lördag 2 januari 2021

Bästa vänner i min trädgård.

 TrädgårdsFägring vill att vi gör ett inlägg om "Bästa Vänner". Det passa bra som ett första inlägg 2021. I trädgården finns många vänner. I min trädgård finns många bästa vänner, De flesta flyttar in för att jag vill det, men några flyttar in objudna, men de är lika välkomna.

Alla humlor, bin och fjärilar är välkomna. De hittar växter som de trivs med. 
Jag väljer växter av olika anledning, vackra eller lättskötta, de på bilden har en ljuvlig doft och är vackra, kan inte bli bättre. Schersminen kan man stå och dofta på, liksom pionerna , honungsrosen och floxen.

Växter som jag känner igen från min Farmors trädgård, prästkrage, pion, borstnejlika  och stor vit blåklocka. De har jag vuxit upp med, och gillar, ganska naturligt att de hamnat hos mig.

Liljorna har inte alltid funnits hos mig, men de första blev både vackra och lättskötta. så det fick bli fler av dem. Passar bra ihop med pionerna, de har en fiende och det är liljebaggen, annars blommar de troget år efter år.
Vissa behöver ingen utomstående att para ihop dem med, de hittar sin egen plats, som fingerborgsblommorna. Ofta blir det helt perfekt.
Fåglar tillhör mina vänner, och här är en som är en favorit. Såg den inte förra året, men den brukar titta in någon gång i mars-april, hoppas den gör det i år.
De vanligaste fåglarna hos mig är blåmes och talgoxe, koltrast och Hacke hackspett. Svartmesen och domherren har jag fotograferat hos min dotter. 
Sonen skickar bilder via messanger, både på fåglar och ekorre, de skulle gärna få vistas hos mig med.
Däremot skulle jag inte vilja bli överraskad av den stora hjorten med sina enorma horn. Den blev inte skrämd trots att de försökte skrämma iväg den.  Alla är inte välkomna trots att de allra flesta får vistas i och komma på besök. Precis som vänner gör. 

Ha en God fortsättning på det nya året. 
Ha det gott !

Marika

38 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Ja blomdoft och fågelkvitter kan man inte leva utan :)
    GOD fortsättning till dig på det nya året...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack tusen tack. Nej en trädgård utan fågelkvitter är inte mycket att ha. Ser fram emot det och alla dofter .
      Tack detsamma God fortsättning !
      Kram Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Du har så många fina vänner i din trädgård. Älskar ju vita blommor så ditt översta collage som var det första jag såg blev jag väldigt förtjust i. Men så bläddrade jag neråt och såg dina andra vänner och dom var ju också jättefina. Fast hjorten ... den skulle jag inte vilja ha in i trädgården. Det var en stadig bit. Rödhaken är en favorit hos mig också. Hoppas vi båda får se honom i mars.

    Ha en fin helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Trädgården har många vänner, och alla är uppskattade, nästan. Hjorten ville inte sonen med flickvän heller ha i sin trädgård. De har ofta besök av hjortar, men dethär var nog den största. Ekorren har jag inte sett på länge, domherrarna har inte heller visat sig här. Men är glad för de andra fåglarna som besöker oss dagligen.
      Trevlig helg !
      Kram, Marika

      Radera
  3. Bellissimi gli animali! Sono una parte essenziale in giardino!

    Colgo l'occasione per augurarti un buon anno pieno di soddisfazioni :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriel!
      Thank you, yes they really are. The garden wouldn´t be the same without them. Grazie mille! Auguro anche a te un felice anno nuovo.
      Have a lovely weekend!
      /Marika

      Radera
  4. Sikke en kæmpestor, smuk og duftende flok havevenner du har😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, visst är de fina.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Så fine collager du har laget. Det er en god måte å samle mange bilder på. Du har mye fint i hagen din, og mange gode venner. Rødstrupen er en favoritt her også, men jeg har kun sett den en gang i vinter.
    Fortsatt godt nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack för det, ja man kan visa fler bilder med ett collage. Är glad för både blommor och djur, och den lilla rödhaken vill jag gärna ha på besök.
      Tack detsamma /Ha det gott!
      /Marika

      Radera
  6. Hei Marika!
    Så mange fine venner i hagen! Kanskje rødstrupen er den aller fineste? Trivelig å jobbe i hagen i selskap med den :)
    Fortsatt godt nytt år!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      De man ser sällan blir gärna favoriter. Domherren visar sig sällan hos mig, så den blir jag glad av, när jag råkar få syn på den. Rödhaken likadant, den kommer sällan. Så fin.
      Tack detsamma!
      Ha det gott /Marika

      Radera
  7. Härlig tolkning och fina vänner. Rödhaken brukar dyka upp en enda liten i september ungefär. Då är hen min ständiga kompis när jag gräver.

    Det finns många skäl till varför vi odlar växter och de blir våra vänner. Känner igen allihop som du beskriver - skälen alltså :)

    God fortsättning på 2021! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Rödhaken är speciell för att jag ser den så sällan, likadant med rödstjärten och domherren. Men de andra är lika välkomna. Det finns mycket att njuta av i trädgården.
      God fortsättning Carina!
      Kram, Marika

      Radera
  8. Så fin tolkning av Bästa vänner, blommor, blad och djur.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack! Det finns många vänner i trädgården, vad skulle vi ha en trädgård till, utan dem.
      God fortsättning !
      /Marika

      Radera
  9. Det er jo den rene idyl i din have Marika. Tænker at alle dine blomster, insekter og fugle er dine venner først og fremmest, og det er jo som det skal være. Dine billeder stråler af velvilje, trivsel og harmoni!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tusen tack för de fina orden, trädgården är en plats där jag trivs bland alla mina vänner. Tror det är lika för dig.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Hej Marika!

    Fina bilder men jag tror dessvärre att den understa bilden av större hackspett är en bild som jag har tagit. Den döda trädstammen har en speciell färg och så bakgrunden med alla grenar är den plats där jag ofta fotograferar fåglar. Hackspetten är en daglig besökare här, har just idag tagit nya bilder på den från exakt samma plats. Bilden du publicerat är äldre.

    Hälsningar

    Gunilla Teckenberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vad kul att höra av dig, det var längesedan. Men jag blir väldigt fundersam över att du säger att det är din bild. De fyra bilderna som jag gjort ett collage av, har min son skickat mig. Han har dagligen besök av fåglar och ekorre. Bilderna har han tagit på sin egen tomt i Östergötland. Varför tror du att han skulle skicka bilder till mig som han inte har tagit själv? Jag förväntar mig en ursäkt.
      Hälsningar Marika

      Radera
    2. Hej Gunilla!
      Hittade en mailadress på din gamla blogg gunilla.teckenberg@
      hotmail.com, har mailat dig med flera bilder som min son tog vid samma tillfälle, på hackspetten. Skickade bilderna oredigerade så ser du att alla har ett eget serienummer, de är tagna via en kikare, du får bild på den också. Trädet som hackspetten sitter i är en syren som finns utanför sonens köksfönster. Han har dagligen besök av både ekorrar och fåglar som han matar. Blev så glad att höra ifrån dig, men sen plötsligt blev det inte lika kul, då du anklagar mig för att använda någon annans bilder, dina. Hur skulle vi fått tag på dem?
      Ha det gott, och hoppas du kan vara så rakryggad så du talar om att du har fel, och be om ursäkt. Sonen blev minst lika upprörd som jag, över detta.
      /Marika

      Radera
    3. God morgon Marika!

      Att det finns en likadan miljö som där jag brukar fotografera samma fågel någon annanstans är kanske osannolikt men fullt möjligt och i så fall ber jag naturligtvis om ursäkt. Jag har inte fått något mail men väljer att tro på det du säger.

      Att sno bilder från nätet är enkelt och synnerligen vanligt, det har hänt mig och många andra som publicerar sina bilder publikt, inte mycket man kan göra om man inte väljer märka sina bilder.

      God fortsättning Marika!

      Radera
    4. Hej Gunilla!
      Den första raden i ditt svar talar om hur du ser på det hela. Ser inte ut som att du är övertygad. Om mailadressen är korrekt så borde det kommit fram. Fick inget felmeddelande. Skicka gärna länk till din bild som du publicerat så vi får jämföra.
      /Marika

      Radera
  11. Hej Marika,

    Vilken fin tolkning och visst är det så att det mesta i trädgården är "ens vänner", det finns ju ofta ett skäl till att just de är där.
    Rödhaken brukar hålla mig sällskap, särskilt när jag gräver upp jord. Ibland har den svårt att vänta på att få leta godsaker och är bara någon meter ifrån mig. En riktigt trädgårdskompis.
    Hjortarna är sämre kompisar. Brukar få besök några gånger om året, hemskt, det de inte äter trampar de ner.

    God fortsättning på det nya året. /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, visst är det så. Har också upplevt att både Rödhake och Rödstjärt hoppar omkring när man gräver i trädgården, men förra året såg jag dem inte. Sonen har ett elände med hjortarna de får inhägna allt ätbart och allt de vill skall få växa, ifred.
      God fortsättning Urlika!
      /Marika

      Radera
  12. Du har mye flott i hagen din, ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack och tack detsamma, ha det fint!
      /Marika

      Radera
  13. Kauniita kuvakollaaseja. 🤗❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos Nila!
      Toivon sinulle oikein Hyvää Uutta Vuotta.
      /Marika

      Radera
  14. I like your best friends! I cannot imagine the garden without plants "with history". I keep preciously the plants that my mother gave me ... Bravo for your assemblies all in harmonious camaieux.
    Have a good day

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Thank you! The garden wouldn´t be the same without all friends.
      I keep and cherish the plants I once got from my grandma.
      Thank you Gine, the same to you.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  15. Ale piękne zdjęcia ptaków! Twój ogród to szczęśliwe dla nich miejsce.
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you so much, the garden is nothing without the visitors.
      Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!
      Best wishes / Marika

      Radera
  16. Hej Marika!
    Du har så många fina vänner i din trädgård många av dem är även mina favoriter.
    Vad svårt det var att skriva en kommentar på din sida har försökt flera gånger.Hoppas det lyckas bättre denna gång.
    Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, det skulle vara tråkigt utan alla fåglar och andra besökare. Vad tråkigt att det inte fungerade, har inte märkt något konstigt själv.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  17. Hi!
    Thank you so much. I will visit you at your blog.
    Have a happy 2021 too.
    /Marika

    SvaraRadera
  18. Oj! Hade sonen en sådan hjort på besök hos sig? Jisses, så chockad jag skulle bli.
    Annars är det onekligen mysigt när smådjuren trivs, då känner jag att man har lyckats med sin trädgård. (Räknar inte in råttor där ...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja, de har hjortar på besök dagligen, det är ett stort problem för odlingarna. Allt måste vara bakom nät, om det skall bli kvar något att äta själv. Det där är nog den med störst horn som varit på besök, flickvännen kände sig inte bekväm med att gå ut så länge den var på tomten. Ekorrar och fåglar är mycket välkomna.
      Ha det gott

      Radera