjänare:)
    2021 kommer att bli fantastiskt!

    Ha en trevlig julhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja, det hoppas jag verkligen, det blir ett bra år.
      Önskar dig en riktigt God Jul och allt gott för 2021!
      /Marika

      Radera
  10. Lækre tomater og sikke mange - det er svært at begrænse sig.
    De flox ser spændende ud.
    Når du viser "Chocolate Soldier" så mindes jeg mit første blogår, hvor en blogven sendte mig frø at prøve selv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack, ja det blev kanske lite för många, men delar med mig av antingen frön eller plantor. Föll direkt för floxen, tyckte färgerna var så fina. Chocolate Soldier har jag provat att så förut, men inte lyckats. Nu sådde jag många frön och bara ett grodde och blev en planta. Har stora förväntningar på att den skall överleva vintern och blomma fint.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Hei Marika!
    Jeg kjenner at hjertet slår fortere av disse bildene. Gleder meg himla mye. Chiltern Seeds har jeg ikke hørt om. De skal prøves. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, vad roligt. Visst blir man sugen att starta upp våren, redan nu. Beställde mycket frön från dem, det var snabb leverans och de har mycket att välja på. Men beställde före Brexit.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Ja så härligt - snart är det dags att så igen och drömma om vårens sådder och blomstring. Så vackra Sommarflox du visar bilder på - blir så inspirerad !
    Ha det så gott och en riktig God Jul önskar jag dig !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Visst är det härligt att ha det framför sig. Tack, blev förtjust i de vackra färgerna. Tack detsamma.
      Ha en riktigt God Jul!
      Kram /Marika

      Radera
  13. Det blir mye spennende, og mange tomater, gleder meg til å høre hvilken som blir favoritten. Håper du får en fin jul, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja, det blir många tomater, men skall nog dela med mig av fröna. Blev lite ivrig då jag beställde. Hittar nog någon favorit bland dem, körsbärstomater brukar smaka bra.
      Tack detsamma. Ha en riktigt God Jul!
      /Marika

      Radera
  14. Oj vad många olika spännande tomatsorter du hittat! Jag ska också prova sommarflox ,en frönyhet från Impecta. Undrar när man ska så fröna , har aldrig odlat flox förut?..Det är så härligt att börja planera för en ny odlingssäsong snart igen. God Jul till dig!/Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Det skall bli spännande, men tror inte jag sår alla . På mina fröpåsar står det inomhus februari-april utomhus april-maj. Har inte sått flox heller tidigare, måste kolla på Impectas också.
      En riktigt God Jul !
      Marika

      Radera