lördag 12 december 2020

Så gick mina tankar.

 Temat i veckans TrädgårdsFägring är "Så gick mina tankar". Min stora dröm har alltid varit ett blåregn som blommar överdådigt med många blomklasar. Uteplatsen vid krikonträdet fick en stor blomlåda där jag har tulpaner och narcisser på våren, och ett hönsnät där Wisterian skulle klättra upp. Där står den nyplanterad och ser välmående ut , för säkerhets skull planterade jag också några klematis..

Wisterian överlevde vintern och såg välmående ut inpå sommaren tills 
den var helt vissen en dag. Den vita klematisen dog den med. 

Det blev inget av min dröm, det skulle bli så fint, med blåregnet hängande 
över mitt huvud. Det blev inte som jag hade tänkt men det blev fint ändå.
Det går lika bra med en klematis Viticella Walenburg som hänger ner .

Ett projekt från 2014 på Solbacken, Dottern hade en vision om en 
blomstersäng med ett rutigt lapptäcke och en fluffig kudde.  
Det såg helt ok ut när det var planterat.
Nu efter några år är det inte lika fint, syns inget av rutmönstret på täcket 
och kudden har tappat sin fyllning.
Kanske dags att göra om, till en tulpansäng, som de här vi såg på 
Keukenhof året efter.
Var nog lite skeptisk till om burarna skulle fungera, dottern lärde sig hos 
Charlotta ,Gardenflow att paketera in tulpanlökarna i metallburar, 
då skulle sorken inte komma åt dem. 
Trodde att lökarna skulle ha svårt att hitta ut och upp i dagsljus, 
för att nätet är ganska småmaskigt. Men det kan inte vara stora hål, då gör de ingen nytta.
Det blev en fin blomning och de hittade upp fint, fotona tagna när de nästan 
blommat över men det blev fint, Burarna ligger kvar, så får vi se om de tittar fram i vår igen.

Varje vår när jag skall så frön, ser jag en vision av vackra klockrankor, 
precis som de var under några år för några år sedan, 
vet inte när jag skall ge upp, hade bestämt mig för att inte så dem mera,  
då de inte blommat de två senaste åren.  
Vi får se, det kan ju hända att det lyckas, nästa gång jag sår dem.
Vad skulle trädgården vara utan drömmar och visioner, som lyckas ibland, 
och ibland inte.
Bara att ta nya tag. 

Ha en trevlig helg och Tredje Advent!

Marika

Sköt om er !

Länkar till TrädgårdsFägring



37 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Tänk vilken tur att vi kan plantera andra växter som blommar och trivs när inte drömmens blommor vill eller kan, ett Blåregn skulle ju vara riktigt fint men en vacker Klematis är också bra.Så fiffigt att lägga lökarna i en metallbur och att det fungerar för att slippa dessa marodörer som sorkar är.Ha det gott och trevlig tredje advent/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Javisst är det, klematisen är riktigt fin den också, och ser ut att trivas bra. Det blev ett lyckat experiment med metallburarna, hon har inte sett till sork, men plötsligt ett år så var alla lökar och växter uppätna i en rabatt. Nu hoppas vi att den har flyttat.
      Ha det gott och en Trevlig Tredje Advent!
      /Marika

      Radera
  2. Tja, hvor længe skal man blive ved med at så de frø, som ikke mere lever op til fortidens skønhed, det er et godt spørgsmål. Personligt har jeg svært ved at give slip på noget, der var så vellykket engang. Forhåbentligt viser du billeder af datterens tulipanerne, når den blomstrer. Det tror jeg bestemt bliver en succes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag börjar nästan förstå att klockrankan inte vill blomma hos mig, men vi får se, jag kanske sår några frön ändå. Tulpanerna hittade upp genom nätet, så får vi se om det lyckas i vår också.
      Ha en fin Tredje Advent /Marika

      Radera
  3. Trädgården skulle vara ganska trist utan drömmar och visioner :) Bra med burar runt tulpanlökarna. Men om jag är ärlig tyckte jag inte Keukenhofs idé med möbler bland lökarna var så kul.

    Jo jag hade nog prövat att så nån mer gång... Vi lever på hoppet ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Ja visst är det kul att drömma, och riktigt kul om det blir som man tänkt. Skall bli spännande att se om lökarna hittar upp igen, det är ju inte alltid de kommer igen. Förstår inte att det skall vara så svårt med klockrankorna, men det blir väl ett försök till.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Da er vi to som har den samme drømmen! Wisteria er en drømmeplante for meg også, og jeg har prøvd å få til de her flere ganger. I mai kjøpte jeg en som jeg plantet i en stor krukke, og den står nå i drivhuset. Det gjenstår å se om den overlever.
    Så flotte bilder av tulipanblomstring! De er så fine, men jeg synes det er vanskelig å lykkes med de. De blomstrer det første året, og så er det slutt.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Wisterian är så fin, men kanske man måste inse att alla växter trivs inte överallt. Hoppas din överlever. Vi får se hur det blir med tulpanerna vi kanske får gräva upp och fylla på med nya lökar i burarna.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Som du säger, vad vore trädgården utan drömmar?.. Ja det är ju bara så att drömmarna är ju halva roligt som de brukar säga. Det blev jättefint med din clematis i pergolan. Och ge inte upp med klockrankan, nästa gång blommar den säkert. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Nej, vi måste få drömma och planera. Tack, jag är jättenöjd med klematisen, misslyckas allt för ofta med dem. Har provat flera år nu utan några blommor på klockrankan, så tråkigt. Gör inte annorlunda mot när det lyckades. Lite märkligt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Hei, Marika!
    Ja, vakker Wisteriablomstring er vi nok mange som har drømt om :) Mitt forsøk stod på stedet hvil i flere år, til jeg grov den opp. Ble klematis og roser der i stedet.

    Ha en fin 3. advent!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Ja, kanske man måste inse att allt inte lyckas. Klematis och rosor är fina de med.
      Ha en fin 3:e Advent!
      /Marika

      Radera
  7. Åhh så härliga och inspirerande bilder - precis vad jag behövde denna gråa decemberdag! En trädgård utan en massa drömmar är inte mycket att hänga i julgranen :)
    KRAm från ett grått Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tusen tack! Nu är det verkligen grått och blött och trist, men snart vänder det. Halva nöjet är att drömma och planera.
      Ha en fin 3:Advent!
      /Kram Marika

      Radera
  8. Drømme og virkelighed passer ikke altid til hinanden, men selvom du viser både vellykkede og mindre vellykkede projekter, er det alligevel flotte billeder - og det meste lykkes jo!
    Jeg har aldrig forstået hvad man skal med senge og andre møbler i haven. Tulipanerne bliver da ikke kønnere af at stå i en seng! Forekommer mig at høre til afdelingen for kitch, men det er sikkert bare mig der ikke forstår mig på trends og moderetninger...

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det blir inte alltid som man tänkt, men ibland kan det bli bättre. Vet inte om dotterns säng är en modetrend, den har stått där i många år nu. Kan känna att det är ganska skönt att vi gillar olika. Jag har själv en traditionell stil i min egen trädgård. Tror inte något är rätt eller fel, så länge man själv är nöjd.
      Ha en trevlig 3;e advent /Marika

      Radera
  9. Hej Marika!
    Vilket härligt färgsprakande inlägg, trots att inte alla drömmar slog in. Blåregn är så vackert men kanske också svårt hos oss. Har ju sett helt makalösa på mina trädgårdsresor i England. Men det blev ju fint ändå med clematisen. Jag skulle nog, precis som du, trott att det skulle bli svårt för tulpanerna att leta sig ut ur burarna men det blev ju jättebra. Fast det skulle inte hjälpa med burar hos mig, här kommer angreppet uppifrån i from av rådjur och kaniner.
    Klockranka är många år sedan jag gav upp. De första åren jag sådde blommade dom jättefint men sedan ... inte en blomma som hann slå ut innan frosten satte in. Men vackra är dom.

    Önskar dig en fin lucia och tredje advent!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack för det. Tror att blåregnet får bli en dröm, trots att det finns härdiga exemplar som jag stått och funderat över. Men än så länge har de fått stanna kvar på växtgården. Vet inte om det är värt att prova klockranka flera gånger, blir bara besviken över att de inte blommar. Vi får se om det blir tulpaner också år två, det är ju inte alltid de blommar om, men sorken kommer inte åt dem.
      Ha en fin Lucia du med och tredje advent.
      Kram Marika

      Radera
  10. Fina tankar och ibland blir det verklighet och ibland inte.
    Läste att du gillar blåregn, det gör jag också. Har visat några bilder på blåregn och lyckades faktiskt hitta mitt inlägg, tänkte du kanske är intresserad https://lenaiwales.wordpress.com/2019/04/06/spanien-malaga-la-conception-en-botanisk-tradgard/ Hoppas länken fungerar.
    Fortsatt trevlig Lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte länken fungerar med du ser datumet i länken och genom det hitta rätt.

      Radera
    2. Hej Lena!
      Tusen tack för länken till ditt inlägg. Fantastiska bilder och blåregnen är magiska. Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  11. Så roligt att se dina drömbilder. En trädgård består mest av drömmar tycker jag. Ibland slår de in och då är det lätt att tro att man är i himmelriket men trots motgångar är det härligt att ha rabatter att sticka fingrarna i och få jord under naglarna.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Javisst, drömmarna är en stor del av det vi håller på med. Planerar och utför, och lyckas för det mesta men inte alltid. Skall bli så kul att få börja så igen och se hur det gror.
      Men innan dess skall vi fira Jul och Nyår.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Hej Marika,

    I tankarna/drömmarna så är ju allt så lätt och perfekt. Det är väl tur, för annars kanske man inte skulle försöka genomföra dem. Ibland blir det (nästan) som man tänkte, andra gånger inte alls och då får man modifiera lite.
    Wisteria hade ju varit väldigt fint, men som du skriver, en klematis (som kanske till och med blommar längre tid) är inte alls dumt heller.
    Klockrankan kommer väl med blomningen sent på säsongen, och kanske behöver den speciella väderförutsättningar för att lyckas sätta fart på riktigt. Så det behöver ju inte vara något du gör utan bara förutsättningarna som är fel.
    Ser fram emot tulpanbilder i vår!

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Visst är det så, skulle man inte ha förväntningar om att det lyckas, då skulle man inte prova alls. Blåregnet har jag alltid drömt om men klematis är inte fel det heller. Speciellt när de trivs som min gör.
      Klockrankan har blommat hos mig en gång riktigt fint, den andra gången kom blommorna väldigt sent, resten av gångerna har de inte blommat alls. Såg början till knoppar i år, men plötsligt var de borta.
      Vi får hoppas att lökarna blommar i vår, det är inte alltid de vill komma upp året efter. I år fick inte sorken tag på dem, i alla fall.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Det er ikke alltid det går som en vil, men klematisen du viser bilder av var jo veldig fin da. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja så är det, fick ett tips på bloggen för många år sedan att jag skulle prova Viticella gruppen, då jag inte lyckades med klematis. Det har visat sig vara ett gott råd.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  14. Sängarna är ju bara så läckra! Idén med burarna är kanon har hört fler som gör så. Har inte behövt ta till det ännu peppar peppar...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Kul att du tycker det. Burarna hjälpte, ingen sork som åt upp lökarna i år. Som tur är har jag inte heller några.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  15. Hei Marika! Her var det mye fint. Du må prøve blåregn en gang til. Da den klarte vinteren, er det et godt tegn. Det kan ha vært noe galt med den. Den er så vakker. For noen år siden så jeg en fantastisk i Kew gardens.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack så mycket. Skulle gärna ha ett blåregn, vet inte varför den vissnade helt plötsligt. Hade inga stora förhoppningar om att den skulle trivas, men det var ändå tråkigt då den såg ut att ta sig fint.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  16. Havelivet handler i det store hele om drømme og selvom man gerne vi at ens drømme går i opfyldelse, er det at drømme og processen mange gange det vigtigste.
    Jeg kan nu egentlig rigtig godt lide metalsengen som den er blevet, selvom det ikke var drømmen.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Så sant, drömmar och planering är en stor del av trädgårdsarbetet. Tack, så trevligt att du tyckte den blev fin. Många hälsningar /Marika

      Radera
  17. Masse fint! Blåregn er fantastisk, og prøv en gang til. Jeg fikk frø fra en venn som har hus i provance, og en stor blåregn på veggen. Jeg greide å så den, overlevet en vinter og nå er det håp:)
    Blir spennende!
    God jul, Marika:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Låter helt fantastiskt att du har lyckats så den, det klarar jag inte, men kanske jag skall köpa en planta till och prova. Spännande att följa din.
      Tack, önskar dig en riktigt God Jul!
      /Marika

      Radera
  18. Molto strano! Le clematidi sono note per morire all'improvviso ma il glicine è davvero robusto! Non arrenderti!

    Ti auguro un buon Natale e delle buone feste:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gabriel!
      The Wisteria looked allright but died suddenly. I think I should try again. Thank You so much I wish You too a
      Merry Cristmas ! Buon Natale!
      /Marika

      Radera